Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@03:11:58 GMT

تلاش دولت هند برای تبدیل تهدید طلای کثیف به فرصت توسعه

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۸۴۱۶۹

تلاش دولت هند برای تبدیل تهدید طلای کثیف به فرصت توسعه

دهلی نو-ایرنا- دولت هند برای انگ زدایی از جامعه بسیار مصرف گرای این کشور که جمیعت یک میلیارد و 300 میلیونی آن در جهان به دلیل تولید روزانه هزاران تن زباله و انباشت آنها در کوی و برزن شهرت بدی برای خود دست و پا کرده برنامه ریزی های وسیعی آغاز نموده است.

به گزارش ایرنا، اکنون دولت قصد دارد این تهدید را با بهره برداری صحیح از طلای کثیف به خصوص از نوع غذایی آن به فرصتی برای توسعه تبدیل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با سرعت گرفتن روند توسعه در این کشور در سالهای اخیر و دست یابی به بالاترین رشد اقتصادی در جهان که همگام با افزایش آگاهی های اجتماعی و بهبود رفتارهای شهروندی پیش نرفته است ، دولت با معضل بزرگ کوههای زباله در شهرهای بزرگ مواجه شده است که نه تنها چهره کشور را بسیار زشت می کند بلکه هزینه های اقتصادی و اجتماعی زیادی روی دست مقامات ذیربط می گذارد.
تولید زباله در این کشور با سرعتی باورنکردنی انجام می شود. پاکسازی محیط، حمل ونقل و بازیافت زباله برای دولت هزینه سرسام آوری دارد که همین دولت را واداشته است تا جنگ محکوم به شکست علیه این روند را متوقف کرده و به دنبال راههای خلاقانه و اقتصادی برای غلبه بر این مشکل برود. انتقال محموله های قانونی و غیرقانونی زباله های غیر خطرناک و خطرناک در اقصی نقاط این کشور پهناور در یک دهه گذشته افزایش یافته است. کارشناسان برای چاره جویی، به مطالعه وضعیت کشورهای دیگر پرداخته و به دولت اعلام کردند که الگوی کشورهای مختلف نشان می دهد که ذهنیت دولت ها، کسب و کارها و مردم در ارتباط با زباله به سرعت از یک مشکل دفع به یک فرصت درآمد زایی در حال تغییر است.
محققان موسسه تحقیقاتی 'آبزور ریسرچ فاندیشن' به دولت توصیه کرده اند که فروش زباله به کشورهای دیگر را امتحان کند.
آنها می گویند برای کشورهای صادر کننده، عوامل اقتصادی مانند هزینه های بالای بازیافت و تصفیه و همچنین مالیات بر ضایعات مهم ترین عوامل روی آوردن به این تجارت می باشد در حالیکه برای کشورهای وارد کننده زباله ، استفاده مجدد از آن و درآمدزایی از حمل و نقل و دفع زباله به کشورهای خود، دلایل کلیدی در این تجارت است. کشورهایی که با استفاده از تکنولوژی برای تولید سوخت های زیستی از مواد زائد اقدام می کنند، به منظور استفاده بهینه از تاسیسات دفع زباله خود، از واردات زباله استفاده می کنند.
در عین حال، کارشناسان محیط زیست هم تاکید می کنند که هر گاه 'زباله به عنوان یک منبع ' بدون در نظر گرفتن تأثیرات اجتماعی و اقتصادی مورد استفاده قرار گرفته است، پیامدهای منفی بر سلامت، محیط و اقتصاد و یا عموم مردم به وجود آمده است. با این حال، اگر در تجارت ضایعات به جنبه های اجتماعی و توسعه توجه شود، کشورهایی که در این تجارت شرکت می کنند مزایای مستمری به دست می آورند.
سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد(FAO) می گوید که 'زباله های مواد غذایی' با 'هدر رفتن غذا' متفاوت است. هدر رفتن غذا در زنجیره تولید اتفاق می افتد، در حالی که زباله های مواد غذایی مشکلی مربوط به مصرف است. به عنوان مثال زمانی که غذا به بازار می رسد، ممکن است به دلیل رفتار مصرف کننده از بین برود. زباله غذایی همچنین می تواند زمانی اتفاق افتد که مواد غذایی به علت اضافه تولید یا به علت قوانین بیش از حد و یا زیبایی شناختی علیرغم کیفیت خوب محصول با توجه به طعم و ارزش غذایی، رد شوند.
مشکل اصلی در هند و بسیاری از کشورهای در حال توسعه، 'هدر رفتن غذا' به علت امکانات ضعیف ذخیره سازی، کمبود زیرساخت برای توزیع مواد غذایی و فقدان امکانات پردازش مواد غذایی نزدیک به محل تولید است.
آنگونه که کارشناسان 'آبزور ریسرچ فاندیشن' معتقدند هدر رفت مواد غذایی در کشورهای در حال توسعه حدود 30-40 درصد در مقایسه با 5 تا 25 درصد در کشورهای پیشرفته است. در کشورهای با درآمد بالا و متوسط، 'زباله های غذایی' در هر دو مرحله برداشت و مرحله خرده فروشی مصرف کننده اتفاق می افتد.
در اکتبر سال 2017، هارسیمرات کاور بادل، وزیر صنایع فرآوری مواد غذایی هند اظهار داشت: 'هند در حال حاضر فقط 10 درصد مواد غذایی خود را پردازش می کند که این امر منجر به تولید گسترده زباله های مواد غذایی می شود.' وی همچنین از طرح هند برای همکاری با صنایع آمریکا جهت استفاده از فن آوری و نوآوری ها برای چرخه تولید به مصرف مواد غذایی این کشور خبر داد. پیش از این، در ماه ژانویه 2017، هند و امارات متحده عربی یک نقشه راه برای افزایش همکاری دریایی و گسترش امکانات تدارکاتی در هند برای کمک به صادرات مواد غذایی و خوراک فوری به بازارهای امارات با هزینه های پایین را اعلام کردند.هند قصد دارد تا از سرمایه گذاری و تخصص امارات متحده عربی در زمینه توسعه سیاست ها، فرآیندها، انبارها، سیستم های دیجیتالی و شبکه های ذخیره سازی سرد برای مناطق ویژه اقتصادی موسوم به ' از مزرعه به بندر' استفاده کند.
در حال حاضر دولت هند اقدامات جسورانه ای برای کاهش میزان هدر رفت غذا از طریق افزایش صادرات مستقیم تولید مازاد از مزارع و واحدهای پردازش مواد غذایی انجام داده است.
تولید مازاد مزارع هند به طور مکرر در مرز بازارهای صادراتی متوقف می شوند که این امر سبب ایجاد حجم زیادی از زباله های غذایی می شود.
هند در صدد بوده است تا چندین اقدام را برای بهبود کیفیت محصولات کشاوزری خود انجام دهد. از جمله این اقدامات می توان به بهبود قانون گذاری، رفع موانع صادراتی، توانمند سازی، افزایش نقش سازمان های کنترل کیفیت غذا و همچنین مذاکره با کشورهای وارد کننده جهت کاهش استاندارد های کیفی محصولات کشاورزی می باشد.
خصوصیات و میزان ضایعات جامد شهری توابع شهرنشینی و صنعتی شدن است. کشور های توسعه یافته در مقایسه با سایر ملت های در حال توسعه به شکل موثر تری ضایعات جامد شهری را به انرژی تبدیل می کنند. بعضی از کشورهای اروپایی حتی برای تامین نیاز نیروگاه های خود اقدام به واردات زباله کرده اند.
زباله های شهری هند آماده صادرات به کشورهای توسعه یافته نیست. در عین حال، کشورهای در حال توسعه در آسیا که برای بازیافت اقدام به واردات زباله می کنند نیز زباله هند برای آنها مفید نیست زیرا این کشورها به دنبال ضایعاتی هستند که قابل استفاده در بخش های صنعتی باشد. هند باید به دنبال اقدامات داخلی برای مقابله با حجم زیادی از زباله های شهری خود با توجه به واقعیت های اجتماعی باشد. هند باید پس از بررسی جامع زباله های محلی، با استفاده از فن آوری هایی که بیشترین الزامات را برآورده می کنند، امکانات پیشرفته تصفیه را به خدمت بگیرد.
مشاوران دولت هند بر ین باورند که کشور این فرصت را دارد که از یک سیستم موازی مدیریت زباله به یک سیستم چرخشی دریافت و بازیافت زباله تغییر مسیر دهد. این کشور می تواند از تجارب تجارت زباله کشور های توسعه یافته و در حال توسعه با هدف کاهش تولید زباله و بهبود مدیریت آن استفاده کند.
اما این کشور در این حوزه با مشکلات عمده زیرساختی مواجه است بنابراین تا فرا رسیدن آن زمان، بهتر است از زباله های داخل کشور استفاده کرده و آنها را بازیافت کند.
آساق**267**1424**1337

