Web Analytics Made Easy - Statcounter

محله ده‌پیاله شیراز یکی از محلات منطقه 2 شیراز است که با مشکلات متعددی دست وپنجه نرم می‌کند، فروش مواد مخدر و حضور پررنگ معتادان از جمله گلایه‌های مردم این محله است که موجب بدنامی و سایه انداختن مشکلات بر روی نقاط قوت و ظرفیت‌های این محله شده است. به گزارش جنوب نیوز؛ به نقل از خبرگزاری فارس، محلات محروم در کلان‌شهرها همواره با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که شناخت دقیق مسائل موجود در محلات کمتربرخوردارِ بافت تاریخی و حاشیه شهر، همین‌طور فرصت‌ها و ظرفیت‌های بالقوه آن به برنامه‌ریزی صحیح در جهت کاهش معضلات و آسیب‌ها برای اِحیای این‌ محلات کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه معضلات و مسائل اجتماعی، فرهنگی اقتصادی و... تنها مختص جنوب شهر نیست، اما متولیان متعددی در جهت پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در محلات محروم جنوب شهر فعالیت می‌کنند.

آنچه امروزه شاهد آن هستیم کم‌کاری نیست، بلکه بیشتر موازی‌کاری یا اقدامات مقطعی و ضعیف است؛ اقداماتی که مردم محلی در برنامه‌ریزی و اجرای آن کمتر دخیل هستند و خود مسؤولان به‌دور از وقایع ملموس محلات و گاهاً به‌صورت جزیره‌ای تصمیم‌گیری و اقدام می‌کنند.

شهر شیراز به‌عنوان یک کلان‌شهر کشور دارای حواشی نگران‌کننده است؛ زیرپوست شهر اتفاق‌هایی می‌افتد که نیازمند توجه عمیق و جدی‌تری است.

برنامه بازتاب شبکه استانی فارس در میزگردی به مشکلات محلات محروم شیراز پرداخت که علاوه بر ارائه گزارش‌های تصویری و مستند از زبان مردم، فرصتی برای طرح معضلات و سؤال و توضیح خواستن از مسؤولان در خصوص محله «ده‌پیاله» و «شیخ علی چوپان» بود.

گزارش‌های مردمی که در دو بخش منتشر شد بیانگر گلایه و ناراحتی مردم از وجود ضایعات‌فروشی‌های متعدد، حضور اتباع غیرمجاز، فروش مواد مخدر، تجمع معتادان، عدم تحقق وعده‌ها و قول‌های مسؤولان شهری، عدم وجود امکانات تفریحی مناسب، بلاتکلیفی مردم پس از 7 سال در بحث فاضلاب شهری و ... بود.

7 محله شیراز درگیر با مشکل ضایعات‌فروشی

شهردار منطقه 2 شیراز در این برنامه با اشاره به اینکه منطقه 2 شیراز 200 هزار نفر جمعیت دارد و محدوده خدماتی‌اش از میدان امام حسین(ع) تا تقاطع غیره همسطح خلیج‌ فارس، میدان امام حسین (ع) به سمت فلکه فرودگاه، فلکه فرودگاه به بلوار ارتش و بلوار ابوذر غفاری است، اظهار داشت: چند محله در این منطقه جای می‌گیرد که ده پیاله، شیخ علی چوپان، شهرک بهار، کوزه‌گری، گود شیری، گود دباغی و گود گل‌کوب دارای معضلاتی هستند.

قاسم اکبری ادامه داد: از یک هزار و 800 هکتار بافت فرسوده شهر شیراز، 500 هکتار آن در منطقه 2 شهرداری شیراز واقع است؛ دو سال از حضور من در منطقه 2 می‌گذرد و پیش‌ازاین هم در منطقه 5 شیراز مسؤولیت داشته و کم‌وبیش از مشکلات خبر دارم.

وی افزود: در بحث ضایعات‌فروشی‌ها که از گلایه‌های مردم است، شهرداری اقدامات بسیاری انجام داده، اما نتوانستیم آن‌ها را در یک مکان متمرکز ساماندهی کنیم.

اکبری گفت: تقریباً 6 الی 7 محله درگیر مشکل ضایعات‌فروشی هستند که بخشی از آن به شهرداری برمی‌گردد، چون باید آن‌ها را ساماندهی کند. حدود 80 ضایعات‌فروشی در منطقه 2 وجود دارد که 40 مورد آن را تعطیل کردیم، 18 مورد هم مجوز اصناف دارند که البته هیچ اجازه‌ای از شهرداری نگرفتند.

