Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل آمریکا گفت: وزیر خزانه‌داری آمریکا قطعاً منافع ایران رادرنظر نمی‌گیرد که مخالف خروج ایران از سوئیفت است بلکه منافع آمریکا را از راه دیگر درنظر می‌گیرد.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، مرتضی غرقی در خصوص ممانعت وزیر خزانه‌داری آمریکا از درخواست ترامپ برای اخراج ایران از سیستم مالی سوئیفت گفت: سوئیفت یک سیستم مالی است که براساس دلار عمل می‌کند و ابتکار اصلی تشکیل آن از طرف آمریکایی‌ها بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه به طور کلی آمریکایی‌ها از این ابزار به عنوان اهرم فشار علیه کشور‌ها استفاده می‌کنند، گفت: با این سازوکار آمریکایی‌ها هر کس را که بخواهند از سیستم سوئیفت خارج و به هر کس بخواهند اجازه مانور و کار با سوئیفت را می‌دهند.

غرقی دلیل مخالفت وزیر خزانه‌داری آمریکا با خروج ایران از سوئیفت را این طور بیان کرد که وی قطعاً منافع ایران رادرنظر نمی‌گیرد، که مخالف خروج ایران از سوئیفت است بلکه منافع آمریکا را از راه دیگری درنظر می‌گیرد. به طور قطع وزیر خزانه‌داری آمریکا این نکته را در نظر می‌گیرد که اگر ایران از سوئیفت خارج شود برای حیات اقتصادی خود به دنبال یک راهکار جدید خواهد بود و به دنبال یک سیستم مالی نو می‌گردد همان طور که الان فشار‌هایی که به ایران وارد شده سبب شد کشورمان رایزنی‌هایی را با ترکیه به عمل آورد و از آنجا که ترک‌ها نیز تحت فشار دلار آمریکا بودند در نتیجه یک سیستم مالی جدید برای خود تعریف کنند.

این کارشناس مسائل آمریکا افزود: تهدید‌هایی که به لحاظ سوئیفت و دلار علیه کشور‌ها اعمال می‌شود سبب خواهد شد تا کشور‌ها به خود بیایند و به سمت مسیر مستقلی از دلار برای مبادلات اقتصادی خود بروند.

وی با اشاره به اینکه شاید این اقدام آمریکا در کوتاه مدت به ضرر کشور‌ها باشد و روند اقتصادی را مختل کند، گفت: اما در دراز مدت این اقدام منافع سیاسی و اقتصادی برای کشور‌های طردشده خواهد داشت و استقلال اقتصادی را برای آن‌ها به دنبال می‌آورد.

غرقی با بیان اینکه وزیر خزانه‌داری آمریکا به دلیل اینکه در صورت خروج ایران از سوئیفت آمریکا هیچ اهرم فشاری علیه کشورمان نخواهد داشت مخالفت خود را علنی می‌کند، گفت: این اتفاق به معنی افول قدرت آمریکا در بخش اقتصادی و سوئیفت خواهد بود.

این کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: وزیر خزانه‌داری ایالات متحده به دنبال ایجاد سیطره آمریکا بر سوئیفت و دلار است و اقدام ترامپ باعث کم رنگ شدن اهرم آمریکایی‌ها بر کشور‌هایی که آمریکا خواستار خروج آن‌ها از سوئیفت است، خواهد شد.

وی یادآور شد: از سوی دیگر این اقدام می‌تواند تبدیل به یک الگو و مدل در جهان باشد وسایر کشور‌ها مثل آمریکای لاتین، کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس و چین و هم‌پیمانانش باشد و رفته رفته همه این کشور‌ها به دنبال ایجاد راه‌های جدید برای مبادلات اقتصادی خود به دور از دلار باشند و این اتفاق خواه ناخواه انزوای سیاسی و اقتصادی آمریکایی‌ها را به دنبال خواهد داشت. به اعتقاد من با توجه به شرایط پیش آمده ایران باید از سوئیفت به طور داوطلبانه خارج شود.