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد هند تجارت زباله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۸۴۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شویگو: روسیه هرگز ناتو را تهدید نکرده است

سرگئی شویگو امروز (جمعه) گفت، روسیه هرگز ناتو را تهدید نکرده و نه منافع ژئوپلیتیکی و نه نظامی برای حمله به کشورهای این ائتلاف ندارد.

به گزارش ایسنا، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه در جریان نشست وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در آستانه گفت: «روسیه هرگز ناتو را تهدید نکرده است. ما نه منافع ژئوپلیتیکی و نه نظامی برای حمله به کشورهای این ائتلاف نداریم. ما  از مردم خود در سرزمین‌های تاریخی روسیه محافظت می‌کنیم.»

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزیر دفاع روسیه در ادامه صحب‌هایش افزود: «روسیه همواره حداکثر تلاش خود را برای حفظ ثبات استراتژیک و توازن قوا در جهان انجام داده است.»

شویگو در ادامه گفت، ادامه حملات نیروهای مسلح اوکراین به نیروگاه اتمی زاپوریژیا می‌تواند منجر به عواقب فاجعه بار شود. حملات مداوم نیروهای مسلح اوکراین به این نیروگاه هسته‌ای نگران‌کننده است.

وی افزود، ساختارهای نظامی و سیاسی با محوریت آمریکا در تلاش برای بازسازی سیستم امنیتی در منطقه آسیا و اقیانوسیه برای تسلط است. بازگشت اسلامگرایان رادیکال از خاورمیانه، شمال آفریقا به جنوب شرق آسیا، پیش نیازهایی را برای نقاط جدید فعالیت آنها ایجاد می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • آیا غذا‌های دریایی سرطان زا هستند؟
  • شویگو: روسیه هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • ۲۰ دلیل برای این‌که تخم‌مرغ و پنیر را باهم نخورید
  • امحای هزار و ۵۳۹ کیلوگرم مواد غذایی تاریخ گذشته در هشترود
  • استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود
  • توسعه اجتماعی شاخص‌ترین دارایی نظام است
  • معدوم سازی ۲۸ تن مواد غذایی فاسد در کبودراهنگ
  • فرصت طلایی «مشارکت مردم» در توسعه طلای سیاه
  • مواد غذایی ضد التهاب