Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از زنجان، باز روز هشتم محرم فرا رسید، مغاطیس عالم دل‌های بی‌قرار را در پایتخت شور و شعور حسینی گرد آورده و عزاداران آماده خلق حماسه‌ای دیگر به یاد حماسه‌سازان تاریخ بشریت هستند.

دل‌دادگان حسینی سر از پا نمی‌شناسند؛ از کودک و نوجوان، پیر و جوان، با هر زبان و فرهنگ همه آمده‌اند تا در دسته‌ای که سال‌هاست مظهر عشق به اباعبدالله الحسین(ع) شده، فصلی دیگر از عاشقی را رقم بزنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بغض گلوی عزاداران را می‌فشارد؛ همه شهر سیاه‌پوش سلاله پیامبر و یاران باوفایش است؛ پرچم‌های عزا در هر کوی و برزنی برافراشته شده و همه جا چهره ماتم‌زده به خود گرفته است.

موکب‌های عزاداری در حاشیه خیابان آماده خدمت‌رسانی به عزاداران هستند، نیروهای خدماتی از جمله اورژانس، نیروی انتظامی و سایر بخش‌ها در آماده‌باش به سر می‌برند و 700 خادم افتخاری حسینیه اعظم، این مراسم باشکوه را همراهی می‌کنند.

200 نفر از خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران برای پوشش حماسه‌ای عظیم در مراسم حضور دارند و این عزاداری باشکوه از ۱۷ شبکه داخلی و خارجی از جمله شبکه تلویزیونی العالم، پرس TV و چند شبکه تلویزیونی از کشور عراق و لبنان به طور زنده پخش می‌شود.

اما حضور مردم آن‌چنان باشکوه است که قاب دوربین‌ها گنجایش ضبط و ثبت هزاران عزادار را ندارد و قلم‌ها از توصیف قلب‌های ناآرام و بی‌قرار در ماتم سید و سالار شهیدان و آزادی‌خواهان جهان عاجز است.

عزادارن حسینی که حرکت خود را از حسینیه اعظم زنجان آغاز کردند، به سمت امامزاده سید ابراهیم(ع) زنجان می‌روند و نماز مغرب و عشا را در این مکان مقدس اقامه می‌کنند.

جان اولا قربان شرف دائمه

مداح اهل بیت شاه بیت دسته حسینیه را اعلام می‌کند و عزاداران ابیات «جان اولا قربان شرف دائمه / منتظران فرج قائمه / عالم بو شور و احساسه قربان / یارانِ مهدی، عباسه قربان» را یک صدا زمزمه می‌کنند.

جمعیت با فریاد‌های حیدر، حیدر صلابت خود برای حفظ نهضت حسینی که با گذشت قرن‌ها هنوز تازگی خود را از دست نداده را به نمایش می‌گذارند و برای عرض ارادت خود بر سینه می‌زند و از اندوه فراوان دست‌ها را بالا برده و بر سر فرود می‌آورند.

فکر تشنگی یاران حسین(ع) در یوم‌العباس آرام و قرار را از عزاداران ربوده و طنین «هانسی گروهین بل مولاسی وار / شیعه‌لرین حضرت عباسی وار» فضا را آکنده کرده است.

چشم دنیا امروز به پایتخت شور و شعور حسینی دوخته شده و حضور هزاران نفر که عطش  سیراب شدن سراسر گیتی از معرفت حسینی دارند را به خود خیره کرده و نوای لبیک یا حسین(ع) پیام همه آزادی‌خواهان را به گوش جهانیان را می‌رساند.

نظم عزاداری عاشقان مکتب حسینی در پایتخت شور و شعور حسینی به یک الگو تبدیل شده به طوری‌که دسته حسینیه اعظم زنجان در یوم‌العباس به عنوان میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

حماسه عاشورا، نهضتی ماندگار در تاریخ

در بین عزاداران کسانی را می‌بینی که چنان عاشقانه در سوگ شهدای کربلا اشک از گونه‌هایشان سرازیر می‌شود که گویی این واقعه عظیم را به چشم دیده‌اند؛ پیرمردی که می‌گوید هر سال در دسته حسینیه اعظم شرکت می‌کند و تا جان در بدن دارد با حضور در این دسته با عزاداران شریک می‌شود.

واقعه عاشورا حقیقتی از فریاد مظلومان در برابر ظالمان و استقامت در راه ارزش‌های اسلامی را در خود جای داده که هیچگاه تاریخ آن را فراموش نمی‌کند و حضور کودکان در این گردهمایی بزرگ شیعیان نشانی از ماندگاری حماسه حسینی برای نسل‌های بشری است.

موکب ام‌البنین که امسال هم همچون دو سه سال اخیر افتخار خادمی عزادران حسینی در پایتخت شور و شعور حسینی را دارد، در حاشیه این دسته باشکوه، از عاشقانی که از راه‌های دور و نزدیک آمده‌اند با چای، دم‌نوش، خرما و غذاهای محلی جنوبی پذیرایی می‌کند.