به گفته وی چون شهرداری شیراز اجازه صدور مجوز فعالیت ضایعات‌فروشی در بافت مسکونی شهری را ندارد و باید به خارج از شهر هدایت شوند، شهرداری به‌صورت موقت در ضلع جنوبی کمربندی شیراز، بعد از شهرک صنایع ضایعات‌فروشی‌ها را مستقر کرده است تا از طریق اصناف زمین‌هایی را در اطراف شهر تملک و ضایعات‌فروشی‌ها را تجمیع کنند تا معضلات مربوط به آن نیز کاهش پیدا کند.

بازگشت دوباره به چرخه اعتیاد

این مقام مسؤول با بیان اینکه من مشکلات موجود در محلات مهدی‌آباد، شیخ علی چوپان و... را می‌پذیرم، در پاسخ به این سؤال که طی این مدت 2 سال چقدر موفق بوده‌اید، تصریح کرد: ازلحاظ آماری شاید 40 درصد موفق بودم، اما از جهت اینکه نتوانستم زمینه جرم را کاهش بدهم شاید شهردار موفقی در منطقه 2 شیراز نبودم. البته شهرداری هم به‌تنهایی نمی‌تواند کار کند؛ در بازآفرینی محلات فرسوده 28 ارگان از فرمانداری تا دادگستری، آموزش‌وپرورش، بهزیستی، کمیته امداد، سپاه و بسیج و... باید همکاری کنند، اما بیشتر به‌صورت جزیره‌ای و نه متمرکز فعالیت می‌شود.

اکبری تأکید کرد: مشکلات موجود در محلات محروم شیراز تنها مربوط به مدیریت فعلی شورا و شهرداری نیست، بلکه در طول چندین سال و به‌مرور ایجاد شده است.

شهردار منطقه 2 شیراز در ادامه سخنانش ابراز داشت: مسئله توزیع مواد مخدر به شهرداری مربوط نمی‌شود، اما جمع‌آوری معتادان جزء وظایف شهرداری است که به دهکده سلامی مرکز بازپروری معتادان منتقل می‌شوند، اما متأسفانه بعد از 2 ماه که در مرکز درمان می‌شوند با ورود به شهر مجدد به سمت اعتیاد برمی‌گردند؛ البته معتادین از شهرهای دیگر نیز به شیراز می‌آیند.

وی افزود: در بحث اشتغال‌زایی در محلات به‌جای مردان برای زنان کلاس آموزشی و کارآفرینی دارند. در جلسات محله که 15 روز یک‌بار برگزار می‌شود فقط کارشناسان حضور دارند و تصمیم‌گیران غائب هستند.

اکبری همچنین خاطرنشان کرد: ساخت خانه محله در ده پیاله 50 درصد پیش رفته، در دباغی و گود گل‌کوب و شیری 60 درصد که امسال به بهره‌برداری می‌رسد، کار احداث پارک در نیمه دوم سال شروع می‌شود و یک زمین ورزشی نیز در کنار آن برای استفاده جوان‌ها طراحی‌ شده است.

گسترش ناامنی در زیر پوست محلات محروم شیراز

در این برنامه یکی از فعالین فرهنگی اجتماعی شیراز نیز حضور داشت که با مجموعه جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در ده پیاله، شیخ علی چوپان و مهدی‌آباد همکاری دارد.

مرادی که خود از نزدیک شاهد مشکلات مردم است، اظهار داشت: وقتی امنیت در برخی محلات نباشد، کار فرهنگی تأثیر چندانی ندارد، البته به کمک کلانتری محله، بسیج و خود مردم امنیت به محلات بازگشته است، اما در زیرپوست این محلات ناامنی در حال گسترش است و برای محو آن همت جمعی لازم است.

وی ادامه داد: یک عمده‌فروشی خواروبار در محله است که ثروتمندان شیراز به آنجا می‌آیند و عمده‌فروشی مواد مخدر انجام می‌شود، اگر کسی دوربین مخفی کار بگذارد می‌تواند به‌راحتی شاهد عمده‌فروشی و خرده‌فروشی مواد مخدر باشد.

این فعال فرهنگی افزود: علاوه بر مواد، فروش اسلحه و مشروبات الکلی و حضور معتادین متجاهر به شکل وسیعی قابل‌ مشاهده است.

تن‌فروشی و قاچاق انسان!

مرادی گفت: مسؤولان شهری افتخار می‌کنند که محله سنگ سیاه از حضور معتادان پاک‌ شده، درحالی‌که به محلات دیگر رانده می‌شوند.

به گفته وی در محله ده‌پیاله شیراز قاچاق انسان و تن‌فروشی نیز صورت می‌گیرد، افرادی که از کشورهای همسایه به ایران می‌آیند، مقصد اولشان شیراز است و ازاینجا به دیگر نقاط کشور می‌روند.

