Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-19@20:08:50 GMT

در جلسه امروز شورای شهر چه گذشت؟

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۸۰۸۲۸

هشتاد و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران امروز برگزار شد.

آقای رئیس به خودش تذکر داد

محسن هاشمی در تذکرات پیش از دستور هشتاد و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران، ری و تجریش اظهار داشت: روز گذشته در مصاحبه مطبوعاتی درباره سوابق مترو در تهران صحبت کردم و از افرادی نام بردم.

وی‌ ادامه داد: در نحوه توسعه مترو در شهر تهران به کسانی اشاره شد که مخالف توسعه مترو در شهر بودند که از آوردن این نام‌ها عذرخواهی می‌کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هاشمی بیان داشت: به عنوان مثال آقای الویری با تحقیقی که بنده کردم در آن زمان در کمیسیون صنایع و معادن مجلس بود و در این خصوص نظری ندادند و درباره کسانی که نامشان برده شد از جمله جاسبی و بانکی عذرخواهی می‌کنم.

 روز گذشته محسن هاشمی در خصوص توسعه مترو از الویری، جاسبی و بانکی به عنوان مخالفین توسعه مترو در دهه شصت نام برد و آنان را دلواپسان آن زمان نامید.

تذکر آبی

شهربانو امانی در تذکرات پیش ازخود گفت: ایام عاشورا و شهادت امام حسین(ع) مختص ایران و مسلمانان نیست و بسیاری از مردم جهان در این ایام سوگواری می‌کنند. 

وی ادامه داد: هر جا از مظلومیت یاران حسین صحبت می‌کنند، از تشنه لبی امام حسین(ع) و یارانش می‌گویند. 

امانی افزود: آب همواره یک منبع گرانقیمت در جهان بوده است و علی‌رغم تذکراتی که به بنده داده بودند، یکشنبه هفته گذشته گزارش دادند حیاط شورا و شهرداری را با آب شرب می‌شویند و بنده یک سال است که دارم در این خصوص تذکر می‌دهم و هیچ اتفاق جدیدی نمی‌افتد. 

وی افزود: این تذکر شخصی بنده و نیز به تمام اعضا این تذکر را دارم. با تانکر ۲ هزار لیتری حیاط شورا و شهرداری را شسته‌اند و عصر نیز آن سوی حیاط شهرداری را با آب شرب شسته بودند. 

عضو شورای شهر تهران گفت: در حال حاضر آنقدر دانش فنی وجود دارد که آب شرب برای شست‌وشو هدر نرود و یکی از جدی‌ترین بحران‌‌های کشور ما خشکسالی و کمبود آب است. 

وی بیان کرد: خطر پیش رو برای آینده پایتخت ایران این است که با عدم صرفه‌جویی در این طرح به استقبال خشکسالی برود. بدون خیلی از تجهیزات می‌توان زندگی کرد، ولی بدون آب نمی‌توان زندگی کرد و جنگ هزاره سوم جنگ آب است. 

امانی گفت: به خاطر شرایط زیست محیطی گریزی نداریم جز اینکه به سمت ساخت و ساز سبز حرکت کنیم. 

