Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-24@10:56:07 GMT

موفقیت راستگرايان و مهاجر ستیزان در سوئد

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۸۶۲۰۵

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا وسيما ،راستهای افراطی و مهاجرستیز سوئد معادلات سیاسی در سوئد را تغییر دادند. نتایج انتخابات پارلمانی سوند همچون انتخابات فرانسه ، آلمان ، اتریش ، هلند در سال گذشته و درسال جاری با موفقیت جریان راست افراطی و مهاجرستیز و کاهش آرای احزاب راست و چپ میانه همراه بود. در این انتخابات ائتلاف چپ میانه حاکم 40.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

6 درصدآراء و ائتلاف راست میانه 40.3 درصد آراء را به دست آورد. بدین ترتیب ائتلاف چپ حاکم 144 کرسی از پارلمان 349 کرسی را به دست گرفت و ائتلاف راست میانه 143 کرسی را تحت کنترل خود درآورد. هر ائتلاف برای تشکیل دولت نیازمند در کنترل داشتن حداقل 175 کرسی است.
این بدترین شکست انتخاباتی برای حزب سوسیال دموکرات در یکصد سال گذشته است. حزب سوسیال دموکرات به غیر از سالهای 2006 تا 2014 قدرت را برای نزدیک به یک قرن در سوئد در اختیار داشته است. حزب راست افراطی دموکراتیک نیز موفق به کسب 17.7 درصد آراء شد. حزب مهاجرستیز و ضد اتحادیه اروپا با این نتیجه در جایگاه سوم در پارلمان قرار گرفت. آنها 62 کرسی پارلمان را در دست گرفتند. هر چند آنها با این اراء امکان مشارکت در قدرت را با توجه به مواضع دو ائتلاف راست و چپ میانه ندارند. اما آنها در این دور از انتخابات یک کار بزرگ انجام دادند و آن به هم زدن معادلات سیاسی در سوئد بود. تاکنون یک سیتسم دو قطبی چپ و راست میانه در سوئد حاکم بود. اما اکنون آرایش سیاسی در سوئد به گونه ای پس از انتخابات پارلمانی روز یکشنبه شکل گرفته که هیچ یک از دو ائتلاف توان تشکیل دولتی با اکثریت آراء را ندارند. استفن لف‌وِن، رهبر حزب سوسیال دموکرات و نخست وزیر سوئد پس از اعلام نتایج انتخابات از پایان بلوک بندیهای سیاسی سخن گفته و خواستار ائتلاف با احزاب راست میانه شده است . اکنون یا باید دولت در اقلیت تشکیل شود و یا ائتلافی از احزاب راست وچپ میانه همچون آلمان شکل بگیرد. ترکیب دولت آینده سوئد هم اکنون در پرده ای از ابهام قرار دارد.
اما مهمتر از ترکیب دولت آینده سوئد موضوع ارتقاء جایگاه حزب مهاجرستیز دموکرتیک در یکی از ثروتمندترین کشورهای اروپا و جهان بازتاب فراوانی در اروپا داشته است. این تحول منفی در روند همگرایی اروپا محسوب می شود و تلاشها برای رسیدن به یک سیاست مشترک مهاجرتی را دشوارتر از گذشته خواهد کرد. هر ائتلافی که در سوئد بر سر کار بیاید تلاش خواهد کرد با اتخاذ سیاستهای ضد مهاجرتی از بهبود جایگاه حزب مهاجر ستیز دموکراتیک جلوگیری کرده و موقعیت خود را در انتخابات بعدی به خصوص در انتخابات پارلمان اروپا در مه سال آینده بهبود ببخشد. «میشائیل روت» مسئول روابط اروپایی وزارت امور خارجه آلمان در گفت وگویی که با روزنامه آلمانی «دی ولت» داشت تاکید کرد که «نتایج این دوره از انتخابات پارلمانی سوئد به هیچ وجه مطابق با برنامه‌ها و چشم انداز‌های اروپا نیست.»   راست افراطي، چرا در سوئد؟  راستهای افراطی و مهاجرستیز و ضد اتحادیه اروپا این بار در کشوری مورد اقبال بخشی از مردم قرار گرفتند که جزو توسعه یافته ترین و مرفه ترین و خوشبخت ترین کشورهای جهان است. سوئد با ده میلیون نفر جمغیت جزو ده کشور برتر جهان از جهت توسعه اقتصادی و انسانی و رفاه اجتماعی است. تمام شاخصهای اقتصادی ، اجتماعی ، آموزشی و رفاهی سوئد بالاتر از استانداردهای اتحادیه اروپا است. نرخ بیکاری در سوئد 4.4 درصد است. بحران مالی یک دهه گذشته در اروپا به سوئد نرسید. دولت رفاه برخلاف اکثر کشورهای اروپایی در سوئد به حیات خود ادامه می دهد.
