Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@11:21:17 GMT

يک تير و چند نشان احياي کشت توتون

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۸۱۶۴۷

يک تير و چند نشان احياي کشت توتون

خبرگزاري آريا - گنبدکاووس - ايرنا - احياي کشت توتون در شهرستان مينودشت در شرق استان گلستان به اعتقاد کارشناسان مي تواند در افزايش درآمد کشاورزان و نيز ايجاد اشتغال براي مردم به ويژه نسل جوان اين شهرستان بسيار موثر باشد.

پيشينه کشت توتون در شهرستان مينودشت را مي توان حداقل يک تا دو دهه قبل از تاسيس نخستين اداره دخانيات اين شهرستان در سال 1330 هجري خورشيدي شمسي برآورد کرد و اينکه کشت اين محصول در نوع خود از محصولات کم نظير و مورد توجه مردمان اين ديار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کشت توتون به صورت ديم در زمين هاي شيبدار دامنه رشته کوه هاي البرز شرقي که اقليم مناسب دارد، سبب توليد يکي از بهترين و مرغوب ترين ارقام اين محصول به نام «باسما» شده که مشتريان خاص خود را دارد.
با وجود طولاني بودن دوره کشت و برداشت توتون که با اندکي ارفاق حدود يک سال يعني از ماه اسفند که در خزانه بذرباشي شده تا زمان انتقال به زمين و مراحل داشت و حداقل پنج مرحله برداشت آن تا بهمن سال آينده، به طول مي انجامد، درآمد نسبتا خوبي را عايد کشاورز مي کند.
ديم بودن اراضي و نياز اندک آن به آب مهمترين فايده کشت اين محصول در اراضي شيبدار و کم بازده است که حتي مي توان آن را در اراضي کم بازده مناطق دشت نيز کاشت و جايگزين محصول شالي کرد.
ميانگين درآمد 200 ميليون ريال در هر هکتار رقم قابل توجهي است که يک خانوار چهار تا پنج نفره در طول سال با برداشت ميانگين يک تن برگ توتون از يک هکتار زمين کم بازده خود به دست مي آورد و اعضاي خانواده مي توانند درطول سال به اين حرفه مشغول شوند.
خريد تضميني توتون از ديگر مزاياي توسعه کشت اين محصول است و براساس اعلام متوليان امر، امسال با 30 درصد افزايش قيمت هر کيلوگرم درجه يک آن 250 هزار ريال توسط شرکت هاي دخاني منطقه خريداري مي شود.
شهرستان مينودشت که از 70 يا 80 سال قبل از مراکز مهم کشت توتون در استان گلستان بوده، ظرفيت مناسبي براي احياي مجدد کشت اين محصول دارد که علاوه بر افزايش درآمد کشاورزان به رفع معضل بيکاري جوانان اين شهرستان نيز کمک مي کند.
نکته اي که فرماندار مينودشت در گفت و گو با خبرنگار ايرنا به آن اشاره کرده و مي گويد: احياي مجدد کشت توتون دراين شهرستان که امسال سطح کشت آن حدود 580 هکتار است، با کمترين هزينه فوايد خوبي ازجمله افزايش درآمد و ايجاد اشتغال براي کشاورزان و مردم منطقه به همراه دارد.
سيدرضا طباطبايي گفت: براساس اعلام کارشناسان کشاورزي، کشت توتون نياز به آب بسيار اندک دارد و مي توان با توجه به شرايط آب و هوايي مينودشت و نيز خشکسالي هاي اخير و کمبود منابع آبي، آن را در اراضي کم بازده و شيبدار کشت کرد.
وي افزود: علاوه بر اين باتوجه به وجود 2600 بيکار در مينودشت، احياي کشت توتون دراين شهرستان مي تواند مشکل بيکاري جوانان اين منطقه را رفع کند و حتي از ديگر مناطق نيز مي توان نيروي کار به مينودشت اعزام کرد.
طباطبايي مي گويد که براساس اعلام کارشناسان، هر هکتار کشت توتون براي 5 تا 10 نفر به صورت مستقيم و غيرمستقيم شغل ايجاد مي کند که با توسعه کشت اين محصول تعداد زيادي شغل در مينودشت ايجاد مي شود.