وقوع بیش از 25 هزار حادثه در دو سال اخیر در تهران

 زهرا صدراعظم نوری رییس کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران  در نطق پیش از دستور خود  نسبت به وضعیت ایمنی در اجرا و بهره برداری از پروژه های مختلف عمرانی و ساختمانی شهری واکنش نشان داد.
وی گفت:سال هاست که اخبار ناگوار حوادث غیرطبیعی بی وقفه از هرگوشه این شهر شنیده می شود و اقدامات موثر نیزاز آهنگ نامیمون آن نمی کاهد. از آمار بالای حوادث رانندگی گرفته تا آتش سوزی و نشت گاز و مرگ خاموش و فرونشست و سقوط ازداربست و ده ها مورد دیگر که یا ریشه در نبود قانون دارد یا منظور نکردن قانون و یا عدم نظارت بر حسن اجرای آن.
عضو شورای شهر تهران افزود:برخی از حوادث نیز به دلیل تعدد سازمان های مسئول، و سردرگمی در حوزه اجرا و نظارت، آمار بالایی را به خود اختصاص داده است. در این راستا وضع نابسامان پروژه های عمرانی وساختمانی شهر، با وجود متولیان و ارگان های متعدد قانونی، اجرایی و نظارتی محصول عدم یکپارچگی مدیریت شهری است که همواره کام شهر و شهروندان را تلخ کرده است.
نوری گفت: به استثنای آمار حریق، بروز بیش از 25 هزار حادثه با عناوین مختلف در دو سال اخیر ، که منجر به کشته یا مصدوم شدن جمع کثیری از شهروندان شده است نشان از ضروت توجه و ارایه راهکار عاجل برای این قبیل حوادث دارد. از این جهت یکی از مطالبات مهم و به حق شهروندان تهرانی از نمایندگان خود در شورای اسلامی شهر تامین حقوق آن ها به عنوان بهره برداران ساختمان هایی است که بدون رعایت ضوابط ایمنی و بی توجه به مقررات ملی ساختمان بنا می شوند. از آن جمله می توان به حادثه حریق در برج بدون پایان کار پارامیس متعلق به تعاونی مسکن دانشگاه تهران در 31 تیرماه 1397 و حادثه سقوط بالابر در پروژه ساختمانی تعاونی مسکن بسیج وزارتخانه ها در 13 شهریور ماه 97  اشاره کرد. این گونه حوادث هشدار جدی برای عدم توجه به ضوابط و مقررات ایمنی و ساختارشکنی توسط نهادها، دستگاه های دولتی و بخش خصوصی است که با ترجیح منافع بخشی به جای منافع عمومی مخاطرات شهر تهران را شدت می بخشند.
وی گفت: متاسفانه هردوحادثه به دلیل نقص در نظام پایش ساخت و ساز در مراحل طراحی، اجرا و بهره برداری، خسارات مالی و جانی غیرقابل توجیهی به شهروندان و کارگران وارد کرد و نشان داد که خلاهای مختلفی در نحوه دخالت حاکمیتی در امور ایمنی شهروندان وجود دارد و در زمان عدم استطاعات مالی ذینفعان بروز می کند.
این عضو شورا افزود: ضرورت وجود سیستم مدیریت یکپارچه بین ارکان مختلف متولی موضوع، اعم از شهرداری تهران، سازمان نظام مهندسی ساختمان، اداره کل بازرسی و حفاظت کار وزارت تعاون و رفاه اجتماعی را ایجاب می کند.
نوری یادآور شد:با وجود معضلاتی مانند عدم کنترل مناسب در مراحل طراحی تا اجرا، صوری بودن برخی نظارت ها، انجام عملیات اجرایی ساختمان توسط نیروی کار غیرماهر، عدم نظارت بر حسن اجرای مبحث 12 نظام مهندسی، خرید و فروش برگه های ظرفیت اشتغال مهندسین و عدم تنظیم عرضه و تقاضا، وجود دلالی و کاذب بودن قیمت خدمات مهندسی و غیره در سیستم ساخت و ساز ،موجب شده سازمان نظام مهندسی به جای حل مساله، درگیر اختلافات داخلی مجموعه خود باشد که در نتیجه شهروندان شاهد روند افزایشی وقوع حوادثی در ریزش گودبرداری ها، سقوط بالابرها، وقوع حریق در فرآیند احداث و بهره برداری از ساختمان های شهر باشند. همچنین در برخی موارد مشاهده شده که علی رغم اعلام گزارش تخلف در مراحل مختلف ساخت از سوی مهندسین ناظر ، بی توجهی مدیران شهری و عدم رعایت قوانین و مقررات، منجر به بروز مشکلات و نا ایمنی شده است.
وی بیان کرد: به عنوان نماینده شهروندان  تهرانی و به استناد ماده 35 قانون نظام مهندسی ساختمان از وزیر راه وشهرسازی انتظار دارم به عنوان ناظر عالی بر اجرای مقررات ملی ساختمان برای حل ریشه ای مشکلات موجود اقدامات عاجلی اعمال نمایند ، از وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و اداره کل بازرسی آن وزارتخانه انتظار استفاده از ظرفیت ماده 96 قانون کار برای پلمپ کارگاه های ساختمانی فاقد ایمنی را دارم و همچنین با توجه به بند 14 ماده 55 قانون شهرداری ها که صراحتا بیان می کند: "اتخاذ تدابیر مؤثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر سیل و حریق و همچنین رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک واقع در معابر عمومی و کوچه ها و اماکن عمومی و و پرکردن و پوشاندن چاه ها و چاله های واقع در معابر و جلوگیری از گذاشتن هر نوع اشیاء در بالکن‌ها و ایوان های مشرف و مجاور به معابر عمومی که افتادن آنها موجب خطر برای عابرین است و جلوگیری از ناودان‌ها و دودکش‌های ساختمان‌ها که باعث زحمت و خسارت ساکنین شهرها باشد، از وظایف شهرداری است.

