Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصفهان - ایرنا - نتایج تحقیق دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نشان داد که اطلاعات و عملکرد داروسازان این شهر در استفاده درست از اسپری های تنفسی، ضعیف است.

عضو هیات علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: این تحقیق در قالب یک رساله دکترا با عنوان 'بررسی دانش و عملکرد داروسازان شاغل در شهر اصفهان در مورد روش صحیح استفاده از اسپرهای تنفسی در بیماری 'آسم' با استفاده از بیمار­نما' انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


'آسم' (asthma)، یک بیماری التهابی مُزمن است که با حملات انسدادی و برگشت پذیر مجاری تنفسی مشخص می شود.
دکتر سارا موسوی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه آموزش در باره بیماری های مُزمن از اهمیت زیادی برخوردار است، تصریح کرد: در باره بیماران آسم لازم است که روش و چگونگی استفاده درست از اسپری های تنفسی توسط پزشک، پرستار و داروساز به بیمار توضیح داده شود.
وی ادامه داد: بدین ترتیب انتظار می رود که داروساز نیز هنگام فروش و تحویل اسپری تنفسی به بیماران، توضیح کامل و درستی در باره نحوه استفاده از آن ارائه کند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در این طرح تحقیقاتی یکصد داروخانه در شهر اصفهان انتخاب شد، گفت: در این طرح چند نوع اسپری تنفسی مورد ارزیابی قرار گرفت و پرسشگر در مراجعه اول بصورت ناشناس در یک تماس رودرو به ارزیابی دانش و عملکرد داروساز در باره استفاده از اسپری تنفسی می پرداخت و پس از ترک داروخانه، فهرستی را که حاوی مراحل استفاده از اسپری تنفسی بود، تکمیل می کرد.
وی با بیان اینکه در این طرح داروسازان به سه دسته خوب، متوسط و ضعیف طبقه بندی شده اند، خاطرنشان کرد:پرسشگر در مرحله دوم مراجعه، اطلاعات فردی داروساز را دریافت می کرد.
وی با اشاره به اینکه یکصد داروساز در این طرح مورد ارزیابی قرار گرفتند، گفت: بیش از 50 درصد داروسازان در استفاده از اسپری 'ام دی آی' (MDI) عملکرد ضعیفی داشتند و حدود 90 درصد آنها روش صحیح استفاده از اسپری 'توربوهالر' را نمی دانستند.
موسوی با بیان اینکه در مورد اسپری (revolizer) نتایج، قابل قبول بود و بیش از 70 درصد داروسازان عملکرد مناسبی در باره آن داشتند، گفت: در مجموع، یافته های این مطالعه نشان داد که اطلاعات و عملکرد داروسازان در باره استفاده صحیح از اسپری های تنفسی، ضعیف است.
وی با تاکید بر اینکه افزایش اطلاعات و تقویت عملکرد داروسازان در این مورد ضروری است، افزود: بررسی آماری این تحقیق نشان داد که بین سن و سابقه کاری داروسازان با میزان دانش و عملکرد آنها رابطه معکوس وجود دارد به این معنا که داروسازان جوانتر اطلاعات بیشتری در باره این اسپری ها داشتند.
این تحقیق و رساله دکترا توسط زهره خلفایی با راهنمایی دکتر سارا موسوی در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده و به شماره طرح تحقیقاتی 395870 در این دانشگاه به ثبت رسیده است.
/6027/3011

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي اسپري تنفسي تحقيق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۸۶۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت «پت و مت» در زاینده‌رود؟! / اعتراف مسوولان اصفهانی؛ آبی که از دریای عمان به اصفهان برسد وارد رودخانه نمی‌شود/ مدیریت یکپارچه تنها راه نجات زاینده‌رود (فیلم)

عصر ایران؛ فرزانه احمدی _ گروهی از خبرنگاران به بازدید از زاینده‌رود از کوهرنگ تا شهر اصفهان رفتند. به نظر می‌رسد شرایط همچنان مثل قبل است، لوله‌های زیادی همچنان آب رود را به باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی انتقال می‌دهند و برداشت‌های بی‌رویه در این حوضه آبی ادامه دارد.

گزارش را اینجا ببینید

در عین حال اصفهان با فرونشست روبه‌رو است و این شهر در خطر تخلیه در سال‌های آینده قرار دارد. خبرنگاران در ادامه سفر به اصفهان  در یک نشست خبری با مدیران شهری و قرارگاه آب اصفهان سوالات خود را مطرح کردند.

مدیران اصفهانی در این نشست گفتند مدیریت انتقال اب دریای عمان به مدیریت با روش پت و مت شبیه است. همچنین آنها گفتند آبی که از دریای عمان به اصفهان می‌رسد وارد رودخانه نخواهد شد چراکه باید چاله‌های دیگری را پر کند. این گزارش را در این باره ببینید. 

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مستند ستاره دنباله دار؛ روایت حضور جهادگران اصفهانی در بزنوید لرستان +فیلم
  • پیشرفت ۸۰ درصدی پیاده‌روسازی خیابان آیت‌الله اشرفی اصفهانی
  • آخرین سنگر فرو ریخت: پشت کردن کاپیتان به تن‌هاخ
  • مدیریت «پت و مت» در زاینده‌رود؟! / اعتراف مسوولان اصفهانی؛ آبی که از دریای عمان به اصفهان برسد وارد رودخانه نمی‌شود/ مدیریت یکپارچه تنها راه نجات زاینده‌رود (فیلم)
  • ◄ عملکرد ضعیف بیمه تکمیلی رانندگان کامیون/ راز قرارداد مجدد با شرکت بیمه چیست؟
  • اصفهانی‌ها چند روز از فروردین ۱۴۰۳ را هوای پاک تنفس کردند؟
  • اعلام رای کمیته وضعیت در باره پرونده باشگاه ذوب آهن
  • درخشش اصفهانی‌ها در مسابقات کاراته انتخابی تیم ملی
  • سارق ۱۵۰ میلیاردی منازل اصفهانی‌ها دستگیر شد
  • سپاهانی‌ها به دنبال انتقام از قو‌های سپید انزلی هستند/ نبرد تیم‌های میانه جدول در اصفهان