Web Analytics Made Easy - Statcounter

۴ سال از توقیف فیلم عاشورایی «رستاخیز» می‌گذرد و پرونده این فیلم نه تنها همچنان بی‌نتیجه باز مانده، بلکه اخیرا یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم تاکید کرده، توقیف این اثر سینمایی اقدامی نامناسب بوده است.

خبرگزاری ایسنا: ۴ سال از توقیف فیلم عاشورایی «رستاخیز» می‌گذرد و پرونده این فیلم نه تنها همچنان بی‌نتیجه باز مانده، بلکه اخیرا یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم تاکید کرده، توقیف این اثر سینمایی اقدامی نامناسب بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 احمدرضا درویش که با احتساب یک دهه‌ای که برای ساخت «رستاخیز» صرف کرده، حدود ۱۵ سال است فیلمی روی پرده سینما‌ها نبرده، همچنان بلاتکلیف نمایش فیلمی است که این روز‌ها یعنی همزمان با ماه محرم می‌توانست جای خالی فیلم‌های مذهبی را در سینمای ایران پر کند.

در روز‌هایی که فیلم‌های کمدی سینمای ایران را قبضه کرده و بیشتر اخبار تولیدی سینما حاکی از ساخت فیلم‌های جدید با حال و هوای کمدی است و با هر مناسبت عزا، نمایش تعداد زیادی از آثار روی پرده سینما‌ها متوقف می‌شود، نبود فیلم‌های دینی و مذهبی بیش از پیش محسوس بوده و باز باید فقط افسوس خورد و گله کرد که دست سینمای ایران هر سال در این بخش خالی‌تر می‌شود.

در این بین شاید تنها امیدی که در چند سال گذشته وجود داشت به رفع مشکل فیلم «رستاخیز» مربوط بود که به نظر می‌رسد با شرایط موجود کورسوی امید باز شدن گره گور ماجرا از بین رفته است.

با این حال به تازگی حجت الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه هیچ تریبونی به اندازه سینما نمی‌تواند به صورت عمیق و گسترده تاثیرگذار باشد، گفته است: بعد از انقلاب اسلامی سه فیلم بیشتر در حوزه و در موضوع محرم ساخته نشده است؛ «روز واقعه»، «رستاخیز» که توقیف شد و «سفیر». سفیر و روز واقعه در همان مقطعی که ساخته شد بسیار پرطرفدار بود. اما اکنون این سوال مطرح می‌شود که به چه دلیل فیلمی با مضمون عاشورایی و محرم ساخته نمی‌شود؟ یا چرا فیلم‌های ساخته شده مثل «رستاخیز» با یک حرکت غیر قابل دفاع توقیف می‌شوند؟ این حرکات باعث می‌شود دیگر کسی رغبتی برای تولید این فیلم‌ها نداشته باشد.

او با انتقاد از توقیف فیلم «رستاخیز» گفت: به نظر من بسیار کار نامناسبی بود. متولیان سینمای ما در کشور هنوز هم به این موضوع نپرداخته‌اند که این سینما فقط برای جمعیت اندکی نیست؛ ما باید فکری به حال محتوای فیلم‌های‌مان بکنیم تا به سمت سالن‌های استاندارد قدم برداریم، اگر محتوا را بررسی کنیم می‌توانیم برای مشهد یک ماموریت خاصی تعریف کنیم؛ برای مثال زائری که برای زیارت به مشهد می‌آید، مطمئنا زمان آزاد هم دارد. ما می‌توانیم فیلم‌هایی با محتوای معناگرا، مذهبی و دینی را که تولید کرده‌ایم در مشهد داشته باشیم و سالن‌هایی که بتواند برای زائر این امکان را فراهم کند.

این نماینده مجلس در حالی اینگونه نسبت به توقیف فیلم «رستاخیز» که به دلیل نمایش چهره حضرت ابوالفضل (ع) امکان نمایش ندارد و فقط سال ۹۴ در چند سانس محدود با مجوز وزارت ارشاد روی پرده رفت و بعد هم با برخی اعتراض‌ها (از جمله در همان مشهد) از پرده پایین کشیده شد، انتقاد می‌کند که اظهارنظر برخی دولتی‌ها از جمله سید عباس صالحی ـ. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ. (حدود یک سال قبل) نشان داده این فیلم برای اکران خارجی مشکلی ندارد، اما در ایران فعلا نمی‌شود کاری برای آن کرد.

