Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@06:53:11 GMT

«قتیل کسماق» سنت دیرینه محرم در جمهوری آذربایجان

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۷۶۸۷۷

«قتیل کسماق» سنت دیرینه محرم در جمهوری آذربایجان

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد مسعود نقیب شامگاه دوشنبه در حاشیه گردهمایی بررسی سیر تحول آیین های مذهبی محرم در قفقاز و ترکیه که در محل موسسه مطالعاتی آران برگزار شد، با تشریح این سنت عزاداری گفت: شیعیان باکو در روز عاشورا با تجمع در مسجد جامع این شهر مراسم خود را با روضه خوانی آغاز می کنند و در ادامه روحانی مسجد با قرار گرفتن در منبر به نقل تاریخ عاشورا از منابع معتبر و شرح حال شهدای کربلا به ترتیب حضور در میدان می پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در این سنت عزاداری که در منطقه خلخال اردبیل هم وجود دارد با نزدیک شدن به اذان ظهر و ذکر احوال گودال قتلگاه روحانی عمامه از سر برداشته و همزمان با اذان ظهر تعدادی از عزاداران به عنوان موذن اذان گفته و خیل عزاداران حاضر در مسجد جامع باکو به نماز می ایستند.

نقیب با اشاره به ارادات و علاقمندی قلبی مردم جمهوری آذربایجان و نخجوان برای برپایی عزاداری های ماه محرم گفت: در زمان شوروی سابق عاشقان امام حسین(ع) که اهتمام ویژه ای به برپایی مراسم عزاداری داشتند از بیم ماموران امنیتی و پلیس شوروی با قراردادن یک تابوت در خانه و خواباندن یک نفر در داخل آن به عزاداری می پرداختند تا در صورت ظنین شدن ماموران وی را به عنوان شخصی که تازه فوت کرده و اهل منزل عزادار او هستند جا بزنند.

این محقق حوزه قفقاز با اشاره به عملکرد هیئات مذهبی در این کشور بیان داشت: هیئت عزاداری حضرت عباس در نخجوان، شرور، اردوباد و باکو از بزرگترین هیئات مذهبی و قدیمی این کشور است و هیئت حضرت زینب(س) که مخصوص بانوان است نیز سابقه ای دیرینه در برپایی این مراسم دارد.

نقیب استفاده از اشعار نوحه قمری و شیخ علی ناردارانی متخلص به شیخ طوطی را در مراسم محرم مورد اشاره قرار داد و گفت: مداحان جمهوری آذربایجان نیازمند منابع شعری برای برگزاری با شکوهتر مراسم محرم هستند.

وی از سنت های مورد توجه دیگر در آذربایجان و نخجوان را برگزاری مراسم شبیه خوانی با کمک بازیگران مطرح این کشور و برپایی سفره های بزرگ و چندهزار نفری نذورات اعلام کرد.

کد خبر 4406418

منبع: مهر

کلیدواژه: جمهوری آذربایجان قفقاز ماه محرم ماه محرم کرمانشاه خبرگزاری مهر بوشهر مشهد گرگان شهرکرد شیراز بیرجند مجلس شورای اسلامی مراسم عزاداری خرم آباد احتکار خطبه های نماز جمعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۷۶۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی جشن «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی گفت: این ویژه برنامه با هدف تجلیل از کارگران به عنوان ارکان اصلی تولید و تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مردم  برگزار می‌شود.

جعفر رئیسیان زاده افزود: این مراسم روز دوشنبه دهم اردیبهشت بعد از نماز مغرب و عشا در ورزشگاه امام رضا (ع) برگزار می‌شود و در آن از ۲۵ هزار کارگر مشهدی به همراه خانواده‌هایشان تجلیل خواهد شد و تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از مدیران ارشد ملی و استانی نیز از مهمانان این مراسم هستند.

وی گفت: مدعوین به این مراسم از طریق کارفرمایان در کارخانه‌های مختلف شناسایی شده‌اند به طوری که سهمیه‌ای برای تجلیل از کارگران شاغل در هر کارگاه تولیدی و مجموعه فعال در امر تولید در نظر گرفته شده است.

معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی افزود: جشن خانوادگی، اجرای سرود و نماهنگ‌های مذهبی، برنامه‌های شاد برای کودکان، سخنرانی و نور افشانی از ویژه برنامه‌های این مراسم است و در پایان، غذای متبرک رضوی به خانواده‌ها اهدا خواهد شد.

رئیسیان زاده گفت: در این برنامه از تعدادی از کارگران نمونه که درزمینه  تولید کار ویژه و منحصر به فردی انجام داده‌اند نیز به نمایندگی ازهمه کارگران تجلیل خواهد شد.

دیگر خبرها

  • آذربایجان غربی پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است
  • آذربایجان‌غربی جز استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است
  • یکی از استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای هستیم
  • برپایی جشن «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در حرم مطهر راه‌اندازی شد/مهیای نذر جمعه اول
  • برگزاری مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم محرم علیپور در مرند
  • مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم "محرم علیپور" برگزار شد
  • برپایی بیش از ۸ هزار محفل شیرخوارگان حسینی در ۴۵ کشور
  • علی‌اف: فرانسه، هند و یونان در حال تسلیح ارمنستان علیه آذربایجان هستند