مردم سوئد دغدغه مسایل مالی و اقتصادی ندارد. یکی از ویژگیهای سوئد مهاجر پذیری است. سوئد به نسبت جمعیتش بیشترین مهاجران را در سالهای اخیر پذیرفته است. قوانین پذیرش مهاجرت تا پیش از سال 2015 و فرهنگ مدارا و تساهل با خارجیان نقش زیادی در این زمینه داشته است. حدود 18 درصد جمعیت سوئد خارج از این کشور به دنیا آمده اند. پس چه اتفاقی افتاده است که حزب دموکراتیک با ریشه های نژادپرستانه و گرایشهای نئو نازی آرایش از 5.7 درصد در انتخابات سال 2010 به 17.6 درصد در سال 2018 می رسد. موج پناهجویان به سوئد در سال 2015 نقش بسیاری در این زمینه داشته است. سوئد در این سال 163 هزار پناهجو را پذیرفت. با توجه به تسهیلاتی که سوئد برای پناهجوان قائل است بسیاری از پناهجویان تلاش زیادی برای رسیدن به سوئد می کردند. دولت سوئد نیز برای کاستن از ورود پناهجویان قوانین مهاجرت را سخت تر کرد.
پس از سال 2015، جریان پناهندگان از خاورمیانه و آفریقا به اروپا کم شد. در سال جاری فقط 23 هزار نفر وارد سوئد شده اند که برای کشوری که در قبال مهاجران سخاوتمندانه عمل می کند رقم پایینی است. تازه واردها شغل های شهروندان را نمی ربایند، نرخ بیکاری در میان اتباع بومی 4.4 درصد است. پس از لحاظ اقتصادی مهاجران تازه وارد آسیبی به بازار کار سوئد وارد نکرده اند برعگس این مهاجرین با پر کردن بسیاری از فرصتهای شغلی خالی و یا کارآفرینی به اقتصاد سوئد کمک نیز کرده اند.   فضای روانی ضد مهاجرتی آنچه که درباره بهبود جایگاه حزب دموکراتیک در سوئد در انتخابات پارلمانی اخیر این کشور می توان گفت جو روانی و فضای ضد مهاجرتی در دیگر کشورهای اروپایی و موفقیت آنها در فرانسه ، آلمان ، اتریش، هلند و ایتالیا است. این فضای روانی ضد مهاجرتی این موضوع را به محور اصلی این دوره از انتخابات پارلمانی سوئد تبدیل کرد. میزان ورود پناهجویان به سوئد از 163 هزار نفر در سال 2015 به 23 هزار نفر در سال 2018 رسیده است . کاترینا برانستورم، نماینده حزب میانه رو در پارلمان سوئد می‌گوید:‌ «به نظرم روی مسئله مهاجرت تمرکز زیادی وجود دارد و این موضوع بیش از اندازه در کانون توجه قرار گرفته است. به مشکل مدارس و بهداشت پرداخته نمی‌شود. تمام بحث‌ها به مسئله مهاجران و مسلمان‌ها ختم می‌شود.» دولت سوئد در کنترل ورود پناهجویان به این کشور موفق عمل کرده است اما احزاب راست افراطی و مهاجزستیز همچنان به موج سواری خود روی تبعات سیاسی ، اقتصادی ،فرهنگی و هویتی ورود مهاجرین به کشورشان برای ورود به عرصه قدرت و بستن مرزهای کشورشان ادامه می دهند.
در مقابل رهبران احزاب راست افراطی دیگر کشورهای اروپایی با استقبال ار موفقیتهای حزب مهاجر ستیز اروپا آن را گامی به جلو در جهت تحقق خواسته های خود قلمداد کردند. یکی از اولین کسانیکه به جیمی اکسون رهبر حزب راست‌گرای افراطی دموکرات‌های سوئد تبریک گفت مارین لوپن رهبر حزب مهاجرستیز جبهه ملی فرانسه بود. مارین لوپن، در توئیتی موفقیت راست افراطی سوئد را تحسین کرد. او در این توئیت نوشت: باز هم یک شب بد دیگر برای اتحادیه اروپا به وجود آمده است. انقلاب دموکراتیک در اروپا در حال حرکت به جلو است. ماتئو سالوینی، وزیر کشور ایتالیا با گرایش مهاجرستیزانه در توییتی از رشد حزب دموکراتیک سوئد ابراز خرسندی کرد و نوشت:‌ «سوئد چندفرهنگی و الگوی چپگرایی هم بالاخره بعد از چند سال مهاجرت وحشیانه تصمیم به تغییر گرفت.» احزاب راست افراطی اروپا هم اکنون خود را برای انتخابات پارلمان اروپا در مه سال آینده آماده می کنند. انها معمولا با توجه به مشارکت پائین مردم اروپا در انتخابات پارلمان اروپا شانس زیادی برای کسب کرسیهای پارلمان اروپا دارند. با توجه به موقعیتی که احزاب راست افراطی در اروپا پیدا کرده اند آنها شانس بالایی برای پیروزی در انتخابات پارلمان اروپا تنها نهاد دموکراتیک اتحادیه اروپا دارند. ======================== نويسنده :مرتضی مکی - کارشناس مسائل اروپا. .  

