Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@16:06:47 GMT

دليل نا آرامى بازار سكه و ارز چيست؟

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۸۸۹۲۹

دليل نا آرامى بازار سكه و ارز چيست؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  فرشید سلیمی، استاد دانشگاه آزاد ارومیه تصریح کرد: ‏وجود تحریم‌های اقتصادی، عدم پاسخگویی شفاف، عدم اعتماد مردم به برخی سیاست‌ها ‏که منجر به افزایش تقاضای ارز و سکه توسط مردم برای حفظ ارزش پول خودشان شد، تزریق نشدن ارز مورد ‏نیاز توسط دولت و بانک مرکزی به بازار در مقابل تقاضای مردم، افزایش تورم و کاهش نرخ سود بانکی در ‏شهریور ماه سال ۹۶ که منجر به هدایت نقدینگی به بازار‌های سرگردان ارز، طلا و مسکن شد می‌تواند به عنوان علل افزایش قیمت سکه و ارز باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: هم‌چنین ‏مهم‌ترین عامل را می‌توان رانت و فساد دانست که ارز دولتی به افرادی تعلق گرفت که بجای هدایت کالا‌های خریداری ‏شده به بازار با قیمت دولتی، به احتکار کالا‌ها پرداختند و منجر به افزایش قیمت سکه و ارز به صورت روزانه ‏شدند. ‏

این استاد دانشگاه با بیان این پیشنهاد که دولت در سیاست‌های اقتصادی خود تجدیدنظر کند، گفت: مردم و دولت مکمل هم هستند، مردم زمانی می‌توانند از سیاست‌های دولت حمایت کنند که تشخیص دهند ‏دولت در کنار آن‌ها قرار دارد و به فکر اشتغال جوانان، رفاه قشر آسیب دیده و درست کردن وضعیت فعلی و ‏بسیاری از مشکلات مطرح شده است. ‏

سلیمی با بیان این‌که بازار ثانویه ارز نتوانست در کنترل و تعدیل قیمت‌ها موثر باشد، به علل ناکارآمدی بازار ارز ثانویه اشاره کرد و گفت: به دلیل مشکلات پیش آمده در کسب درآمد ارزی و مشکلات ‏ناشی از مسئله انتقال پول به کشور به خاطر تحریم بانک مرکزی، فعال نبودن صنایع ایران و وابستگی به ‏واردات مواد خام اولیه و کاهش صادرات غیر نفتی، عدم سرمایه گذاری و همکاری نکردن کشور‌های دیگر با ایران بخاطر ترس از تحریم‌های آمریکا و نبود شفافیت و کنترل نشدن بازار ثانویه و هم‌چنین اختلاف قیمت ارز ‏دولتی ۴۲۰۰ با قیمت بازار ثانویه ارز، عرضه ارز با قیمت پایین در این بازار صورت نگرفت و این عوامل به ‏ناکارآمدی بازار ارز ثانویه منجر شد. ‏

وی ادامه داد: بازار ثانویه ارز و سامانه نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) برای کنترل قیمت ارز راه اندازی شد و قرار ‏شد که دلار‌های حاصل از صادرات صادرکنندگان به قیمت ۴۲۰۰ تومان به این سامانه واریز شود و هم‌چنین ‏واردکنندگان نیز دلار مورد نیاز خود جهت واردات کالا را از همین سامانه و به قیمت کمی بالاتر از قیمت ‏دولتی ۴۲۰۰ تومان تامین کنند، ولی فاصله گرفتن قیمت ارز دولتی با قیمت بازار سبب شد که برخی ‏صادرکنندگان از جمله پتروشیمی‌ها از دستور دولت برای واریز دلار‌های خود به سامانه نیما سرپیچی کنند و ‏ترجیح دادند دلار‌های خود را در بازار آزاد به فروش برسانند و همین عرضه نشدن ارز و افزایش تقاضای ارز ‏توسط مردم به افزایش قیمت‌ها منجر شد.