وی تاکید کرد:از مجلس  اسلامی و از رییس شورای عالی استان ها انتظار دارم با توجه به گذشت بیش از نیم قرن از تصویب این قانون و شرایط نوین ساخت و ساز و مظاهر جدید نا ایمنی در حال حاضر، نسبت به اصلاح و بازنگری این قانون اقدام لازم معمول دارند تا شاهد بروز حوادث و رخداد های ناگوار در کلان شهر تهران نباشیم.

داستان دنباله دار سفید بالک‌ها

 احمد میرلوحی در تذکرات پیش از دستور هشتاد و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران اظهار داشت: امسال اقدامات موثری در شهرداری تهران،‌مناطق،‌نواحی و سازمان استان‌ها و فضای سبز درخصوص حذف سفیدبالک‌ها در شهر تهران اتفاق افتاد. 

وی ادامه داد: پیمانکاران در این خصوص زحمت جدی کشیدند و مطالعات صحیحی درباره نحوه حذف سفید بالک‌ها در شهر تهران انجام شد که از آنها تشکر می‌کنیم و امیدارمی این تدابیر و برنامه‌ها از سال آتی دقیق‌تر و با حفظ محیط زیست ادامه پیدا کند. 

عضو شورای شهر تهران بیان داشت: البته بارندگی‌های ارزشمند سال گذشته در حذف سفید بالک‌ها و مهار این پدیده موثر بود. 

همچنین  آرش حسینی میلانی در تذکرات پیش از دستور هشتاد و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران، ری و تجریش، اظهار داشت: در بحث سفید بالک‌ها اقدامات کنترلی از سال 94 به صورت جدی آغاز شده است و این کار درازمدت است و باید پیگیری مستمر انجام شود. 

وی گفت: براساس آمار 85 تا 90 درصد از رشد این حشره در شهر تهران گرفته شده است و حرکت علمی و کارشناسی بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفته است که امیدواریم در سال فعالیت‌های شهری نیز این اقدامات انجام شود و در این روند کمیسیون محیط زیست نظارت لازم را داشته است. 

وی گفت: تذکر بنده درخصوص تاخیر در شروع مطالعات طرح پسماند است که معاونت خدمات شهری و اداره‌کل مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران باید در این خصوص اقدام می‌کرد. 

عضو شورای شهر تهران گفت: مطالعات طرح پسماند از تکالیف عقب‌مانده‌ای است که مورد پیگیری شورای پنجم بوده است و هم اکنون با 6 ماه تاخیر در مناقصه مواجه است و دلیل تاخیر در این اقدام را باید اعلام کنند. 

