Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در وزارت بهداشت، بیش از 50 درصد از وقت ما و مدیران، صرف تأمین دارو و تجهیزات پزشکی در شرایط تحریم می‌شود و خوشبختانه تا امروز مدیریت‌شده و تا هفته‌های آینده، کمبودهای فعلی این حوزه‌ها تا حدودی برطرف خواهد شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وبدا، دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در نشست اعضای هیأت رئیسه، هیأت علمی و مدیران حوزه سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، اظهار کرد: از مردم و هیئات مختلف یزد باید تشکر کرد که یاد عاشورا را زنده نگه‌داشته‌اند و همان‌طور که امام راحل فرمودند زنده نگه‌داشتن محرم و عاشورا، زنده نگه‌داشتن اسلام است و گاهی اوقات از روی کج‌سلیقگی، برخی افراد در مورد شعائر اسلامی سخنانی را مطرح می‌کنند و با چشم مادی به آن نگاه می‌کنند اما واقعیت این است که این مسیر که 1400 سال پرفروغ بوده، همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر بهداشت تصریح کرد: تصور نمی‌شد که در ایام اربعین حسینی، در بین کشورهای هم‌جوار، هرسال، مجد و عظمت راه امام حسین (ع)، افزون شود و ایشان در مسیری حرکت کردند که با جهل و نادانی، مقابله و باعث آگاهی بخشی شود و در این را به شهادت رسیدند.

قاضی‌زاده هاشمی تأکید کرد: متأسفانه هنوز هم برخی افراد هستند که علاقه‌مندند مردم در جهل و نادانی بمانند اما اساتید و فعالان حوزه آموزش، در مسیر آگاهی بخشی، دانش و مقابله با خرافات که بلای جان همه و وسیله سوءاستفاده قدرت‌طلبان است، تلاش‌های زیادی می‌کنند.

وزیر بهداشت یکی از مهم‌ترین وظایف مسئولان را "انتخاب صحیح" عنوان کرد و افزود: خوشبختانه با مشورت اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، دکتر میرجلیلی به‌عنوان رئیس دانشگاه انتخاب شد و خوشبختانه مشکلی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نداشته و نداریم و وی با اتکا به خدا و همکاری دانشگاهیان، کارنامه درخشانی را رقم زد.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به شاخص‌های بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، خاطرنشان کرد: باور برخی شاخص‌ها مانند مرگ نوزاد در هزار تولد زنده در استان یزد برای من دشوار است چون دریکی از بهترین سیستم‌های بهداشتی در دنیا (NHS انگلستان) که برند بین‌المللی است، این شاخص، 6 در هر هزار تولد زنده است که این عدد در یزد 4 است و یا شاخص مرگ کودکان کمتر از 5 سال، افتخارآمیز است.

وزیر بهداشت افزود: بیش از 70 درصد از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، در مقاطع تحصیلات تکمیلی و PHD تحصیل می‌کنند که این نشان می‌دهد این دانشگاه در مسیر درستی حرکت می‌کند که باید از مسئولان دانشگاه، آموزش و پرورش و پدران و مادران تشکر کرد چون به نحوی فرزندان این منطقه را تربیت می‌کنند که هدف اصلی آن‌ها خدمت به مردم به‌ویژه همشهریان و هم استانی‌های خودشان است.

قاضی‌زاده هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: اقدامات زیادی در حوزه‌های مختلف در طول سال‌های بعد از انقلاب در سراسر کشور انجام شد اما عدالت در خدمات هنوز در برخی مناطق محروم برقرار نشده اما مردم شاید انتظار داشته باشند در هر شهر یا روستایی بیمارستان دانشگاه و دانشکده پزشکی باشد اما با حمایت‌های مقام معظم رهبری، سند آمایش سرزمینی در حوزه آموزش پزشکی تصویب شد و صدور مجوز جدید دانشکده پزشکی در کشور قانونمند شد

وزیر بهداشت اضافه کرد: قانون سطح‌بندی خدمات نیز که به تصویب مجلس رسیده، مشخص کرده که به ازای هر مقدار جمعیت، چه امکاناتی باید در مناطق مختلف کشور، مستقر شود به‌عنوان نمونه به ازای هر هزار نفر، یک خانه بهداشت، به ازای هر 6 هزار نفر یک پایگاه سلامت، به ازای هر 20 تا 25 هزار نفر و حتی در برخی مناطق که تراکم جمعیت زیاد است، به ازای هر 40 هزار یک مرکز جامع خدمات سلامت وجود داشته باشد و در مناطقی که جمعیت 30 تا 50 هزار نفر داشته باشند، بیمارستان محلی با چندین پزشک عمومی و متخصص طب اورژانس مستقر خواهد شد چون ساخت بیمارستان 32 تختخوابی و درمان بستر فنی و علمی نیست و کمترین تعداد تخت بیمارستانی در کشور، 64 تخت خواهد بود تا توجیه اقتصادی داشته باشد.

