Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، اگر فکر می‌کنید طلا و نقره که ما به آنها فلزات بهادار می‌گوییم، گران‌ترین فلزات جهان هستند، اشتباه می‌کنید. در ادامه لیست ۵ مورد گران‌قیمت‌ترین فلزات جهان آورده شده است.

۱- رادیوم

رادیوم که فلزی به شدت کمیاب و ارزشمند است و رنگی نقره‌ای دارد، گران‌قیمت‌ترین فلز جهان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای این‌که به شما دیدگاهی در مورد کمیاب بودن این فلز ارائه دهیم باید بگوییم که در هر تن از پوسته زمین، تنها حدود ۱ هزارم گرم از این فلز وجود دارد.


رادیوم نقطه ذوب بالایی دارد و توانایی قابل‌توجهی برای مقاومت در برابر خوردگی دارد. معمولا از این فلز برای خواص منعکس‌کنندگی آن، در آیتم‌هایی نظیر آینه، پروژکتورها و جواهرات استفاده می‌شود. این فلز در صنعت خودرو و برخی صنایع دیگر کاربرد دارد. بزرگترین تولیدکنندگان رادیوم در جهان، آفریقای جنوبی، روسیه و کانادا هستند.

 

۲- پلاتینیوم

نام این فلز از کلمه اسپانیایی پلاتینو، به معنای نقره کوچک، گرفته شده است. این یک فلز بسیار چگالی بالا و چکش‌خوار است که به علت عدم واکنش‌پذیری و مقاومت بالا در برابر خوردگی معروف است. 

به علت درخشندگی بسیار بالا و مقاومت فوق‌العاده، از پلاتینیوم به طور گسترده در جواهرسازی استفاده می‌شود. از این فلز همچنین در دندان‌سازی، اسلحه‌سازی و هوانوردی استفاده می‌شود. بزرگترین تولیدکنندگان پلاتینیوم در جهان، آفریقای جنوبی، روسیه و کانادا هستند.

۳- طلا

در بین فلزات گران‌بها، طلا را به علت رنگ منحصر به فرد آن، از همه ساده‌تر می‌توان شناسایی کرد. این فلز یکی از پرطرفدارترین فلزات و یکی از مطمئن‌ترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری در جهان است. طلا به علت رنگ، شکل‌پذیری و رسانایی منحصر به فرد، محبوب است. 

از این فلز معروف جهان، در جواهرسازی، الکترونیک، پوشش‌های ضد تشعشع و محافظ‌های دمایی، استفاده می‌شود. بزرگترین استخراج‌کنندگان طلای جهان، آفریقای جنوبی، ایالات‌متحده، چین، استرالیا و روسیه هستند.

 

۴- روتنیوم

روتنیوم یکی از فلزات گروه پلاتینیوم است. تمام فلزاتی که در این خانواده از فلزات قرار دارند بسیار گران‌بها هستند، چراکه معمولا این فلزات را در طبیعت با هم پیدا می‌کنند و خواص مشترک بالایی هم دارند. از ویژگی‌های مهم این فلز سختی، کمیابی و توانایی مقاومت آن در برابر عوامل خارجی می‌باشد. 

روتنیوم در زمینه الکترونیک محبوب است و کاربرد اصلی آن روکش کردن موثر اتصال‌های الکتریکی است. بزرگترین تولیدکنندگان این فلز، روسیه، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی هستند.

۵- ایریدیوم

ایریدیوم که یکی از چگال‌ترین و سنگین‌ترین فلزات جهان است، سخت‌ترین فلز گروه پلاتینیوم است. این فلز دارای یکی از بالاترین نقطه ذوب‌ها در بین فلزات جهان است و مقاوم‌ترین فلز جهان در برابر خوردگی است. این فلز از سنگ معدن پلاتینیوم جدا می‌شود و یکی از محصولات جانبی معدن نیکل است.