استفاده از رانندگان زن برای سرویس مدارس ابتدایی و دختران دبیرستانی

در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران در جریان بررسی کلیات لایحه تعیین نرخ کرایه و بهای خدمات سرویس مدارس شهر تهران به پیشنهاد ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران مقرر شد، استفاده از رانندگان زن برای کلیه دانش آموزان دوره ابتدایی و دانش آموزان دختر دبیرستان در اولویت قرار گیرد.

این پیشنهاد با ۱۸ رای موافق و بدون مخالف به تصویب شورای شهر تهران رسید.

لحظه لحظه عاشورا، تصاویر بی نظیری از هدایت است

محسن هاشمی در صحن علنی امروز شورای شهر گفت: فرارسیدن تاسوعا وعاشورای حسینی را گرامی می داریم، سوال مهمی که ما در این ایام با آن مواجه هستیم، این است که فلسفه این عزاداریها و آشوبی که به تعبیر محتشم کاشانی در عالم ایجاد می شود، چیست؟
وی ادامه داد: آیا هدفی جز زنده نگه داشتن یاد و راه اباعبدالله الحسین (ع) داریم؟ آیا بدنبال چیزی غیر از این هستیم که تصویری عزتمندانه و سرشار از صفات نیکوو حکمیانه انسانی همانگونه که در ذات سالار شهیدان بود را به جهان ارائه کنیم؟
رئیس شورای شهر تهران گفت: اگر هدف همین است پس نباید مطالب و وقایع تاریخی را به گونه ای تصویر کنیم که آن شخصیت بی مانند تاریخی را تنزل و تخفیف بدهد، شهید مطهری در اثرماندگار خود حماسه حسینی این موضوع را بصورت مشروح بحث کرده است و بنده اینجا فقط به نمونه ای از این تصویر اصیل که تحت الشعاع تحریفها قرار گرفته است اشاره می کنم:
هاشمی افزود:‌ امام حسین مظهر و نقطه آخر و بلندای آزادگی، شجاعت، بی نیازی و مردانگی است، چنین امامی نه از سر غربت وبی کسی ، التماس کمک می کند و نه از سرتشنگی درخواست آب، اینها همه از صفت اصلی اباعبدالله الحسین که هدایت است سرچشمه می گیردش، حسین مصباح ومشعل هدایت و کشتی نجات است ، یعنی او بدنبال افراد می آید که نجاتشان بدهد.
رئیس شورای شهر تهران بیان کرد: شما سرنوشت زهیر دوستدار عثمان را که با علی (ع) بی مهری کرده است ، ببینید، امام حسین با او هم مسیر است ، زهیر هرچه می کند که از کمند حسینی بگریزد نمی تواند و آخر امام حسین به دنبال او می فرستد تا نجات پیدا کند، حالا حسین که برای شهادت می رود و عاقبت کار را می داند به یک نفر کمتر وبیشتر چه احتیاجی دارد؟، شب عاشورا همه یاران خود را دعوت به رفتن می کند، آنها به حسین(ع) احتیاج دارند نه اباعبداله به آنها.
وی گفت:در روز عاشورا ، زمانی که حضرت در حال شهادت است، برخی از سپاهیان کوفه برای ضربه زدن به ایشان به گودال می آیند و امام حسین به آنها می گوید برایم آب بیاورید تا شفاعتتان کنم، آنجا دیگر شهادت قطعی است ، آب دردی از امام حسین را دوا نمی کند اما باعث می شود که یک نفر از گمراهی ابدی نجات پیدا کند و می بینیم بعضی از این افراد می روند و آب می آوردند اما دیر می رسند، برای حسین کاری نمی کنند اما اباعبدالله برای آنها کار بزرگی می کند و آنها از سپاه کفر و قتله اش جدا می کند.
هاشمی افزود: همین آب در دیگر صحنه های عاشورا نیز یک راز و رمز است، علی اکبر ، فرزند ارشد امام حسین و از شجاع ترین مردان عرب، در مقاتل است که او هنگامه نبرد از میدان بازمی گردد و از پدر آب طلب می کند، آیا علی اکبر نمی داند که در خیمه ها آب نیست؟ اوکه پس از جیره بندی اب ، بهمراه عباس سهم آب خود را به کودکان بخشیده، علی اکبر از پدر آب نمی خواهد ، بلکه اجازه رفتن بسوی شهادت را طلب می کند و امام حسین می فرماید، برو که بزودی از دست جدم رسول خدا سیراب می شوی.
رئیس شورای شهر تهران بیان کرد: حتی در حادثه شهادت علی اصغر نیز موضوع آب نیست، سیدالشهدا زمانی که شیرخواره خود را به روی دست بلند می کند، می فرماید که این طفل همانند ماهی تلذی می کند، یعنی اگر آبش بدهید می میرد و اگر آبش ندهید هم می میرد، این دست هدایت حسین است که بصورت شیرخواره اش بسوی کوفیان گشوده شده و پاسخ این هدایت را با تیر می دهند.
وی افزود: لحظه لحظه عاشورا، تصاویر بی نظیری از هدایت، عقلانیت، مهربانی وعطوفت است، روزی که برای بشر در تاریخ بی نظیر است و هدف عزاداری ها باید رساندن پیام حسینی به همه انسانهای آزاده در طول تاریخ باشد که آنها هم بتوانند با کاروان هدایت همراه شود.