قاضی‌زاده هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: طرح تحول سلامت، سال 92 به دولت پیشنهاد شد و دولت بنا داشت یک طرح اجتماعی داشته باشد و طرح‌های مختلفی پیشنهاد شد که دکتر روحانی، طرح تحول سلامت را پسندید و اعتباری از سوی سازمان برنامه و بودجه به آن اختصاص پیدا کرد که فقط در سال اول به‌طور کامل پرداخت شد درحالی‌که خدمات طرح تحول سلامت، کاهش پیدا نکرد و هزینه‌های آن به دلیل بیمه کردن 11 میلیون نفر به‌جای 5 میلیون نفر افزایش یافت و یارانه جدیدی به افراد فقیر و ثروتمند جامعه داده شد.

وزیر بهداشت با اشاره به کسری‌های بودجه بیمه سلامت، گفت: این کسری‌های بودجه به این دلیل است که بودجه موردنیاز این سازمان در لایحه بودجه پیش‌بینی نمی‌شود و متأسفانه برای توجیه کردن این کار، کسری‌ها را به پرداخت به پزشکان نسبت می‌دهند که هیچ‌کدام از این ادعاها سندیت ندارد.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه برخی از شرکای طرح تحول سلامت مانند سازمان تأمین اجتماعی، همراهی لازم را نداشتند، افزود: سازمان تأمین اجتماعی، تاکنون بیش از 6 هزار میلیارد تومان بدهی به وزارت بهداشت دارد و در برخی از دانشگاه‌ها، پرداخت کارانه پزشکان و پرستاران، تا 13 ماه تأخیر دارد.

وزیر بهداشت تأکید کرد: تلاش‌های بسیار زیادی انجام‌شده که طرح تحول سلامت، حفظ شود و اطمینان دارم که دولت و مجلس به طرح تحول سلامت و افزایش خدمات آن، حساسیت دارند اما متأسفانه مشکلاتی مانند کاهش فروش نفت و کاهش درآمدهای مالیاتی نیز برای بودجه عمومی کشور پیش آمد و پس از انتقال بیمه سلامت به وزارت بهداشت، مدیریت منابع و مصارف را در دستور کار قراردادیم.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه بدون کم‌فروشی و کاهش خدمات و کیفیت طرح تحول سلامت در کشور، صرفه‌جویی‌های قابل توجهی در هزینه‌ها داشتیم، گفت: حدود 4 و نیم میلیون نفر دو دفترچه دارند که همپوشانی حدود دو میلیون و 700 هزار نفر حذف‌شده و در مصرف بی‌رویه داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک، صرفه‌جویی‌های بسیار خوبی در سطح کشور انجام‌شده است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در منطقه 5 آمایشی کشور در استان فارس، اقدامات ارزشمندی در راستای مدیریت منابع انجام‌شده به‌عنوان نمونه برای پزشکان کارنامه‌ای ارسال می‌شود که خودش اطلاع پیدا می‌کند که در مقایسه با همکاران خود چقدر خدمات ارائه داده و چقدر هزینه ایجاد کرده است و یا فهرست‌های انتظار برای اعمال پرهزینه ایجادشده است.

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: احساس دین نسبت به بیت‌المال و حق یتیم، فقیر و بی‌بضاعت و استفاده هدفمند و مؤثر از بیت‌المال بسیار خوب است و مزیت کاهش هزینه‌ها در این دوره این است که جامعه پزشکی پیش‌قدم شده است چراکه معتقدیم باید با همراهی آن‌ها باشد تا اینکه بخواهیم ابلاغی و بخشنامه‌ای انجام شود.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های جدید علیه کشور، یادآور شد: برخلاف اینکه برخی افراد عنوان می‌کردند که برجام معاهده‌ای بی‌ارزش بود؛ اما دیدیم که آمریکا از آن خارج شد و برخی دیگر نیز می‌گویند که همه مشکلات داخلی است. ما هم قبول داریم که بخش عمده مشکلات داخلی است، اما این مشکلات، رقابت‌ها و تقابل‌های گروه‌های مختلف درون حاکمیت است و متأسفانه به همدیگر، رحم نمی‌کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: باید بپذیریم که تحریم‌ها ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند؛ اما این به معنی این نیست که ما انسان‌های ترسویی باشیم. همه ما شرایط بدتر از این را هم دیده‌ایم؛ مهم این است که با چه هزینه‌ای بناست از این شرایط عبور کنیم.