همچنین احمدرضا درویش سال قبل در برنامه تلویزیونی «چهل چراغ» درباره سال‌های سپری شده برای تولید «رستاخیز» گفته بود: چنین فیلمی اصلا نمی‌تواند شکل زیرزمینی داشته باشد، بنابراین باید در همه ابعاد به شکل شفاف و روشن ساخته می‌شد و تمام مقاصد و چشم‌انداز خود را به طور عینی مشخص می‌کرد. ما برای «رستاخیز» در بُعد تاریخی و مشورت با علمای محترم و مراجع گرامی و در بُعد حقوقی و قانونی کم نگذاشتیم. این فیلم مشاورانی در مباحث تاریخی و مبانی شرعی و فقهی داشته است. حتی در بحث سرمایه‌گذاری هم یک جور‌هایی متبرک به وجوه متبرکه است. در زمینه مسائل قانونی پروانه ساخت این فیلم ۹ بار در طی ۹ سال تمدید شد. در جشنواره فیلم فجر هم شرکت کرد. معنی‌اش این است که شورا‌های بازبینی این فیلم را دیدند و اجازه دادند تا هیات داوران جشنواره و منتقدان و جامعه سینمایی و مردم فیلم را در جشنواره ببینند و داوران جشنواره، «رستاخیز» را به عنوان بهترین فیلم انتخاب و ۹ سیمرغ به آن بدهند. پس «رستاخیز» بی معنا ساخته نشد.

او با تاکید برحساسیت‌هایی که بر ساخت این نوع فیلم‌ها وجود دارد، اضافه کرده بود: بیش از ۲۵ سال آرزو داشتم تا در کارنامه‌ام اثری مربوط به حادثه عاشورا و قیام اباعبدالله الحسین (ع) وجود داشته باشد، اما همیشه برای این کار ترس و نگرانی داشتم. چون بالاخره این گونه معارف در عین این که بستر مناسبی برای پرداخت است و دستاورد عظیمی را برای رویاپردازی، خیال، بروز احساس و درس آموزی‌ها برای فیلمساز به همراه دارد، با مسئولیت سنگینی نیز همراه است.

درویش در آن برنامه درباره اتفاقات رخ داده برای فیلم عاشورایی «رستاخیز» در اکران عمومی هم گفته بود: بعد از جشنواره فیلم فجر افرادی به مشورت گرفته شدند تا اگر نقد و نظری وجود دارد، ارائه دهند. این فیلم برای کسب پروانه نمایش بیش از ۵۰ نمایش خصوصی برای مسئولان، روحانیون محترم و اساتید دانشگاه و اقشار مختلف مردم داشت و نکاتی که می‌توانست محل اختلاف باشد مورد نظر گرفته شد و اصلاحاتی را خودمان انجام دادیم، یعنی فارغ از حوزه قانون و ممیزی قبل از اکران عمومی همه نوع پالایشی را صورت دادیم و بعد هم شورای پروانه نمایش فیلم را دید و مجوز صادر شد. حتی مجلس شورای اسلامی، کمیسیون فرهنگی و رئیس کمیسیون هم تائید کردند که فیلم رستاخیز بدون اشکال است و حجت را تمام شده دانستند. مسئولان قبلی وزارت ارشاد (در زمان مدیریت حجت‌الله ایوبی در سازمان سینمایی و وزارت علی جنتی) هم با خیال راحت سخنانی در دفاع از فیلم و مفتخر بودن به ساختش ارائه دادند و فیلم اکران شد، اما در همان روز اول دچار مشکل شد.

