Web Analytics Made Easy - Statcounter

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: مکتب عاشورایی سرمایه ارزشمند نظام جمهوری اسلامی در رویارویی با توطئه دشمنان و جنگ نرم فرهنگی علیه کشور است.

به گزارش ایرنا، سید« علی آقازاده » روز سه شنبه در حاشیه برگزاری آیین تعزیه سیار اراک که با حضور نماینده ولی فقیه، استاندار مرکزی در بازار تاریخی این کلانشهر برگزار شد، افزود: دشمنان ایران اسلامی با سوء استفاده از سایت ها و فضای مجازی نسل جوان و نوجوان کشور را مورد هدف جنگ نرم خود قرار داده اند و کلید مقابله با این هجمه ها ترویج تفکر ولایی و نهادینه کردن مکتب عاشورایی در جامعه به خصوص برای نسل جوان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: مردم ایران اسلامی در چهار دهه حیات نظام اسلامی با پیروی از مکتب عاشورایی و فرهنگ ایثار و شهادت از انقلاب اسلامی حراست کرده اند و امروز نیز با آگاهی از دسیسه اقتصادی دشمنان با همه توان در صحنه هستند و با همدلی و برنامه محوری از مشکلات عبور می کنند.
استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با ظرفیت غنی جوانان متعهد و دانشمند در قله اقتدار علمی و نظامی منطقه و جهان قرار دارد و باید با تلاش و پشتکار بیش از پیش به افتخارات نظام اسلامی افزوده شود.
تعزیه سیار در بازار اراک هر سال همزمان با هشتمین روز از ماه محرم الحرام در قالب کاروان سوگواری سالار شهیدان در بازار تاریخی این کلانشهر برگزار می شود.
در آغاز این آیین نوازندگان نقاره ها و طبال ها که سوار بر شتر با نواختن مارش عزا وارد بازار تاریخی اراک شدند و پس آن نیز گروه های تعزیه خوان پشت سر هم حرکت کرده و برنامه های خود را ارائه دادند.
قسمت هایی از تعزیه های شهادت حضرت عباس(ع)، شهادت حضرت مسلم(ع)، شهادت حضرت علی اکبر(ع)، شهادت حضرت قاسم(ع) و شهادت حر توسط 100 شبیه خوان در 15 گروه مجزا امروز در مجموعه تاریخی بازار اراک اجرا شد.
بازار تاریخی اراک که حدود یک کیلومتر طول دارد، به دلیل برخورداری از سقف های سیزی( قوس دار ) بهترین قابلیت در انعکاس صدا را دارد و مکان مناسبی برای اجرای تعزیه است.
بافت قدیم شهر اراک دارای 2 محله به نام حصار و قلعه است که کانون اجتماع هیات های مذهبی و مدیریت تعزیه در این منطقه تمرکز دارد.
تعزیه سیار بازار اراک از سال 1361 تعطیل شده بود که از سال 1392 به همت مسئولان هیات مذهبی قلعه اراک دوباره این سنت احیا کشد و امسال نیز هیات مذهبی حصار در برگزاری این آیین مشارکت دارد.
این آیین چهار شنبه (تاسوعا) و پنجشنبه( عاشورا) نیز برگزار می شود.
1955/6013/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي تعزيه تعزيه بازار استان مركزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۸۰۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری آیین نکوداشت ۱۶ اردیبهشت روز مراغه

۱۶ اردیبهشت سالروز آغاز فعالیت رصد خانه تاریخی مراغه و بسته شدن زیج ایلخانی در سال ۶۵۷ هجری بنام روز مراغه نام گذاری شده است.

امام جمعه مراغه گفت: تاریخ علمی، ادبی، نجومی و فرهنگی مراغه پر افتخار است.

حجت‌الاسلام و المسلمین پور محمدی افزود: روز مراغه بهترن فرصت برای شناساندن تاریخ، فرهنگ و شخصیت‌های علمی و ادبی این شهر برای نسل جوان است.