بزرگترین تولیدکننده ایریدیوم جهان، آفریقای جنوبی است. از ایریدیوم در ساخت نوک خودکار، ساعت، جواهرات قطب‌نما، لوازم الکترونیکی و صنایع پزشکی و خودرو، استفاده می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: کانادا طلا روسیه پلاتینیوم ایریدیوم آفریقای جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۸۳۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: ایران و کره شمالی، کشورهایی هستند که بیشترین تحریم‌ها علیه آن‌ها اعمال شده است

به گزارش همشهری آنلاین، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، امروز در جلسه عمومی پارلمان اروپا در استراسبورگ درباره پاسخ ایران به اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی طی حملات پهپادی و موشکی گسترده به اهدافی در اراضی اشغالی، گفت: حمله ایران علیه اسراییل در ۱۳ آوریل بی‌سابقه بود. هیچ گاه، پیشتر اتفاق نیفتاده بود. اولین باری است که ایران به طور مستقیم از خاک خود اسراییل را با صدها پهپاد و موشک هدف قرار می‌دهد.

بورل در ادامه اشاره کرد که حمله ایران به اهدافی در اراضی اشغالی، پس از حمله رژیم صهیونیستی علیه ساختمان کنسولگری ایران در دمشق رخ داد که اتحادیه اروپا آن را محکوم کرده بود.

بورل اقدام متقابل ایران را که تهران آن را پاسخی «مشروع» به اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی و در چارچوب بند ۵۱ منشور سازمان ملل تلقی کرده بود، «نشان‌دهنده وخیم‌تر شدن شرایطی بسیار متشنج در منطقه دانست.»

او در ادامه گفت: ما، همگی حمله ایران را محکوم کرده و تعهدمان نسبت به امنیت اسراییل را اعلام کردیم. درباره گسترش تحریم‌های موجود علیه ایران اتفاق نظر وجود دارد.

بورل با دفاع از سیاست‌های تحریمی اتحادیه اروپا علیه ایران گفت: تحریم‌ها ابزار مهمی هستند و ما از آن‌ها برای فرستادن پیام مهمی به ایران درباره فعالیت‌های آن در زمینه اشاعه تسلیحات کشتار جمعی با هدف ثبات‌زدایی در منطقه، استفاده کرده‌ایم.

او افزود: اگرچه، باید بدانیم که تحریم‌ها به تنهایی یک سیاست نیستند. تحریم‌ها ابزاری برای اتخاذ یک سیاست هستند. تحریم‌ به خودی خود، ایران را باز نمی‌دارد. این باید پس از سال‌ها تحریم بین‌المللی مشخص باشد. ایران به همراه کره شمالی، کشورهایی هستند که بیشترین تحریم‌ها علیه آن‌ها اعمال شده است. تحریم‌ها به تنهایی نمی‌توانند خطر گسترش تنش‌ها را برطرف کنند و باید جایی برای دیپلماسی در نظر گرفت. اقدام دیپلماتیک باید از اهمیت برابری برخوردار باشد.

کد خبر 846996 منبع: ایسنا برچسب‌ها جوزف بورل - اتحادیه اروپا ایران و کره ‌شمالی خبر ویژه تحریم ایران و اتحادیه اروپا

دیگر خبرها

  • محروم‌ ترین و برخوردارترین استان‌ های کشور کدامند؟
  • انجام بیش از ۳۳۱ هزار آزمایش کلرسنجی از شبکه‌های توزیع آب استان یزد
  • انجام بیش از ۳۰۰ آزمایش کلرسنجی از شبکه‌های توزیع آب
  • رژلب‌ها حاوی فلزات سنگین و مواد سمی هستند
  • قیمت نقره و فلزات گران‌بها امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • بورل: ایران و کره شمالی، کشورهایی هستند که بیشترین تحریم‌ها علیه آن‌ها اعمال شده است
  • چه کشورهایی در گذشته جزئی از خاک ایران بوده‌اند؟
  • چه کشورهایی در سال ۲۰۲۴ هفته کاری چهار روزه دارند؟
  • پرترددترین فرودگاه‌های جهان در سال ۲۰۲۴ کدامند؟
  • گرانترین خودروی برقی آفرود چینی در راه است