Web Analytics Made Easy - Statcounter

«علم شوئی»و «علم بندی»، آیینی کهن و سنتی که همه ساله در محرم و با حضور پرشور مردم در روستاهای مختلف سیریک برگزار می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ برگزاری آیین ها و سنت عزاداری در ماه محرم از موثرترین روش ها برای انتقال پیام فرهنگ و عاشورا به نسل های آینده است.

عاملی که عزاداری های هرمزگان را از سایر مناطق کشور متمایز می سازد، وجود آیین های متفاوتی است که در تلفیق با فرهنگ و باورهای بومی، رنگ و بویی متفاوت پیدا می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیین سنتی «علم شوئی» و «علم بندی» با قدمتی بیش از ۳۰۰ سال مربوط به «منبر روتان» یکی از قدیمی ترین حسینیه های سیزیک و استان هرمزگان است.

این آیین سنتی همه ساله در روز قبل از ماه محرم و با حضور فعالان این حسینیه و علمداران و علم گردانان و جمع کثیری از عزادران حسینیه چهارده معصوم علیه السلام روستای روتان برگزار می شود و علم با آب و گلاب و عطر که نماد پاکی و روشنی است شستشو داده می شود.

در این آیین، «علم گردان» با آب و گلاب و عطر با فرستادن صلوات بر محمد و آل محمد(ص) و قرائت دعاهای مخصوص، علم و قسمت بالایی نقره ای آن که «سرشده» نام دارد را غسل و تطهیر می دهند.

پس از شستشو، علم که نمادیک از ائمه(ع) « امام حسین علیه السلام واباالفضل العباس علیه السلام است به حسینیه(منبر) برگردانده می شود و با پارچه هایی که از قبل از محل نذورات مردمی تامین شده تزیین و برای مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان مهیا می شوند.

سپس «سر شده» هایی که از قبل با گلاب شستشو داده می شود را بر روی علم ها نصب می کنند.

در این مرحله، « علم گردان» که قرار است در روزهای اول تا عاشورا در پی «تابوت وهمراهان علم» که همان سینه زنان در حرکت هستند حرکت کنند، در یک صف قرار می گیرند و کسانی که حاجت دارند برای حاجت روا شدن «نقل» و « شکلات » بر سر «علم » می ریزند.

از اول تادهم محرم افرادی که نذر داشته باشند، علم ها را به منزل خود دعوت می کنند و طی مراسمی و با حضور علمگردانان و سینه زنان همرا ه علم و و فعالان حسینیه به سوگواری و عزاداری می پردازند.

علم ها که نماد عزا هستند پس از پایان دهه محرم، پارچه های آنان باز می شود و برای محرم سال بعد در حسینیه « منبر » نگهداری خواهند شد.

قدمت آیین سنتی «علم شوئی» و « علم بندی» به زمان حضور شیعیان از جای جای مختلف شهرستان در روستای روتان و ساخت منبر روتان باز می گردد و ادعیه ای که در این آیین خوانده می شود نیز به دوران صفویه و سلجوقیان مربوط می شود.

علاوه بر روستای روتان که قدیمی ترین و باسابقه ترین علم را دارد روستاهای کوهستک، پالور، شهیدمردان، کنارجو و کرپان نیز این آیین را دارند.

آیین «علم شویی» و «علم بندی» در کنار آیین های سنگ زنی، سینه زنی نشسته، علم گردانی، سرغ، و تعزیه خوانی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۷۵۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طنین نوای لبیک حجاج در حسینیه امام خمینی(ره)

هم‌زمان با دیدار کارگزاران حج با رهبر انقلاب، نوای زیبای لبیک حجاج در حسینیه امام خمینی (ره) طنین‌انداز شد که در تصاویری از آن را مشاهده می‌کنید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، صبح امروز و هم‌زمان با دیدار کارگزاران حج با رهبر انقلاب، نوای زیبای لبیک حجاج در حسینیه امام خمینی (ره) طنین‌انداز شد که در تصاویری از آن را مشاهده می‌کنید:

کد خبر 751113

دیگر خبرها

  • صنعت‌نفت اولین شکست محرم با مس را رقم زد
  • آبادان علیه رکورد حیرت انگیز محرم
  • نفت آبادان طلسم محرم و مس را پاره کرد
  • طنین نوای لبیک حجاج در حسینیه امام خمینی(ره)
  • نوای زیبای تلبیه در حسینیه امام خمینی(ره)
  • فیلم/ نوای زیبای تلبیه در حسینیه امام خمینی(ره)
  • بازپیرایی و مرمت محله تاریخی حسینیه اعظم سمنان
  • مینی بوس ترمز برید و به حسینیه برخورد کرد!
  • سوگ مردم استان یزد در محرم شهادت امام جعفر صادق (ع)+ فیلم
  • پیکر شهید گمنام در حسینیه نخل رفسنجان آرام گرفت