Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- ايران، آمريکا و سوريه از تفاهم نامه وزيران دفاع ترکيه و روسيه درباره ادلب استقبال کردند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، وزيران دفاع ترکيه و روسيه روز دوشنبه در سوچي روسيه تفاهم نامه اي را براي برقراري ثبات در ادلب سوريه امضا کردند.
به گزارش پايگاه اينترنتي روزنامه مليت چاپ ترکيه، اين تفاهم نامه را خلوصي آکار و سرگئي شويگو روز دوشنبه پس از مذاکرات رجب طيب اردوغان و ولاديمير پوتين در سوچي امضا کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس اين تفاهم نامه از 15 اکتبر منطقه اي به عرض 15 الي 20 کيلومتر در ادلب، منطقه عاري از سلاح اعلام خواهد شد و نيروهاي نظامي ترکيه و روسيه با هماهنگي متقابل برنامه هاي گشت زني را اجرا خواهند کرد.
همچنين با اجراي اين طرح، تسليحات سنگين از اين منطقه خارج خواهد شد و نظاميان روسيه و ترکيه طرح نظارت را به صورت مشترک اجرا خواهند کرد.
همچنين با توافق ترکيه و روسيه، حضور مخالفان سوري در ادلب ادامه خواهد يافت اما دو کشور مانع ادامه فعاليت گروه هاي تندرو در ادلب خواهند شد.

واکنش ايران
محمد جواد ظريف وزير خارجه ايران در پيامي توئيتري ديپلماسي چند هفته اخير درباره سوريه را موفق توصيف کرد.
وزير خارجه ايران در حساب کاربري خود در توييتر نوشت ديپلماسي موفق مي‌شود که از جنگ در شهر «ادلب» سوريه جلوگيري شود.
ظريف نوشت: ديپلماسي مسئولانه فشرده اي که طي چند هفته گذشته در سفرهاي من به آنکارا و دمشق و سپس در نشست روساي جمهور ايران- روسيه - ترکيه در تهران و در نشست سوچي دنبال شد، تلاشي موفق براي جلوگيري از جنگ در ادلب همراه با تعهدي محکم نسبت به مبارزه با اقدامات تروريستي افراطيون بوده است. ديپلماسي موثر است.
لازم به ذکر است نشست روساي جمهور ايران، روسيه و ترکيه 16 شهريور در تهران برگزار شد و در پايان بيانيه اي 12 ماده اي به تصويب روساي جمهور رسيد.
ظريف پيش از اين نشست نيز سفري چند ساعته به آنکارا داشت و با رئيس جمهور و وزير خارجه ترکيه ديدار و گفتگو کرد و چند روز بعد هم سفري يک روزه به دمشق داشت و درباره آخرين تحولات سوريه به گفتگو پرداخت.
سران ترکيه و روسيه نيز در نشست روز گذشته خود در سوشي بر سر نحوه تعامل با بحران ادلب به توافقاتي رسيده‌اند و دو کشور مي‌خواهند يک منطقه غيرنظامي به وسعت 15 کيلومتر مربع در اين استان سوريه ايجاد کنند.

واکنش آمريکا
پنتاگون از توافق اردوغان و پوتين درباره ادلب استقبال کرد.
وزارت دفاع آمريکا ( پنتاگون ) روز سه شنبه از توافق حاصل شده در ديدار روز دوشنبه روساي جمهور ترکيه و روسيه درباره ادلب سوريه استقبال کرد.
سرگرد شون رابرتسون از سخنگويان پنتاگون به خبرگزاري آناتولي ترکيه گفت: " ما از هر گامي در جهت کاهش تنش در سوريه، فراهم کردن امکان انتقال آسان تر کمک هاي بشردوستانه، شکست (‌ گروه وهابي صهيونيستي ) داعش و ديگر گروه هاي تروريستي و هموار کردن مسير دستيابي به راه حل سياسي حمايت مي کنيم ".
وي افزود: " آمريکا از روند مذاکرات ژنو براي حل مسئله سوريه استقبال مي کند ".

