Web Analytics Made Easy - Statcounter

جان بابایی  گفت: با پوشش ۸۵ درصدی هزینه‌ درمان ناباروری با تعرفه دولتی توسط وزارت بهداشت، این هزینه کاهش یافته است، 31 هزار پرونده برای ارائه خدمات درمان ناباروری از ابتدای اجرای این برنامه تشکیل شده است.

قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره تاثیر باروری و افزایش نرخ رشد جمعیت  بر روی جامعه مطرح کرد: اگرچه باروری امری شخصی در خانواده محسوب می‌شود، اما به‌دلیل ارتباط مستقیمی که نهاد خانواده با جامعه‌ پیرامونی دارد، تأثیرات زیادی در جامعه و حیات اجتماعی و اقتصادی آن به‌جای می‌گذارد، چنان‌که در بعضی سیاست‌گذاری‌ها، نرخ جمعیت به‌عنوان عاملی برای افزایش توان اقتصادی و سرمایه‌ اجتماعی جامعه محسوب می‌شود و برای رشد آن برنامه‌ریزی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه سلامت یک مفهوم بین بخشی است و تنها با جلب مشارکت بین بخش های مختلف تاثیرگذار بر سلامت، می توان به اهداف شعار انسان سالم، محور توسعه پایدار دست یافت، تصریح کرد: این در حالی است که وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی متولی اصلی سلامت جامعه است و در اردیبهشت سال 1393 مقام معظم رهبری با دیدگاهی آینده نگرانه اقدام به تبیین اصول 14 گانه، جهت هدایت سیاست های کلی جمعیت کرده اند و با دقت نظری مثال زدنی، برای مهمترین چالش های جمعیتی راهکارهایی روشنگرانه ابلاغ فرموده اند.

اجرای برنامه ترویج زایمان طبیعی از سال 93

جان بابایی با اشاره به اینکه بخش عمده سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری با رویکرد سیاستگذاری غیرمستقیم که معمولا تاثیرات بلندمدت دارند، تدوین شده اند، گفت: بطوریکه در سیاست های شماره 2، 3، 4، 5، 7، 8، 9، 10، 11، 12و13، ایشان با توجه خاص به موضوعاتی نظیر رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج های جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران بویژه در دوره بارداری و شیردهی، پوشش بیمه ای هزینه های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان، تقویت نهادها و مؤسسات حمایتی ذی ربط، تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش های عمومی در باره اصالت کانون خانواده و فرزند پروری و با تأکید بر آموزش مهارت های زندگی و ارتباطی، ارائه خدمات مشاوره ای بر مبنای فرهنگ و ارزش های اسلامی-ایرانی، توسعه وتقویت نظام تأمین اجتماعی، خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت های پزشکی جهت سلامت باروری و فرزندآوری، فرهنگ سازی برای احترام و تکریم سالمندان و ایجاد شرایط لازم برای تأمین سلامت و نگهداری آنان در خانواده، پیش بینی ساز و کار لازم برای بهره مندی از تجارب و توانمندی های سالمندان در عرصه های مناسب، حفظ و جذب جمعیت در روستاها و مناطق مرزی و کم تراکم و ایجاد مراکز جدید جمعیتی بویژه در جزایر و سواحل خلیج فارس و دریای عمان از طریق توسعه شبکه های زیربنایی، حمایت و تشویق سرمایه گذاری و ایجاد فضای کسب و کار با درآمد کافی، سیاست هایی را نیز برای تاثیرگذاری ضمنی و غیرمستقیم بر افزایش جمعیت، ابلاغ فرموده اند.

معاون درمان وزارت بهداشت توسعه درمان ناباروری و ترویج زایمان طبیعی را به عنوان دو محور اساسی تلاش های مجدانه معاونت درمان وزارت بهداشت در راستای سیاست های اجرایی مقام معظم رهبری دانست و گفت: در حوزه درمان اقدامات اساسی خود را با کنترل میزان سزارین آغاز کردیم؛ چرا که اگر سزارین بی‌مورد بوده و ضرورت طبی نداشته باشد می‌تواند سلامت مادر و کودک را به خطر انداخته و میزان باروری را کاهش دهد.

وی ادامه داد: برای کنترل میزان سزارین برنامه ترویج زایمان طبیعی از سال 1393 در دستور کار قرار گرفت، در این راستا زایمان طبیعی رایگان شده و تعرفه آن برای پزشکان بیش از سزارین شد، به همین دلیل بسیاری از پزشکانی که به عمل سزارین تمایل داشتند تشویق شدند تا به فرزندآوری مادران از طریق زایمان طبیعی کمک کنند و تاکنون بیش از 2 میلیون زایمان طبیعی رایگان در بیمارستان های وابسته به وزارت بهداشت در سراسر کشور انجام شده است.

