Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-25@12:42:51 GMT

700 هزار سالمند ایرانی « دمانس » دارند

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۷۷۳۳۰

700 هزار سالمند ایرانی « دمانس » دارند

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز،   پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰، درصد سالمندان ایران به بیش از ۳۰ درصد برسد؛ بر این اساس درصد جمعیت سالمند در ایران از میانگین جهان و آسیا بیشتر و از هر سه نفر، یک نفر سالمند خواهد بود. از طرفی هم طبق پژوهش‌های انجام شده، آلزایمر هفت تا ۹ درصد سالمندان در سنین مختلف را درگیر می‌کند و به طور تخمینی، ۷۰۰هزار سالمند در ایران مبتلا به دمانس هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بنابر اعلام مسوولان وزارت بهداشت و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، از جمعیت ۷۹ میلیونی کشور، ۷میلیون و ۴۱۴هزار و۹۱ نفر یعنی 28.9 درصد سالمند هستند. پیش‌بینی می‌شود که درصد سالمندان ایران تا سال ۲۰۲۵ میلادی( ۸ سال دیگر) به ۱۰درصد  و تا ۲۰۵۰ (۳۳ سال دیگر) به بیش از ۳۰ درصد برسد. بر اساس این پیش‌بینی در سال ۲۰۵۰، درصد جمعیت سالمند در ایران از میانگین جهان و آسیا بیشتر و از هر سه نفر، یک نفر سالمند خواهد بود.

 

با توجه به افزایش رشد سالمندی در ایران و کسب رتبه سوم جهانی در این زمینه، دو تا سه دهه آینده، ۲۵ درصد جامعه را سالمندان تشکیل می‌دهند و یکی از بیماری‌هایی که سالمندان را تهدید می‌کند،" بیماری آلزایمر" است.

 

معصومه صالحی _ مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران با استناد به پژوهش‌های انجام شده، می‌گوید: آلزایمر هفت تا ۹ درصد سالمندان در سنین مختلف را درگیر می‌کند. آلزایمر نوعی از بیماری دمانس است که درمان‌ناپذیر بوده و ۶۰ درصد مبتلایان دمانس را در برمی‌گیرد. در مجموع هر سه ثانیه در جهان یک نفر به دمانس مبتلا می‌شود. ۵۰ میلیون نفر در دنیا با "دمانس" زندگی می‌کنند و به طور تخمینی ۷۰۰هزار نفر سالمند در ایران مبتلا به دمانس هستند.

 

از طرفی نیز کارشناسان تاکید می‌کنند که عادات غذایی در پیشگیری از آلزایمر بسیار موثر است. بنابراین اصلاح عادات و الگوی غذایی لازم است. بر هیمن اساس لازم است استفاده از میوه‌ها، سبزیجات، غلات، کربوهیدرات‌ها و روغن‌های غیراشباع بخصوص روغن زیتون و گوشت سفید (مرغ و ماهی) در رژیم غذایی افراد مورد توجه ویژه قرار گیرد.  توجه به بیماری‌های غیرواگیر مثل دیابت، فشارخون و کنترل آن‌ها و عدم استعمال دخانیات، توجه به ورزش و تحرک بدنی و کتاب خواندن و همچنین یادگیری زبان‌های مختلف از دیگر راه‌های پیشگیری از این بیماری است.  

 

مدیرعامل انجمن آلزایمر درباره‌ روش‌های درمانی این بیماری نیز می‌گوید: در روش‌های درمانی دارویی که بعد از تشخیص بیماری انجام می‌شود، داروهای نگهدارنده و کنترل کننده برای ادامه بهتر زندگی فرد مبتلا، تجویز می‌شود. همچنین روش‌های غیردارویی هم وجود دارد که در مرکز جامع توان‌بخشی قاصدک در حال اجرا است. روش‌های درمانی غیردارویی مانند ورزش کردن، استفاده از حواس پنج‌گانه و فعال نگه داشتن فرد، روند این بیماری را کند می‌کند.

 

وزارت بهداشت نیز به منظور جلوگیری از آسیب‌های بیماری‌های دوره سالمندی، طرح تشخیص زود هنگام آلزایمر (برنامه ملی دمانس) با همکاری انجمن آلزایمر ایران و دفتر سلامت روانی – اجتماعی وزارت بهداشت را در نظر دارد و به گفته رییس اداره سالمندان وزارت بهداشت، این برنامه در حال تصویب است.

