Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرستان ملکشاهی در حوزه صنایع دستی دارای استعدادها و قابلیتهای ارزشمندی است که می توان با حمایت هر چه بیشتر از آنها، اقتصاد شهرستان را توسعه داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایلام بیدار ،شهرستان ملکشاهی در حوزه صنایع دستی دارای استعدادها و قابلیتهای ارزشمندی است که می توان با حمایت هر چه بیشتر از آنها، اقتصاد شهرستان را مقاومتی نمود و توسعه داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استعدادهای بالقوه ای که می توانند هر کدام  در تحقق اقتصاد مقاومتی  در شهرستان مکشاهی نقشی را ایفا کرده و توسعه و شکوفایی اقتصاد را در ملکشاهی به دنبال داشته باشند.

یکی از سیاست های مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی حمایت از صنایع کوچکی است که در کنار یکدیگر می توانند تحولی بزرگ را در اقتصاد بوجود آورند. 

این صنایع دستی که قدمتی طولانی دارند و بخشی از میراث فرهنگی و مردم شناختی منطقه محسوب می شوند، بسیار متنوع می باشند.

 

نمد مالی از جمله این صنایع دستی است، زیر اندازی طبیعی از پشم گوسفندان که توسط  دستان هنرمند افراد نمدمال یا اصطلاحا "حلاج" ساخته می شود.این صنعت نیاز به به حمایت بیشتر به منظور جلوگیری از منسوخ شدن دارد.

 

 

چاقو سازی و آهنگری از قدیم در این شهرستان رواج داشته است و نیازهای مردم به ابزارآلات  آهنی و ... به صورت خودکفا  توسط هنرمندان و آهنگران بومی تامین می شده است. این صنعت نیازمند راه اندازی  کارگاههای فنی برای اشتغالزایی بیشتر است.

 

 

جاجیم و گلیم بافی بخشی از صنایع دستی بافتنی شهرستان می باشد که در حال حاضر متاسفانه به روسنتاها ی اطراف محدود شده است. بافت قالی کردی محلی ،چیت بافی بافت عبای کردی مردانه، فرجی، بافی، و... از جمله بافتنی های متعددی است که از دیرباز مردمان این شهرستان در تولید آنها خودکفا بوده اند.

نمونه کامل این صنایع امروزه هنوز در زندگی عشایر رنگ اولیه خود را حفظ کرده، عشایر این شهرستان سرپناه خود را (سیاه چادر) از موی بز می بافند و اغلب وسایل رایج در زنگی را با دستان خود و با هنرمندی خودشان تولید می کنند وبه صنعت مدرن یا جایی دیگر وابستگی چندانی ندارند.

ساماندهی وحمایت از این صنایع موجب حفظ وبقای این هنرهای ارزشمند وتوسعه اقتصادی شهرستان وخانوارهاست.

 

 

انتهای پیام/

     

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۷۹۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملایر شاهد یک تحول جدی در حوزه گردشگری و صنایع دستی است

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان همدان در نشست مدیران شهرستان‌ها و معاونان اداره کل در شهرستان ملایر گفت: در سال جهش تولید با مشارکت مردم، تلاش خواهیم کرد تا کارگاه‌های آموزش رایگان صنایع دستی در استان همدان پربار تر از سالهای قبل در راستای رونق اشتغال و تولید برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، محسن معصوم علیزاده امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خوشبختانه در ملایر با تلاش مردم و مسئولان شاهد یک تحول جدی در حوزه گردشگری و صنایع دستی بوده که بسیار ارزشمند و شایسته تقدیر است و هنرمندان و مسئولان شهرستان بخصوص فرماندار، شهردار و اعضا شورای شهر و اصناف همواره در جشنواره و رویدادها پای کار بوده و فعالیت خوبی را در راستای رونق گردشگری و صنایع دستی این شهرستان انجام داده‌اند که نتایج آن را به زودی شاهد خواهند بود.

وی افزود: در شهرستان ملایر در حوزه مرمت یخچال میرفتاح، مرمت بازار و سراها، طرح مطالعه بافت تاریخی ملایر و ایجاد بازارچه صنایع دستی اعتبارات مناسبی برای این شهرستان لحاظ شده که امیدواریم با تخصیص اعتبار شاهد فعالیت خوب عمرانی در حوزه میراث فرهنگی در این شهرستان باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان همدان ادامه داد: امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است که در حوزه صنایع دستی فعالیت‌های خوبی را در راستای تحقق منویات رهبری می‌توان انجام داد و با برپایی کارگاه‌های آموزش رایگان در توسعه این حوزه تلاش بیشتری باید انجام شود که کارگاه‌های آموزش صنایع دستی امسال با قدرت در همدان اجرا خواهد شد.

معصوم علیزاده اضافه کرد: نشست‌های شهرستانی مدیران و معاونت‌ها، در راستای هم‌افزایی، تبادل نظر، آشنایی با فعالیت‌ها و تبادل افکار انجام می‌شود که قطعاً مثمر ثمر خواهد بود.

کد خبر 747645

دیگر خبرها

  • گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است
  • گردشگری و صنایع دستی،‌ مردمی‌ترین نوع اقتصاد است
  • تشکیل اتحادیه‌های صنایع دستی برای تحقق شعار سال در تیران اولویت دارد
  • همت والای کارگران زمینه ساز تحقق شعار سال خواهد شد
  • ملایر شاهد یک تحول جدی در حوزه گردشگری و صنایع دستی است
  • واگذاری روابط حاکم بر اقتصاد به مردم شرط تحقق مشارکت مردمی در تولید
  • ضرغامی: هر دولتی بتواند مردم را بیشتر شاد کند موفق‌تر است / آمار‌ها نشان دهنده افزایش گردشگری است + فیلم
  • سهم «هیچ» از اقتصاد خلاق
  • بررسی مشکلات صنایع شهرستان ساوه در سه سطح
  • برگزاری دوره آموزش تخصصی سفال و سرامیک در استان سمنان