وزیر بهداشت تأکید کرد: دشمنان کشور و انقلاب، برای مردم ایران و همه دنیا شناخته‌شده هستند و همه می‌دانند که آن‌ها به دنبال منافع خودشان هستند و به کمتر از نابودی کشور و تجزیه ایران رضایت نخواهند داد و آمریکا، 40 سال است که به دنبال این هدف است و چیز جدیدی نیست و این‌که می‌گویند دارو و تجهیزات پزشکی مشمول تحریم نمی‌شود و کاری به مردم نداریم، کاملاً خلاف واقع است، چون عمده‌ترین هدف آن‌ها، ایجاد نارضایتی عمومی بین مردم است.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: در دو سه هفته اخیر برخی از همکاران فهیم ما در دام دشمنان می‌افتند و برخی از رؤسای انجمن‌های پزشکی عنوان می‌کنند که دارو و تجهیزات پزشکی در کشور وجود ندارد اما اگر واقعاً دارو و تجهیزات در کشور وجود ندارد، مردم در کشور از چه دارویی استفاده می‌کنند و از کجا تأمین می‌کنند؟ و یا چون یک دانشگاه در راستای صرفه‌جویی، تجهیزات قابل‌استفاده مجدد را دوباره استفاده می‌کند، باید در دام شرکت‌های گردن‌کلفتی که از این مسیر، سود هنگفتی می‌بردند، قرار بگیریم و ندانسته از منافع آن‌ها حمایت کنیم و در جامعه اضطراب ایجاد کنیم و این‌گونه بیان کنیم که استفاده از این تجهیزات ممکن است به بیماری‌هایی مانند ایدز منجر شود؟!

وزیر بهداشت افزود: در چند هفته اخیر رسانه‌های خارجی برای ایجاد نارضایتی عمومی، تلاش زیادی کردند و کانالی را ایجاد کرده‌اند که مردم کمبودهای پزشکی را اعلام کنند؛ چون هدف آن‌ها، ترساندن مردم، بدبین کردن آن‌ها و ایجاد نارضایتی است و خدا را شکر می‌کنیم که تورم حوزه سلامت که همیشه 1.4 برابر تورم عمومی است، برای اولین بار در طول تاریخ، کمتر از میزان تورم عمومی کشور بوده است.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه تا قبل از دولت یازدهم، پرداختی مردم در هزینه‌های درمان، بیشتر از 60 درصد بود، افزود: خوشبختانه این شاخص در سال 95 به حدود 39 درصد و در حال حاضر حدود 37 درصد رسیده است و این بهبود شاخص، نتیجه اجرای طرح تحول سلامت و کمک مجلس و دولت برای اجرای آن است.

وزیر بهداشت ضمن تأکید بر اهمیت هوشیاری مسئولان و پیشگیری از وارد شدن آسیب به مردم، گفت: در وزارت بهداشت، بیش از 50 درصد از وقت ما و مدیران، صرف تأمین دارو و تجهیزات پزشکی در شرایط تحریم می‌شود و خوشبختانه تا امروز مدیریت‌شده و تا هفته‌های آینده، کمبودهای فعلی این حوزه‌ها تا حدودی برطرف خواهد شد و مهم است که جامعه پزشکی در این شرایط، همراهی کنند.

قاضی‌زاده هاشمی اظهار کرد: الآن زمان مخالفت با افراد، دولت و نظام نیست بلکه امروز، موضوع اصلی، کشور و مردم هستند و باید همه در این مقطع از زمان، دشمن‌شناس باشند و نهایت تلاش خود را به کار بگیرند تا آسیب کمتری به مردم وارد شود و تا می‌توانیم در نسخه‌های خودمان، از داروها و تجهیزات پزشکی ایرانی بیشتر استفاده کنیم و هزینه کمتری برای مردم و نظام سلامت ایجاد کنیم و داروهای غیرضروری و آزمایش‌های غیرضروری و گران‌قیمت را تجویز نکنیم و به مردم آرامش دهیم.