 

دکتر مهین عظیمی - رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت می‌گوید: زمانی که طرح تشخیص زود هنگام آلزایمرتصویب شود، جزو خدماتی قرار می‌گیرد که در خانه‌های بهداشت اجرا می‌شود و به مراقبت‌های فعلی افزوده می‌شود.

 

عظیمی با اشاره به عوامل موثر در بروز بیماری دمانس، می‌افزاید: شواهد، ارتباط متقابل بین دمانس و بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط با شیوه زندگی از سوی دیگر را،  نشان می‌دهد. این عوامل خطر عبارتند از عدم فعالیت فیزیکی، چاقی، رژیم‌های نامتعادل، مصرف دخانیات، مصرف الکل، دیابت و فشار خون بالا در اواسط زندگی.

 

 وی افزود: علاوه بر عوامل مذکور، سایر عوامل خطر بالقوه قابل تغییر، شامل انزوای اجتماعی، پیشرفت تحصیلی پایین، عدم فعالیت شناختی و افسردگی در اواسط زندگی، موجب بروز دمانس می‌شوند. کاهش میزان مواجهه فردی و مواجهه جمعیت با این عوامل خطر قابل اصلاح، از دوران کودکی و گسترش آن در طول زندگی، می‌تواند توانایی افراد و جمعیت برای انتخاب سالم‌تر و پیروی از الگوهای شیوه زندگی سالم را تقویت کند.

 

وی با بیان اینکه برای پیشگیری از آلزایمر، برنامه‌های تقویت حافظه برای سالمندان اجرا می‌شود، گفت: در این راستا، اقداماتی چون افزایش فعالیت بدنی، پیشگیری و کاهش چاقی، ترویج رژیم‌های غذایی متعادل و سالم، توقف مصرف دخانیات و الکل، مشارکت اجتماعی، ارتقای فعالیت‌های تحریک کننده شناختی و یادگیری و همچنین پیشگیری و مدیریت درمان دیابت و فشار خون بالا، بویژه در اواسط زندگی و پیشگیری و درمان افسردگی به عنوان اقدامات محافظت کننده در نظر گرفته می‌شوند.

 

ایسنا

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: سالمند گوناگون دمانس جمعیت جام نیوز ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۷۷۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، حامد مصلحی افزود: مهم‌ترین استاندارد ما پیمایش ملی سلامت روان است که ۱۰ سال یکبار بررسی می‌شود که پژوهش بسیار سنگین و پُر هزینه‌ای است که با نمونه گیری گسترده در کشور در سال ۱۴۰۱ به نتیجه رسیده و سال ۱۴۰۲ تحلیل داده‌های آن انجام شده است.

وی در پاسخ به این سوال که نتایج پیمایش ملی سلامت روان چه زمانی منتشر می‌شود، گفت: ما امیدواریم که بتوانیم این پژوهش را اوایل تابستان به نتیجه قطعی برسانیم و چون انتشار بین المللی خواهد داشت در کشور هم اعلام خواهیم کرد و با انتشار آن می‌توانیم آمار دقیق افسردگی و دیگر اختلالات روانی را به طور رسمی اعلام کنیم.

مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت افزود: آنچه را اکنون به طور قطعی می‌توان عنوان کرد این است که بار بیماری افسردگی به تنهایی دومین رتبه را در بار بیماری‌های بعد از بیماری‌های اسکلتی عضلانی در کشور دارد و وقتی بار بیماری افسردگی با اختلالات اضطرابی که در رتبه ششم بار بیماری‌های کشور است، جمع شود؛ این دو بیماری در مجموع بار بیماری‌های روانی را در کشور به خود اختصاص می‌دهند که این موضوع نیاز به یک تمرکز ویژه دارد.

