Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-26@03:19:00 GMT

اقتصاد دوبی در حال فروپاشی است

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۸۷۱۷۷

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ النهضه لبنان نوشت اقتصاد دبی به سبب شرکت در جنگ یمن و بی ثبات شدن امارات عربی متحده، در حال فروپاشی است.
پایگاه خبری النهضه لبنان به نقل از الخلیج آنلاین نوشت بورس، سرمایه گذاری های خارجی، گردشگری، املاک و مستغلات، بخش هایی که ستون های اقتصاد امیرنشین دبی به شمار می آید، در سال های اخیر به سوی فروپاشی کامل رفته و بحرانی به جا می گذارد که از فاجعه ای اقتصادی پیش روی ”امیرنشین طلا“ خبر می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نشانه های این بحران در عددهای بسیار بزرگ نمایان گر است؛ از چک های برگشتی نیمه نخست سال 2018 که به 1.2 میلیون چک با مبلغ بیش از 7 میلیارد دلار گرفته تا انحلال شرکت های عظیمی مانند ابراج کاپیتل و قطع ارتباط شرکت های بین المللی با شرکت های دبی برای قرارداد بستن با شرکت هایی دیگر در کشور امارات و نیز کاهش سرمایه گذاری های خارجی.
گزارش رادیو رسمی آلمان (دویچه وله) در پایان ماه گذشته نشان داد الگوی دبی برای موفقیت اقتصادی با بحران دشواری رو به روست و ارزش املاک بین 5 تا 10 درصد کاهش یافته است.
این گزارش با استناد به گزارش تحلیل گران و کارشناسان اقتصادی پیش بینی کرد کاهش ارزش املاک در دبی طی سال آینده ادامه یابد و ارزش بورس به میزان 13 درصد کاهش یافته، سفر به مقصد این امیرنشین با رکود مواجه شود.
بازار املاک پیش فروش در دبی که یکی از ستون های اقتصادی آن است در سه ماهه نخست سال 2018 به میزان 46 درصد و بازار املاک آماده به میزان 24 درصد کاهش داشته است.
این گزارش آلمانی خاطرنشان کرد حرکت جمعیت به سمت دبی کاهش یافته است و این امیرنشین با مهاجرت فزاینده نیروهای متخصص خارجی به علت کاهش فرصت های شغلی و درآمد و از طرفی افزایش هزینه های زندگی دست به گریبان است.
بر اساس این گزارش، تلاش دبی برای خروج از بحران با سرازیر شدن سرمایه گذاری های جهانی به بازارهای جهانی و ادامه کاهش قیمت نفت و پایین آمدن درآمد و تنش های ژئوسیاسی حاد در منطقه خاورمیانه رو به رو است.
گفتنی است تعداد گردشگران خارجی دبی در نیمه نخست سال جاری نیم درصد کاهش یافت که این روند رشد بسیار کندتر از روند ثبت شده در سال 2017 به میزان 10.6 درصد است. بر اساس داده های رسمی اداره گردشگری دبی در اوایل ماه گذشته ، امارات در شش ماه منتهی به سی ام ژوئن گذشته، میزبان 8.1 میلیون گردشگر خارجی بوده است که فقط یک شب را در این امیرنشین سپری کرده اند. دبی در نیمه نخست سال 2017 میزبان 8.06 میلیون گردشگر بود که در آن زمان افزایش 10.6 درصدی را نشان می داد.
جابجایی مسافران از طریق فرودگاه بین المللی دبی در سال جاری به شدت کاهش داشته است در حالی که طی 15 سال روندی بسیار فزاینده داشت. این در حالی است که در چند سال گذشته و در راستای حمایت از گردشگری، دبی قوانین آسان تری برای اعطای روادید به شهروندان روسیه و چین، وضع کرده است.
شرکت خدمات مالی استاندارد اند پورز آمریکا در گزارش ماه گذشته خود هشدار داد دبی در معرض ضعف بسیار بزرگی به ویژه بعد از کاهش ارزش املاک و کاهش تقاضای داخلی آن قرار دارد. این شرکت پیش بینی کرد رکود اقتصادی تا سال 2020 در دبی ادامه یابد.
طبق گزارش این شرکت آمریکایی سرانه هر فرد از درآمد داخلی دبی به سالانه 37 هزار دلار در سال جاری کاهش یافته است، در حالی که این عدد در سال 2013 معادل 45 هزار دلار بود و پیش بینی می شود در سال 2020 به سالانه 36 هزار دلار کاهش یابد.
طبق اطلاعات موجود ضرر و زیان شرکت هواپیمایی فلای دبی به میزان 122 درصد افزایش یافته و سود آن نیز 12 درصد کاهش داشته است.
میرمحمد علی خان کارشناس اقتصادی و تاجر ماه گذشته در مقاله ای که در روزنامه مدرن دیپلماسی چاپ آمریکا منتشر شد، نوشت اقتصاد دبی در حال فروپاشی است و سرمایه گذاران در حال فرار هستند.
محمد الشهری، دیگر کارشناس اقتصادی هم گفت دبی با چالش های بزرگ اقتصادی رو به روست که از مهمترین آنها عدم حفظ روابط دوستانه با کشورهای منطقه به ویژه ایران و قطر است.
وی افزود: این روابط دوستانه ضامن سرمایه گذاری های خارجی بوده که درآمدهای عظیمی از آن به دست می آمد و به عقیده من نقش دبی به عنوان مرکز سرمایه گذاری جهانی رو به پایان است و بازگرداندن شرایط به سابق بسیار دشوار است.
الشهری خاطرنشان کرد امارات به همراه عربستان و بحرین و مصر بیش از یک سال قبل رابطه خود را با دوحه قطع کرد و نقش خود را به عنوان مهمترین مرکز تجارت قطر از دست داد. تعداد زیادی از شرکت ها و تجار قطری که در دبی کار می کردند نیز بعد از بروز بحران به دوحه بازگشتند. اقتصاد دبی تحت تاثیر تلاش های آمریکا و عربستان و امارات و بحرین برای اعمال فشار به اقتصاد ایران از طریق کاهش روابط مالی با آن قرار گرفت. زیرا حجم مبادلات تجاری بین تهران و دبی بسیار بالاست و به صورت سالانه افزایش می یابد.
وی خاطرنشان کرد دخالت امارات در جنگ یمن باعث شد این کشور بی ثبات شود؛ به ویژه بعد از هدف قرار گرفتن فرودگاه ها و تهدیدات نظامی انصارالله.
حوثی ها 27 اوت گذشته اعلام کردند نیروی هوایی وابسته به آنها حمله ای گسترده از طریق یک هواپیمای بدون سرنشین به فرودگاه بین المللی دبی داشته است. در ژوئیه گذشته نیز حوثی ها از حمله به فرودگاه ابوظبی با هواپیمای بدون سرنشین صماد 3 خبر داده بودند.
این بی ثباتی باعث شد صدها تاجر شرکت های خود را به کشورهای باثبات تر از امارات مانند ترکیه و آمریکا و اروپا منتقل کنند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: دوبی النهضه امارات بین الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۸۷۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه حوزه ICT راه نجات عقب‌ماندگی‌های اقتصادی کردستان