وي اضافه کرد: زماني در سال هاي 70 تا 72 سطح زيرکشت توتون در مينودشت 2 تا سه هزار هکتار بوده که اين ظرفيت اکنون نيز وجود دارد و بايستي مورد توجه جدي کشاورزان و متوليان اين بخش قرار گيرد.
فرماندار مينودشت با اشاره به سهميه اشتغال اين شهرستان درسال جاري که يک هزارو 760 نفر است، گفت: براي تحقق اين ميزان اشتغال بايد تسهيلات چند صد ميليارد ريالي پرداخت کرد اما با توسعه کشت توتون، با کمترين حمايت مالي يعني هر هکتار 100 تا 200ميليون ريال براي حداقل پنج نفر شغل ايجاد مي شود.
طباطيايي افزود: وقتي ظرفيت توسعه يک کشت در منطقه فراهم است و علاوه بر درآمد بالا، چند هزار شغل پايدار نيز ايجاد مي کند بايد مورد حمايت تسهيلاتي قرار گيرد که با توجه به اهميت موضوع، رايزني با کارگروه اشتغال استان گلستان در حال انجام است.
وي با اشاره به وجود شرايط فرآوري توتون در مينودشت، گفت: اگر صنايع تبديلي وابسته به اين محصول نيز در شهرستان مستقر شود، ارزش افزوده و اشتغال بيشتري نصيب مردم اين منطقه مي کند.
فرماندار مينودشت همچنين با اشاره به مرغوبيت توتون اين شهرستان بويژه يک رقم آن به نام `باسما` که از رقم هاي مرغوب درجهان است، اضافه کرد: حتي مي توان بخش قابل توجهي از توليد اين محصول را صادر کرد.
وي تصريح کرد: قطعا توسعه کشت توتون در منطقه علاوه بر رفع محروميت ها، به توسعه شهرستان نيز کمک زيادي مي کند که بايد مورد توجه و حمايت متوليان قرار گيرد.
امام جمعه مينودشت نيز در مراسم افتتاح متمرکز طرح هاي هفته دولت در سال جاري در اين خصوص گفت: زماني در شرق گلستان کشت پنبه و توتون رونق زيادي داشت که در اين شهرستان باتوجه به شرايط آب و هوايي، توتون از ديگر محصولات بيشتر کشت مي شد.
حجت الاسلام سيدحسين حسيني افزود: وقتي در کشور ما سالانه ميلياردها دلار صرف واردات مواد دخاني مي شود، چرا نبايد با کشت توتون در داخل، اين نياز تامين شود، توتون در مينودشت از مرغوببت بالايي برخودار است و حتي مي توان آن را صادر کرد.
وي اضافه کرد: متاسفانه به نظر مي رسد افرادي با کشت توتون و توسعه آن مخالفند که از واردات سيگار سودهاي کلان مي برند درحالي که اگر کشت اين محصول در مناطق مختلف از جمله مينودشت احيا شود، حداقل فايده آن افزايش درآمد کشاورزان و ايجاد اشتغال پايدار براي خانواده ها خواهد بود.
حجت الاسلام حسيني تصريح کرد: توجه به ظرفيت هاي داخلي مصداق بارز سياست هاي اقتصاد مقاومتي مدنظر رهبري است و بايد از اين ظرفيت ها استفاده شود.
به گزارش ايرنا، رييس قبلي سازمان مديريت و برنامه ريزي گلستان که در جلسه حضور داشت، در پاسخ به اين مطالبه امام جمعه مينودشت به نکته اي مهم اشاره کرد و گفت: احياي کشت توتون اگرچه ايجاد درآمد و اشتغال مي کند اما بايد با روش هاي علمي و توجه به نياز شرکت هاي توليد سيگار صورت گيرد.
حسين پيشقدم افزود: براي تحقق اين مهم بايد شرکت هاي دانش بينان دراين حوزه فعال شوند تا محصول قابل رقابت با محصولات خارجي توليد شود زيرا با توليدات سنتي نمي توان صادرات داشت.
وي پيشنهاد کرد: شرکتي در مينودشت راه اندازي شود تا بر مراحل توليد و استحصال توتون به صورت علمي نظارت کرده و با نگاه رقابت و صادرات، از توسعه کشت اين محصول حمايت جدي شود.