این کارشناس مسائل آمریکا در پاسخ به این سؤال که عده‌ای عنوان می‌کنند اگر فشار آمریکا بر سوئیفت برای توقف همکاری با ایران به نتیجه برسد تلاش اروپا برای حمایت از ایران با شکست مواجه خواهد شد، گفت: به طور کلی اقتصاد آمریکا ۲۵ درصد اقتصاد جهان است و در اصل بخش اعظم اقتصاد جهان که مبادلات پولی و بانکی است دست آمریکایی هاست و اروپا استقلال اقتصادی و پولی زیادی در دنیا ندارد و حتی بعضا آمریکایی‌ها بانک‌های داخل اروپا را نیز تحریم می‌کنند.

وی افزود: براساس برجام قرار بود، بانک مرکزی اروپا مشکل مبادلات پولی ایران را حل کند که به بهانه‌های مختلف از جمله FATF و برنامه موشکی ایران این موضوع نیز به تعویق افتاد.

غرقی در پایان خاطرنشان کرد:، اما با تمام این شرایط هنوز اعتقاد دارم چنانچه اروپا، چین و روسیه بخواهند با تحریم‌های آمریکا مقابله کنند توانا خواهند بود، چون وقتی یک کشور تعداد زیادی از کشور‌ها را به باتلاق تحریم می‌کشد در حقیقت این خود آن کشور است که تحریم شده است.

منبع: دانشجو

انتهای پیام/4028

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۸۵۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!

به گزارش خبرآنلاین «جو بایدن» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا ویدئویی را در شبکه اجتماعی ایکس به مناسبت سالگرد اظهار نظر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا درباره کووید-۱۹ به اشتراک گذاشت.

طبق گزارش پایگاه خبری هیل، دونالد ترامپ چهار سال پیش درباره ویروس کووید-۱۹ گفته بود: «ضدعفونی‌کننده‌ای را دیده‌ام که ظرف یک دقیقه کارش را می‌سازد. حالا آیا راهی دارد که بشود مثلا همین را تزریق کرد، مثل تمیزکاری؟»

به نقل از ایسنا جو بایدن در ادامه پست ایکس در واکنش به اظهارات پیشین ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا که در حال حاضر نامزد حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده است، نوشت: «ضدعفونی‌کننده تزریق نکنید! و به شخصی رای ندهید که به شما گفته بود ضدعفونی‌کننده تزریق کنید.»

در آن زمان کارشناسان پزشکی فورا به این پیشنهاد ترامپ واکنش نشان دادند و «وین گوپتا» متخصص ریه و کارشناس سیاست‌های بهداشت عمومی در آمریکا، اظهارات ترامپ را «پیام‌های بهداشتی ناشایست» خواند.

بایدن در جریان سخنرانی خود زمانی که تلاش داشت ترامپ را به عنوان شخصی غیر قابل اعتماد معرفی کند، گاف داد و به اشتباه گفت: «او چند بار باید ثابت کند که ما قابل اعتماد نیستیم؟»

شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز هم در تلاش برای تصحیح سخن رئیس‌جمهور سالخورده آمریکا، کلمه «ما» را با کلمه «او» جایگزین کرد، گرچه در ویدیوی آن به وضوح شنیده می‌شود که بایدن از ضمیر «ما» استفاده می‌کند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899056

دیگر خبرها

  • رئیسی: اشغالگر باید به فوریت اخراج، محاکمه و مجازات شود/ رئیس جمهور سریلانکا: ما حمله به کنسولگری ایران در سوریه را محکوم کردیم
  • رئیس‌جمهور: اشغالگر باید به فوریت اخراج، محاکمه و مجازات شود
  • ببینید | لحظه اخراج امید ابراهیمی در مقابل السد
  • سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا
  • سناریو زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا
  • مائوریسیو پوچتینو در خطر اخراج از چلسی
  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • گل برای پوچ، یک اخراج پرسروصدا در راه است
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند