Web Analytics Made Easy - Statcounter

ناصر پروانی شاعر در گفتگو با خبرنگارحوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه ما در زبان فارسی قله هایی را مانند نظامی،سعدی،حافظ،مولانا و فردوسی داریم، گفت: با توجه به احترام ویژه ای که برای شهریار قائل هستیم، هرسالی که به روز شعر و ادب نزدیک می شویم با خود می گویم ای کاش روز شعر و ادب معاصر را به نام شهریار گذاشته بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پروانی ادامه داد:شهریار شاعر بسیار بزرگی است و به عنوان مقایسه و در کنار بزرگانی که اسم آن ها را آوردم،جامع تر به این مسئله نگاه می کردند.در این که شهریار به ادبیات ما خدمات شایانی کردند و در غزل های عاشقانه و مذهبی شعر را به اوج رساندند که تبلور آن در شعر وی با مطلع  « علی ای همای رحمت » است.

وی با بیان اینکه شعر « علی ای همای رحمت » لالایی ما در زمان کودکی بوده است و میلیاردها بار این شعر خوانده شده است، گفت: شهریار بسیار بزرگ است و در شعر و ادبیات فارسی قله هایی بودند که استاد شهریار یکی از آن هاست.روزهایی که نامگذاری می شود یادواره است روزی است که به واسطه آن بزرگداشت ادبیات فارسی برپا می شود و مردم به بهانه آن به زبان و ادب فارسی توجه می کنند.

پروانی با تاکید بر اینکه شهریار بسیار مردمی است و شعر عاشقانه و عرفانی در شعر شاعرانی مانند حافظ وجود دارد، گفت:نزدیکی و ملموس بودن کلمات در شعر شهریار دیده می شود شاید تنها شعری که واژه هایش به معنا کردن نیازی ندارد شعر این شاعر است.

این شاعر با اشاره به اینکه شهریار بسیار ملموس شعر می گفت و برای مطالعه اشعارش نیازی نیست زیاد فارسی خوانده باشی، بیان کرد: شهریار ظرایف عاشقانه را سلیس و روان و قابل لمس بیان می کنداین قابل لمس بودن شعرش را مردمی می کند.شاید نگاه ویژه ائمه به شهریار به دلیل سرودن شعرهای مذهبی چون « علی ای همای رحمت » بود که شهریار را به جایگاه رفیعی در ادبیات رساند.شهریار در شعری می گوید « به ذره گر نظر لطف بوتراب کند،به آسمان رود و کار آفتاب کند » نظر خاص ابوتراب به این شعر شهریار ذره پروری شده است و این شاعر به جایگاه رفیع در ادبیات رسید.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ادبیات شعر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۷۵۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از سومین اثر شاعر غزلسرای هرمزگان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس، مسئول اداره فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت: این کتاب با نام "خط به خط چین دامنت شعر است " با حضور جمع کثیری از اصحاب قلم و اندیشه رونمایی شد.

بیشتر بخوانید: رونمایی از عروسک‌های «دادا و کاکا» در هرمزگان

امیر غنی زاده افزود: این مجموعه ی شعر سومین کتاب از مسلم محبی است که با استقبال شعر دوستان و اهالی ادب و سخنوری قرار گرفت.

وی گفت: محبی ، جوان اهل رضوان فین است که هم اکنون مسئولیت انجمن ادبی شعر ودریای هرمزگان را بر عهده دارد.

دیگر خبرها

  • بازخوانی تحلیلی زمینه‌های سیاسی اجتماعی در تدبرگرایی معاصر
  • رونمایی از بزرگ‌ترین مسئله ایران و جهان که از فقر هم وحشتناک تر است
  • روایتی از پیشتازی نصف‌جهان و اهالی آن در عرصه شعر و ادبیات
  • «امروزِ دیروز» به آرتیبشن رسید/ پرسش از نقاشی یا عکاسی؟
  • هوش مصنوعی دوربین‌ها را شاعر کرد!
  • برگزاری مراسم بزرگداشت شاعر معاصر زنده یاد استاد علی نظمی تبریزی
  • رونمایی از سومین اثر شاعر غزلسرای هرمزگان
  • شهریار و رامین یک قدم تا 20 شدن!
  • اثر زیبای احصایی در دوسالانه ونیز رونمایی شد
  • ‌برگزاری کارگاه آموزشی بازتاب داستان‌های کهن در ادبیات کودک و نوجوان معاصر در شیراز