سرویس مدارس استثنایی رایگان ماند

در این جلسه به موضوع مدارس استثنایی پرداخته شد و در نهایت با رای اعضای شورای شهر تهران هزینه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان مدارس استثنایی رایگان ماند.

نامگذاری بلوار شهرداری به نام قیصر امین‌پور

علی اعطا در خصوص مصوبات جلسه امروز شورای شهر تهران، گفت: ابهاماتی در خصوص لایحه نرخ سرویس مدارس وجود دارد که باید به این موضوع اشاره کنم که مسئولیت ارزشیابی، مدیریت و کنترل قراردادها بر عهده کارگروهی است که متشکل از نماینده وزارت آموزش و پرورش، نماینده وزیر کشور، نماینده اولیا و مربیان و همین‌طور شهرداری تهران است.

وی ادامه داد: شهرداری به عنوان دبیر کارگروه است و در این کارگروه در خصوص نرخ خرید خدمات مربوط به دانش‌آموزان مدارس تصمیم‌گیری می‌شود. 

سخنگوی شورای شهر تهران افزود: شورای شهر تهران در خصوص اینکه چه مقدار از این نرخ به راننده پرداخت می‌شود، تصمیم‌گیری می‌کند که مشخص شد 75 درصد از نرخ مصوب به راننده سرویس مدارس پرداخت می‌شود. 

اعطا افزود: آنچه که در کارگروه ماده 18 تصویب می‌شود این است که والدین بابت سرویس مدارس باید چه ارقامی را پرداخت کند.

وی گفت: کارگروه ماده 18 باید جداول مربوط به نرخ سرویس مدارس را مشخص کند و این ارقامی است که از والدین دریافت می‌شود. 

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: در لایحه تعیین نرخ کرایه و بهای خدمات سرویس مدارس یکی از مسائل بحث‌برانگیز در رابطه با مدارس کودکان استثنایی بود که کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران پیشنهاد 50 درصد تخفیف را داده بود که آنچه امروز به تصویب رسید این بود که سرویس مدارس استثنایی کاملاً رایگان باشد 

وی گفت: شهرداری تهران به لحاظ درآمدی در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد و در کنار 30 میلیارد تومان کمک به آموزش و پرورش 8.5 میلیارد تومان نیز به این موضوع اختصاص یافته است که امیدواریم در اصلاحیه بودجه بتوانیم کسری این مورد را پوشش دهیم. 

