Web Analytics Made Easy - Statcounter

امیر لطفی حقیقت دکترای  روانشناسی در گفت‌‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص عوامل به وجود آورنده خشم و عصبانیت اظهار کرد: خشم هیجان ناشی از پرخاشگری نا هوشیاری انسان‌ها است و بر اثر رفتاری که بر انسان از طفولیت تا سن 7 سالگی وارد می‌آید، حاصل می‌شود.

دلایل ایجاد خشم در افراد

وی ادامه داد: هر اتفاقی که تا سن 7 سالگی در افراد رخ می‌دهد، منجر به ایجاد ذهنیت ناهوشیار می‌شود که فرد از آن اطلاعی ندارد و همین مسئله باعث ایجاد خشم و عصبانیت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روانشناس اضافه کرد: در بسیاری از دیدگاه‌ها و مکتب اسلام در خصوص خشم و ارتباط آن باکیفیت بارداری صحبت شده است، خشم می‌تواند از طریق مادر به جنین  منتقل شود و در نهایت باعث بروز خشم در کودک شود.

لطفی حقیقت اظهار کرد: محیطی که افراد در آن زندگی می‌کنند شرایط خاصی را ایجاد کرده است که فرد خشم را یاد می‌گیرد و می‌پندارد باید حق را به زور از دیگران گرفت؛ وقتی فرد در منطقه‌ای با انسان‌های عصبی و خشن زندگی کند در آینده آن فرد پتانسل تبدیل شدنبه یک فرد خشمگین یا عصبانی را خواهد داشت.

انتقال خشم از طریق اعضای خانواده به انسان

این روانشناس ادامه داد: بر اساس مطالعات، عصبانیت  از طریق فرهنگ، محیط و همچنین  از اعضای خانواده به انسان منتقل می‌شود.

لطفی حقیقت اظهار کرد: خشم می‌تواند یک مقوله نهادینه در جامعه باشد، مردم به دلیل نداشتن آرامش حوصله ایستادن در صف و نوبت را ندارند و یا وقتی که احساس پایمال شدن حق در آنها به وجود می‌آید، موجب خشم و عصبانیت در افراد می‌شود.

وی گفت: به همان میزانی که آمار  افسردگی در جامعه سیر صعودی داشته، خشم و عصبانیت نیز افزایش یافته است، افراد در مراحل اولیه افسردگی دچار عصبانیت می‌شوند و حتی فرزندان خود را کتک می‌زنند.

این روانشناس یادآوری کرد: آلودگی هوا و آلودگی صوتی از فاکتورهای تاثیر گذار در بروز خشم است، همچنین هنگامی که افراد احساس می‌کنند با وجود تلاش فراوان به جایی نمی‌رسند حس عصبانیت و خشم در آنها افزایش پیدا می‌‌کند همچنین ترافیک و مسائل مالی می‌تواند باعث ایجاد خشم شود.

راهکار پیشگیری از بروز خشم

لطفی حقیقت افزود: برای جلوگیری از خشم باید ساختار اجتماعی و مدیریت فرهنگی را اصلاح کنیم، مدیریت شهری باید بستری را فراهم کند تا مردم احساس آرامش بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: آموزش‌های فردی و اجتماعی و انجام مشاوره‌های گروهی افراد می‌تواند به همراه استفاده از تکنیک‌های حضور آگاهانه در کاهش خشم و عصبانیت موثر باشد.

این روانشناس اشاره کرد:  عصبانیت و خشم به دلیل ضعف ایجاد می‌شود و مردم جامعه به اشتباه آن را نماد قدرت در جامعه می‌بینند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت اخبار پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۸۵۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ به مسائل دینی با هوش مصنوعی ممکن نیست

حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا قائمی‌نیا، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان به هوش مصنوعی درباره مسائل دینی اعتماد کرد؟ گفت: باید اطلاعاتی که از هوش مصنوعی به دست می‌آید، اعتبارسنجی شود. چون اطلاعات درست و نادرست در این فضا زیاد است. باید همیشه یک متخصص در حوزه‌های مختلف کنار هوش مصنوعی باشد، تا بتواند اطلاعات را اعتبارسنجی کند.

حجت‌الاسلام قائمی‌نیا در پاسخ به این سوال که ممکن است برای مردم سوال پیش بیاید که ما توانستیم در حوزه سوالات علمی به هوش مصنوعی اعتماد کنیم، گفت: در زمینه‌های علمی هم نمی‌توان به هرچه که در اینترنت و فضای مجازی هست، اعتماد کرد. حتی دانشمندان می‌گویند نمی‌توان به همه اطلاعات پزشکی موجود در این فضا اعتماد کرد. باید پزشک متخصص هم حضور داشته باشد، تا تشخیص دهد اطلاعات از منابع معتبر جمع‌آوری شده است، یا خیر. در زمینه دینی هم باید متخصصان دینی تایید کنند، که مطالب تاریخی یا برداشت قرآنی، روایی و ... معتبر است یا خیر. 

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا هوش مصنوعی منجر به حذف انسان می‌شود؟ یا در کنار انسان قرار می‌گیرد، توضیح داد: بنظرم باید انسان در کنار هوش مصنوعی باشد؛ چراکه این فناوری نمی‌تواند به تنهایی تمام مشکلات معرفتی بشر را حل کند. این کار انسان است که به منابع معتبر رجوع کند. بعضی‌ها معتقدند هوش مصنوعی انسان را حذف خواهد کرد. ولی من می‌گویم هوش مصنوعی نمی‌تواند در زمینه مطالعات علوم انسانی، علوم اجتماعی و علوم طبیعی جایگزین انسان شود و فقط می‌تواند دستیار انسان باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • آنچه باید درباره اختلال شخصیت ضد اجتماعی و عوامل بروز آن بدانید
  • پاسخ به مسائل دینی با هوش مصنوعی ممکن نیست
  • ضرورت احیای دوچرخه سواری در تهران
  • علت سنگ کیسه صفرا چیست؟ + علائم
  • واکنش اسبقیان به ادعای وزیر اقتصاد در مورد مسائل مالی فدراسیون فوتبال+فیلم
  • میکرو بلاگر‌های اقتصادی در کمین جیب مردم
  • «وعده صادق» نشانه قدرت نیروهای نظامی و انتظامی ایران است
  • دولت‌ها مسئولیت سعادت افراد جامعه را بر عهده دارند
  • برپایی دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان میانه در ۲۱ اردیبهشت
  • مطهری: دولت‌ها مسئولیت سعادت افراد جامعه را بر عهده دارند