Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛ دکتر ایمان شهابی قهفرخی، عضو هیأت علمی دانشگاه زنجان قیمت بالای مواد زیست ‌تخریب‌پذیر و قابلیت‌های پایین‌تر آنها نسبت به بسته‌بندی‌های پلیمری را عامل اصلی عدم توسعه این نوع بسته‌بندی‌ها دانست.

وی با اشاره به تحقیقات انجام شده در این زمینه افزود: در این طرح به‌ منظور کاهش قابل‌ توجه هزینه تولید مواد زیست‌ تخریب‌پذیر، یک نانو کامپوزیت متشکل از نشاسته و نانوذرات دی‌اکسید تیتانیم تولید کردیم که نسبت به سایر مواد زیست‌ تخریب‌پذیر ارزان‌تر و کاراتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



شهابی ادامه داد: در صورت تجاری‌سازی، قیمت هر کیلوگرم از این ماده بسته‌بندی تنها حدود 15 درصد نسبت به قیمت هر کیلوگرم نشاسته بیشتر خواهد بود. همچنین این بسته‌بندی در محیط و در معرض آفتاب به‌سرعت تخریب می‌شود.

این محقق با بیان اینکه حضور نانو ذرات دی‌اکسید تیتانیم با خاصیت فتوکاتالیستی موجب می‌شود تا بسته‌بندی در ازای جذب نور خورشید تخریب شود، خاطر نشان کرد: همچنین حضور این نانوذرات در ساختار نانوکامپوزیت خاصیت اصلاح‌پذیری و ضدعفونی پذیری همزمان توسط نور فرابنفش را به ماده القا می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه زنجان همچنین یادآور شد: این طرح جهت بررسی خصوصیات فیلم بسته‌بندی تولید شده از آزمون‌های فیزیکی و شیمیایی متعددی نظیر آزمون محتوای رطوبت، جذب آب، انحلال‌پذیری در آب، زاویه تماس با آب و نفوذپذیری نسبت به بخارآب برای ارزیابی ماده بسته بندی استفاده شده است.

وی با اشاره به نتایج به دست آمده اظهار کرد: نتایج به دست آمده نشان می‌دهد حضور نانو ذرات دی‌اکسید تیتانیم در ساختار نشاسته موجب بهبود 15 درصدی خواص مکانیکی، افزایش 20 درصدی سرعت تخریب پذیری و کاهش 25 درصدی نفوذپذیری فیلم نسبت به بخارآب در مقایسه با نشاسته خالص شده است.

این طرح از سوی وحید گودرزی دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد و دکتر ایمان شهابی قهفرخی عضو هیأت علمی دانشگاه زنجان اجرایی شده و نتایج این تحقیقات در مجله‌ International journal of biological macromolecules با ضریب تأثیر 3.909 به چاپ رسیده است.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: نشاسته بسته بندی مواد زیست تخریب پذیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۷۵۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زندانیان شاغل در روز کارگر هدیه گرفتند

به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با روز جهانی کارگر، بنیاد تعاون زندانیان استان تهران با حضور در کارگاه بسته بندی مواد غذایی، ضمن تبریک به مناسبت روز کارگر به شاغلین هدایایی اهدا کرد.

محمدرضا تقی پور در این دیدار گفت: با شرایطی که با حمایت دستگاه قضایی فراهم شده، مددجویان رأی باز در کارگاه‌های خارج از شهر مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: نتیجه کار و اشتغال مددجویان در کنار فراگیری حرفه‌ای شرافتمندانه، کاهش آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی خانواده‌ها و تأمین معاش آنان است که شاید قبل از حبس فرصت آموزش و آموختن آن را نداشتند.

مدیر بنیاد تعاون زندانیان استان تهران بیان داشت: کار در زندگی انسان، نقش‌هایی مانند عزت بخشیدن و رهایی از سستی و تنبلی ایفا می‌کند که زندگی را ارزشمند می‌کند و مانع بروز آسیب‌های مختلف می‌گردد.

کارگاه بسته بندی موادغذایی بنیاد تعاون استان در کانون اصلاح و تربیت تهران قرار دارد که مددجویان در دو شیفت کاری، برنج، قند و شکر، انواع حبوبات و آجیل را بسته بندی و روانه فروشگاه‌های زندان‌ها و سطح شهر گشته، حقوق ماهیانه به حساب شبای آنان واریز می‌شود.

کد خبر 6094046

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۲ درصدی حجم ذخایر سد‌های استان اردبیل
  • افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در فصل نخست ۲۰۲۴
  • (ویدیو) فرآیند فرآوری و بسته بندی «خرچنگ برفی» در کارخانه
  • قیمت طلا و سکه امروز 13 اردیبهشت 1403
  • داستان «غذا‌های پلاستیکی» در شبکه مستند
  • هشدار سازمان هواشناسی نسبت به افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج دریای خلیج فارس
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • افزایش ۱۷ درصدی توزیع کود کشاورزی درآذربایجان غربی
  • اردبیل در رتبه اول رده‌بندی مولدسازی کشور قرار گرفت
  • زندانیان شاغل در روز کارگر هدیه گرفتند