کارگردان فیلم رستاخیز دلیل اصلی مبنی بر عدم نمایش فیلم عاشورایی خود را نمایش چهره شخصیت دینی دانست و درباره دلایل خود برای چنین تصویرسازی اظهار کرده بود: اساسا وقتی که روایتی داستان گونه و با نگاه درام و با زبان سینما صورت بگیرد، حذف چهره شخصیت یک تناقض مهم است. ما نمی‌توانیم مجموعه آلام و احساسات و عواطف درونی یک انسان را بدون نمایش چهره‌اش بروز دهیم. اگر قرار است در جمهوری اسلامی و در کشوری شیعه با توجه به نیاز‌های فعلی به چهره شخصیت‌های دینی پرداخته شود، مشکلاتی برای افرادی مثل من ایجاد می‌شود.

احمدرضا درویش درباره برخی از پیشنهادات صورت یافته برای رفع در محاق ماندگی «رستاخیز» پاسخ داده بود: متاسفانه در یک برخورد غیر تخصصی از ناحیه وزیر وقت ارشاد بحث تاباندن نور مطرح شد. این راه حل جز، وهم قضیه چیز دیگری را به دنبال نداشت. اگر چه به لحاظ فنی هم چنین چیزی برای «رستاخیز» امکان پذیر نیست. اگر قرار است در پرداخت به زندگی ائمه (ع) فقط به صحابه بپردازیم، می‌توان آن را به شکل دستورالعمل صادر کرد تا دیگر فیلمسازان و تهیه‌کنندگان وقت خود را برای مواردی خارج از این محدوده نگذارند. هر چند با اتفاقی که برای «رستاخیز» افتاد قطعا این شرایط در عمل خواهد افتاد و دیگر کسی جرات نمی‌کند تا به سراغ شخصیت‌های دینی برود.

در این سال‌ها سازندگان این فیلم همواره بر داشتن مجوز لازم از برخی مراجع برای ساخت «رستاخیز» به شکل فعلی تاکید داشتند و البته درویش اختلاف دیدگاه‌ها میان مراجع دینی و بسیاری از اتفاقات سیاسی و اجتماعی را دلیل به سامان نرسیدن فیلم «رستاخیز دانسته و گفته بود: اگر اعتقاد داریم یکی از مهم‌ترین مسائل در واقعه عاشورا بحث عدالت است، پرسشم این است مسئولانی که به طور مستقیم مسئول هستند و مجوز‌هایی را صادر کردند و براساس آن مجوز‌ها اعتمادی صورت گرفته است و افرادی در داخل و خارج از کشور سرمایه گذاری هنگفتی صورت دادند، چه نقشی دارند؟ در این جا ظلم مضاعفی هم به حوزه فرهنگ و هم به نیاز مردم و نسل جوان شده است. مسئول این قضایا کیست؟

او مطالبه حقوقی فیلم و رفتار غیرقانونی و غیراخلاقی با سرمایه‌گذاران را موضوعی عنوان کرده بود که باید مدنظر قرار گیرد. ضمن اینکه بحث معنوی را هم مورد اشاره قرار داده بود که بیشتر این حق به کارگردان فیلم مربوط می‌شود، چون بالاخره کسانی که جمع شدند و فیلم را با هدایت فیلمساز و اعتماد به او ساختند، حقوقی دارند و باید زحمت آن‌ها توسط مردم دیده شود و مورد ارزیابی قرار بگیرد.

«رستاخیز» که از مقطع تاریخی مرگ معاویه تا شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا را روایت می‌کند، در سی و دومین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت ٩ سیمرغ بلورین و جایزه مصطفی عقاد شد. همچنین «رستاخیز» در اولین حضور جهانی خود در جشنواره فیلم بغداد جایزه بزرگ و تندیس تماشاگران را گرفت.