اعطا گفت: رایگان بودن سرویس مدارس فقط برای کودکان استثنایی نیست بلکه افراد کم توان جسمی و حرکتی نیز می‌توانند از این سرویس‌ ها استفاده کنند که کودکان استثنایی شامل 7 گروه می‌شوند که کودکان کم‌توان جسمی و حرکتی نیز جزو این گروه‌ها محسوب می‌شد.

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: خودروهایی که در سرویس مدارس حضور فعالیت می‌خواهند بکنند باید معاینه فنی داشته باشند و رانندگانی از لحاظ ظاهری باید آراسته باشند.

وی گفت: در خصوص سرویس مدارس دخترانه نیز سعی شده از خانم‌ها استفاده شود ولی با توجه به اینکه ممکن است تعداد رانندگان خانم کم باشد الزامی در این خصوص وجود ندارد.

اعطا گفت: در جلسه امروز یک نام‌گذاری داشتیم با توجه به اینکه میدان مرحوم قیصر امین‌پور در منطقه 2 تهران به دلیل حجم ترافیک برداشته شده بود در جلسه امروز مصوب شد بلوار شهرداری در منطقه 2 به نام میدان قیصر امین‌پور نامگذاری شود.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: شورای شهر تهران شورای شهر مصاحبه مترو شهر تهران صنایع و معادن مجلس عاشورا ایران مسلمانان جهان شهرداری خشکسالی پایتخت جنگ زیست محیطی ساخت و ساز آتش سوزی گاز مرگ قانون شورای اسلامی شهر حقوق برج دانشگاه تهران مسکن وزارتخانه دستگاه های دولتی بخش خصوصی وزارت تعاون رفاه اجتماعی نیروی کار خرید و فروش اشتغال مشکلات وزارت تعاون کار و رفاه استفاده از ظرفیت قانون کار سیل کلان شهر جلسه علنی فضای سبز محیط زیست رشد کارشناسی شهرداری تهران مناقصه لایحه دانش آموزان صحن علنی فلسفه امام حسین کشتی مردان کودکان پدر عزاداری اعضای شورای والدین آموزش و پرورش بودجه پوشش معاینه فنی مدارس دخترانه ترافیک رئیس شورای شهر تهران شورای شهر کشتی مسلمانان وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۸۰۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر تقویم آموزشی مدارس؛ امسال مدارس از شهریور باز می‌شوند؟

معاون شورای‌عالی آموزش و پرورش درباره تغییر تقویم آموزشی و احتمال آغاز فعالیت مدارس از شهریورماه در سال‌های آینده توضیحاتی داد.

به گزارش تسنیم، تغییر تقویم آموزشی مدارس (زمان آغاز و پایان سال تحصیلی) از موضوعاتی است که دستخوش سیاست‌گذاری‌های متفاوت بوده است.

با وجود تجربه شکست‌خورده دهه ۷۰ برای آغاز سال تحصیلی از اول شهریورماه، یک‌بار دیگر این موضوع در دستور کار مجلس شورای اسلامی و وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است!

پیش از این بازگشایی مدارس از شهریور منجر به نارضایتی والدین و حتی کاهش میزان یادگیری دانش‌آموزان به‌دلیل گرمای هوا شده بود، در نهایت مجلس شورای اسلامی سال ۷۶ به موضوع ورود و با قانون‌گذاری زمان آغاز سال تحصیلی را از اول مهر ماه تعیین کرد.

هم‌اکنون پرونده این موضوع یک بار دیگر باز شده است، اما باید به این نکته مهم دقت کرد که بازگشایی مدارس تمام کشور از اول شهریور ماه قطعاً باعث ایجاد مشکلاتی برای والدین، دانش‌آموزان و معلمان و در نهایت نارضایتی آن‌ها خواهد شد ازاین‌رو در صورت تصویب باید آن را برای مناطق خاصی از کشور اجرا کرد.

