Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش «انتخاب»، بر اساس گزارش ها در ماه های اخیر تعدادی از داروها با کمبود در بازار مواجه شده اند این در حالی است ‏که بر اساس آمار گمرک، واردات برخی از همین داروها، در چهارماهه ابتدایی امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته 2.5 برابر ‏افزایش یافته. این موضوعات احتمال احتکار دارو را بالا برده بود. چندی پیش کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، ‏درباره این گزارش ها گفت: «بنا بر بررسی گزارش‌های ارسالی از منابع مختلف، به دو شرکت پخش دارویی به‌دلیل تعلل در ‏توزیع برخی اقلام دارویی از سوی سازمان غذا و دارو، اخطار و تذکر جدی داده شد و در صورت تکرار یا اصرار این شرکت‌ها یا ‏هر مجموعه دیگری در زنجیره تأمین و توزیع دارو، براساس مقررات و از طریق سازمان تعزیرات و مراجع ذی‌صلاح قانونی و ‏نیز اختیارات مصرح سازمان غذا و دارو با عوامل تعلل در توزیع دارو برخورد جدی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درباره برخورد با احتکار، اختفا، ‏عدم ارائه یا هرگونه تعلل در تأمین و توزیع کالا به‌ویژه دارو و کالاهای اساسی اجماع وجود دارد و همه دستگاه‌های مسئول در این ‏زمینه اعلام آمادگی کامل کرده‌اند و در شرایط فعلی و در راستای حفظ حقوق عمومی، هیچ‌گونه اغماضی دراین‌باره صورت ‏نخواهد گرفت.»‏

جهانپور از تمامی فعالان حوزه دارو و داروخانه‌ها و همچنین شهروندان خواسته بود، در صورت مشاهده هرگونه تعلل در توزیع و ‏عدم ارائه دارو و تخلفاتی از این قبیل، موارد را به معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و سازمان ‏غذا و دارو گزارش دهند.‏

پزشکان شغل حساسی دارند و عموما قشری فداکار و وظیفه شناس شناخته می شوند که از احترام زیادی هم در جامعه برخوردارند. با این وجود، تعداد اندکی از پزشکان وجود دارند که به دنبال منافع دیگری هستند.

برخی مخاطبان «انتخاب»، از یک تبانی میان همین دسته از پزشکان و داروخانه ها خبر داده اند. بر این اساس، برخی پزشکان و ‏داروخانه ها به شکلی عجیب و باورنکردنی دست به تبانی زده اند؛ به این صورت که پزشک یک نسخه غیرواقعی برای بیمار می ‏نویسد و او را به داروخانه موردنظر می فرستد. داروخانه هم نسخه را فاکتور می کند اما پول آن را از بیمار نمی‌گیرد. در نتیجه ‏این اقدام، داروهای نوشته شده در نسخه، از نظر وزارت بهداشت و نهادهای نظارتی برای بیمار موردنظر تجوزی شده و به او ‏تحویل داده شده است؛ در حالی که داروها در انبار داروخانه باقی می مانند و سپس برای مصارفی مانند قاچاق مورد استفاده قرار ‏می گیرند.‏

مشابه این اتفاقات در سال های گذشته نیز رخ داده است. سه سال پیش در مرداد ماه سال 94، مدیر کل نظارت بر دارو و مواد ‏مخدر سازمان غذا و دارو با تایید رخ دادن چنین تخلفاتی گفته بود: سازمان غذا و دارو اصل را بر اعتماد گذاشته است اما برخی ‏افراد از این اعتماد سوء استفاده می کنند که قطعاً چنانچه مستنداتی وجود داشته باشد هم بیمه و هم سیستم های نظارتی دیگر به ‏شدت با آن برخورد می کنند‎.‎‏ پیرصالحی سپس با تشریح جزییات تخلفی که امروز نیز نمونه های آن گزارش شده، گفته بود: «در ‏برخی موارد مشاهده می شود که پزشکان برای منافع مشترک حتی بیمار نیاز به دارو نداشته و نسخه می نویسند و گه گاهی از ‏دفترچه بیمار سو استفاده می شود به طوریکه خود بیمار نیز از این مسئله اطلاعی ندارد. برای نمونه عکس برداری صورت ‏نگرفته یا دارویی تحویل داده نشده اما برای بیمه سند ارائه می شود‎.‎‏» به گفته او، « این مورد برای داروهای گران قیمت زیاد ‏اتفاق می افتد». این مسئول درباره راهکار مبارزه با این تخلف هم توضیح داده و گفته بود: «به همین منظور سازمان های بیمه گر ‏یک برنامه نظارتی جامع را با هدف جلوگیری از اینگونه موارد در دست اجرا دارد، همچنین سیستم ردیابی و رهگیری (‏track ‎and trace‏) که به صورت پورتال سازمان غذا و دارو در نظر گرفته شده که به شکل گسترده ای از این مسئله جلوگیری می کند ‏و امکان ردیابی دارو را می دهد.»‏

