Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حجت الاسلام سید حسین علوی امام جمعه شهر نوش آباد در همایش آیینی ثبت میراث معنوی کتل و سقایی نوش آباد؛ در سالن اجتماعات سردار شهید راحمی این شهر با تاکید بر اینکه خداوند غیور است و غیرتمند را دوست دارد گفت: عاشورا و سوگواری حسینی یکی از ابعاد غیرت ملی و ایرانی اسلامی ما است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی، برگزاری این مراسم آیینی را مصداق غیرت ملی دانست و افزود: ارزش ها و آیین های حسینی یکی از ابعاد گوناگون و ارزشمند ملیت ایرانی اسلامی ما است.
به گفته وی،خون ما با محبت اهل بیت(ع) خاصه سیدالشهدا و ذریه پاک آن حضرت علیهم السلام اجمعین عجین شده و افتخار ما مرگ خونین در راه دین حسین (ع) است.

امام جمعه شهر نوش آباد، با اشاره به اینکه فرزندان وطن از برکت مکتب عاشورا و نهضت حسینی به زعامت امام راحل حافظ دین، ناموس و وطن اسلامی شدند و با خون خود دین خدا را حفظ کردند گفت: 150 شهید فقط از این خطه با اقتدا به سیدا و سالار شهیدان درخت اسلام را با خون خود آبیاری کردند.
حجت الاسلام علوی، سرمایه و هستی اصلی ما را عاشورا و نهضت حسینی دانست و گفت: رسالت ما محبت (حب قلبی) و مودت (پا جا پای ائمه طاهرین گذاشتن و پیروی عملی از حضرات معصومین) به اهل بیت (ع) است.

 بارزترین مصداق «من یقترف حسنه» در مودت ذوی القربی تولی به اهل بیت(ع) الهی است

وی، با اشاره به آیه 23 سوره شوری «...قُلْ لا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى وَمَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنً ...» که حتی رسول الله نیز مزد رسالت را مودت به ذوی القربی تاکیدکرده است گفت: بارزترین مصداق حسنه بر اساس تفسیر آیت الله جوادی آملی تولی به اولیای الهی و ائمه معصومین است.

به گفته وی، متاسفانه اسلام در شهر مکه و مدینه در کعبه و مسجدالنبی (ص) با وجود حاکمیت وهابیت غریب و روح اسلام در آنجا مرده است.

امام جمعه شهر نوش آباد، با تاکید بر اینکه حتی نغمه صلوات را با شنیدن نام پیامبر اکرم(ص) نمی تواند طنین انداز کرد گفت: ما نیز غربت اسلام را با خودسازی و تخلق به اخلاق نبوی، فرهنگ علوی و نهضت حسینی بزدائیم.

حجت الاسلام علوی، در پایان با تاکید بر اینکه با عشق تمام دست بوس اندرکارانی است که برای امام حسین(ع) وترویج فرهنگ عاشورا مراسم آیینی در این شهرگرفتند گفت: سرمایه ما امام حسین(ع) و قیام عاشورا در کربلا است.
آیین میراث معنوی کتل و سقایی نوش آباد 13 مهر سال 96 در فهریت میراث معنوی کشور ثبت شده است.

شایان ذکر است: همایش آیینی ثبت میراث معنوی کتل و سقایی نوش آباد؛ شهر آیین های عاشورایی ، رونمایی از سند ثبت این دو آیین در فهرست میراث معنوی کشور و تجلیل از پیرغلامان امام حسین(ع) و عوامل دست اندرکار ثبت در سالن اجتماعات سردار شهید راحمی این شهر با حضور دکتر سیف الله امینیان معاون اسبق رئیس سازمان میراث فرهنگی، دکتر محمد مشهدی نوش آبادی رییس مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان، محسن جاوری رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کاشان، میثم نمکی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آران و بیدگل، حجت الاسلام مردان رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان آران و بیدگل،حجت الاسلام سید حسین علوی امام جمعه شهر نوش آباد، شهردار، اعضای شورای و مسئولان هئیات مذهبی این شهر در سالن اجتماعات سردار شهید راحمی آن برگزار شد.
شهرنوش آباد باپیشینه تاریخی وباستانی 7هزارساله باجمعیت12 هزارنفری درفاصله 8کیلومتری شمال کاشان و3کیلومتری غرب آران وبیدگل واقع شده که دارای سابقه غنی وفعالی دربرگزاری مراسم آیینی و مناسبتهای ایام ولادت وشهادت ائمه و اهل بیت بویژه امام حسین (ع) وحضرت زهرا(س) می باشد.

آیینهای سنتی مذهبی کتل ،تعزیه خوانی ،خیمه سوزی ،سقایی وچاووش خوانی ،کشته برداری(شبیه کشته امام حسین وابالفضل )وباز آفرینی وبازسازی حوادث کربلا تاشام درمحرم از زمان ورورد قافله حضرت امام حسين (ع) به كربلا تا پايان مراسم بازگشت كاروان اسرا در اربعين به كربلا و شناسايي وقایع زندگی حضرت زهرا در نمونک شبه مدینة النبی در ایام فاطمیه از جمله اين مراسم و آیین ها است.

 

انتهای پیام/م

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی مناسبتهای مذهبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۷۴۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاوش‌های باستان‌شناسی در پارس‌آباد و بیله‌سوار انجام می‌شود

روح‌الله محمدی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری در دو کاوش باستان‌شناسی در شهرستان‌های بیله‌سوار و پارس‌آباد استان اردبیل در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: کاوش نجات‌بخشی در محوطه گورستان قلعه اولتان پارس‌آباد به منظور آزادسازی مسیر دسترسی پارس‌آباد به سربند از ابتدای سال آغاز شده و تا نیمه اردیبهشت ادامه پیدا می‌کند.

رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی اردبیل افزود: فصل اول کاوش و آزادسازی بخشی از مسیر در این منطقه در سال ۱۴۰۱ انجام شده بود و کاوش حاضر نیز با اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث‌فرهنگی در حال انجام است که پس از پایان آن این مسیر به صورت کامل آزاد می‌شود.

محمدی با اشاره به کشف تدفین عصر آهن و اشیایی مثل ظروف سفالی، زیورآلات و سنجاق سر از کاوش قلعه اولتان ادامه داد: همچنین در کاوش دیگری در پاسخ به استعلام یک واحد صنعتی در روح کندی بیله‌سوار به منظور تعیین محدوده ساخت و ساز کاوش انجام شد که این کاوش به پایان رسیده است.

کد خبر 6082018

دیگر خبرها

  • ترکیب تراکتور بدون خمس زیر و رو شد!
  • معرفی نفرات برتر ۵ وزن نخست کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه
  • گناه دروازه‌بان استقلال چیست/ باید با مشت بر سر دختر جیمی جامپ می‌کوفت؟!
  • گناه دروازه‌بان استقلال چیست/ با مشت بر سر دختر جیمی جامپ می‌کوفت؟
  • دروازه‌بان استقلال چه کار باید می‌کرد/ با مشت بر سر دختر جیمی جامپ می‌کوفت؟
  • کاوش‌های باستان‌شناسی در پارس‌آباد و بیله‌سوار انجام می‌شود
  • جانشین بیرانوند در آستانه رسیدن به رکورد حسین حسینی
  • حکم انضباطی دیدار آلومینیوم و استقلال؛ محرومیت تعلیقی سید حسین حسینی
  • محرومیت یک جلسه‌ای حسین حسینی؛ مرادمند جریمه نقدی شد
  • سید حسین حسینی نقره داغ شد!