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: سوئد آلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۸۶۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعرض شهرک‌نشینان به مسجدالاقصی به رهبری خاخام افراطی

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، منابع محلی اعلام کردند که یهودا گلیک، خاخام افراطی اسرائیلی و نماینده پارلمان این رژیم به همراه تعداد زیادی از استعمارگران اسرائیلی امروز به مسجدالاقصی تعرض کردند.
 
شاهدان عینی گفتند که حدود 372 اسرائیلی به رهبری گلیک به صورت گروهی از دروازه مغربی وارد محوطه شدند و در اولین روز عید پسح یهودیان تحت حمایت افسران پلیس این رژیم مراسم این عید را انجام دادند.
 
این در حالی است که حملات بی‌امان رژیم صهیونیستی به نوار غزه و کرانه باختری افزایش یافته و ده‌ها هزار فلسطینی به شهادت رسیده‌اند.
 
گروه‌های موسوم به معبد از پیروان خود خواسته بودند تا نیمه شب قبل از عید پسح یهودیان به مسجدالاقصی هجوم برند و مراسم خود را انجام دهند.
 

دیگر خبرها

  • در ۷۲ ساعت پرماجرا بر «مجید نوری» در سوئد چه گذشت؟
  • در ۷۲ ساعت پرماجرا بر مجید نوری در سوئد چه گذشت؟
  • درگیری عوامل جناح راست افراطی در لندن با پلیس
  • تعرض شهرک‌نشینان به مسجدالاقصی به رهبری خاخام افراطی
  • پیش‌بینی نخست‌وزیر مجارستان: جنگ اوکراین می‌تواند تا پایان ۲۰۲۵ پایان یابد
  • فیلم/ تظاهرات حامیان فلسطین در پایتخت سوئد
  • ویکتور اوربان: با شرایط خاصی جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۵ تمام می‌شود
  • درخواست سوئد برای تحریم جدید علیه انرژی روسیه
  • موفقیت بهای سنگینی دارد؛ «ستارگان نفس بریده»
  • سایه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پارلمان اروپا بر سیاست‌های گذار از انرژی