اکنون سه سال از آن روز گذشته و بار دیگر گزارش ها از تخلف مشابهی با تبانی برخی پزشکان و داروخانه ها حکایت دارد. حال ‏باید پرسید سیستم «ردیابی و رهگیری» مورد اشاره تا چه میزان پاسخگو بوده و چرا نتوانسته تخلفات را از میان بردارد؟

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۷۶۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بی‌پولی، خیلی از پزشکان را بلاگر کرده است!

این روز‌ها خیلی از پزشکان را می‌بینیم که در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام در کار بلاگری هستند و با تولید محتوا، معرفی و ارائه محصولات، انجام تبلیغات و... در حوزه‌های مختلف درآمد بالایی کسب می‌کنند و خیلی از آن‌ها فالوئر‌های زیادی هم دارند.

 

به گزارش همشهری‌آنلاین، تا اینجا مشکلی وجود ندارد و همه چیز سر جای خود است، اما موضوع زمانی نگران‌کننده می‌شود که می‌بینیم خیلی از این پزشکان در پست‌ها و استوری‌های خود، هر هفته انواع دارو و مکمل و ویتامین معرفی می‌کنند و بدون در نظر گرفتن شرایط هر فرد، برای همه دنبال‌کننده‌ها یک نسخه واحد می‌پیچند. درحالی‌که به گفته متخصصان، مصرف برخی دارو‌ها و مکمل‌ها برای خیلی از افراد ضرورتی ندارد و تا آزمایش خون نداده باشیم، نمی‌توانیم هیچ ویتامینی را وارد بدن خود کنیم.

خیلی از پزشکان نیز برای افزایش آمار فالوئرها، با رسیدگی بیش از حد به ظاهر و پوشش خود، نقش ایفلوئنسر‌ها و حتی سلبریتی‌ها را ایفا می‌کنند و سخت می‌توان باور کرد که در حوزه طبابت تحصیل کرده‌اند. بعضی از این پزشکان، لابلای آموزش‌ها و ویدئو‌های مرتبط با تندرستی، دوربین دست می‌گیرند و از لایف‌استایل خود - سفرها، آشپزی، کار‌های روتین و روزمره و ... -، نیز ویدئو تهیه می‌کنند و با پست و استوری کردن آن‌ها دنبال‌کننده‌های بیشتری را جذب می‌کنند و به دنبال خود می‌کشانند.

همه پزشک - بلاگر شده‌اند!

اما آیا پزشکان می‌توانند به هر شکلی که می‌خواهند، کار خود را در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنند و هر دارویی را به کاربران تجویز کنند؟ آیا دارو‌ها و مکمل‌هایی که پزشکان بلاگر بدون در نظر گرفتن شرایط افراد تجویز می‌کنند، عوارض و آسیبی به همراه ندارد؟ آیا بلاگری پزشکان، آن‌ها را از حوزه طبابت و شأن پزشکی دور نمی‌کند؟

دکتر ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران به همه این سوالات پاسخ داده است. او به این موضوع اشاره می‌کند که طبق قانون سازمان نظام‌پزشکی کشور، تبلیغ دارو در فضای مجازی باید بر اساس قانون باشد. وگرنه تعقیب و پیگرد قانونی دارد. به خصوص اگر فرد پزشک نباشد. الان بسیاری از بلاگر‌های حوزه سلامت را می‌بینیم که اصلا پزشک نیستند و تبلیغات‌شان کاملا غیرقانونی است و سازمان نظام‌پزشکی و وزارت بهداشت باید پیگیر این موضوع باشند و سرسری از کنار آن نگذرند.