 تجهیز ۲۴ مرکز درمان ناباروری در دانشگاه‌های علوم پزشکی

جان بابایی افزود: ایجاد 1400 واحد اختصاصی و تک نفره زایمان طبیعی، همچنین بازسازی دیگر واحدها در کشور و توسعه و ترویج زایمان بدون درد از دیگر اقدام وزارت بهداشت برای افزایش زایمان طبیعی بوده است و آموزش مادران باردار و توانمند سازی آنان به عنوان یکی از برنامه‌هایی است که می‌تواند به سلامت فرزندآوری کمک کند؛ لذا در این راستا نیز 710 هزار مادر باردار را در سراسر کشور آموزش داده شده اند که با تلاش های صورت گرفته در این زمینه سزارین بار اول به میزان 7.7درصد کاهش یافته است.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه حوزه درمان وزارت بهداشت به توسعه زیر ساخت‌های درمان ناباروی و کاهش هزینه‌های آن برای زوج‌ها پرداخته‌ است، مطرح کرد:  با پوشش ۸۵ درصدی هزینه‌ درمان ناباروری با تعرفه دولتی توسط وزارت بهداشت، این هزینه کاهش یافته است، 31 هزار پرونده برای ارائه خدمات درمان ناباروری از ابتدای اجرای این برنامه ( شهریورماه1395) تشکیل شده است.

وی اظهار کرد: در حوزه زیرساخت‌ها نیز ۲۴ مرکز موجود درمان ناباروری در دانشگاه‌های علوم پزشکی تجهیز شده و ۱۷ مرکز جدید در کشور به ویژه در ۶ استان فاقد مرکز جهت تشخیص و درمان ناباروی راه‌اندازی می‌شود، بهسازی فضای مراکز موجود به ویژه در مناطق محروم و مراکز آموزشی نیز در حال انجام است.

جان بابایی گفت: راه اندازی سامانه ثبت خدمات درمان ناباروری و هزینه خدمات انجام گرفته برای بیماران جهت تکمیل از سوی مراکز درمان ناباروری، ساماندهی مراکز درمان ناباروری و اصلاح دستورالعمل تاسیس مراکز ART و مراکز اهداء جنین و تلاش در جهت تحت پوشش قرار گرفتن خدمات درمان ناباروری از سوی سازمان های بیمه گر پایه از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت بهداشت اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۷۴۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام ۱۸۰ هزار عمل جراحی در تعطیلات نوروز

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت در مراسم تجلیل از خادمان سلامت نوروزی گفت: در ایام نوروز پنج میلیون مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی داشته‌ایم. 

وی بیان کرد: آمارها نشان می دهد که در تعطیلات نوروز، یک میلیون بستری و ۱۸۰ هزار عمل جراحی انجام شده که ۱۳۰ هزار عمل جراحی اورژانسی و بقیه جراحی غیر اورژانسی بوده است. 

کریمی بیان کرد: در تعطیلات نوروز ۱۰۶۰ بیمارستان فعال و ۱۶۰ هزار تخت نیز فعال بوده است.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در تعطیلات نوروز، ۲۳ هزار متخصص، ۱۰ هزار پزشک عمومیو  همچنین ۴۷۰۰ فوق تخصص در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مشغول به فعالیت بوده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • راه اندازی مرکز آنژیوگرافی ملایر در آینده ای نزدیک
  • اولین فرزندان مرکز ناباروری ساوه پا به عرصه هستی گذاشتند
  • فاصله ازدواج و فرزندآوری به ۳ سال رسیده است
  • افزایش مراکز رایگان سلامت روان در کشور
  • ۷ جراحی موفق و رایگان مغز در اصفهان
  • هشدار درباره انتقال بیمار از مراکز دولتی به بیمارستان‌های خصوصی!/ باید چرخه پرگلایه «بیمه» اصلاح شود/ متاسفانه از اولویت نخست یعنی بهداشت غفلت شده است
  • تغییر اعتماد جامعه به اقشار مختلف
  • حـذف کودکان مهاجر از سلامت
  • انجام ۱۸۰ هزار عمل جراحی در تعطیلات نوروز
  • پس لرزه های گرانی و کمبود دارو در صحن مجلس /حاجی دلیگانی: سهم بیماران از پرداخت هزینه ها ۳۰ درصد بود نه ۵۰ درصد!