این استاد اقتصاد با بیان این‌که دولت در زمان فعلی باید در ‏کنار مردم قرار گیرد و طبق فرمایشات ریاست جمهوری، شرایط کنونی نباید جنگ مابین احزاب و گروه‌ها ‏باشد، تصریح کرد: دولت و مسئولان و تمام احزاب با توجه به مشکلات فعلی و قرار گرفتن در شرایط بحرانی و ممانعت ‏از تبعات بیشتر در آینده، یکبار بشکل جدی تصمیم گیری کنند و شعار و صحبت‌های داده شده توسط هریک ‏از مسئولین به عمل تبدیل شود، در غیر این صورت وضعیت رفته رفته آشفته خواهد شد. ‏

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بازار ارز قیمت سکه قیمت دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۸۸۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم کاهش قیمت سکه در بازار

به گزارش جام جم آنلاین، محمد کشتی‌آرای - نایب‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران - در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی اظهار کرد: بازارهای جهانی همچنان در مسیر صعودی خود با سرعت قابل توجهی در حرکت است؛ این هفته نیز همچون روال یک‌ماهه اخیر، قیمت‌ طلا در بازارهای جهانی رو به افزایش گذاشته و در این مسیر صعودی باقی مانده است؛ به گونه‌ای که هر اونس جهانی طلا با ٣۶ دلار افزایش به ٢٣٧٩ دلار رسید. این درحالی است که ابتدای هفته هر اونس طلای جهانی ٢٣۴٣ دلار قیمت داشت.

وی ادامه داد: علیرغم افزایش قیمت در بازارهای جهانی، همچنان قیمت‌ها در بازارهای داخلی کاهشی طی شده است؛ هرچند که در ابتدای هفته برای ساعاتی شاهد افزایش قیمت جهانی انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا بودیم اما این روند چندان طولی نکشید و روند کاهشی قیمت‌ها طی شد.

کشتی‌آرای در رابطه با آخرین قیمت سکه و طلا در بازار در پایان هفته (آخرین معاملات روز گذشته/پنجشنبه) و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: هر قطعه‌ سکه تمام طرح جدید با ۴٠٠ هزار تومان کاهش نسبت به ابتدای هفته‌، در آخرین معاملات دیروز به ۴۴ میلیون و ٩٠٠ هزار تومان و سکه تمام طرح قدیم نیز با ٨٠٠ تومان کاهش به ۴١ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان رسید. نیم سکه و ربع سکه هریک با ۵٠٠ هزار تومان کاهش نسبت به ابتدای هفته در آخرین معاملات پایانی هفته، به ترتیب ٢۶ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان و ١۶ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان تعیین قیمت شدند. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز با ٧٠٠ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به ابتدای هفته در آخرین معاملات هفت میلیون و ٣٠٠ هزار تومان دادوستد شد. 

این کارشناس بازار سکه و طلا خاطر نشان کرد: روند صعودی قیمت طلا در بازارهای جهانی، قیمت طلا در بازارهای داخلی را تحت تأثیر قرار داده و اجازه نداد روند کاهشی که در اوایل هفته داشت، ادامه یابد. هر مثقال طلای ١٧ عیار روز پایان هفته  ١۶ میلیون و ۶۵٠ هزار تومان قیمت داشت. هر گرم طلای ١٨ عیار اما حدود ۶٠ هزار تومان افزایش در آخرین معاملات روز پنجشنبه سه میلیون و ٨۴٣ هزار تومان مبنای معاملات مصنوعات طلا قرار گرفت.

کشتی‌آرای در رابطه با آخرین وضعیت حباب سکه نیز گفت: باتوجه به افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی، بهای سکه در بازار داخل به رقم واقعی خود نزدیک تر شده و حباب آن کمی تخلیه شده است. براساس آخرین معاملات پایانی هفته، هر قطعه سکه دارای هفت میلیون و ٢٠٠ هزار تومان دارای حباب است که به نسبت اوایل هفته که در کانال هشت میلیون تومان بود، کاهش یافته است. در مجموع جز روزهای ابتدایی هفته که قیمت‌ها کمی هیجانی بالا رفت، در طول هفته بازار به آرامش رسید و حباب سکه و قیمت انواع قطعات سکه کاهشی شد.

دیگر خبرها

  • رکورد تاریخی قیمت جهانی طلا
  • تداوم کاهش قیمت سکه در بازار
  • بورس سرخپوش شد، سکه آمپر چسپاند؛ آیا سفر مردم بی تاثیر از دلار آزاد است؟
  • سکه در یک قدمی ۴۵ میلیون تومان
  • ایستادگی سکه در کانال ۴۴ میلیون تومانی
  • تخلیه التهاب بازار ارز و طلا و تداوم کاهش قیمت‌ها
  • افزایش قیمت سکه در بازار تهران
  • آخرین قیمت طلا و سکه در بازار
  • هیجانات بازار ارز تخلیه شد؟
  • گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان قابل انکار نیست