Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استانها؛ صنعت نساجی یکی از قدیمی ترین صنایع کشور است که طی سال های گذشته به دلیل ورود بی رویه نخ دچار مشکل اساسی شد به صورتی که تنها ۳۰ درصد واحدهای تولید آن هم با ظرفیت پایین به کار خود ادامه دادند و امروز نیز به دلیل نوسانات ارزی و مشکل در تامین مواد اولیه ضربه های نهایی بر پیکر نیمه جان این صنعت زده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی سال های گذشته به دلیل ورود بی رویه نخ و پارچه به کشور بسیاری از واحدهای نساجی کشور روبه تعطیلی رفت و کار به جایی رسید که واحدهای تولیدی برجسته کشور از جمله«مشهد نخ»با ۲۶ سال فعالیت خرداد سال گذشته تعطیل و پیگیری ها برای احیای این واحد ادامه دارد. 

صنعت نساجی برای فعالیت خود به مواد اولیه ای از جمله پنبه، الیاف اکلریک و رنگ های شیمیایی نیاز دارد که  این کالاها مشمول ارز دولتی نمی شوند و نوسان ارز باعث شده تا قیمت مواد اولیه این بخش  افزایش زیادی داشته باشد و طبیعی است این اقدام در محصول نهایی نیز تاثیر گذاشته و در نهایت موجب افزایش قیمت پوشاک و پارچه در بازار می شود. 

صنعت نساجی می تواند رونق گیرد 

در همین رابطه  عضو انجمن نساجی ایران در گفتگو با خبرنگارمهر در خصوص  وضعیت فعلی صنعت نساجی خراسان رضوی اظهار کرد:با توجه به بالا رفتن قیمت دلار دیگر قاچاق کالا توجیه پذیر نیست  و این افزایش قیمت دلار به نفع تولید داخلی و صادرات کشور شده است. در گذشته هر چقدر دولت ها سعی در جلوگیری از قاچاق کالا داشتند ولی عملا موفق نبودند ولی اکنون با قیمت های جدید ارز خود به خود جلوی قاچاق گرفته شده است.

غلامعلی رخصت افزود: یکی از مشکلات فعلی صنعت نساجی کشور بحث تورم ایجاد شده است که باعث دلسردی پرسنل  و قشر کارگری شده است که دولت باید با حمایت هایی بیمه ای از این قشر در مقابل تورم افسار گسیخته حمایت کند. همچنین دولت در این حوزه با حمایت  از کارفرما و کارگر و حذف حق بیمه کارگری کمک بسیار خوبی می تواند به تولید کنندگان داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر دولت به دنبال ایجاد اشتغال پایدار است باید به واحدهای نساجی در حوزه توسعه خطوط تولید و به روز شدن دستگاهها ارز دولتی اختصاص دهد تا تولید کنندگان بتوانند اشتغال بیشتری ایجاد کنند.

عضو انجمن نساجی ایران تصریح کرد: در صنعت نساجی هر واحد تولیدی یک روز متولد می شود و یک روز می میرد و اینکه واحدی تولیدی تعطیل شود بگوییم وضعیت نساجی خراب شده است درست نیست و در دنیا هم از از این قبیل اتفاقات می افتد.

رخصت تاکید کرد:مشکلی که در دو ماه اخیر برای واحدهای نساجی ایجاد شد قوانین جدید بود که دولت وضع کرد و اجرایی شدن تبصره بند ۵ که از واحدهای تولیدی خواسته شده بود مابه التفاوت ارزی که دریافت کرده بودن را به دولت بدهند باعث بالا رفتن قیمت تمام شده تولید می شد که رایزنی هایی با استاندار و رئیس سازمان صنعت و معدن استان انجام شده است تا این مشکل رفع شود.

وی گفت:یکی دیگر از مشکلات در صنعت نساجی بهره های بانکی است که دولت اگر در این حوزه ورود جدی داشته باشد و وام هایی با بهره های پایین را به واحدهای تولیدی پرداخت کند این واحدها توانایی توسعه تولید و به تناسب آن ایجاد اشتغال که نیاز امروز کشور است را دارند.

