Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا-«هفده مجلس شبیه‌ خوانی» مجموعه ای از نسخ تعزیه روستای ننیز کرمان است که از گزند حوادث روزگار در امان مانده و امروزه اجرا می‌شود، گردآورنده کوشیده است تا ضمن ثبت و ضبط متون تعزیه، بر پایه اسناد موجود و روایات شفاهی، تاریخچه‌ای از پیشینه شبیه‌خوانی در منطقه ارائه دهد.

به گزارش ایرنا، هفده مجلس شبیه خوانی را مرید قنبری ننیز، شاعر، پژوهشگر و تعزیه خوان نوشته است؛ او که سال‌هاست به تعزیه‌ خوانی در آن منطقه اشتغال دارد در مقدمه‌ این کتاب توضیحات ارزشمندی درباره‌ تاریخچه و کیفیت برگزاری تعزیه در منطقه ننیز ارائه داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روستای ننیز در شرق شهرستان رابر در استان کرمان است که اسناد معتبری در مورد قدمت تاریخی این منطقه وجود دارد.
17 مجلس از جمله مجالس تعزیه شامل مرد تعزیه‌ دار (پسرفروش)، حضرت مسلم، طفلان مسلم، حجه‌الوداع، حر، وهب نصرانی، حضرت علی‌اکبر (ص)، حضرت قاسم (ع)، حضرت عباس (ع)، عاشورا، خیام، حضرت رقیه (ع)، حضرت امام حسن (ع)، حضرت فاطمه صغری (س)، حضرت زهرا (س)، حضرت امام رضا (ع)، قیام مختار بن ابوعبیده ثقفی و بخش تصاویر، بخش های تشکیل ‌دهنده این کتاب است.
در کتاب هفده مجلس شبیه خوانی، به پیدایی و چگونگی شکل گیری تاریخی تعزیه خوانی، وقف نامه ها، زمان اجرای تعزیه، لباس تعزیه خوان ها، تعزیه خوانی در رابر و ننیز و متون تعزیه ها اشاره شده است.
این اثر در 680 صفحه نوشته و توسط انتشارات اطلاعات روانه بازار نشر شده است، هفده مجلس شبیه خوانی شایسته تقدیر در رشته ادبیات نمایشی گروه ادبیات دوره دوم جایزه دعبل (کتاب سال عاشورا) شناخته شد.
مرید قنبری ننیز متولد 1314 روستای ننیز کرمان نائب رییس انجمن تعزیه این استان است که از 13 سالگی شبیه خوانی را آغاز کرده و در نخستین کنگره نواهای تعزیه ایران در سال 84 تقدیر شده است.
«تعزیه خوانی و تعزیه خوانان کرمان» و «مجموعه ای از نسخ تعزیه جنوب» از دیگر آثار این پژوهشگر است.
فراهنگ**3009**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي كتاب عاشورايي جايزه دعبل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۸۰۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اپل اشتباهش را پذیرفت

به گزارش خبرآنلاین، اپل چند روز پیش شبیه‌ساز iGBA که به کاربران گوشی آیفون امکان اجرای بازی‌های کنسول گیم‌بوی را می‌داد، دردسترس کاربران قرار داد؛ اما بعد از مدت کوتاهی مجبور شد به‌دلیل نقض قوانین اپ‌ استور و تخلفات مربوط‌ به هرزنامه‌ و حق تکثیر، آن را حذف کند.

براساس گزارش زومیت، اپل بعد از حذف شبیه‌ساز iGBA از اپ‌ استور توضیحاتی ارائه داد و بر دستورالعمل‌های خود برای شبیه‌سازها نیز تأکید کرد. iGBA درواقع نسخه‌ای کپی از اپلیکیشن متن‌باز GBA4iOS است که برای درآمدزایی از نمایش تبلیغات فراوان استفاده می‌کند.

اپل مستقیماً اسمی از اپلیکیشن متن‌باز GBA4iOS نبرد؛ اما اعلام کرد که iGBA به‌دلیل اینکه پروژه‌ی توسعه‌دهنده‌ی دیگری را کپی و با نام خود منتشر کرد، از اپ استور حذف شده است.

اپل تأیید کرد که شبیه‌سازها در اپ‌استور به بارگیری رام‌های دانلودشده از وب مجاز هستند؛ اما این امکان فقط درصورتی فراهم خواهد بود که به شبیه‌سازی بازی‌های قدیمی کنسول‌ها بپردازند. اپل اعلام کرد که عملکرد iGBA را پیش از آنکه متوجه شود نسخه‌ای کپی از پروژه‌ای محبوب است، بر اشتباهش تأیید کرده بود.

هنوز مشخص نیست که اپل می‌خواهد کدام بازی‌های کنسولی را دوباره زنده کند؛ اما اگر بخواهد این‌ کار را انجام دهد باید ابتدا محدودیت‌های آن را به‌خوبی در نظر بگیرد.

نینتندو بعد از اینکه اپل تأیید کرد که شبیه‌ساز iGBA نسخه‌ای کپی‌شده است، واکنشی به این قضیه نشان نداد؛ اما پیش‌تر در وب‌سایت پشتیبانی ایالات‌ متحده‌ی خود اعلام کرده بود دانلود نسخه‌های غیرقانونی بازی‌هایش مجاز نیست.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895726

دیگر خبرها

  • خواص گیاه رازیانه + فیلم
  • اندیشکده تعزیه راه اندازی می‌شود/ اساسنامه منتظر تایید وزیر فرهنگ است
  • اندیشکده تعزیه راه اندازی می‌شود/اساسنامه منتظر تایید وزیر فرهنگ است
  • کُری‌خوانی در حد تیم ملی! (عکس)
  • آیین تکیه خوانی و علم کشی در شمیران
  • آیین تکیه خوانی، سنت عزاداری و علم کشی
  • ردپای مهاجران غیرقانونی در حوادث تروریستی کشور /نماینده چابهار: دلار ۶۵ هزار تومانی در شأن مردم ایران نیست
  • دهمین‌جلسه درس‌گفتارهای «سعدی‌خوانی» برگزار می‌شود
  • بزرگداشت روز سعدی با حضور قدمعلی سَرّامی در دهمین سعدی‌خوانی
  • اپل اشتباهش را پذیرفت