Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@00:12:18 GMT

روزی به نام شعر و ادب فارسی

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۸۱۴۷۰

روزی به نام شعر و ادب فارسی

روزنامه سبحان چاپ شیراز سه شنبه در شماره 4694 در یادداشتی با عنوان 'روزی به نام شعر و ادب فارسی' نوشت: اکنون که سالها از نامگذاری این روز در تقویم رسمی کشور می گذرد اما هنوز بسیاری افراد از وجود چنین روزی بی خبر هستند.

در این یادداشت به قلم سمیه رعیتی آمده است: از عمر ادبیات پهناور و گران بار فارسی، بیش از هزار سال می گذرد، در این مدت کشور ایران، فراز و فرودها و ناکامی های بسیار دیده و دوران های تلخ و شیرین زیادی را پشت سرگذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرزندان این سرزمین در این گستره زمانی و مکانی پهناور، در زمینه های گوناگون دانش های بشری، تلاشها کرده و تجربه ها اندوخته اند.
ادبیات پر بار فارسی نیز بخشی از جلوه گاه راستین انعکاس تلاشهای هزار ساله مردم مسلمان این مرز و بوم در زمینه های گوناگون هنر و معارف از حماسه و داستان های دلکش و جذاب و تاریخ و افسانه و سیر و تفسیر قرآن و علم و عرفان و فلسفه و اخلاق است؛ از این رو، گویی از لحاظ گستردگی در مفاهیم ادبی، به رود پر آب و پهناور و زلالی می ماند که عطش هر تشنه ای را با هر ذوق و سلیقه ای که باشد فرو می نشاند. در میان این همه اصالت کلام و گستردگی شعر و ادب در بین ایرانیان آنچه جای خالی اش احساس می شد، روزی به نام روز شعر و ادب فارسی بود.
به همین منظور علی اصغر شعردوست، یکی از نمایندگان مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در سال 1381 در گفت و گو با یکی از رسانه ها 27 شهریور روز درگذشت محمدحسین بهجت تبریزی ملقب به شهریار را به عنوان روز ملی شعر و ادب در تقویم رسمی کشور معرفی کرد.
و اکنون که سالها از نامگذاری روزی به نام «شعر و ادب فارسی » در تقویم رسمی کشور می گذرد؛ اما هنوز خیلی ها از وجود چنین روزی بی خبرند.
با توجه به این موضوع، مروری کوتاه بر تاریخچه نامگذاری این روز خالی از لطف نیست. پس از گفت و گوی نماینده مردم تبریز با رسانه ها این انتخاب و نوع انجام آن با واکنش رسانه ها و مخالفت جامعه ادبی کشور مواجه شد؛ اما گویا این تصمیمی بود که گرفته شده بود.
البته پس از گذشت چند سال، در سال 89 ، دبیر شورای فرهنگ عمومی از طرح پیشنهادهایی برای تغییر «روز شعر و ادب فارسی » به نام یکی از شاعران بزرگ کلاسیک خبر داد. واعظی دبیر شورای فرهنگ عمومی در پاسخ به پرسش رسانه ها مبنی بر اینکه آیا شورای فرهنگ عمومی برای تغییر این روز به نام شاعر دیگری تصمیم ندارد، گفت که به هرحال، شهریار از برجسته ترین شاعران معاصر کشور است که در ترویج خط و زبان فارسی و همچنین ترویج فرهنگ ایرانی بسیار نقش آفرین بوده است؛ از این رو این تصمیم گرفته شد و در 27 شهریورماه، دو مناسبت است؛ یکی بزرگداشت شهریار و دیگری بزرگداشت شعر و ادب فارسی.
منبع: روزنامه سبحان
7375/ 2027

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ادبيات روز شعر و ادب فارسي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۸۱۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند واگذاری استقلال و پرسپولیس منتشر شد + جزئیات | متقاضیان تا چه روزی فرصت دارند؟

به گزارش همشهری آنلاین،‌ تیم‌های استقلال و پرسپولیس برای دریافت مجوز حرفه‌ای و حضور در لیگ قهرمانان آسیا ۲۵-۲۰۲۴ با مشکل مالکیت مشترک روبه‌رو هستند و در همین رابطه فرایند واگذاری مالکیت آنها در حال انجام است.

سازمان فرابورس با انتشار اطلاعیه‌ای نحوه و شرایط واگذاری سرخابی‌ها را مشخص کرده است. این اطلاعیه برای استقلالی‌ها در ۳۱ صفحه و پرسپولیس‌ها در ۳۴ صفحه منتشر شده است.

طبق اطلاعات منتشرشده متقاضیان تا روز اول اردیبهشت ماه سال جاری برای ارائه مدارک خود فرصت دارند.

کد خبر 845042 منبع: خبرورزشی برچسب‌ها ویژه ورزشی باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس

دیگر خبرها

  • صداقت: بدشانسی‌های نساجی بالاخره تمام می‌شود
  • روزی که یک استقلالی جام را از پرسپولیس گرفت!
  • روزی که علیمنصور دوباره جام را از پرسپولیس گرفت!
  • رهبر انقلاب چه روزی متولد شدند؟
  • شماره جدید خط‌ حزب‌الله منتشر شد
  • «شب قدر غرب آسیا» در شماره چهارصدوچهلم خط‌حزب‌الله
  • آمریکایی‌ها روزی از گزینه نظامیِ روی میز حرف می‌زدند، اما ...
  • از «سلمان فارسی» چه خبر؟
  • سند واگذاری استقلال و پرسپولیس منتشر شد + جزئیات | متقاضیان تا چه روزی فرصت دارند؟
  • ثروتی به نام زبان فارسی + فیلم