Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانش > پزشکی - همشهری آنلاین:
محققان از سالیان قبل به این نتیجه رسیده‌اند که چاقی موجب افزایش ریسک ابتلا به آسم می‌شود، اما تحقیق جدید نشان می‌دهد ممکن است عکس این موضوع هم صحیح باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، محققان اسپانیایی دریافتند افراد مبتلا به آسم در معرض ریسک بالا چاقی قرار دارند، بخصوص افرادی که در بزرگسالی مبتلا به این بیماری می‌شوند و افرادی که بیماری آسم‌شان بدون آلرژی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر «سوبهابراتا مویترا»، سرپرست تیم تحقیق از موسسه سلامت بارسلونا، در این باره می‌گوید: «در حال حاضر ما می‌دانیم چاقی می‌تواند عامل ابتلا به آسم باشد، که احتمالا ناشی از تغییرات فیزیولوژیکی، متابولیکی یا التهابی است.»

وی در ادامه می‌افزاید: «در این مطالعه، ما شرکت‌کنندگان را به مدت کافی تحت مطالعه قرار دادیم تا رابطه این دو شرایط را مورد بررسی قرار دهیم.»

محققان در این مطالعه داده‌های بیش از ۸۶۰۰ نفر را از ۱۲ کشور اروپایی بررسی کردند. هیچ یک از شرکت‌کنندگان در زمان شروع مطالعه چاق نبودند. این شرکت کنندگان در دو دوره ۱۰ و ۲۰ ساله تحت مطالعه بودند.

پژوهشگران دریافتند حدود ۱۰ درصد افراد مبتلا به آسم در شروع مطالعه در طول ۱۰ سال بعد چاق بودند.

به گفته مویترا، «یافته‌های ما نشان می‌دهد رابطه بین این دو وضعیت بسیار پیچیده است و باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود. به عنوان مثال ما هنوز نمی‌دانیم چرا ابتلا به آسم موجب افزایش ریسک چاقی می‌شود یا آیا درمان‌های مختلف آسم بر این ریسک تاثیر دارند.»

در همین زمینه: مصرف بیشتر میوه و سبزی‌جات با بیماری آسم مقابله می‌کند افزایش ریسک آسم با برداشتن لوز‌ه‌ها در کودکی آلودگی ناشی از ترافیک خطر آسم در کودکان را افزایش می‌دهد ابتلا به آسم رو به افزایش است نقش هورمون‌های زنانه در بروز بیماری آسم درمان اگزما موجب تسکین بیماری آسم می‌شود ۱۰ گزینه غذایی سالم برای بهبود آسم ارتباط مصرف داروهای آسم با کابوس شبانه و افسردگی

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۸۱۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روشی که طول عمر شما را بیشتر می‌کند

برخی تغییرات در بدن با افزایش سن اجتناب‌ناپذیر است. با این حال، محققان هنوز در تلاشند تا به طور کامل همه تغییراتی را که اتفاق می‌افتد و معنای آن‌ها برای سلامت بزرگسالان مسن را درک کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، یک مطالعه منتشر شده نشان داد که یک نوع چربی خاص با افزایش سن در بافت عضلانی شروع به ایجاد می‌کند.

محققان ابتدا لیپید را با استفاده از بافت موش شناسایی کردند و سپس نتایج مشابهی را در عضلات انسان یافتند. آن‌ها سپس دریافتند که سطح این چربی را می‌توان از طریق ورزش در میان زنان یائسه کاهش داد.

نتایج به یکی دیگر از مزایای احتمالی ورزش و نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد این تجمع چربی اشاره دارد.

محققان مطالعه حاضر خاطرنشان می‌کنند که مطالعه لیپید‌های پیچیده (چربی‌ها) ممکن است به درک بیماری‌های مرتبط با افزایش سن و طول عمر کلی کمک کند.

برای این منظور، آن‌ها ابتدا ده بافت مختلف را در موش‌های پیر و جوان مورد بررسی قرار دادند تا تفاوت‌های مربوط به سن در لیپید‌ها را درک کنند. آن‌ها دریافتند که لیپید‌های بیشتری با افزایش سن در بیشتر بافت‌هایی که مورد بررسی قرار گرفتند شروع به تجمع می‌کنند. لیپید‌های اولیه‌ای که آن‌ها پیدا کردند، بیس (مونوآسیل گلیسررو) فسفات (BMPs) نام داشت.

در مرحله بعد، محققان می‌خواستند ببینند که آیا تجمع BMP مشابهی در انسان رخ داده است یا خیر. آن‌ها نمونه‌برداری‌های عضلانی را از مردان و زنان جوان‌تر بین ۲۰ تا ۳۰ سال و مردان و زنان مسن‌تر بین ۶۵ تا ۸۰ جمع‌آوری کردند. در حالی که بین نمونه‌های بافت عضلانی مردان و زنان تفاوت‌هایی وجود داشت، محققان متوجه تجمع BMP در شرکت‌کنندگان مسن‌تر شدند.

به گفته محققان، BMP‌ها در بیماری‌های مختلف از جمله بیماری مزمن کلیوی، بیماری‌های مربوط به تجمع کلسترول و بیماری‌های عروقی و برخی اختلالات متابولیک ژنتیکی تجمع می‌یابند. ممکن است مشخص شود که سطوح BMP به عنوان یک نشانگر مرجع برای پیری سالم عمل می‌کند، اما برای این کار به تحقیقات بیشتری نیاز است.

در مرحله بعد، محققان می‌خواستند ببینند آیا ورزش می‌تواند بر سطح BMP تأثیر بگذارد یا خیر. برای این بخش از مطالعه، محققان ۱۲ زن یائسه بین ۴۵ تا ۷۰ سال را که اضافه وزن داشتند و کمتر از سه ساعت در هفته ورزش می‌کردند، بررسی کردند.

دیگر خبرها

  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • روشی که طول عمر شما را بیشتر می‌کند
  • تحقیق جدید: کمبود خواب با افزایش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ پیوند دارد
  • تحقیق جدید؛ کمبود خواب ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد
  • چاق ها، عصرها ورزش کنند
  • ورزش عصرگاهی برای افراد چاق مفیدتر است
  • ورزش ممکن است پیری را معکوس کند
  • کم‌خوابی از عوامل کبد چرب غیرالکلی است
  • نقش فندق در کاهش ریسک ابتلا به سرطان
  • راز جوان شدن در پیری فاش شد