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: توسعه حوزه ICT در کردستان به نجات عقب‌ماندگی‌های اقتصادی تحمیل شده و شتاب‌دهی اقتصاد استان کمک خواهد کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، میثم عابدی ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی با فعالان حوزه ICT که در پارک علم و فناوری کردستان برگزار شد، اظهار داشت: استان کردستان به‌واسطه داشتن نیرو‌های جوان و متخصص در حوزه مهارت‌های مرتبط با ICT و اقتصاد دیجیتال، می‌تواند سهم قابل توجهی از اقتصاد دیجیتال کشور داشته باشد.

وی افزود: توسعه حوزه ICT در کردستان به نجات عقب‌ماندگی‌های اقتصادی تحمیل شده و شتاب‌دهی اقتصاد استان کمک خواهد کرد.

 معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات حوزه ICT را مردمی خواند و تصریح کرد: برای ایجاد تغییرات در استان می‌بایست مشکلات موجود احصا و با برنامه‌ریزی‌های مناسب موانع و مشکلات برطرف شود.

وی تصریح کرد: طی جلسات با فعالان راهکارهایی برای توسعه و گسترش فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان استان در حوزه مهارت‌های مرتبط با ICT و اقتصاد دیجیتال مطرح و پیگیری خواهد شد. 

عابدی همسایگی کردستان با کشور عراق و اقلیم را مزیت مناسبی دانست و عنوان کرد: با توجه به عقب‌ماندگی و تقاضای بازار عراق در حوزه اقتصاد دیجیتال و ICT، فرصت مناسبی برای حضور و توسعه خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان استان کردستان در این فضا وجود دارد.

وی به حوزه آموزش‌ دیجیتال اشاره و اضافه کرد: وزارت ارتباطات با همکاری آموزش و پرورش در حال اجرای برنامه ملی "ایران دیجیتال" است که سال گذشته به صورت آزمایشی در 10 استان اجرا شد و امسال در کل کشور انجام می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اذعان کرد: کردستان نیز با توجه به ظرفیت دانش‌آموزشی مناسب استان، 10هزار نفر از دانش‌آموزان دوره متوسطه با همکاری بخش خصوصی و آموزش و پرورش اجرا خواهد شد.

وی؛ هدف از سفر به استان کردستان را احصا‌ء‌ مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان حوزه صنعت، چاره‌اندیشی برای رفع آن‌ها و پیگیری مسائل وزارت‌خانه در استان کردستان عنوان کرد.

گفتنی است که در این جلسه واحد‌های دانش‌بنیان به طرح مسائل و موانع پیش‌روی شرکت‌ها پرداختند و خواستار حمایت‌های ویژه از سوی وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیران استانی شدند.

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی نگران کننده: امسال رشد اقتصادی نداریم؛ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم هم نباشید
  • پیش‌بینی قیمت ارز و نرخ تورم در سال ۱۴۰۳ | وضعیت رشد اقتصادی به کدام سو؟
  • نظم جهانی در آستانه فروپاشی است
  • دنیای اقتصاد : در سال ۱۴۰۳ نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت
  • در سال ۱۴۰۳ نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت
  • توسعه حوزه ICT راه نجات عقب‌ماندگی‌های اقتصادی کردستان
  • کاهش ۰.۰۲ درصدی قیمت جهانی نفت
  • کاهش ۰.۰۲ درصد ی قیمت جهانی نفت
  • نمایشگاه دستاوردهای وقف؛ روایتی از نشانه های رشد اقتصاد دانش بنیان در ایران
  • «نبض تولید» را روی موج رادیو اقتصاد بشنوید