عضو انجمن نساجی ایران بیان کرد: با توجه به بالا رفتن قیمت دلار وضعیت فعلی به نفع تولید  و باعث افزایش صادارت ما خواهد شد به شرطی که دولت با وضع قوانین و تصمیمات ناگهانی به این حرکت ضربه نزند.در شرایط فعلی و قیمت های بالای ارز واردات نیز توجیه پذیر نیست و واحدهای تولیدی باید با همت بالا و تلاش بیشتر از این فرصت استفاده و با تولید بیشتر و برنامه ریزی دقیق از شرایط فعلی به نفع تولید داخلی استفاده کنند.

رخصت خاطر نشان کرد: برای تامین مواد اولیه نیز حمایت های دولت خوب بوده است ولی وضع قوانین جدید که پشتوانه کارشناسی ندارند در دو ماهه اخیر مقداری تولید کنندگان را با مشکل مواجه کرده که امیدواریم با رایزنی های مقامات استانی با دولت این موضوع مرتفع شود تا تولید کنندگان با انگیزه بیشتری به کار و فعالیت بپردازند.

وی گفت: در شرایط فعلی که با افزایش قیمت دلار جلوی قاچاق و واردات گرفته شد می توان گفت ۷۰ درصد مشکلات این حوزه مرتفع شده است و در ادامه با حمایت های دولت در بحث بیمه و وام های با بهره پایین حال این صنعت در کشور بهتر نیز خواهد شد. 

پوشاک قاچاق در بازار 

در همین رابطه رئیس اتحادیه پوشاک دوخته مشهد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر به وضعیت این روزهای صنعت نساجی و پوشاک  اشاره کرد و گفت: سال ۹۶ واردات پوشاک برای اشخاص حقیقی ممنوع بود و فقط اشخاص حقوقی و شرکت ها می توانستند واردات لباس انجام دهند که در سال جاری به طور کلی واردات ۱۳۹۱ قلم کالا از جمله کیف و کفش و لباس ممنوع شد.

مهدی لسان طوسی افزود:با توجه به ممنوعیت واردات، تمام پوشاک خارجی که در مغازه ها عرضه می شود قاچاق است و ماموران مبارزه با قاچاق کالا در صورت مشاهده کالا را ضبط و ۳ برابر ارزش جنس جریمه صادر می شود و با این وجود در حال حاضر حدود ۵۰ درصد پوشاک موجود در بازار را کالای خارجی قاچاق تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: مشکل اصلی حوزه نساجی در شرایط فعلی مواد اولیه تولید است که شامل قانون ممنوعیت واردات شده است که اگر این مشکل رفع شود با توجه به سال حمایت از کالای ایرانی واحدهای تولیدی که از سال گذشته با انگیزه بیشتری وارد تولید شده بودند دوباره کار را از سر خواهند گرفت.

رئیس اتحادیه پوشاک دوخته مشهد بیان کرد:واردات مواد اولیه برای ادامه حیات واحدهای تولیدی و صنایع نساجی ما بسیار ضروری است و اگر این مشکل مرتفع شود شاهد اشتغال بیشتری در حوزه پوشاک خواهیم بود. با توجه به اینکه خطوط تولیدی کارخانجات نساجی کشور فرسوده شده است باید دولت در جهت نوسازی و به روز کردن دستگاهها به کارخانجات کمک کند و همچنین با ایجاد امنیت اقتصادی ورود سرمایه گذاران خارجی را نیز تسهیل کند.

دولت از صنعت نساجی حمایت کند 

دبیر خانه صنعت و معدن خراسان رضوی نیز در ادامه به خبرنگار مهر گفت:در دو سال گذشته واردات به شدت به صنایع نساجی کشور آسیب زد و باعث تعطیلی کارخانجات شد ولی در دو ماه اخیر با واقعی شدن نرخ ارز این مشکل خود به خود مرتفع شد هر چند این واقعی شدن نرخ ارز باید با شیب ملایم تری انجام می شد.

