Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان موفق به ارائه روشی غیرتهاجمی برای رهایش دارو در مغز شدند که این روش برای درمان تومور‌های سرطانی قابل استفاده است. به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محققان موفق به ارائه روشی غیرتهاجمی برای رهایش دارو در مغز شدند که این روش برای درمان تومور‌های سرطانی قابل استفاده است. این فناوری به محققان اجازه می‌دهد تا دارو از طریق استنشاق وارد مغز شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  گلیوماس نوعی سرطان مغز در کودکان است که شانس زنده ماندن در مدت ۵ سال، تنها دو درصد است. به دلیل قرار گرفتن این تومور در مغز، استفاده از روش‌های رایج درمان سرطان با خطرات زیادی روبرو است.

این گروه تحقیقاتی در دانشگاه واشنگتن با استفاده از فراصوت و ترکیبات کنتراست دهنده که درون حباب قرار گرفته‌اند، دارو را به مغز می‌رسانند.

هانگ چن از محققان این پروژه معتقد است که این پروژه بدون کمک جوشا رابین به نتیجه نمی‌رسید. آن‌ها از روش اولتراسونیک و رهایش دارو از طریق استنشاق برای درمان استفاده کردند. این گروه نانوذرات را از طریق بینی وارد بدن کرده و این نانوذرات می‌توانند با دور زدن سیستم سد خونی مغز، خود را به مغز برسانند.

این گروه نتایج یافته‌های خود را در نشریه scientific Reports به چاپ رساندند.

در ابتدا آن‌ها از طریق بینی دارو را به مغز رساندند، اما هدف‌گیری دقیق دارو انجام نشد. از این رو از روش اولتراسونیک استفاده کردند که رهایش هدفمند انجام شود.

با استفاده از اولتراسونیک، میکروحباب‌ها ترکیبات کنتراست‌دهنده را رهاسازی کرده و امکان تصویربرداری دقیق فراهم می‌شود. با یک بار تزریق، نانوحباب‌ها وارد ساقه مغز شده و همانند سلول‌های قرمز خون رفتار کرده و به مغز می‌رسند.

زمانی که این نانوذرات به محل مورد نظر می‌رسند، امواج اولتراسونیک روی آن‌ها اعمال می‌شود. معمولا نشت دارو از رگ‌های خونی در مغز امکان‌پذیر نیست به همین دلیل محققان این پروژه از رهایش دارو در بینی استفاده کردند که بتوانند این سد خونی را دور بزنند.

میکروحباب‌ها در اثر اعمال اولتراسونیک، منقبض و منبسط شده و این رفتار موجب خروج دارو از ساقه مغز می‌شود. با این کار نیاز نیست دارو در بدن بچرخد و می‌توان آن را مستقیم وارد مغز کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: درمان سرطان نانو ذرات فناوری نانو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۷۷۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) مردی که چهره دیگران را به‌شکل «شیطانی» می‌بیند

یک مرد ۵۸ ساله آمریکایی دنیا را کمی متفاوت از افراد معمولی می‌بیند. او درواقع از نوعی ادراک‌پریشی و چهره‌کوری به نام PMO رنج می‌برد که باعث می‌شود چهره دیگران را غیرعادی و «شیطانی» ببیند. محققان با بررسی این مورد، سعی داشتند درک بهتری از این عارضه و به‌طورکلی نحوه مکانیسم اعصاب بینایی برای ادراک چهره افراد آشنا کسب کنند.

به گزارش دیجیاتو؛ براساس مقاله منتشرشده در The Lancet، در عارضه پروسپامتامورفوپسیا (Prosopometamorphopsia) یا به اختصار PMO، چهره افراد نزد بیمار مسخ‌شده و غیرعادی هستند. «ویکتور شارا»، فرد مبتلا به PMO، این عارضه را اینطور توصیف می‌کند که چهره افراد شیطانی به نظر می‌رسند.

این عارضه بسیار نادر است و تاکنون تنها ۷۵ مورد از آن گزارش شده. به همین دلیل محققان کالج دارتموث آمریکا با بررسی‌های این مورد خاص، سعی کردند متوجه شوند دقیقاً این افراد چگونه چهره دیگران را می‌بینند.

در عارضه PMO، بیمار چگونه چهره دیگران را می‌بیند؟

ویکتور شارا برای اولین‌بار در سال ۲۰۲۰ متوجه شد که دچار حالتی عجیب شده است؛ او متوجه مردی بدشکل در آپارتمانش شد که چهره عجیب‌وغریبی داشت؛ بعداً معلوم شد که آن مرد عجیب درواقع هم‌اتاقی او بوده است. شارا سپس دریافت که چهره همه افراد را مسخ‌شده و کج می‌بیند. او می‌گوید:

«اولین فکر من این بود که در دنیای شیطانی از خواب بیدار شدم.»

ویکتور شارا اظهار داشت که شیار‌های عمیقی روی پیشانی، گونه‌ها و چانه افراد می‌بیند؛ همچنین این عارضه تنها در چهره افراد رخ می‌دهد و ظاهر اشیا، خانه‌ها یا خودرو‌ها عادی است. همچنین با اینکه چهره اشخاص غیرعادی شده بود، اما شارا می‌توانست هویت اشخاص را تشخیص دهد. نکته جالب اینکه این چهره‌های ترسناک تنها در واقعیت هستند و عکس آن شخص را کاملاً عادی می‌بیند.

خوشبختانه، برای اولین‌بار، محققان توانستند بازنمایی‌های بصری واقع‌گرایانه از تغییر چهره‌ها در اثر PMO به تصویر بکشند. برای انجام این کار، محققان از چهره یک فرد عکس گرفتند و سپس آن را روی صفحه نمایش به بیمار نشان دادند، همچنین خود آن شخص نیز پیش او حاضر بود. به این طریق محققان توانستند تفاوت ادراک این بیمار را با نرم‌افزار ترسیم کنند.

محققان با انجام این پژوهش امیدوارند که آگاهی جامعه علمی را درباره اختلال PMO افزایش دهند، چراکه معمولاً این عارضه به اشتباه نوعی اختلال روانپزشکی یا حتی اسکیزوفرنی تشخیص داده می‌شود.

دیگر خبرها

  • مکملی که ریه‌هایتان را تقویت می‌کند
  • محققان: سرکه سیب در سه ماه بین ۶ تا ۸ کیلوگرم از وزن شما را کم می‌کند
  • ساخت حسگری دقیق برای نظارت بر سلول‌های قلب
  • آلودگی نوری در شب ریسک سکته مغزی را افزایش می دهد
  • (عکس) مردی که چهره دیگران را به‌شکل «شیطانی» می‌بیند
  • غذای نئاندرتال‌ها چه بود؟
  • راهی برای وصل کردن مستقیم شیلنگ به لوله آب + آب
  • تاثیر مستقیم Chat GPT بر افت تحصیلی دانش آموزان، نگران کننده است!
  • تصاویر تیراندازی مستقیم به یک پیرمرد فلسطینی
  • قرص ورزش هم اختراع شد؛ خداحافظی با باشگاه و عرق ریختن