واکنش سوريه
دولت سوريه به توافق اخير سران روسيه و ترکيه درباره استان ادلب که همچنان در اشغال گروه‌هاي تروريستي و مسلح است، واکنش نشان داده است.
سانا گزارش داد سوريه از توافقي که روز گذشته در شهر سوچي روسيه درباره استان ادلب اعلام شد، استقبال مي‌کند.
دولت سوريه اعلام کرد که اين توافق نتيجه رايزني‌هاي گسترده ميان جمهوري عربي سوريه و روسيه و با هماهنگي کامل ميان دو کشور بوده است.
بر  اساس اين گزارش، يک منبع مسئول در وزارت خارجه سوريه گفته است جمهوري عربي سوريه همزمان با اينکه تاکيد مي‌کند که همچنان از هر ابتکاري براي جلوگيري از ريخته شدن خون سوري‌ها و کمک به بازگرداندن امنيت به مناطقي که تروريسم آن را درنورديده استقبال مي‌کند، در عين حال تاکيد مي‌کند همچنان به جنگ خود با تروريسم تا آزادسازي آخرين وجب از خاک سوريه چه از راه عمليات نظامي يا آشتي محلي که موفقيت آن در مهار خون‌ريزي و بازگشت امنيت اثبات شده، ادامه مي‌دهد.
اين منبع افزود توافق ادلب که روز گذشته اعلام شد، توافق در چارچوب زماني مشخص و جزئي از توافقات قبلي درباره مناطق کاهش تنش است که يکي از نتايج نشست‌هاي آستانه از ابتداي سال 2017 بوده است که اساس و پايه آن پايبندي بر حاکميت و وحدت و سلامت اراضي سوريه و آزادسازي تمام خاک کشور چه از لوث تروريسم و تروريست‌ها يا هرگونه حضور نظامي غيرقانوني خارجي است.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: واکنش ايران آمريکا سوريه توافق پوتين اردوغان ادلب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۸۵۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: هدفمان مجبور کردن نتانیاهو به آتش بس است

رئیس جمهور ترکیه گفت: ما(از تعلیق روابط تجاری با رژیم صهیونیستی )فقط یک هدف داریم و آن اینکه دولت نتانیاهو را که با حمایت نظامی و دیپلماتیک غرب خارج از کنترل است، مجبور به آتش بس کنیم. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین  الملل خبرگزاری تسنیم، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی در جمع اعضای هیئت مدیره انجمن مستقل صنعتگران و بازرگانان ترکیه «موسیاد» ترکیه درباره توقف تجارت ترکیه با رژیم اسرائیل گفت: ما با هیچ کشوری در منطقه خود به دنبال خصومت و درگیری نیستیم و نمی‌خواهیم در جغرافیای خود شاهد درگیری، خون و اشک باشیم.

اردوغان ادامه داد: عواقب این اقدام را با هماهنگی و مشورت با دنیای تجاری خود دنبال خواهیم کرد.

وی افزود: ما در اینجا فقط یک هدف داریم و آن اینکه دولت نتانیاهو را که با حمایت نظامی و دیپلماتیک غرب خارج از کنترل است، مجبور به آتش بس کنیم.

روز جمعه اردوغان اعلام کرد که ترکیه واردات و صادرات با رژیم صهیونیستی را به طور کامل به حالت تعلیق درآورده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اردوغان: اسرائیل توافق آتش‌بس در غزه را بپذیرد
  • پوتین دستور آغاز رزمایش هسته‌ای را صادر کرد
  • رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا از احتمال دخالت نظامی در اوکراین خبر داد
  • هشدار رییس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ تن/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام دو پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده‌های روسیه
  • رهبر دموکرات سنا از احتمال اعزام نظامیان آمریکایی به اوکراین خبر داد
  • هشدار رئیس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ نفر/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده های روسیه
  • چرا ترکیه روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد؟
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • پایان روابط تجاری ترکیه ـ اسرائیل/ اردوغان در جنگ غزه به دنبال چیست؟
  • اردوغان: هدفمان مجبور کردن نتانیاهو به آتش بس است