Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-18@05:33:51 GMT

قدمت یکصد ساله تعزیه سیار بازار اراک

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۷۸۱۵۸

قدمت یکصد ساله تعزیه سیار بازار اراک

شهر اراک از قدیم الایام یکی از ارکان مهم عزاداری تعزیه بوده که هر ساله با فرا رسیدن هشتم محرم گروه‌های تعزیه در طول بازار حرکت می‌کردند و این هنر آئینی را به نمایش می‌گذاشتند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اراک، تعزیه سیار اراک قدمتی طولانی دارد، در گذشته بازار اراک حسینیه اصلی مردم اراک بوده که از قدیم دو هیئت بزرگ محله‌های قلعه و حصار در آن عزاداری می‌کردند آغاز این مراسم نوازندگان نقاره ها و طبل ها که سوار بر شتر بودند با نواختن مارش های عزا وارد بازار تاریخی اراک شدند و پس آن نیز گروه های تعزیه خوان پشت سر هم وارد بازار می شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بازار تاریخی اراک که حدود یک کیلومتر طول دارد، به دلیل برخورداری از سقف های قوس دار بهترین قابلیت در انعکاس صدا را دارد و مکان مناسبی برای اجرای تعزیه است؛ تعزیه در استان مرکزی بیشتر در روستاهای اطراف اراک، مرسوم بوده و تعزیه خوان هایی که در بازار اراک تعزیه اجرا می کردند از روستاها انتخاب می شدند و دو ماه قبل از فرارسیدن ماه محرم زیر نظر پیشکسوتان به تمرین می پرداختند.

 

تعزیه خوانها، هر روز از ششم تا دهم محرم را به یکی از شهدا نسبت می دادند و تعزیه مخصوص او از جمله امام حسین (ع)، حضرت عباس( ع ) و حر را اجرا می کنند.

 

مرحوم «عبدالواحد حاجیان»، «محمد حمصی»، «ابوطالب فتحی»، «محمد نگارنده»، «رضا مقیمی»، «رجب صالحی»، «جواد قناتی»، «مصطفی راهزانی»، «عظیم راهزانی» و « رضا قهیه» از جمله تعزیه خوانان معروف اراک بودند که در بازار تاریخی این شهر تعزیه می خواندند.

 

تعزیه سیار بازار اراک در فهرست میراث ملی معنوی به ثبت رسیده است.

 

 

پایان پیام/87

منبع: شبستان

کلیدواژه: محرم ماه محرم عزاداری امام حسین ع عزاداری محرم روزنامه های ورزشی محرم حسینی قم دفاع مقدس تعزیه خوانی شیرخوارگان حسینی تعزیه خوان تاسوعا و عاشورای حسینی تعزیه خوانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۷۸۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشویق بی‌امان محرم نویدکیا از سوی هواداران سپاهان + فیلم

هواداران تیم فوتبال سپاهان در جریان دربی اصفهان، محرم نویدکیا را روی سکوهای ورزشگاه نقش‌جهان تشویق کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تیم‌های فوتبال سپاهان و ذوب‌آهن عصر امروز _چهارشنبه، بیست‌ونهم فروردین_ در چارچوب بازی معوقه هفته هفدهم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های ایران در فصل بیست‌وسوم از ساعت ۱۶:۳۰ در ورزشگاه نقش‌جهان رودرروی یکدیگر قرار گرفته‌اند.

علی‌رغم اینکه تیم فوتبال سپاهان اصفهان در نیمه‌دوم موفق شد روی اشتباه خط‌دفاعی ذوب‌آهن صاحب یک ضربه پنالتی شده و شهریار مغانلو که خودش پنالتی را گرفته بود با پای چپ دروازه پارسا جعفری را باز کرده و گل اول بازی را برای سپاهان به‌ثمر برساند، شعارهای هواداران این تیم علیه کادر فنی و مدیریتی ادامه پیدا کرد.

هواداران تیم فوتبال سپاهان روی سکوهای ورزشگاه نقش‌جهان از محرم نویدکیا اسم بردند و نام سرمربی سابق و اسطوره‌شان را صدا زدند، هواداران سپاهان در بازی قبلی این تیم مقابل نساجی مازندران هم شعارهایی از این دست سر داده بودند و در دیدار امروز تیم‌شان هم به شعارهای منفی‌شان ادامه دادند.

کد خبر 745571

دیگر خبرها

  • پاسخ هوش‌مصنوعی به سؤالی به قدمت تاریخ بشر؛ چرا فرازمینی‌ها را ندیده‌ایم؟
  • تشویق بی‌امان محرم نویدکیا از سوی هواداران سپاهان + فیلم
  • بناهای تاریخی البرز ۳۰ فروردین ماه روی گردشگران باز است
  • ایران با تاریخی 2500 ساله همواره نیرومند بوده؛ دردتان چیست؟
  • بازدید از بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی البرز روز ۳۰ فروردین رایگان است
  • ببینید | حریق گسترده در ساختمان تاریخی ۴۰۰ ساله در دانمارک
  • (ویدیو) جزییات حریق گسترده در ساختمان تاریخی ۴۰۰ ساله
  • آتش سوزی گسترده ساختمان تاریخی ۴۰۰ ساله/ عکس
  • بازدید از بناها و محوطه‌های تاریخی البرز ۳۰ فروردین رایگان است
  • خارج کردن جسد مرد ۴۲ ساله از چاهی با عمق ۲۰ متر در اراک