وی گفت: خواجه نصیر الدین طوسی با ساخت رصد خانه مراغه بزرگترین مرکز علمی و پژوهشی زمان خود را دراین شهر بنا کرده است.

وی اضافه کرد: به برکت این رصد خانه دانشمندان بسیاری از کشور‌های مختلف دنیای آن زمان در این شهر تحصیل کرده اند.

امام جمعه مراغه در ادامه افزود: دانشمندان بسیاری از جمله خواجه نصیر الدین طوسی، قطب الدین شیرازی و علامه حلی در مراغه درس خوانده اند و شاگردان بسیاری تربیت کرده اند.

حجت الاسلام پور محمدی گفت: مراغه قبل از رصد خانه تاریخی این شهر مدارس و شخصیت‌های علمی بزرگی داشته است.

 وی در ادامه گفت: اسناد و شواهد تاریخی نشان می‌دهد مردم این شهر همیشه علاقمند علم ودانش بوده اند.

وی افزود: اوحدی، عبدالقادر مراغه‌ای، درویش اشرف، قاضی کمال الدین، شیخ بابا، خواجه معز الدین، میرعبدالله فتاح و در زمان حاضر نیز استاد کریمی و حیدر عباسی همه مفاخر مراغه هستند.

معاون سیاسی استاندار آذربایجان شرقی نیز در آیین نکوداشت روز مراغه افزود: این شهرستان به لحاظ بنا‌های تاریخی در استان دارای اهمیت و تاثیر گذار است.
محمدی افزود: مراغه از نظر قدمت شهرنشینی، تاریخی و فرهنگی همتراز شهر‌های اصفهان، شیراز، کرمان و یزد است.

وی اضافه کرد: وجود منطقه فسیلی در مراغه این شهرستان را به بهشت فسیلی تبدیل کرده است.

فرماندار شهرستان ویژه مراغه نیز در این مراسم گفت: تاریخ و گذشته مراغه بسیار درخشان و پرافتخار دارد.

مینویی افزود: در زمان حاضر نیز مردم اگاه و بصیر این شهر در تمامی صحنه‌های انقلاب از دفاع مقدس گرفته پای صندوق‌های رای همیشه حاضر و آمده هستند.

دبیر نکو داشت روز مراغه نیز گفت: ۱۶ اردیبهشت روز مراغه نام گذاری شده تا فرصت برای معرفی این شهر فرهنگی و تاریخی باشد.

عسگری افزود: این شهردر طول تاریخ از مناطق مهم علمی، اقتصادی، شهر نشینی بوده و علمای بسیاری از جمله اوحدی، عبدالقادر مراغه‌ای در این شهر متولد شده اند.

وی اضافه کرد: در این شهر همچنین علما و دانشمندان بسیاری از جمله شیخ شهاب الدین سهروردی، علامه حلی و فومن جی چینی در این شهر تحصیل کرده اند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • وحدت اسلامی؛ راهکار مقابله با توطئه دشمنان/ لزوم تمسک مسلمانان به قرآن کریم و مساجد
  • تاکید المشاط بر آگاهی و وحدت یمنی‌ها در برابر توطئه دشمنان
  • موفقیت معلمان در تربیت جوانانی در تراز انقلاب اسلامی است
  • معلمان افسران پیشتاز در مقابله با هجمه‌های فرهنگی هستند
  • مهم‌ترین چالش کلانشهر اراک جذب و انتقال سرمایه است
  • پلیس در اجرای «طرح نور» هوشمندانه و با ظرافت اقدام کند
  • دست پر «مکتب حاج قاسم» در نمایشگاه کتاب تهران
  • روایت دختران حاج قاسم از اصفهان تا خانه پدری
  • ایستادگی بر سر ارزش‌ها عامل پایداری نظام در مقابل توطئه‌ است
  • برگزاری آیین نکوداشت ۱۶ اردیبهشت روز مراغه