نماینده جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در محله ده‌پیاله شیراز ابراز داشت: مسؤولینی که نگران معالی‌آباد و فرهنگ‌شهر هستند باید بدانند که مفاسدی که در مناطق جنوب شهر اتفاق می‌افتد بخشی از آن به بالا شهر سرایت می‌کند.

مرادی با بیان اینکه در محلات جنوب شهر هم افراد بد حضور دارند و هم مردمانی بااخلاق خوب سکونت دارند، یادآور شد: در محله ده‌پیاله و دیگر محلات محروم، افراد نخبه علمی و فعال فرهنگی هم حضور دارند، حتی برخی مسؤولان فعلی از همین محلات هستند.

وی معتقد است در محلات محروم بیشتر کار اداری انجام می‌شود و کارمندان منتظر هستند که ساعت اداری آ‌ن‌ها تمام شود و بروند، درحالی‌که مسؤولین باید در ساعت‌های مختلف در محله حاضر و شاهد مشکلات باشند.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: پس از دو ماه یکی از اعضای شورای شهر را به محله ده‌پیاله دعوت کردیم و خانه‌هایی را نشانش دادیم که باور نمی‌کرد در شیراز چنین وضعیتی هم باشد.

نماینده جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در محله ده‌پیاله شیراز با تشکر از سرهنگ حدادی در پاسگاه 24 ابوذر و سروان ده‌بزرگی فرمانده حوزه بسیج به خاطر تلاش‌ها و فعالیت‌هایشان در محله، بیان کرد: در تصمیم‌گیری‌هایی که برای محلات می‌شود باید از مردم خود محله هم به نمایندگی حضور داشته باشند و نیاز است که یک قاضی ویژه نیز در محله باشد.

وی در پایان سخنانش تأکید کرد: من به‌عنوان نماینده مردم ده پیاله وظیفه‌ دارم نقاط سیاه را بگویم و مسؤولان هم نقاط سفید را می‌گویند؛ البته نباید غلو کرد و مردم دیگر مناطق شیراز تصور نکنند که ده‌پیاله تگزاس است، خود مردم محلی با همکاری نیروی انتظامی و سپاه فضا را تغییر داده‌اند.

استفاده از ظرفیت‌های محلی در جهت پیشگیری و کاهش جرم

در ادامه مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس که میهمان تلفنی این برنامه بود، بابیان اینکه ما در دادگستری و مرجع قضایی در جریان مسائل و مشکلات محلات هستیم، اظهار داشت: یکی از محلات ده‌پیاله است اما در یازده محله دیگر در شیراز که جزء اولویت ما هستند، مسائل مربوط به مواد مخدر، اتباع غیرمجاز از عمده جرائم مشخص است.

اکبری ادامه داد: سازمان‌های مختلف با توجه به شرح وظایفشان اقدامات مختلف را انجام می‌دهند، برای ما هم بحث ارتقاء توانمندی مردم محلات مهم است و فعالیت‌های محله‌محور نیز از تأکیدات قوه قضائیه در سطح کشور است تا بتوانیم از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مردم در جهت پیشگیری از بروز معضلات استفاده کنیم.

وی افزود: ما به متولیان محلات محروم شیراز پیشنهاد کردیم تا طرح جامع را تهیه کنند تا همه ارگان‌های دولتی به‌صورت هماهنگ فعالیت کنند، البته این نهادهای حاکمیتی باید در کنار مردم باشند و مردم نیاز باید فعالیت مضاعفی داشته باشند.

برنامه بلندمدت نداریم

اکبری خاطرنشان کرد: در خصوص مواد مخدر جلسات متعددی را با نیروی انتظامی و سپاه شیراز داشتیم و در خصوص جمع‌آوری معتادین و فروشندگان خرد و کلان مواد مخدر صحبت کردیم، البته فروش مواد به‌صورت گسترده که در محلات گفته می‌شود را من باور ندارم.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس تصریح کرد: در محلات محروم شیراز برنامه‌های ما فعلاً بلندمدت نیست، اما دستورات فوری برای برخورد با فروشندگان مواد و اتباع بیگانه صادر شده است و برای برنامه‌های بلندمدت هم نیاز به همکاری مردم و سمن‌ها است.

اکبری تأکید کرد: مطالبه‌گری مردمی می‌تواند هشداردهنده و کمک‌کننده به مسؤولان باشد تا جدی‌تر مسائل را دنبال کنند، آمادگی حضور نماینده مردم محلات در جلسات را داریم، اما استقرار قاضی ویژه در محلات طبق قانون امکان‌پذیر نیست.

