Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-03-28@22:33:12 GMT

فشار بر صنعت خودرو و بازکردن راه چینی ها

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۷۷۱۸۶

فشار بر صنعت خودرو و بازکردن راه چینی ها

ساعت24-آمارهای ارایه شده از سوی مرکز پژوهش های مجلس مشاهده میدانی ایرانیان را تایید می کند. سهم خودرهای چینی در خیابانهای تهران و سایر مراکز استانها روند فزاینده ی را تجربه می کند. .

این در حالی است که تاریخ تولید اتومبیل در ایران خودرو بسیار قدیمی تر از تولید خود رو د راتومبیل سازهای چینی است. هیچ فرد منصف و دلسوز و کارشناسی نمی گوید نباید تولید داخل را تا ابد حمایت کرد اما هیچ کس نیز نباید با هرچه دم دستش است و به هربهانه ای آن را برسر خودروساز ایرانی بکوبد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروهی از ایرانیان البته با انگیزه های متفاوت تیغ و شمشیر نقدشان برای تحقیر خودروسازان نقد است و با سرعت باد آن را از نیام بیرون می کشند اما یادشان می رود این داستان را برای بقیه صنایع نیز بیان کنند و مثلا از صنعت کفش ، پوشاک و لوازم خانگی بگویند که آنها نیز نتوانسته اند درتولید رقابتی کاری کنند. این نقدهای پی در پی و به هربهانه اعتماد به نفس را از تولید خودرو در ایران گرفته است وسیاست  کج دار و مریز را در دستور کار داریم. اگر قرار است این صنعت را به دست رقابت بسپاریم و آن را به طور کلی از دست بدهیم باید از این رفتار کج دار و مریز دست برداریم و اگر قرار است که این صنعت بماند بهتر است راههای منطقی حمایت از آن را نیز باز نگه داریم. برای اینکه این نقدهای عجیب را نقد کنیم به رفتار مصرف کنندگان در این روزهای اخیر اشاره می کنیم . آن گونه که از خبرهامتوجه می شویم تقاضای سیل آسای ایرانیان برای خرید اتومبیل پراید یک اتفاق رخ داده در برابر چشمهای همه علاقمندان به اقتصادسیاسی ایران است. آیا مدیران سایپا به زور خواسته اند تقاضا سیل آسا باشد  یا اینکه حالا که هردلار حدود 14 هزارتومان شده و یک محاسبه ساده نشان می دهد قیمت پراید به طور متوسط اگر حتی 40 میلیون تومان باشد نزدیک به 3هزاردلار است این اتومبیل خریداربیشتری پیداکرده است؟ به نظر نمی رسد کیفیت پراید از اتومبیلهای ارزان قیمت چینی که به طور قطع هرگز زیر 3هزاردلار نیست کمتر باشد. در حالی که ایران خودرو وسایپا برای تولید اتومبیل مدرن فرانسوی آماده می شدند به هردلیل آنها رفته اند و این دوبنگاه را در شرایط سخت گذاشته اند چه می توان کرد؟به نظر می رسد  برای برخی راه معلوم شده است :  واردات خودروهای چینی.اما آیا این بهترین راه است؟
به نظر می آید می توان با خودروسازان چینی مهربان تر بود و ضمن اینکه راه را برای افزایش کیفیت وکاهش انحصار بازکرد راهی جست تاین صنعت بزرگ دست کم دراین وضعیت تهدیدآمیز اقتصادملی به برهوت خیالات پرتاب نشود
آمارها چه می گویند؟