مصلحی با بیان اینکه وضعیت‌های جهانی بر اساس مرزهای جغرافیایی و سیاسی تقسیم نمی‌شوند بلکه بر اساس فرهنگ‌ها تقسیم می‌شوند، افزود: به طور مثال در خصوص آسیب روزافزون و بسیار جدی مثل مساله خودکشی در همه کشورهای جهان از جمله کشور ما در حال افزایش است، اما به کشورهای اسلامی که می‌رسد ناگهان می‌بینیم که یک اختلاف معناداری در میزانش هست، رشدش شبیه هم است، اما اگر آنجا ۱۶ در صد هزار است اینجا حدود ۶ تا ۷ در صد هزار نفر است و علتش این است که اینجا باورهای مذهبی و عقاید دینی به عنوان عامل محافظت کننده‌ای است که ممکن است فرد آرزوی پایان زندگی کند، اما اقدام را به تأخیر می‌اندازد. در منطقه ما گزارش‌ها به نحوی است که به طور جدی ما را مستثنی از کل دنیا نمی‌کند.

وی ادامه داد: وضعیت سلامت روان ما مثل سایر کشورهای دنیا نیاز به مداخله و ورود جدی دارد، اما در عین حال باید با شاخص‌های یکسانی کشورها را با هم مقایسه کرد، چراکه ممکن است گزارشی بر اساس ملاک‌های سبک زندگی و کیفیت زندگی باشد که این یک عددی در می‌آید که باید با کشورهای دیگر مقایسه کرد، اما ممکن است گزارشی مثل پیمایش ملی سلامت روان بر اساس اختلالات متعدد و اختلالات خفیف و شدید و متوسط باشد که داده‌های جهانی دقیقاً مبتنی بر این سنجه نیست، بنابراین برای آنکه ما وضعیت را به درستی بفهمیم نیاز داریم که وضعیت کشورمان را با یک مقیاس واحدی با کشورهای مختلف دنیا بفهمیم به همین خاطر ما باید گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت را مورد تاکید بیشتری قرار دهیم.

مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که مسئولان کشور ما به خصوص مسئولان وزارت بهداشت باید در خصوص سلامت روان جامعه و افراد اهتمام کامل داشته باشند، گفت: در چهار سطح باید از عوامل خطر سلامت روانی اجتماعی جلوگیری کرد؛ اول، سطح حاکمیتی با توزیع متوازن ثروت و رفع تبعیض‌ها؛ دوم، سطح مردمی با مشارکت فعال در جلوگیری از عوامل خطر؛ سوم، در سطح خانواده با آموزش مهارت‌های زندگی و فرزند پروری و چهارم، سطح فردی با انتخاب‌های بازدارنده به جای انتخاب‌های پرخطر است.

مصلحی با بیان اینکه توجه به سلامت روان با تحت پوشش بیمه قرار دادن خدمات این حوزه در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد، افزود: برای نخستین بار یک روز از هفته سلامت، با هدف توجه دادن جامعه و مسئولان به اهمیت سلامت روان به نام «سلامت خانواده؛ سلامت روانی و اجتماعی» نامگذاری شد.

وی با بیان اینکه افزایش تعداد مراکز سراج به منظور افزایش دسترسی افراد به خدمات سلامت روان از جمله مهم‌ترین برنامه‌های وزارت بهداشت است، گفت: اعتبارات حوزه سلامت روان به ۵ برابر افزایش پیدا کرد ما برنامه‌ای به عنوان سراج (سلامت روانی اجتماعی) داشتیم، مراکزی که خدمات رایگان سلامت روانی اجتماعی طولانی مدتی را ارائه می‌دهند، این مراکز در گذشته ۲۳ مرکز بود در ۶ ماه گذشته ما تعهد ایجاد ۱۰۰ مرکز را از وزارت بهداشت داشتیم که تا الان تا ۳ برابر افزایش پیدا کرده و تا ماه‌های آینده به ۱۰۰ مرکز افزایش می‌یابد.

کد خبر 6088257 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی یک بیماری ۱۲ سال قبل از بروز علائم
  • پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم
  • آزمایش چشم آلزایمر را ۱۲ سال قبل از بروز علائم پیش بینی می کند
  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان را بشناسید
  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان
  • چرا ایرانی‌ها بیشتر سنگ کلیه می‌گیرند؟/ شایع‌ ترین بیماری های اورولوژی در کشور
  • چرا ایرانی‌ها بیشتر سنگ کلیه می گیرند؟
  • چرا اولین داروی آلزایمر فروش نرفت؟
  • سوءاستفاده سارق از اعتماد صاحب‌خانه برای سرقت طلاجات