البته این فیلم با وجود همه اخباری که درباره آن منتشر شده هنوز نقاط مبهم زیادی دارد و سوال‌های بی‌جواب بسیاری باقی مانده که در گپ‌وگفت‌های غیررسمی با برخی مسئولان و کسانی که در جریان روند آن بوده‌اند بیشتر آشکار می‌شود. از جمله اینکه آیا واقعا درویش مخالف هر تغییری در «رستاخیز» برای به نمایش درآمدن آن بود؟ آیا خسارت مالی که سازندگان فیلم بر دریافت آن اصرار داشتند، به طور کامل پرداخت شد؟ آیا همانطورکه رسمی و غیررسمی بار‌ها گفته شده و حتی ابراهیم داروغه‌زاده ـ. معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی ـ. هم برآن اذعان داشته، تعیین تکلیف این فیلم خارج از توان دولت است؟ آیا آنطور که مدیران وزارت ارشاد در مقطعی تاکید داشتند که این فیلم حتما اکران می‌شود، «رستاخیز» سرانجام رنگ پرده را در سینما‌های ایران آن هم بدون اعتراض، به خود می‌بیند؟

منبع: فردا

کلیدواژه: رستاخیز سریال تصاویر احمدرضا درویش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۸۸۷۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزی که پل شریدر فیلمساز معروف آمریکایی به تهران آمد

پل شریدر که به زودی با جدیدترین فیلمش راهی جشنواره کن می‌شود، پنج سال قبل در چنین روزی به بهانه حشنواره جهانی فیلم فجر در تهران حضور داشت و از سینمای ایران و آینده سینما صحبت کرد.

به گزارش ایسنا، تا پیش از شیوع کرونا و تغییرات مدیریتی در سینما، چند سالی بود که جشنواره فیلم فجر نه فقط در بهمن‌ماه بلکه در اردیبهشت‌ماه با ساختار و شمایلی متفاوت برگزار می‌شد و میزبان سینماگران و فیلم‌هایی از کشورهای دیگر بود.  

جشنواره جهانی فجر با وجود برخی انتقادهایی که در داخل کشور نسبت به آن مطرح می‌شد، جایگاهی پیدا کرده بود که در همان چند دوره‌ی برگزاری چهره‌های بنامی از سینمای دنیا را به ایران کشاند از جمله پل ژوزف شریدر که درست در همین روز چهارم اردیبهشت‌ماه در نشستی خبری در پردیس سینمایی چارسو مقابل خبرنگاران ایرانی نشست.

شریدر -فیلمنامه‌نویس و کارگردان مشهور امریکایی - که فیلمنامه‌های «راننده تاکسی» و «گاو خشمگین» ساخته مارتین اسکورسیزی را نوشته و در روزهای گذشته فیلم جدیدش با نام «اوه، کانادا» به بخش مسابقه اصلی جشنواره کن راه یافته است، اردیبهشت سال ۱۳۹۸ به جشنواره جهانی فجر در تهران آمد و پس از برگزاری یک کارگاه فیلمنامه نویسی، در یک نشست خبری پاسخگوی سوال‌ اهالی رسانه شد.

او در آن نشست با اشاره به اینکه «در دنیا چند فستیوال هستند که می‌توان جشنواره جهانی فجر را با آن‌ها مقایسه کرد مثل جشنواره تورنتو ولی از ابعاد این جشنواره و تعداد فیلم‌های حاضر در آن شگفت‌زده شدم» درباره آشنایی‌ خود با سینمای ایران گفته بود: «درباره جایگاه سینمای ایران که تردیدی نیست چون جایگاه ویژه‌ای دارد. در ۱۵ سال گذشته (تا سال ۱۳۹۸) سه نهضت ملی سینمای ایران، رومانی و آرژانتین شکل گرفته و همیشه این انتظار می‌رود که در هر جشنواره‌ای از سینمای ایران فیلمی حضور داشته باشد.  برای بیشتر ما در غرب، سینمای ایران با کیارستمی شروع شد ولی بعد به فرهادی رسیدیم و حالا هم فیلم‌های دیگری هستند. یکی از دوستان من گادفری چیشایر (منتقد آمریکایی) است که فیلم‌های ایرانی زیادی دیده و کتابی درباره سینمای ایران می‌نویسد و به من فیلم‌های ایرانی پیشنهاد می‌دهد.»

