Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛  زنان و دختران در دو شهرستان خرم آباد و بروجرد، از صبح روز تاسوعا تا شب آیین چهل منبری را برگزار می‌کنند، در شهرستان خرم آباد آیین عزاداری چهل منبری در محله قدیمی باغ دختران، برگزار می‌شود.

در این آیین که هر ساله با حضور گسترده زنان و دختران، برگزار می‌شود، زنان و دختران با چهره‌ای پوشیده شده چهل سقا خانه و یا تکیه را با پای برهنه به قصد ادای نذر رفته، شمع و چراغ روشن کرده و حاجات خود را از درگاه الهی و به واسطه شهدای کربلا طلب می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در خرم آباد رایج است که زنان عزادار با پوشدن لباس سیاه و چادر سیاه از خانه خود حرکت می‌کند و با تهیه چهل شمع و چهل نقل، قند و یا شکلات روانه برگزاری این آیین می‌شوند.

زنان عزادار خرم آبادی، این آیین را با پوشاندن چهره خود و بستن نقاب و برخی از زنان نیز این آیین را با پای برهنه برگزار می‌کنند.

روزه سکوت در چهل منبر

از دیگر رسوم زنان و دختران خرم آبادی در برگزاری این آیین عزداری این است، که شرکت کنندگان در این آیین پس از نیت مهر سکوت بر لب زده و تا پایان مراسم با سکوت برگزار می‌شود و عزاداران در سکوت خود ذکر گفته و صلوات می‌فرستند.

 

زنان چهل منبری در طول برگزاری این آیین سنتی ت‍ن‍‍ه‍‍ا ب‍‍ا ذک‍ر ک‍ل‍م‍ه ال‍ل‍ه و ی‍‍ا ف‍رس‍ت‍‍ادن ص‍ل‍و‌ات ب‍ر م‍ح‍م‍د (صلی الله علیه و آله) و خ‍‍ان‍د‌ان پ‍‍اک‍ش م‍س‍ی‍ر ح‍رک‍ت خ‍ود ر‌ا اد‌ام‍ه م‍‍ی د‌ه‍ن‍د.

زیارت امامزاده زید بن علی (ع)

زنان خرم آبادی با حضور در مرقد امامزاده زید بن علی (علیه السلام) خرم آباد، پس از زیارت نیت کرده و به سمت محل برگزاری این مراسم در محله قدیمی باغ دختران خرم آباد است روانه می‌شوند.

این محل از قدیم الایام محل برگزاری آیین عزاداری چهل منبری در شهر خرم آباد بوده است و معمولا منبر‌های عزاداری که شامل مکانی برای روشن شدن شمع عزاداری و محلی برای جمع آوری قند و نقل‌های همراه شمع است بر درب منازل شهدا روشن می‌شود.

در آیین چهل منبری زنان و دختران چهل منبری با پای برهنه و صورت‌های پوشیده شهر را با شمع‌های حزن انگیز روز تاسوعا زینت می‌دهند.

برخی از زنان چهل منبری جهت گم نکردن دوستان همراه خود در این آیین چادر ها‌ی خود را به چادر دوستانشان گره می‌زنند و در طی برگزاری آیین هیچ حرفی زده نشده و تنها در دل راز و نیاز می‌کنند.


در آیین چهل منبری زنان و دختران حاجتمند تعداد چهل شمع و چهل نقل را به نیت در این مراسم روشن می‌کنند، تا حاجت خود را از باب الحوائج در روز شهادتش طلب کنند.

منزل به منزل شمع‌های حزن و اندوه روشن می‌شود، تا عزادار به منزل چهلم برسد و چهلمین شمع خود را روشن کند، در منزل چهلم آیین چهل منبری که بسته به مکان آغاز این آیین در محل مشخص شده برای آیین چهل منبری برای هر کدام از برگزار کنندگان این آیین متفاوت است، زنان و دختران حاجتمند، با با قرائت دعا‌های مختلف و طلب حاجت نقاب را از چهره برداشته و می‌توانند صحبت کنند.

در منبر چهلم گاهی زنان حاجتمند با برداشتن یک شمع یا نقل به نیت برآورده شدن حاجت، تا سال آینده به انتظار گرفتن حاجت می‌نشینند.

زنانی که حجات خود را تا تاسوعای سال بعد بگیرند، با شرکت در این آیین سنتی و با حضور در منبر چهلم سال قبل خود نذوراتی را بین مردم پخش می‌کند.

گزارش از سعیده دریکوند

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مناسبت های مذهبی محرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۸۹۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتکاف علمی دانش آموزان لرستانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، مدیرکل آموزش و پرورش لرستان در بازدید از پایگاه علمی دبیرستان دخترانه شاهد خرم آباد گفت: طرح اعتکاف علمی در ۱۵ مدرسه منتخب استان در حال اجرا است تا دانش آموزان پایه دوازدهم بتوانند در ایام تعطیلات نوروز بدون دغدغه و در محیطی آرام مطالعه کنند.

رضا عزتی افزود: در این طرح با حضور معلمان به مشکلات درسی دانش آموزان نیز پرداخته می‌شود.

وی اظهارداشت: برای ارتقا و برگزاری کلاس‌های فوق برنامه و تقویتی و همچنین اعتکاف علمی اعتباری در نظر گرفته شده تا دانش آموزان لرستانی همانند پارسال با کسب رتبه‌های خوب در آزمون سراسری بدرخشند.

گفتنی است سال گذشته بعد از تجزیه و تحلیل امتحانات دی ماه با حضور مدیران شهرستان‌ها و مناطق، کلاس‌های تقویتی و فوق برنامه برای دانش آموزان برگزار شد که نتیجه آن موفقیت دانش آموزان استان در آزمون سراسری بود.

دانش آموزان هم با ابراز رضایت از محیط مدرسه خواستار استمرار طرح اعتکاف علمی در ایام تعطیل به ویژه روز‌های پنج شنبه و جمعه بعد از تعطیلات نوروز شدند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • درباره‌ی تجربه سوگ
  • واکنش عجیب دختران بعد از دیدن شهاب حسینی (فیلم)
  • اعتکاف علمی دانش آموزان لرستانی
  • عکس العمل دختران پس از دیدن شهاب حسینی
  • (ویدئو) واکنش عجیب دختران بعد از دیدن شهاب حسینی
  • ببینید | واکنش عجیب دختران بعد از دیدن شهاب حسینی
  • آتش بازى دختران بسكتبال با حذف كره جنوبى
  • ۲۵ هزار لرستانی تحت پوشش طرح «زندگی با آیه‌ها» قرار می‌گیرند
  • اشک و لبخند دختران ورزشکار خوزستانی در سالی که گذشت
  • برگزاری مراسم «گرگیعان» در حاشیه تمرین امروز استقلال خوزستان