در همین ارتباط موسی‌الرضا کفاش؛ معاون دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش درباره تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی گفت: موضوع تقویم آموزشی مدارس سال‌هاست که مطرح بوده است و اقلیم‌های مختلف در کشور با تفاوت دمای بسیار، بازنگری در تقویم آموزشی مدارس را مطرح کرده‌اند.

وی افزود: سال ۷۶ مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای، زمان بازگشایی مدارس سراسر کشور را اول مهر، پایان سال تحصیلی را پایان اردیبهشت و زمان برگزاری امتحانات را خرداد ماه تعیین کرد و وزارت آموزش و پرورش مکلف به رعایت مصوبه مجلس به‌عنوان قانون کشور است.

کفاش ادامه داد: اخیراً ۲۷ نفر از نمایندگان مجلس، طرحی را برای مدیریت زمان آموزش و تغییر تقویم آموزشی در کشور ارائه کرده‌اند، این طرح در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.

معاون دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش گفت: طرحی که نمایندگان مجلس ارائه کردند و در شورای‌عالی آموزش و پرورش بررسی و تأیید شد، چندین بند دارد که در یک بند به زمان آغاز و پایان سال تحصیلی اشاره می‌کند همچنین اختیاراتی به شورای‌عالی آموزش و پرورش استان‌ها، مناطق آموزش و پرورش و مدارس برای تصمیم‌گیری درباره شناور شدن آغاز و پایان سال تحصیلی، برنامه هفتگی و تعطیلات فصلی ارائه می‌کند.

امسال مدارس از شهریور باز می‌شوند؟

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا در ۱۴۰۳ زمان آغاز سال تحصیلی از اول شهریور است؟» افزود: این طرح فعلاً در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصویب شده است و باید در صحن علنی مجلس نیز تصویب شود بنابراین فعلاً نمی‌توانیم بگویم که زمان بازگشایی مدارس تغییر کرده است.

کفاش در پاسخ به این پرسش که «آیا ممکن است در سال‌های آینده زمان آغاز سال تحصیلی تغییر کند و به شهریور منتقل شود؟»، ابراز کرد: آغاز سال تحصیلی از شهریور در قالب چارچوبی است که شورای‌عالی آموزش و پرورش باید آن را تصویب کند و این احتمال وجود دارد که سال تحصیلی زودتر آغاز شود.

معاون دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش درباره اینکه «آغاز سال تحصیلی از مهر ماه به‌عنوان یک نوستالژی در اذهان شهروندان حک شده است، علاوه بر این تغییر زمان آغاز سال تحصیلی ممکن است خانواده‌ها را دچار مشکل کند.»، گفت: تغییر تقویم آموزشی به‌دلیل اقلیم‌های متفاوت در کشور مطالبه آموزش و پرورش است از سوی دیگر سال‌هاست شهروندان زمان آغاز سال تحصیلی را از مهر ماه می‌دانند، این موضوعات در تصمیم‌گیری و تدوین چارچوب‌ها مدنظر خواهد بود و با در نظر گرفتن تمام مسائل به‌دنبال شناور بودن زمان آغاز سال تحصیلی هستیم.

دیگر خبرها

  • فیلم/ امیرعبداللهیان در جلسه شورای امنیت چه گفت؟
  • نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان پاکدشت برگزار شد
  • تشکیل جلسه فوری شورای عالی امنیت ملی ایران؟
  • شورای عالی امنیت ملی جلسه اضطراری تشکیل داد؟
  • ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه
  • اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان
  • تغییر تقویم آموزشی مدارس؛ امسال مدارس از شهریور باز می‌شوند؟
  • آغاز سال تحصیلی از مهر به شهریور تغییر می‌کند؟!
  • جلسه شورای ترافیک شهرستان پلدشت 
  • مدارس نوبت صبح زاهدان امروز تعطیل است