Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مجله همگردی»
2024-04-19@05:30:02 GMT

از تاریخچه مسجد جامع کرمان چه میدانید؟

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۸۱۴۸۶

معماری مسجد جامع کرمان که دارای چهار ایوان است و واقع در کنار میدان مشتاقیه (میدان مشتاق) است و بین بازار گنجعلی خان و خیابان شریعتی قرار دارد. قدمت و تاریخچه مسجد جامع کرمان به دوران حکومت امیر مبارزالدین می رسد و هم اکنون کتیبه ای روی سردر این مسجد قرار داده شده است که نشان دهنده ی سال ساخت این مسجد است، تاریخ ساخت مسجد جامع کرمان به سال 750 قمری ذکر شده است و سال های بعد و در دوران های صفویه و زندیه تحت تعمیرات قرار گرفت و الحاقاتی صورت گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس در ادامه با ما در مجله گردشگری همگردی همراه باشید برای اطلاعات بیشتر...

دلیل ساخته شدن و تاریخچه مسجد جامع کرمان

محمد مظفر وقتی که با اقوام اوغان و جرمان نبردی سخت میکرد نذر می کند که پس از غلبه بر آنها و پیروزی مسجدی بنا کند، بر این اساس پس از پیروزی و غلبه به این دو قوم که اقوامی مهاجم که از هزاره های افغانستان بودند و سعی به اشغال کرمان و یزد و اصفهان و فارس داشتند به محض ورود به کرمان مسجدی بنا کرد، در محله دروازه زرندیه که این محل در بیرون شهر کرمان بود که کم کم پس از سال ها شهر افزایش یافت و معماری مسجد جامع کرمان در بافت شهر قرار گرفت. هزینه ساخت مسجد جامع مظفری کرمان هم از برداشت مزارع و باغ های محمود مظفر تامین می شد. مولانا عفیف الدین از یزد برای اقامه نماز در مسجد جامع مظفری دعوت شد.
مسجد جامع مظفری کرمان دارای سه در شمالی، شرقی و غربی است که با ارزش ترین بنای مسجد، محراب و سردر شرقی که با کاشی کاری معرق درست شده است و پرفسور پوب هم در کتاب معماری ایران این کاشی کاری را در کتاب خود بی نظیر و فاخر نشان داده است و سردر بزرگ مسجد جامع مظفری کرمان شباهت زیادی به مسجد جامع یزد نیز دارد. سردر این مسجد در اثر حمله آقا محمد خان قاجار و شلیک توپ نیز صدمه دید که بعد ها مرمت و بازسازی شد.
در پشت محراب غربی مسجد، مقبره شاعر معروف اهل بیت (بمانعلی راجی کرمانی) نیز قرار دارد که از آثار او می توان به دیوان ارزشمند (حمله حیدری) نیز اشاره کرد.

تغییرات و الحاقاتی که بعد ها در مسجد جامع مظفری کرمان صورت گرفت

از تغییرات و الحاقاتی که بعدها در مسجد جامع مظفری نیز صورت گرفت می توان به سردر غربی این مسجد اشاره کرد که مال دوران صفویه می باشد و همین طور مرمت مناره و گلدسته مسجد که در زمان کریمخان می باشد و بنای قسمت غربی مسجد که مربوط به دوره مظفریان بوده و در زمان شاه عباس دوم تعمیر شده است.
در سال های اخیر تعمیرات غیر اصولی نیز انجام گرفته که هیچ سنخیتی با مسجد ندارد؛ مثلا در سال 1366 شمسی پنجره های فولادی در کنار درب های چوبی نصب شده است.
شما مسافران عزیز می توانید از مسجد جامع مظفری کرمان در همه ی ایام هفته نیز دیدن فرمایید که امید است سفر تاریخی و زیارتی خوبی را تجربه کنید. این مسجد همه روزه و همه ساعات باز می باشد و شما عزیزان میتوانید در عرض یک ساعت از این مسجد دیدن فرمایید.
آدرس: کرمان، میدان شهدا، نزدیک بازار گنجعلی خان.

منبع: مجله همگردی

کلیدواژه: کرمان ایران گردی مسجد جامع کرمان ایرانگردی تور اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hamgardi.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مجله همگردی» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۸۱۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجد فاطمه که در تخریب بقیع از بین رفت چه مکانی بود؟

یکی از اماکنی که در بقیع تخریب شد مسجد فاطمه محل تجهیز و تکفین حضرت زهرا (سلام الله علیها) است.

آنجا محل عبادت ایشان در بقیع و محل دلتنگی ایشان در فراق پدر است.

آنجا مکانی است که فقهای شیعه و سنی مانند شیخ صدوق، شیخ مفید و غزالی نماز خواندن در آن را مستحب دانسته‌اند.

تا اواخر قرن ششم بدان «مسجد فاطمه» می‌گفتند و اولین بار ابن جبیر آن را «بیت‌الحزن» نامید و یکصد سال پیش وهابیان تخریبش کردند!

آن جا در ۲۵ متری جنوب شرقی بقعه اهل بیت (علیهم‌السلام) قرار دارد.

دیگر خبرها

  • مسجد فاطمه که در تخریب بقیع از بین رفت چه مکانی بود؟
  • تاریخچه شرکت موتورسیکلت سازی یاماها؛ از تولید آلات موسیقی تا ویلچر و اسکوتر
  • روز آگاهی از اوتیسم بزرگسالان ۱۴۰۳+ تاریخچه و پوستر Adult Autism Awareness Day 2024
  • هر چیزی که باید درباره مزایده خودرو بدانید
  • کلید تمام پلیدی‌ها
  • ۳۹ میلیون لیتر نفت‌گاز بین کشاورزان غرب خراسان رضوی توزیع شد
  • پلمب کارخانه تولیدی با انتشار بوی نامطبوع در فیروزکوه باز شد
  • پلمب ۶۸ واحد صنفی در زنجان
  • آخرین وضعیت سیلاب در برخی از مناطق جنوبی کشور/۳ کشته در سیستان و بلوچستان و ۳ مصدوم در عسلویه
  • ببینید | نام مسجد پارک قیطریه مشخص شد!