خسرونیا می‌گوید: تجویز و تبلیغ دارو در فضای مجازی بدون گرفتن شرح حال بیمار و بدون در نظر گرفتن شرایط او می‌تواند عوارض و آسیب‌هایی به همراه داشته باشد. متاسفانه الان هر پیجی را باز می‌کنید، همه مشغول تبلیغ یک دارو یا مکمل هستند و فقط هم برای فروش و سودآوری است. در حالی که یک مکمل که خیلی‌ها فکر می‌کنند خطری ندارد، می‌تواند خطرات و عوارض متعددی برای فرد مصرف‌کننده داشته باشد.

نسخه لاغری می‌پیچند!

متاسفانه عده‌ای از پزشکان بلاگر تنها به حوزه و رشته کاری خود رضایت نمی‌دهند و با توجه به موج ایجادشده در جامعه، پا را در کفش پزشکان سایر رشته‌ها نیز می‌کنند و توصیه‌هایی به کاربران ارائه می‌دهند که در حوزه دانش و تخصص‌شان نیست. مثلا پزشک عمومی در زمینه پوست و زیبایی محتوا تهیه می‌کند و به اشترک می‌گذارد، یا مدام در زمینه بهداشت روان ویدئو می‌سازد، یا درباره رژیم‌های غذایی لاغری مختلف اظهارنظر می‌کند، بدون آن که دانش این کار را داشته باشد.

خسرونیا در این رابطه می‌گوید: هیچ پزشکی نباید در حوزه پزشک دیگر ورود کند. الان خیلی‌ها را می‌بینیم که پزشک عمومی هستند، اما در پیج خود درباره رژیم لاغری و چاقی محتوا تولید می‌کنند. درحالی‌که در زمینه تغذیه و رژیم لاغری فقط متخصص تغذیه می‌تواند اظهارنظر کند و رژیمی را تجویز کند. چون شرایط هر فرد با فرد دیگر متفاوت است و بنابراین رژیم غذایی هر فرد باید طبق شرح حال، جنسیت، سن و توجه به بیماری‌هایی که دارد، تعیین شود. بعضی از افراد چاق هستند، اما چربی خون پایینی دارد. اگر مدام برای چنین فردی قرص چربی تجویز کنیم، اذیت می‌شود و آسیب می‌بیند. یا فرد لاغری که دوست دارد چاق شود، نمی‌توان فقط مواد قندی برای او تجویز کرد. پس حتی پزشک عمومی هم نمی‌تواند در کار همکاران رشته‌های دیگر دخالت کند.

مشکلات مالی پزشکان را بلاگر کرد

بسیاری از پزشکان به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی به حوزه بلاگری رو آورده‌اند. این حرفی است که رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: الان خیلی از پزشکان سعی دارند از طریق فضای مجازی هم کسب درآمد کنند تا بتوانند زندگی خود را بچرخانند. به همین دلیل سراغ تبلیغ رژیم‌های غذایی – حتی به غلط -، پوست و زیبایی، بوتاکس و کار‌های دیگر رو آورده‌اند. حتی خیلی از پزشکان حرفه خود را تغییر داده‌اند و وارد کار فروش دلار و بساز و بفروش ساختمان و مشاور املاک و از این قبیل کار‌ها شده‌اند. این موضوع هم برای دولت ناپسند است و هم برای خود پزشکان. درست است که سود مالی دارد، اما خب از جرگه طبابت دور می‌شوند و این اصلا در شأن یک پزشک که این همه سال درس خوانده، نیست.

دیگر خبرها

  • معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند
  • پرداخت ۲۲۵۰ میلیارد تومان از مطالبات داروخانه‌ها و پزشکان طرف قرارداد تأمین‌اجتماعی
  • (ویدئو) دارو‌های اینترنتی در داروخانه‌های مجازی
  • دارو زباله نیست!
  • تعرفه‌های خدمات دارویی تعیین شد
  • بی‌پولی، خیلی از پزشکان را بلاگر کرده است!
  • زمان ابلاغ آیین نامه جدید توزیع برخط دارو
  • تهیه زالو فقط از داروخانه / خطر زالوهای صید شده از تالاب‌ها و مرداب‌ها
  • ضبط ۱۳۸ قلم داروی تاریخ مصرف گذشته در سرخون
  • آیین نامه جدید توزیع آنلاین دارو در هفته جاری ابلاغ می‌شود