رييس اداره پنبه و دانه هاي روغني سازمان جهادکشاورزي گلستان نيز معتقد است که توتون همچون پنبه از جمله محصولات با درآمد و اشتغال بالا است که مي توان آن را جايگزين کشت شالي در اين استان کرد.
علي موسي خاني به خبرنگار ايرنا گفت: هم اکنون تنها در دو شهرستان علي آباد کتول و مينودشت استان گلستان توتون کشت مي شود که سطح زير کشت آن اکنون در مجموع افزون بر دو هزار هکتار است.
وي افزود: هم اکنون صنايع تبديلي و خشک کننده توتون در منطقه وجود دارد و فقط بايد از لحاظ فني و بازرگاني مورد توجه جدي قرار گيرد زيرا تا چند سال پيش تمامي مسائل مربوط به کشت و خريد اين محصول توسط شرکت بازرگاني دولتي انجام مي شد اما اکنون بخش خصوصي عهده دار اين مسئوليت است.
موسي خاني اضافه کرد: بخش خصوصي توان مالي لازم دراين دو حوزه بويژه خريد توتون که هر هکتار آن حداقل بين 200 تا 250 ميليون ريال درآمد دارد را فعلا ندارد و براي توسعه کشت اين محصول بايد از تسهيلات حمايتي دولت نيز استفاده شود.
مدير جهادکشاورزي مينودشت نيز به خبرنگار ايرنا گفت: هم اکنون کشت توتون که سابقه زيادي در اين منطقه دارد، در دو بخش مرکزي و کوهسارات اين شهرستان انجام مي شود و درسال جاري مجموع سطح زيرکشت اين محصول حدود 580 هکتار است.
خليل شايستگان افزود: ظرفيت توسعه توتون در مينودشت که يکي از مرغوب ترين توتون ها را توليد مي کند حداقل چهار تا پنج برابر سطح زيرکشت فعلي است که درصورت حمايت از کشاورزان منطقه تحقق آن دور از دسترس نيست.
وي اضافه کرد: کشت ديم و نياز کم به آب، درآمد و اشتغال بالا، خريد تضميني و وجود بازار مصرف داخلي و خارجي از مهمترين مزاياي کشت اين محصول است که مي تواند به توسعه منطقه نيز کمک کند.
شهرستان مينودشت با افزون بر 81 هزار نفر جمعيت در شرق استان گلستان واقع است.
/3039/1860
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۸۱۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلایی شدن مزارع کلزا در شهرستان میاندوآب 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، کارشناس مسئول دانه‌های روغنی و کارشناس حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان و محقق مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایجانغربی بهمراه مسئول واحد زراعت مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان میاندوآب از مزارع کلزای این شهرستان بمنظور نظارت بر آفات و بیماری‌ها و بررسی وضعیت رشدی محصول بازدید کردند.   در این بازدید وضعیت مزارع کلزا در شهرستان میاندوآب مطلوب ارزیابی شد.   گفتنی است امسال با افزایش دو برابری نسبت به سال گذشته، ۴۱۰ هکتار از اراضی زراعی میاندوآب به کشت محصول کلزا اختصاص یافت و پیش بینی می‌شود بالغ بر یک هزار و ۶۰۰ تن کلزا از اراضی زیر کشت این محصول برداشت شود.

دیگر خبرها

  • (تصاویر) ارتفاعات برفچال، شهرستان مینودشت
  • ارتفاعات برفچال مینودشت در استان گلستان
  • برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم
  • تولید برنج سالم در شالیزارهای رامسر
  • اقلید ، قطب تولید پیاز استان فارس
  • تولید ۱۷ درصد کلزای خراسان رضوی در مشهد
  • تولید سالانه هزار تن قارچ در شهرستان بستان آباد
  • تولید سالانه بیش از یک هزار تن قارچ دکمه‌ای در بستان آباد
  • طلایی شدن مزارع کلزا در شهرستان میاندوآب 
  • برداشت محصول گوجه سبز در ۲ روستای پیران و کلاهمال