خادمان این موکب که از اهواز در زنجان حضور یافتند، می‌گویند که از وقتی حاجت آن‌ها در دسته حسینیه برآورده شده، هر سال برای ادای نذز خود 10 روز در ماه محرم در زنجان موکب برپا می‌کنند و به عاشقان اباعبدالله خدمت‌رسانی می‌کنند.

آمادگی پذیرایی عراقی‌ها از زائران اربعین

عشق به حسین که مرزهای جغرافیایی را در هم شکسته است امروز شاهد حضور میهمانانی از دیگر کشورهاست؛ فردی که از کشور عراق در دسته حسینیه حضور یافته از برادری ایران و عراق می‌گوید و از همه زنجانی‌ها و ایرانی‌ها دعوت می‌کند که برای مراسم اربعین حسینی به کربلا بروند.

اما در این بین افرادی هم از لهستان و هلند به تماشای این حماسه عظیم آمده‌اند و کنگره هزاران نفری عزادارن آن‌ها را مجذوب خود کرده و این عبارت را در ذهن تداعی می‌کند که « این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست!»

این حماسه عظیم حضور مردم در سوگ سید و سالار شهیدان و 72 یار باوفای ایشان از حضور چهره‌های شاخص خالی نبود و بازیگرانی همچون مجید مشیری نیز خود را به خیل باشکوه دلدادگان نهضت حسینی رساندند و او که از شکوه مراسم بهت‌زده است حضور در این آیین را افتخار برای خود می‌داند.

هر کدام از حاضران با عشقی در سر و سوزی در دل در این مراسم مذهبی شیعیان شرکت کرده و عده‌‌ای هم نذوراتی از جمله پول، طلا، گوسفند و سایر موارد را به حسینیه اعظم زنجان که دومین قربانگاه جهان به شمار می‌رود، اهدا کردند.

عاشقان امروز نمایشی بی‌نظیر از رهروان خاندان نبی‌اکرم(ص) را در تاریخ ثبت کردند و جلوه‌هایی با شکوه آفریدند تا پرچم آزادی‌خواهی حسینی را به نهضت عدالت‌گستری مهدوی پیوند بزنند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا زنجان پایتخت شور و شعور حسینی محرم دسته حسینیه اعظم زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۸۵۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم معارفه استاندار جدید مازندران آغاز شد

مراسم تکریم استاندار قبلی و معارفه استاندار جدید مازندران، با حضور وزیر کشور آغاز شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، مراسم تودیع و معارفه استانداران قدیم و جدید مازندران با حضور احمد وحیدی وزیر کشور یک و نیم ساعت دیرتر از زمان معین، در سالن همایش اتاق بازرگانی مازندران از دقایقی پیش آغاز شد.

در ابتدای مراسم، قاسم عزیززاده گرجی؛ سرپرست معاونت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی استانداری مازندران گفت: امروز در شرایطی مراسم تودیع حسینی پور را برگزار می‌کنیم که در جهت رشد و تعالی، مردم داری و ایجاد شرایط برای وحدت و همدلی در جهت رفع موانع و کاستی ها و دور ساختن مسائل از حواشی و رساندن به فهم مشترک برای پیشرفت همه جانبه استان تلاش شده است.

وی از حضور میدانی، تلاش شبانه روزی و سعه صدر و حرکت تحولی استاندار سابق استان برای گره گشایی از مشکلات استان به نمایندگی از تمام خدمتگزاران مازندران قدردانی کرد.

عزیززاده گرجی ادامه داد: استفاده از نیروهای نخبگانی، سفرهای شهرستانی، ارتباط با سایر استان‌ها و دیپلماسی اقتصادی برای ارتباط با کشورهای همجوار، و خدمت مخلصانه برای اعتلای سطح فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی استان از دیگر زحمات آقای حسینی پور در مدت 29 ماه و 17 روز خدمتگزاری بوده است.

وی اظهار امیدواری کرد: مسیر پیشرفت و ترقی استان همچنان با حضور یوسف نوری؛ استاندار جدید مازندران ادامه یابد. 

وزیر کشور در بدو ورود به استان در فرودگاه دشت ناز به خبرنگاران گفت: تغییر سید محمود حسینی پور استاندار مازندران بنا به درخواست خودش بوده و او را در پست دیگری به خدمت می‌گیریم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سندرز خطاب به نتانیاهو: به شعور مردم آمریکا توهین نکنید!
  • اکبرپور: حسینی گلر استقلال بزرگی کرد/ ملاثانی مقابل سپاهان دسته و پا بسته نیست
  • برگزاری ۴۰۰ عنوان برنامه توسط سپاه زنجان در هفته عقیدتی
  • لیگ دسته دوفوتسال بزرگسالان کشور
  • آخرین مهلت حضور در لیگ‌های والیبال زنان اعلام شد
  • فوتسال جام ملت‌های آسیا - ایران ۲ - ۱ قرقیزستان
  • برگزاری «مشق حماسه» در رشت
  • حضور دروازه‌بان استقلال در دادسرای فرهنگ و رسانه
  • تظاهرات مردم ترکیه علیه جنایات‌ صهیونیست‌ها
  • مراسم معارفه استاندار جدید مازندران آغاز شد