Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-29@15:27:16 GMT

اساس عزاداری‌ها، تبیین عقلانیت واقعه عاشورا باشد

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۷۸۸۸۵

اساس عزاداری‌ها، تبیین عقلانیت واقعه عاشورا باشد

بهراد بهشتی، محقق و پژوهشگر دینی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: حرکت امام حسین(ع) کاملا سنجیده و بر اساس عقلانیت و اندیشه بود، به گونه‌ای که خود حضرت فرمودند:«من می‌توانم اسوه و سرمشق شما باشم»؛ بنابراین حرکت و نهضت حسینی می‌تواند برای همه آزادگان در همه زمان‌ها و مکان‌ها اسوه و اثربخش باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه وجه اصلی در مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) باید تبیین عقلانی واقعه عاشورا و پیام‌های فرا زمانی و فرا مکانی نهضت حسینی باشد، افزود: در کنار این وجه اصلی و معرفت‌بخش مجالس و محافل عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) باید وجه احساسی نیز وجود داشته باشد، ولی باید توجه داشت که این وجه احساسی و ذکر مصیبت‌های خاندان رسالت جنبه حاشیه‌ای داشته باشد. اگر جنبه عقلانی واقعه عاشورا را ستون و قالب اصلی محافل و مراسم عزاداری قرار دهیم، آسیب‌شناسی این محافل نیز از همین رهگذر میسر می‌شود.
این محقق و پژوهشگر دینی ادامه داد: اگر وجه احساسی، هیجانی و عاطفی واقعه عاشورا اصل و اساس قرار گرفت، خود به یکی از آسیب‌ها تبدیل می‌شود، به این معنا که عقلانیت قیام حسینی و پیام‌های حرکت ایشان را نادیده گرفته و فقط به وجه احساسی و تهییجی آن پرداخته‌ایم و ناخواسته به جای تبیین عقلانی واقعه عاشورا و تبدیل آن به اسوه‌ای برای همه روزگاران، نهضت حسینی را به افیون مردمی تبدیل کرده‌ایم.

غلو و تحریف؛ دو آفت تهدیدکننده عزاداری‌ها
بهشتی غلو کردن را یکی دیگر از آسیب‌ها و آفت‌های مراسم عزاداری ائمه به ویژه مراسم عزاداری سیدالشهداء(ع) دانست و افزود: این مسئله در مداحی‌ها نمود بیشتری دارد، اندیشه‌های مبالغه‌آمیزی که باید به شدت از آنها پرهیز کرد؛ در واقع چنین اندیشه‌هایی سبب می‌شود که این حرکت مصلحانه از وجه آموزندگی و اسوه بودن خارج و با آسیب و آفت بزرگی مواجه شود.
وی اضافه کرد: تحریف و دروغ‌پردازی درباره قیام عاشورا نیز از دیگر آفت‌هایی است که عزاداری‌ها را تهدید می‌کند. متأسفانه قیام عاشورا در طول زمان با یک‌سری مسائل تحریف‌آمیز و دروغ‌ها و مسائل نادرست آمیخته شده که لازم است همه اهل منبر و علاقمندان به سیدالشهداء(ع) و کسانی که معتقدند حرکت امام حسین(ع) یک الگو و اسوه است، با این مسائل مبارزه کنند.
این محقق و پژوهشگر دینی افزود: شخصیت‌هایی مثل شهید مطهری در کتاب «حماسه حسینی»، محدث نوری در کتاب «لؤلؤ مرجان» و مرحوم صالحی نجف‌آبادی در کتاب «شهید جاوید» و «نگاهی به حماسه حسینی» وجوه این تحریفات را احصا کرده‌اند. به نظر می‌رسد اهل منبر و سخنگویان و مداحانی که قرار است درباره قیام عاشورا صحبت کنند، باید با وجوه تحریفی این واقعه آشنا شوند و سخنان خود را با پیراستن از این تحریف‌ها و دروغ‌ها بیان کنند.
وی تصریح کرد: آفت دیگر این است که به جای تبیین اهداف و حرکت اصلاح‌گرانه امام حسین(ع) برای مخاطبان، نهضت حسینی به ابزاری برای تخریب جناح‌های سیاسی تبدیل شود، همچنین شبیه‌سازی‌های تاریخی که متأسفانه انجام می‌شود و وجوه بسیار نادرستی دارد و نه تنها به ایمان مردم و تبیین وجه عقلانی و درس‌آموزی از نهضت حسینی کمک نمی‌کند، بلکه بسیاری از مخاطبان را نسبت به اصل حرکت امام حسین(ع) بدبین می‌سازد.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا اصفهان عاشورا نهضت حسینی عقلانیت الگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۷۸۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید مطهری مجاهد عرصه‌ جهاد تبیین بود

نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری گفت: شهید مطهری مجاهد عرصه‌ جهاد تبیین بود. او شخصیت عظیمی بود که توانست دیانت و معنویت را همراه با سیاست الهی مبتنی بر عقلانیت به خوبی تفسیر نماید. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، آیت‌الله علی عباسی ظهر امروز در همایش عقیدتی سیاسی سپاه روح‌الله استان مرکزی که در حسینیه ستاد برگزار شد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی نقطه عطف تاریخ است. انقلاب اسلامی ایران یک نعمت بزرگ الهی است که روح جدیدی بر جهان دمید. این انقلاب همچنان مدیون اندیشه‌های شخصیت‌‌های بزرگ است، شخصیت‌ها و اندیشمندانی که در نظریه‌پردازی و تنظیم مبانی فکری انقلاب اسلامی نقش مهمی ایفا کرده‌اند و استاد شهید مطهری یکی از برجسته‌ترین این شخصیت‌هاست.

وی، شهید مطهری را مجاهد عرصه‌ جهاد تبیین برشمرد و افزود: شهید مطهری شخصیت عظیمی بود که توانست دیانت و معنویت را همراه با سیاست الهی مبتنی بر عقلانیت به خوبی تفسیر نماید و با زبان روز، معارف مکتبی اسلام ناب را به جامعه به ویژه جوانان بشناساند. این شهید والامقام فردی آگاه به زمان و مسلط بر دسیسه‌های دشمنان اسلام بود که با تبیین اسلام ناب، ماهیت اندیشه‌های انحرافی و خطرات اسلام التقاطی را برملا کرد.

نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: پاسخ شهید مطهری به اندیشه ماتریالیستی روشنفکرنماهای زمان، قوی‌ترین پاسخ بود. امروز شرایط جامعه ما نیز به گونه‌ای است که برخی جوانان به اندیشه لیبرال دموکراسی شیفتگی نشان می‌دهند بدون اینکه شناختی از آن داشته باشند. در شرایطی که حق و باطل در جامعه، دارای چهره‌هایی همسان‌اند و تشخیص حقایق برای مردم دشوار است، نیاز به جهاد فکری و معنوی وجود دارد. ما بایستی این شعارها را تحلیل و نشان دهیم که بی‌محتوا هستند.

عباسی بیان کرد: شهید مطهری از توان علمی و قلم خود برای تبیین و دفاع از آموزه‌های اسلام ناب و بالاخص مسئله حقوق زن در اسلام و مسئله حجاب و غیره استفاده و ایفای نقش کرد. در مسئله نظام زن هنوز هم با تمدن امروز چالش داریم، مقام معظم رهبری فرمودند حجاب فی نفسه چالش نبود اما دست‌هایی از بیرون تلاش دارد تا آن را به یک چالش تبدیل کند. شهید مطهری برای دفاع از اسلام با تمام وجود در صحنه بود و امروز هم میدان نزاع ادامه دارد و ما باید در صحنه باشیم.

وی خاطرنشان کرد: شهید مطهری به عنوان مدافع سنگر فکری و عقیدتی به خوبی احساس مسئولیت کرد و به آن عمل کرد؛ اقدامات شایسته‌ این شهید والامقام در عرصه‌های مختلف انقلاب و تفکرات ارزشمند آن برای حل مشکلات از دلایل اصلی ترور این شهید به دست گروه‌های تروریستی بود.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • قرارگاه جهاد تبیین به روشنگری و بصیرت‌افزایی کمک می‌کند
  • قدردانی از مربیان عقیدتی سیاسی
  • تجلیل از مربیان عقیدتی سیاسی
  • شهید مطهری مجاهد عرصه‌ جهاد تبیین بود
  • رسانه‌ها در خط مقدم جهاد تبیین هستند
  • مشارکت مردم در اقتصاد باید به خوبی تبیین و هدایت شود
  • رویداد «دختران حاج قاسم» آموزش فرماندهی جهاد تبیین است
  • اجرای بیش از ۴۰۰ برنامه فرهنگی در لرستان
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • تصاویری از یک واقعه محیرالعقول در بیابان‌های عربستان؛ ابر سقوط کرد؟