فیروز ابراهیمی گفت:باید تهدید بوجود آمده را تبدیل به فرصت کنیم و دولت با اختصاص ارز برای واردات مواد اولیه به افزایش تولید و به تبع آن افزایش اشتغال کمک کند.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته دو واحد بزرگ تولیدی نساجی استان تعطیل شده بود که اخیرا با تغییر مدیریت هر دو دوباره به چرخه تولید بازگشته اند و بهتر از قبل مشغول فعالیت هستند.

دبیر خانه صنعت و معدن خراسان رضوی ادامه داد: دولت باید اقدام به نیاز سنجی کند  و مواد اولیه مورد احتیاج صنایع را با نرخ رسمی برای کارخانجات وارد کند و بر فروش محصول آنها نیز نظارت کند تا مشکلی در عرضه محصولات در بازار نیز به وجود نیاید.

حال در این شرایط با توجه به افزایش نرخ دلار و عدم صرفه قاچاق پوشاک به داخل کشور دولت باید به چرخه حمایت از واحدهای نساجی به عنوان صنعت مادر حوزه تولید پوشاک وارد شده و به حمایت از تولید داخلی بپردازد.

کد خبر 4390411

منبع: مهر

کلیدواژه: دلار صنایع نساجی صنعت پوشاک قاچاق کالا مشهد ماه محرم کرمانشاه خبرگزاری مهر بوشهر مشهد گرگان شهرکرد شیراز مراسم عزاداری مجلس شورای اسلامی بیرجند خرم آباد احتکار سانحه تصادف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۸۲۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت ۳۰ واحد صنعتی هرمزگان به چرخه تولید

به گزارش قدس آنلاین،  ایوب رحیمی روز چهارشنبه با اعلام این خبر به رسانه‌ها افزود: با احیای این تعداد واحد صنعتی، ۸۷۸ نفر در هرمزگان مشغول به کار شدند.

وی با اشاره به برگزاری نشست‌های مشترک برای فعال‌ سازی واحدهای صنعتی راکد در استان، تصریح کرد: باتوجه به برگزاری مستمر نشست‌های کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان با مدیران و رفع مسائل و مشکلات واحدها این امر مهم انجام گرفت.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان، نبود سرمایه در تامین نقدیندگی را مهم‌ترین علت تعطیلی واحدهای صنعتی راکد عنوان و اظهار کرد: سرمایه‌گذاران جدیدی که قصد سرمایه‌گذاری در بخش صنعت استان را دارند به سمت احیای واحدهای تولیدی راکد هدایت شوند.

رحیمی یادآور شد: واحدهایی که به چرخه تولید بازگشته و مجدد راه‌اندازی شده‌اند، بیشتر صنایع کوچک هستند و هر واحد به طور متوسط برای ۱۰ نفر اشتغالزایی کرده است.

وی تاثیر واحدهای احیا شده در چرخه تولید استان را مهم ارزیابی کرد و گفت: واحدهای کوچک اگرچه از نظر اشتغالزایی محدود هستند اما تحرک خوبی در رونق تولید و تکمیل چرخه تولید در استان ایجاد می‌کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار
  • واحدهای تولیدی جهادگران عرصه صنعت و استاندارد هستند
  • پیش‌شرط‌های مردمی‌سازی اقتصاد ایران
  • همانگونه که وعده صادق با همت جوانان کشور تحقق یافت جهش تولید نیز با مشارکت مردم محقق می‌شود
  •  قاچاق کالا خنجری بر پشت تولید است/ رشد تولید بسیاری از مشکلات اقتصادی را حل می‌کند
  • ۵۰ درصد مواد اولیه تولید دارو در کشور وارداتی است
  • صنعت نساجی استان زنجان جزو صنایع برتر کشور است
  • افزایش تولید واحدهای صنعتی سمنان با ارائه بسته‌های حمایتی در دستور کار است
  • تولید در واحدهای صنعتی استان سمنان کمتر از توان واقعی است
  • بازگشت ۳۰ واحد صنعتی هرمزگان به چرخه تولید