Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، دیوید هیوم را غالبا فیلسوفی شکاک می‌شناسند که ورای اینکه بر فیلسوف بزرگی مثل کانت تاثیر زیادی گذاره به طوری که به تعبیر خود کانت او را از چرت جزمی‌اش درباره فاهمه بیدار کرده در حوزه فلسفه دین نیز به عنوان یک فیلسوف شکاک ملحد شناخته می‌شود.

کتاب گفتگوهایی در باب دین طبیعی نوشته دیوید هیوم اسکاتلندی در اصل شامل مکالمات یا گفت‌وگوهای میان سه شخصیت خیالی به نام‌های دمه‌آ مدافع دین وحیانی، کلئانت نماینده‌ دین طبیعی و فیلون شکاک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مکالمه اگرچه هر سه نفر وجود داشتن خدا را قبول دارند، اما درباره طبیعت خدا، ویژگی‌هایش و اینکه چگونه (یا آیا اصلاً) بشر قادر به شناخت خدا هست، اختلاف عمده ای دارند.

در این کتاب و در خلال مکالمات ، شخصیت‌های هیوم درباره چند مورد از براهین اثبات خدا و براهینی که مدافعان‌اش معتقدند از طریق‌ها آنها می‌توان سرشت خدا را شناخت بحث می‌کنند. برخی از موضوع‌های مورد بحث، برهان نظم است، که در آن هیوم از تشبیه خانه استفاده می‌کند، و همچنین برهان شر و اینکه آیا در جهان بیشتر رنج یا خوبی وجود دارد.

اهالی فلسفه معتقدند هیوم این کتاب را بر روال طبیعت خدایان سیسرون نوشته است و اگرچه در سال ۱۷۷۰ نوشتن آن را آغاز کرده بود تا ماه های منتهی به مرگش نهایتا نگارش آن طول کشید و نهایتا نیز گفته می شود ابتدا در سال ۱۷۷۹ پس از مرگ او منتشر شد.

کتاب گفت وگوهایی درباره دین طبیعی پیش از این توسط انتشارات علم و توسط «حمید اسکندری» ترجمه شده اما به تازگی انتشارات حکمت این کتاب را با ترجمه‌ای دیگر و تحقیقی مفصل تحت عنوان خوانشی دیگر روانه بازار نشر کرده است.

در کتاب اخیر دکتر رسول رسولی پور و سوده مهتاب پور ذیل عنوان ترجمه و تحقیق،غیر از ترجمه کتاب سعی داشته‌اند با مقدمه مفصل قریب به ۱۵۰ صفحه ای خود در ابتدای ترجمه کتاب و ۲۲ صفحه یادداشت مترجمان خوانشی نو و دیگر از این متن مهم در حوزه فلسفه دین ارائه دهند. از همین رو به نظر می‌آید اثر در اصل یک کار پژوهشی دانشگاهی در قالب پایان نامه بوده است .

در مقدمه کتاب سه سرفصل خاستگاه اندیشه هیوم در سیر تاریخ فلسفه غرب ،نگرش کلی هیوم به دین و اقوال مختلف در باب آرای هیوم درباره ایمان سعی داشته‌اند این نگرش را به دست دهند که بهتر است هیوم را به مانند کسانی که جست و جو گر ایمان حقیقی اند فیلسوفی لا ادری بدانیم و نه فیلسوفی ملحد.

 کتاب «گفت‌وگوهایی درباره دین طبیعی» اثر دیوید هیوم را انتشارات حکمت در ۳۱۸ صفحه روانه پیشخوان کتابفروشی‌ها کرده است .

کد خبر 4405874 مهرنوش محمدزاده

منبع: مهر

کلیدواژه: انتشارات حکمت تازه های نشر معرفی کتاب ماه محرم عاشورا امام حسین ع معرفی کتاب فعالیت های قرآنی علوم انسانی فلسفه سازمان اوقاف و امور خیریه قرآن کریم نقد کتاب علوم انسانی اسلامی اندونزی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دانشگاه مذاهب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۷۷۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) بازدید دیوید کامرون از موزه فرش ترکمنستان

(تصاویر) بازدید دیوید کامرون از موزه فرش ترکمنستان

دیگر خبرها

  • (ویدیو) تصاویری که حسن یزدانی ۲ روز بعد از حذف دیوید تیلور منتشر کرد
  • زندگی با آل‌احمد در شیوه نگارش سیمین دانشور تاثیر نداشت
  • زندگی با آل‌احمد در شیوه نگارش سیمین دانشور تاثیر نگذاشت
  • عرضه «صفات الهی» در کتابفروشی‌ها
  • کتاب نشانه‌شناسی شکلک‌ها منتشر شد
  • نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان
  • زندگی سخت است آیا فلسفه می‌تواند کمک کند؟
  • نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان
  • نزدیکی نگاه به حجاب در اسلام و مسیحیت
  • (تصاویر) بازدید دیوید کامرون از موزه فرش ترکمنستان