شریدر که سال گذشته در جشنواره فیلم ونیز با دریافت جایزه یک عمر دستاورد هنری تقدر شد، درباره آینده سینما با وجود شبکه‌های مختلف و کمپانی‌هایی مثل نتفلیکس بیان کرده بود: «من فکر می‌کنم در این صد سال هرچه آموختیم خیلی به کارمان نیاید چون همه چیز تغییر کرده، مدت زمان فیلم‌ها عوض شده و اینکه کجا فیلم ببینیم و چگونگی پخش و عرضه، همگی تغییر کرده است. قبلاً فکر می‌کردم در یک مقطع گذار هستیم ولی الان فکر می‌کنم در یک مقطع گذار دائم هستیم. الان دیگر بازار هدف، آمریکایی‌ها نیستند بلکه برای چینی‌ها می‌سازیم.»

وی همچنین با اشاره به رشد روزافزون تکنولوژی گفته بود: «در حالی‌که فیلم‌ها منحصر به کلاس خاصی از فیلم‌سازان بودند، تکنولوژی این مرزها را شکسته و هر کسی می‌تواند فیلم بسازد. پس خبر خوب برای آینده سینما این است که هر کسی می‌تواند فیلم بسازد ولی خبر بد این است که دیگر نمی‌شود امرار معاش کرد.»

شریدر در بخشی دیگر از آن نشست درباره اینکه به نظر می‌رسد شناختش از سینمای ایران بیشتر با فیلمسازانی باشد که به نوعی سیاسی شناخته شده‌اند، بیان کرده بود: «تا جایی که من می‌دانم دو نوع سینما در ایران وجود دارد؛ یکی برای مجامع عمومی است و یکی هم داخلی و من بیشتر فیلم‌هایی را دیده‌ام که بیرون نمایش داشته‌اند، اما فیلم‌هایی را که درباره جنگ بوده چون خارج از کشور چندان نمایشی نداشته مسلماً ندیده‌ام. شما مثل فیلیپین دو سینمای داخلی و خارجی دارید و به همین دلیل دو جشنواره فجر هم دارید. با این حال من هیچ‌کدام از کارگردان‌ها مثل کیارستمی، فرهادی و پناهی را سیاسی نمی‌دانم ولی می‌دانم فیلم‌های سیاسی جذابی می‌شود اینجا ساخت.

این فیلمساز امریکایی در آن مقطع در واکنش به تحریم‌های رییس جمهور وقت ایالات متحده (دونالد ترامپ) علیه ایران و آسیب‌های آن به هنرمندان و سینما با ابراز تأسف از تحریم‌ها اظهار کرده بود: «الان دورانی است که نمی‌شود به امریکایی بودن افتخار کرد، در حالی که من همیشه و حتی زمان جنگ ویتنام به آمریکایی بودنم افتخار می‌کردم. در حال حاضر آنچه پیش آمده به بهانه تغییر رژیم ایران و در واقع برای دستیابی به نفت و منابع طبیعی شما است و این چیزی است که در ۱۰۰ سال گذشته وجود داشته و تأثیر یک هنرمند در مقایسه با ماشین پروپاگاندا خیلی اندک است. به همین دلیل به نظرم این وضعیت بسیار عذاب‌آور است.»

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: اعتراض سینماگر مطرح آمریکایی به فهرست برترین فیلم‌های تاریخ سینما اعلام فیلم‌های حاضر در جشنواره کن ۲۰۲۴ ؛ ایران هیچ نماینده‌ای ندارد غافلگیری‌های جشنواره کن ۷۷ برای عاشقان سینما

دیگر خبرها

  • اجاره آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر در تهران؛ رستاخیز یکخوابه‌ها
  • پشت پرده حضور اورونوف در پرسپولیس؛اوسمار حقیقت را فاش کرد
  • «تشریفات ساده»، تلفیقی از تئاتر و سینما
  • «مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست
  • پشت پرده افزایش خودکشی رزیدنت‌ها در ایران
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد
  • روزی که پل شریدر فیلمساز معروف آمریکایی به تهران آمد
  • پرده جدیدی از شبکه نمایش‌های خانگی؛ آیا حرف اول و آخر را پول می‌زند؟
  • ماجرای رقابت پشت‌پرده ایران و پاکستان در بندر چابهار و گوادر!
  • انتقادها به «گناه فرشته» و ماجرای سخنان جنجالی یک مدیر!