با نصب یک بنر نمی‌شود کار فرهنگی کرد

شیر احمدی یکی از یاوران شورای ده‌پیاله و شیخ علی چوپان نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه با اشاره به جمله‌ای از امام خمینی (ره) که «خدا نیاورد آن روزی را که سیاست ما و سیاست مسؤولین کشور ما پشت کردن به دفاع از محرومین باشد»، اظهار داشت: در محلات جنوب شهر ظرفیت‌های زیادی وجود دارد و مسؤولان باید پاسخ بدهند که چه قدمی برای مردم این مناطق برداشتند.

وی ادامه داد: ناراحتی مردم از مسؤولان نباید به‌پای انقلاب و نظام نوشته شود، با زدن یک یا دو بنر هم نمی‌شود در این محلات کار فرهنگی کرد.

ضرورت راه‌اندازی مرکز نگهداری خرده‌فروشان مواد مخدر

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس دیگر میهمان تلفنی برنامه با اشاره به اینکه جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح شهر از 4 سال گذشته تاکنون در دستور کار این شورا بوده است، بیان کرد: در ایام نوروز امسال حدود یک هزار و 50 نفر از معتادین حاد و پرخطر جمع‌آوری شده که در این موضوع همکاری بین دستگاه‌ها هم خوب بود.

محمدرضا ابراهیمی ادامه داد: راه‌اندازی مرکز ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر یک اقدام خوب برای استان بود که در حال حاضر 240 نفر از معتادین حاد و پرخطر در این مرکز نگهداری می‌شوند.

به گفته وی جمع‌آوری معتادان متجاهر یکی از اولویت‌ها است و افزایش ظرفیت مرکز ماده 16 نیز ضروری به نظر می‌رسد که امور اجرایی آن‌ بر عهده اداره بهزیستی شیراز است.

این مقام مسؤول در پایان تصریح کرد: برخورد با خرده‌فروشان مواد مخدر از دیگر اولویت‌های ما است که حداقل 100 نفر از این افراد جمع‌آوری شدند؛ اما بحث برخورد با خرده‌فروشان مواد مستلزم زیرساخت‌هایی است که ماده 42 مبارزه با مواد مخدر گویای لزوم نگهداری قاچاقچیان خُرد است و ما نیز به دنبال راه‌اندازی چنین مرکزی هستیم.

منبع: جنوب نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۸۴۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری ۲۲ معتاد پرخطر در مرند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی سرهنگ اسدیان گفت: ماموران انتظامی شهرستان مرند در۴۸ ساعت گذشته موفق شدند ۲۲معتاد متجاهر و پر خطر را از پارک‌ها و محل‌های مختلف شهر جمع آوری و به کمپ‌های ترک اعتیاد معرفی کنند.

وی ادامه داد: ماموران انتظامی در ادامه اجرای طرح آرامش در شهر توانستند انواع مختلف مواد مخدر از جمله مقدار ۵۷۰ گرم تریاک، ۱۶۰ گرم سوخته تریاک، ۳۴ گرم شیره تریاک، تعداد ۲ دستگاه ترازوی دیجیتالی توزین مواد مخدر، تعداد ۲ عدد وافور و مقداری مواد مخدر صنعتی را کشف کنند.

فرمانده انتظامی شهرستان مرند در خصوص اجرای طرح‌های مختلف در سطح شهر گفت: طرح آرامش در شهر در راستای ارتقای امنیت اجتماعی و مطالبات مردمی در برخورد با هنجارشکنان اجتماعی با هدف دستگیری خرده فروشان، معتادان متجاهر در سطح شهرستان مرند به مرحله اجرا در آمد.

سرهنگ اسدیان خاطرنشان کرد: به جهت افزایش رضایتمندی مردمی اجرای این طرح‌ها همچنان با جدیت در دستور کار پلیس بوده و شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه مصرف، تهیه و توزیع انواع مواد مخدر با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ تماس و موضوع را به پلیس اطلاع دهند.

دیگر خبرها

  • ۳۰ خرده فروش مواد مخدر در اصفهان دستگیر شدند
  • کشف بیش از ۲ تن انواع مواد مخدر در لرستان
  • کدام استان‌ها بیشترین شهدای مبارزه با مواد مخدر را دارند؟
  • عملیات پلیس علیه مواد مخدر در کیش
  • دستگیری ۲۲ معتاد پرخطر در مرند
  • نقش اساسی آلودگی ناشی از ترافیک در سرطان کودکان / عمده موارد قانون هوای پاک اجرا نمی‌شود
  • کشف ۱۰۰ کیلوگرم تریاک جاسازی‌شده در بار هندوانه
  • طرح محلات ارتقادهنده سلامت در خراسان جنوبی اجرا می‌شود
  • صدور سند امامزاده بی بی خدیجه خاتون میبد
  • آدم ربایی در شیراز