در سال 1396 نسبت به سال 1395 سهم خودروهای سواری چینی مونتاژ در داخل به تولید کل خودروهای سواری کشور با 3.6 درصد رشد به 15.9 درصد رسید. این روند افزایشی در سه ماهه نخست سال 1397 نسبت به سه ماهه اول سال 1396 ادامه یافت و به 17.8 درصد رسید.  نسبت به چند سال گذشته که خودروهای حاضر در خیابان ها شناخته شده و مشخص بود، حالا یکسری خودروها دیده می شود، هیچ نام و نشان خاصی ندارند و تنوع شان هم زیاد است. خودروهایی چینی که حالا سهم مهمی از خودروهای کشور را شامل می شوند.مرکز پژوهش های مجلس به بررسی سهم خودروهای با منشأ چینی از بازار خودروسازی کشور پرداخته است.  نتایج این تحقیق نشان می دهد که سهم عمده واردات قطعات منفصله از چین مربوط به خودروهای چینی مونتاژ داخل است و هرگونه تغییر در رویه تخصیص و قیمتگذاری ارز، بر 17.4 درصد از بازار خودرو ـ که سهم خودروهای چینی مونتاژ در داخل است ـ تأثیر گذاشته و می تواند موجب تشدید شوک ها به بازار خودرو شود.خودروسازان چینی در اواسط دهه 80 به طور جدی به صنعت خودروی ایران وارد شدند. همکاری چینی ها در ابتدا تنها با بخش خصوصی صنعت خودرو کشور بود، اما رفته رفته توانستند با خودروسازان بزرگ کشور نیز همکاری خود را آغاز کرده و بخشی از سبد محصولات ایران خودرو و سایپا و پارس خودرو را هم نصیب خود کنند.در سال 1396 نسبت به سال 1395 سهم خودروهای سواری چینی مونتاژ در داخل به تولید کل خودروهای سواری کشور با 3.6 درصد رشد به 15.9 درصد رسید. این روند افزایشی در سه ماهه نخست سال 1397 نسبت به سه ماهه اول سال 1396 ادامه یافت و به سهم 17.8 درصد رسید. این در شرایطی است که آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد خودروسازان چینی چندان به داخلی سازی در ایران پایبند و متعهد نبوده و بیشتر قطعات مورد نیازشان را از طریق واردات تأمین می کنند. با نگاهی به آمار واردات قطعات منفصله مشخص می شود طی دوره سال های 1386 تا سه ماهه نخست سال 1397 بیش از 16 میلیارد دلار صرف واردات قطعات منفصله خودرو شده است که سهم چین از این میزان واردات بیش از 30 درصد و معادل 5 میلیارد دلار بوده است. طی این دوره واردات قطعات منفصله از چین به کشور روندی صعودی داشته و حتی در زمان تحریم در سال های 1391 و 1392 هم این روند تقریباً ثابت باقی مانده است. طبعاً از این میزان واردات قطعات بخش قابل توجهی از آنها متعلق به خودروسازان یا به عبارت بهتر مونتاژکاران چینی بوده است.براساس آمار انجمن خودروسازان و جمع آوری اطلاعات از طرف کارشناسان مرکز، با نگاهی خوشبینانه بجز دانگ فنگ که بین 30 تا 40 درصد سهم داخلی سازی آن برآورد می شود، سایر خودروهای مونتاژی چینی در کشور از حداکثر 30 درصد ساخت داخل بیشتر نیست. اگرچه دقیقاً مشخص نشده است که این سهم داخلی سازی، شامل چه قطعاتی می شود، اما قابل برآورد است که حدود 14 درصد آن شامل رنگ و مونتاژ می شود و مابقی را نیز قطعاتی مانند تایر، باتری و صندلی تشکیل می دهند که جزو ساده ترین قطعات صنعت خودرو به حساب می آیند. شرکت ایران خودرو، یک محصول چینی دیگر بجز دانگ فنگ به نام هایما را نیز در سایت خراسان خود مونتاژ می کند، شاسی بلندی که بین20 تا 30 درصد آن، ساخت داخل دارد که اگر از این میزان 14 درصد سهم رنگ و مونتاژ کسر شود، بین 6 تا 16 درصد قطعات آن از داخل و مابقی قطعات منفصله از مسیر واردات تأمین می شود.


