Web Analytics Made Easy - Statcounter

واژه‌های جدید ابداعی و همه پدیده‌های جدید همواره در بدو ورود با تنش‌ها و مقاومت‌هایی رو‌به‌رو می‌شوند اما در مورد زبان عواملی وجود دارد که کار برای حفظ، آن را ارزشمند می‌کند. زبان فارسی به‌مثابه بخش مهمی ‌از هویت ملی و فرهنگ یک ملت بزرگ که در گستره زمینی پهناوری زندگی می‌کند و سهم بزرگی در تکامل تمدن بشری دارد، مانند یک گوهر ارزشمند از پس قرن‌های پرحادثه تا به امروز در سینه گویشوران حفظ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این گوهر بی‌قیمت نباید در زمانه ما به دلایل سطحی و واهی آسیب ببیند و مدافعان و پاسبانان آن یعنی فارسی‌زبانان پشت فرهنگ خود را خالی کنند و نادانسته به سنگر فرهنگ مهاجمی‌ بروند که آرام و آهسته در حال بلعیدن و هضم کردن زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف در گوشه گوشه جهان است.

چاره آن است که همه ما در هر جایگاهی که هستیم بفهمیم و متوجه باشیم که زبان و فرهنگ ما از سوی مهاجم نیرومندی به نام زبان انگلیسی تهدید می‌شود. زبانی که به لحاظ ادبی از غنی‌ترین‌ها و شاید مایه‌ور‌ترین آن‌ها باشد که به پشتوانه همین ادبیات هرگز از بین نمی‌رود اما با خطر مواجه است. بی‌اعتنایی به زبان فارسی باید یک مشکل ملی تلقی شود و گرهی که به کلک همه مردم فارسی‌زبان برای باز شدن نیاز دارد.

اینکه واژه‌های مصوب فرهنگستان موردتوجه و استفاده مردم و اهل‌فن قرار نگیرد پدیده غیرمنتظره‌ای نیست. بسیاری از کلمات به دلایل مختلفی از سوی افراد متخصص و کاربران واژه مورد مخالفت قرار می‌گیرد و بالعکس برخی دیگر با استقبال مواجه شده و به کار گرفته شدند. به‌طورکلی با کمک فرهنگستان امروزی، برخی واژه‌های غریب بار سفر بستند اما برخی دیگر جا خوش کرده‌اند.

در ادامه برخی واژه‌های جایگزین از سوی فرهنگستان که بسیار موفق نیز بودند آورده شده است:
پیامک به‌جای sms
یارانه به‌جای سوبسید
راهبرد به‌جای استراتژی
فناوری به‌جای تکنولوژی
بالگرد به‌جای هلی‌کوپتر
تلفن همراه به‌جای تلفن موبایل
پایانه به‌جای ترمینال
رزمایش به‌جای مانور

این کلمات امروزه در بین دیگر واژه‌ها کاربرد فراوانی دارند و تا حدی پذیرفته شده‌اند که توسط مسئولین و رسانه‌ها نیز به‌کار برده می‌شوند.

از سویی دیگر برخی واژه ها نیز موفق نبوده و باوجود تصویب فرهنگستان به‌کار برده نمی شوند ازجمله:

چینی‌جا به جای‌بوفه
خود عکس به‌جای سلفی
آبزن‌ به جای جکوزی
کاشانه به‌جای آپارتمان
دوگوشی به‌جای آیفون
فرشینه به جای موکت
نورافشان به‌جای لوستر
نورتاب به‌جای آباژور

موفق نبودن این واژه‌ها از سوی فرهنگستان عدم استفاده رسانه‌ها و در نتیجه ناشناس بودن برای عموم اعلام شده است اگر این کلمات نیز مانند پیامک، یارانه و سایر واژه‌هایی که جاافتاده است، در رسانه‌ها به‌ کار می‌رفت حتماً کاربرد پیدا می‌کرد.

نسترن نعمتی - جام جم آنلاین

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: واژه فرهنگستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۸۲۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور 31 حکم سبز جایگزین حبس در آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، سعید شهند افزود: تهیه علوفه برای حیات وحش، تهیه بسته‌های آموزشی زیست محیطی و آبیاری درختان پارک ملی دریاچه ارومیه از جمله احکام سبز صادر شده هستند.

او با ابراز امیدواری درخصوص تبدیل شدن این احکام به رویه‌ای خاص افزود: متخلفان حوزه حفاظت محیط زیست باید آگاه باشند، در صورت خسارت رساندن به محیط زیست، مراجع قضایی بر اساس قانون با آنها برخورد کرده و حکم مناسب را صادر می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی در ادامه گفت: ماموران یگان حفاظت محیط‌زیست با حضور شبانه روزی در مناطق و عرصه‌های طبیعی با هرگونه تخلف زیست محیطی برخورد کرده و متخلفان به مراجع قضایی معرفی شده اند.

شهند گفت: نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست نیازمند آموزش‌های مستمر است و کارشناسان آموزش و محیط بانان حفاظت محیط‌زیست در سراسر استان نیز با برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی در طول سال تلاش می‌کنند تا با افزایش آگاهی‌ها و اشاعه فرهنگ حفاظت از محیط زیست، میزان تخلفات و جرایم این حوزه به حداقل برسد.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست از همفکری و هم افزایی قاضیان و مسئولان و مدیران دستگاه قضایی در این عرصه بهره‌مند است و حمایت دستگاه قضایی از ماموران یگان حفاظت محیط‌زیست به عنوان ضابطان قضایی، زمینه برخورد قاطع آنان را در برخورد با متخلفان این حوزه فراهم می‌سازد.

دیگر خبرها

  • چرا شعر فارسی کمتر ترجمه شده است؟
  • صدور 31 حکم سبز جایگزین حبس در آذربایجان‌غربی
  • نباید از وجه رسانه‌ای شعر غفلت کنیم
  • مظلومیت زبان فارسی از نگاه رهبر معظم انقلاب
  • پاسداشت زبان فارسی در مقابل هجوم زبان‌های بیگانه لازم است
  • رونمایی از ترجمه‌ کتاب «داستان‌های منتخب شاهنامه» به اردو
  • امام خامنه‌ای: افغانستان از اصلی‌ترین مراکز فارسی است
  • شعرخوانی یک هندی به زبان فارسی در حضور رهبر انقلاب + فیلم
  • شعر فارسی، رسانه قدرتمند در دوران جنگ رسانه‌ای است
  • واژه‌‌های مشترک ایتالیایی و فارسی