وزیر بهداشت در پایان یادآور شد: اطمینان دارم که جامعه پزشکی در شرایط کنونی کشور نیز از آزمون بزرگ و سختی که در پیش رو داریم، سربلند بیرون خواهد آمد و باور کرده‌اند که جنگ جدی رسانه‌ای مهم‌تر از جنگ اقتصادی آغازشده و دشمن به دنبال در اختیار گرفتن، مدیریت و هدایت افکار عمومی است و باید مراقبت کنیم که ما بخشی از بلندگوی دشمنان نباشیم

انتهای پیام/4009/

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۷۴۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتباط ۳۵ ساله نهاد نمایندگی رهبری با دانشگاه‌های علوم پزشکی

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی در دانشگاه‌ها در آغاز سخنانش روز تحقق «وعده صادق» و عملیات غرورآفرین نیرو‌های مسلح در پاسخ به دشمن صهیونیستی را «یوم الله» خواند و گفت: در قرآن به موسی وحی شده است که مردم را به یاد روز‌های خدا که تجلی اراده و قدرت خداوند است، بیندازد. در این عملیات نیز اراداه خدا در پیروزی مسلمانان بر طاغوت و مستکبران تحقق یافت و «یوم الله» دیگری رقم خورد.

وی افزود: این اتفاق بزرگ و تاریخ ساز و تحول آفرین هیمنه امپراتوری رسانه ای، سیاسی، نظامی، فرهنگی و اجتماعی استکبار و صهیونیست را فروریخت.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان این که اهمیت عملیات «وعده صادق» به تعبیر مقام معظم رهبری به دلیل اراده‌ای بود که ملت از خود نشان داد، گفت: تربیت یافتگان مکتب امام (ره) و مقام معظم رهبری که در محدودیت‌های تحریم از تلاش، جهاد و پیشرفت باز نایستادند، اراده ملت غیور و عزیز ایران را که اهمیت آن از شلیک و اصابت موشک‌ها بیشتر بود، بر دشمن صهیونیستی تحمیل و مسلمانان و مستضعفان جهان را خشنود و سربلند کردند.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی در ادامه وزارت بهداشت را دستگاه مهم و راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و بیان کرد: خوشبختانه در مدیریت جدید این مجموعه راهبردی و نخبه، شاهد ارتقای تلاش‌های انقلابی، جهادی، فرهنگی و دینی هستیم.

وی با بیان اینکه نخبگی، ارتباطات وسیع و خدمتگزاری به مردم سه ویژگی مهم وزارت بهداشت و نظام سلامت کشور است، اظهار داشت: وزارت بهداشت از مرکز تا دورترین نقاط کشور تحت شبکه بهداشتی و درمانی با مردم ارتباط دارد و به آنها خدمات سلامت ارائه می‌دهد.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: مردم مهم‌ترین نیاز‌های خود را که کسب سلامتی است در وزارت بهداشت جستجو می‌کنند و امکان خدمتگزاری به مردم و اثرگذاری در کشور از ویژگی‌های این وزارتخانه است.

حجت الاسلام و المسلیمن رستمی عین اللهی را برادر، دوست و همسنگر قدیمی معرفی کرد و گفت: وزیر بهداشت در کنار سبقه علمی و آموزشی، نسبت به موضوعات مختلف حوزه سلامت دغدغه‌مند بوده و اقدامات ایشان موجب ارتقای جایگاه نظام سلامت شده است.

وی با اشاره به اینکه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری از ابتدای تاسیس دانشگاه‌های علوم پزشکی در این دانشگاه‌ها حضور داشته است، ابراز داشت: فرصت خدمت، همراهی و همکاری نهاد با دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، حتی با آمدن جریانات سیاسی مختلف در بهترین وضعیت قرار داشته است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، حجت الاسلام و المسلمین میراحمدی را از اعضای باسابقه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها معرفی کرد و گفت: ایشان به مدت بیش از ۳۰ سال نماینده رهبری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده و سال‌ها به عنوان معاون سیاسی و منابع انسانی نهاد فعالیت کرده اند.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وی در پایان ابراز امیدواری کرد تاسیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت مایه خیر و برکت و موجب کسب توفیقات بیشتر در حوزه سلامت و افزایش انسجام و هماهنگی‌ها در ارتباطات این نهاد با وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است
  • بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه مقصران اصلی کمبود دارو در کشور
  • کمبود ۱۰۰۰ نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان قم
  • مشکل تامین ارز دارو داریم؛ اما وعده درمان سرطان رایگان می دهند! بودجه 1403 برای تامین دارو چه می گوید؟
  • قلیان اکسیژن طرح مطالعاتی وزارت بهداشت است
  • متن گزارش کمیسیون بهداشت درباره دلایل کمبود و گرانی دارو
  • بازسازی اورژانس‌ها در اولویت قرار گرفت
  • متن کامل گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره کمبود دارو
  • ارتباط ۳۵ ساله نهاد نمایندگی رهبری با دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • جهاد تبیین و امید آفرینی یکی از رسالت های وزارت بهداشت است