علاوه بر ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو نیز محصولات چینی را در سبد تولیدات خود جای داده اند و این در شرایطی است که داخلی سازی آنها در محدوده 20 تا 30 درصدی قرار دارد. در این بین، برلیانس که در مدل های مختلف در پارس خودرو مونتاژ می شود در سه ماهه نخست سال 1397 با رشد 38 درصدی تولید به تیراژ 12232 دستگاه رسید. این مدل نیز از 20 تا 30 درصد ساخت داخل برخوردار است. دیگر محصول چینی گروه خودروسازی سایپا در بنیان توسعه صنعت خودرو- بن رو 300 S آریو (چری) است که حدود 20 درصد ساخت داخل است. از طرفی چانگان با رشد 124 درصدی در سه ماهه نخست سال 1397 به تولید 3917 دستگاه در شرکت سایپا کاشان رسیده است.
گروه بهمن محصولاتی به نام B 50 و B 30 (خودروهای متعلق به شرکت FAW چین) و هاوال H2 را مونتاژ می کند و میزان داخلی سازی قطعات آنها بیش از 20 درصد نبوده است. دیگر خودروساز بخش خصوصی یعنی کرمان موتور که بخشی از سبد محصولاتش را مدل های چینی تشکیل می دهند نیز توانسته تنها در محدوده 20 تا 30 درصد داخلی سازی را در خودروهای مورد نظر ایجاد کند. این خودروساز، محصولات لیفان و جک را در مدل های مختلف مونتاژ می کند.مدیران خودرو دیگر خودروسازی بخش خصوصی صنعت کشور است که فقط به مونتاژ خودروهای چینی مشغول است. این شرکت درحال حاضر محصولاتی متعلق به چری چین مانند ام وی ام و تیگو و آریزو را مونتاژ می کند و هنوز نتوانسته داخلی سازی آنها را از مرز 30 درصد بیشتر کند.با مقایسه قیمت کارخانه و حاشیه بازار می توان به وضوح دریافت که به دلیل نبود بازار رقابتی در ارتباط با خودروهای شاسی و نیم شاسی همچون هایما و هاوال حدود 40 درصد اختلاف قیمت وجود دارد.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۷۷۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۸ فقره سرقت قطعات و محتویات داخل خودرو در زنجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ سرهنگ آدینه لو گفت: در پی وقوع سرقت‌های مکرر داخل خودرو و انجام تحقیقات میدانی در این خصوص هویت ۲ نفر سارق حرفه‌ای برای کارآگاهان محرز شد.

وی افزود: با شناسایی این ۲ سارق حرفه‌ای هماهنگی قضایی و مراتب دستگیری در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: ماموران پلیس آگاهی در اقدامی غافلگیرانه هر ۲ سارق را در محل اختفاء خود دستگیر کردند که در تحقیقات پلیسی به انجام پنج فقره سرقت محتویات خودرو و سه فقره سرقت قطعات خودرو اعتراف کردند.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان گفت: با دستگیری این ۲ نفر یک نفر مالخر نیز دستگیر و تحویل مقم قضایی شد.

دیگر خبرها

  • کشف ۸ فقره سرقت قطعات و محتویات داخل خودرو در زنجان
  • کاهش مصرف سوخت و آلایندگی با استفاده از خودروهای برقی
  • دغدغه فراز: بازکردن قفل پای ریکانی و علی یوسف
  • ۶۱۴ هزار خودرو وارد استان بوشهر شده است
  • (ویدیو) جولان خودرو چینی جدید گلزار در سطح شهر
  • کیفیت خدمات و تیراژ قطعات یدکی سایپا افزایش می یابد
  • ریشخند فولاد مبارکه به تحریم‌ها
  • ایجاد فضای رقابتی و تنظیم‌گری در صنعت خودرو با تسهیل در واردات
  • مدل‌های جدید خودروهای برقی چینی در نمایشگاه بانکوک
  • نیسان روی ۳۰ خودرو جدید و هیجان‌انگیز کار می‌کند