Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-06@15:25:22 GMT

مراقب نفوذ فرهنگ سکولار غربی در کتب دانشگاهی باشیم

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۷۵۲۵۰

مراقب نفوذ فرهنگ سکولار غربی در کتب دانشگاهی باشیم

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی دوشنبه شب ۲۶ شهریور در دیدار با حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها و جمعی از معاونان با بیان اینکه بنیان دانشگاه‌های کشور برگرفته از فرهنگ غرب است گفت: دشمنان همیشه تلاش کردند که حوزه‌های دینی را از غیر دینی جدا کنند بنابراین باید مراقب نفوذ فرهنگ سکولار غربی باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه وجود دانشگاه ضروری و اجتناب‌ناپذیر است ادامه داد: در تاسیس دانشگاه‌ها اهداف علمی و سیاسی با هم دخیل بوده است، اما چون علم‌آموزی در اسلام از اهمیت بالایی برخوردار است و باید روند دانشگاه‌ها را به خصوص در علوم اسلامی اصلاح کنیم.

این مفسر قرآن با بیان اینکه غربی‌ها سعی کردند فرهنگ خودشان را از طریق دروس دانشگاهی به کشور‌های دیگر منتقل کنند بیان کرد: به ویژه کتاب‌های علوم انسانی که جنبه ترجمه دارد خواه ناخواه تاثیرپذیری زیادی داشته است به عنوان مثال پیش از انقلاب کتابی در دانشگاه به نام «جامعه‌شناسی» تدریس می‌شد که حتی یک کلمه هم از خدا و مذهب در آن وجود نداشت و ریشه مذهب را جهل انسان می‌دانست.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، امیدوارکننده است تصریح کرد: یکی از وظایف مهم این نهاد آن است که با بررسی دقیق، مطالبی را که ضد دین و سکولار است شناسایی و از کتب حذف کنید.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی بر لزوم وحدت حوزه و دانشگاه تاکید کرد و افزود:، چون مدیریت آینده کشور در دست فارغ‌التحصیلان حوزه و دانشگاه است بنابراین این وحدت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و می‌تواند از دوگانگی‌ها در اداره کشور جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه باید دو قشر حوزوی و دانشگاهی از فعالیت‌های همدیگر مطلع شوند چراکه آینده کشور و انقلاب اسلامی در دست این دو قشر است اظهار کرد: برای این که از اجرای دقیق اسلام در دانشگاه مطمئن باشیم توجه به سه مسئله استاد، برنامه و کتب درسی اهمیت زیادی دارد.

این مرجع تقلید تاکید کرد: باید نظارت دقیق در این سه مسئله ایجاد شود چراکه به طور مثال اگر برنامه درست باشد، ولی کتاب‌های خوبی نداشته باشیم به نتیجه نمی‌رسیم.

این مفسر قرآن عنوان کرد: قبل از انقلاب در دانشگاه این تفکر ترویج می‌شد که افکار روحانیت قدیمی و ناکارآمد است و کسانی که وارد دانشگاه می‌شوند با مذهب خداحافظی می‌کنند، اما پیدایش انقلاب نشان داد این مسئله درست نیست.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دشمنان از طریق فضای مجازی تلاش‌های گسترده‌ای دارند افزود: متاسفانه دولت روی فضای مجازی حساسیت چندانی ندارد و شما باید مراقب این مسئله هم باشید.

این مرجع تقلید گفت: مقاومت در مقابل شیطنت‌های دشمنان در فضای مجازی کار آسانی نیست، ولی با شجاعت باید ایستاد و به جای انفعال، فعالانه وارد این عرصه شویم.
انتهای پیام

 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا مکارم دانشگاه نهاد رهبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۷۵۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| مقام شامخ استاد از نگاه دانشگاهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناروی آنا، مراسم بزرگداشت روز استاد با حضور داریوش جاوید معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از مسئولان و استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در این واحد دانشگاهی برگزار شد.

گفت‌وگوی خبرنگار آنا را با مسئولان دانشگاهی و اعضای هیئت علمی درباره مقام شامخ استاد در ویدئوی زیر ببینید.

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مخالفت شدید روزنامه وابسته به سپاه با ممنوعیت جدید ورود زنان به ورزشگاه‌ها: این یعنی اعتراف به شکست فرهنگی/ مراقب پیامدهای بین‌المللی این اقدام باشید
  • خیزش دانشگاهی علیه ظلم در جهان آغاز شده است
  • عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور شد
  • چرا تشکل های دانشجویی دانشگاه را اصل نمی دانند؟/ گزارش
  • اعتلای فرهنگ جامعه از مسیر تعلیم و تربیت معلمان می‌گذرد
  • فیلم| مقام شامخ استاد از نگاه دانشگاهیان
  • مراقب باشیم آمار نامتوازن کنکور روح خانواده را زخم نکند
  • سلاح رعب‌آور روسی که استحکامات غیرقابل نفوذ را درهم می‌کوبد
  • رئیس شورای عالی نظام پزشکی: مراقب باشیم دوران طلایی پزشکی ایران افول نکند
  • مراقب باشیم دوران طلایی پزشکی ایران افول نکند