Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@22:32:55 GMT

شمار بیکاران ترکیه سه میلیون و 315 هزار نفر اعلام شد

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۷۴۷۴۴

شمار بیکاران ترکیه سه میلیون و 315 هزار نفر اعلام شد

آنکارا- ایرنا- مرکز آمار ترکیه شمار بیکاران این کشور را سه میلیون و 315 هزار نفر اعلام کرد و گزارش داد که بر اساس این آمار جمعیت بیکار این کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به 64 هزار نفر افزایش یافته است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، بیکاری به عنوان یکی از مشکلات بزرگ ساختاری اقتصاد ترکیه، همچنان یکی از دغدغه های مهم مقامات ترکیه است و مبارزه با این معضل اجتماعی در اولویت برنامه های دولت اردوغان قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گزارش اقتصادی منتشره مرکز آمار ترکیه حاکی از نرخ بیکاری 10.2 درصدی این کشور است.
در گزارش مرکز آمار دولتی ترکیه تا پایان ماه گذشته میلادی، نرخ بیکاری در خارج از بخش کشاورزی ترکیه به 12.1 درصد و در بین جوانان بین 15 ـ 24 سال به 19.4 درصد و در گروه سنی 15 ـ 64 سال این میزان به 10.4 درصد رسیده است.
مقایسه داده های مرکز آمار با آخرین گزارش این مرکز پیش از این، حاکی از افزایش نرخ بیکاری است به طوری که در آخرین گزارش این مرکز، نرخ بیکاری 9.7 درصد و تعداد بیکاران 179 هزار نفر کمتر از میزان فعلی اعلام شده بود.
دولت ترکیه تلاش فراوانی برای کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال جوانان این کشور داشته به طوری که برای استخدام بیکاران در شرکت های مختلف، مشوق هایی مانند معافیت مالیاتی و پرداخت پنجاه درصد و یا همه حداقل حقوق کارگری بسته به شرایط استخدام را برای شرکت ها در صورت جذب نیروی کار جدید در نظر گرفت اما به رغم آن، تاکنون نرخ بیکاران این کشور نسبت به سال های گذشته کاهش چشمگیری نداشته است.
به باور بسیاری از کارشناسان ترک، افزایش ناگهانی نرخ ارزهای خارجی در بازار معاملات ترکیه و در ادامه تداوم نرخ تورم دو رقمی، در آینده باعث صعود هزینه های جاری و تولیدی شرکت ها خواهد شد که این امر، زمینه تعدیل نیرو و اخراج کارگران از محل کار و افزایش بیکاری را فراهم خواهد کرد.
چندی پیش یاشار اوکویان وزیر سابق کار و امنیت اجتماعی و نماینده سابق شهر یالوا در مجلس ملی ترکیه در گفت و گو با تلویزیون تی.آر.تی به موضوع بحران اخیر در بازار ارز ترکیه و تنش میان این کشور با آمریکا پرداخت و اظهار کرد: نیمی از فارغ التحصیلان دانشگاهی به دلیل سیاست گذاری اشتباه دولت و بی توجهی به تقویت تولید ملی بیکار هستند.
وی گفت: اردوغان پیش از برگزاری انتخابات اخیر بارها وعده کاهش بهره بانکی، نرخ ارز و رساندن تورم به زیر 10 درصد را بلافاصله پس از پیروزی و ورود به نظام جدید حکومتی داد اما اکنون شاهدیم که هیچ کدام از وعده های اقتصادی وی تحقق نیافته است چرا که شاخص های اقتصادی با وعده و دستور تغییر نمی کند.
رهبر سابق حزب دموکرات ترکیه بیان کرد: افت شدید ارزش پول ملی ترکیه در برابر دلار نمی تواند ناشی از اعمال تحریم های ترامپ علیه ترکیه باشد بلکه حاصل سیاست های اشتباه دولت در طول سال های گذشته است که امروز این گونه جلوه می کند.
معاون سابق رهبر حزب وطن ترکیه تاکید کرد: افزایش بدهی های خارجی و نرخ تورم، عدم موفقیت دولت در ایجاد زمینه های لازم برای جذب سرمایه های خارجی و نادیده گرفتن توسعه و تولید ملی امروز باعث افزایش نرخ بیکاری شده است به طوری که بیش از نیمی از فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند که در آینده این مشکل به معضلات و مشکلات اجتماعی بیشتر دامن خواهد زد.
خاورم/1905**1144

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي تركيه مركز آمار بيكاري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۷۴۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش نرخ فقر در غزه به ۹۰ درصد/ خسارت ۳۳ میلیارد دلاری جنگ غزه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، مرکز اطلاع‌رسانی دولتی در نوار غزه گزارشی درباره وضع اقتصادی این باریکه هفت ماه پس از تجاوز رژیم صهیونیستی در هفتم اکتبر منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، نرخ فقر در نوار غزه در پی تجاوز رژیم صهیونیستی به بیش از ۹۰ درصد رسیده است.

مرکز اطلاع‌رسانی دولتی در نوار غزه همچنین تأکید کرد که ۹۵ درصد مؤسسات اقتصادی این باریکه به دلیل جنگ اسرائیل کار خود را متوقف کرده‌اند.

این مرکز افزود که خسارات مستقیم اولیه جنگ در نوار غزه بالغ بر ۳۳ میلیارد دلار بوده است.

این آمار در حالی است که مرکز دیده‌بان حقوق بشر اروپا- مدیترانه هم در گزارشی اعلام کرد که اسرائیل ۸۰ درصد مدارس غزه را به طور کامل یا جزئی ویران و آنها را به بازداشتگاه یا محل شکنجه تبدیل کرده است.

کد خبر 6094312

دیگر خبرها

  • تورم به مرز ۷۰ درصد در ترکیه رسید
  • تورم ترکیه به ۷۰ درصد افزایش یافت
  • تورم در ترکیه به ۷۰ درصد رسید
  • اردبیل در شاخص بهره وری نیروی کار پنجم کشور است
  • نرخ بیکاری در کشور به ۸.۱ درصد کاهش یافت
  • کاهش ۹ درصدی نرخ بیکاری در جامعه ایثارگری کشور
  • افزایش ۴ درصدی ترددها در جاده های کرمان
  • افزایش نرخ فقر در غزه به ۹۰ درصد/ خسارت ۳۳ میلیارد دلاری جنگ غزه
  • وزیر تعاون: بیکاران به زودی از طریق سامانه‌ای شناسایی می‌شوند
  • بیکاران به زودی از طریق سامانه‌ای شناسایی می‌شوند | توضیحات وزیر کار درباره لایحه جامع اشتغال