Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی‌اصغر یوسف‌گمرکچی از پژوهشگران و قزوین‌شناس در گفت‌وگو با ايكنا از قزوین، اظهار کرد: در قزوین وقتی‌که عید غدیر تمام می‌شد بوی محرم می‌آمد و مردم شروع به آماده کردن تکیه‌ها می‌کردند و 2 روز قبل از محرم آئین سیاه‌پوشان برگزار می‌شد که طی آن مساجد، تکایا و امامزاده‌ها را با پارچه سیاه، سیاه‌پوش می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یوسف‌گمرکچی گفت: از رسوم گذشته قزوینی‌ها در گذشته می‌توان به سیاه‌پوشان، دیدوبازدید هیئت‌ها و نعش‌کشان اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه در ماه محرم رسومی برگزار می‌شد که در حال حاضر بسیاری از آن رسوم از بین رفته است، اشاره کرد: در گذشته دسته‌های‌ عزاداری 3 روز مانده به عاشورا از هیئت‌ها بیرون آمده و به امامزادگان مانند امامزاده علی (ع) می‌رفتند در حال حاضر نیز چند روز مانده به عاشورا هیئت‌ها هر شب به یک امامزاده می‌روند برای مثال یک‌شب به امامزاده علی (ع)، یک‌شب امامزاده آمنه خاتون، امامزاده سلطان سید محمد و درنهایت روز عاشورا به امامزاده حسین (ع) می‌روند.
این پژوهشگر عنوان کرد: در قدیم از شب اول محرم هیئت‌ها دیدوبازدید داشتند که این رسم از دوران صفویه و اوایل دوره قاجار در قزوین برجای‌مانده و تا 50 سال پیش نیز برگزار می‌شد؛ این رسم علاوه بر صله‌رحم دیدوبازدید هیئت نیز محسوب می‌شد.
وی در خصوص رسم دیدوبازدید هیئت‌ها توضیح داد: هیئت میزبان سر کوچه و یا خیابان هیئت خود به استقبال هیئت میهمان می‌آمد؛ در این استقبال معمولاً گوسفند قربانی می‌کردند و با گوشت آن در شب بعد برای عزاداران آبگوشت بزباش طبخ می‌کردند.
یوسف‌گمرکچی تصریح کرد: در قزوین هیئت‌های مساجد در میلاد و یا شهادت امامان به مسجدی که نام آن امام را که بر آن نهاده بودند می‌رفتند؛ برای نمونه در میلاد امام حسن (ع) همه مساجد به مسجد امام حسن می‌رفتند و بدین ترتیب مساجد می‌دانستند که در چه روزی میزبان سایر مساجد هستند ولی امروزه این رسم وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: در محرم مساجد با چای از میهمانان پذیرایی و چراغ‌ها را خاموش می‌کردند و نوحه‌خوانان میزبان و میهمان به ترتیب مداحی کرده و حتی بدرقه میهمانان نیز با نوای مداحی همراه بود که از جمله آن‌ها می‌توان به «عزادار حسینی خوش‌آمدی خوش‌آمدی» اشاره کرد؛ در حال حاضر این رسم نیز وجود ندارد و از بین رفته است.

زنان قزوينی‌ در خانه سیاه‌پوشان

این پژوهشگر با اشاره به اینکه دو روز پس از عاشورا مراسم نعش‌کشان برگزار می‌شود که مختص قزوین است و از دوره صفویه تا به امروز برگزار می‌شود، تشریح کرد: دو روز بعد از واقع عاشورا زنان قبیله بنی اسد شهدای کربلا را تشییع کردند و این مراسم در قزوین به‌صورت نمادین از مسیر امامزاده اسماعیل تا امامزاده حسین (ع) برگزار می‌شود و در گذشته از کوچه و محله این مسیر را طی می‌کردند ولی در سالیان اخیر این مسیر از خیابان سپه طی می‌شود.
وی ابراز کرد: یک روز مانده به تاسوعا نیز برخی از زنان قزوینی به خانه سیاه‌پوشان می‌روند و مراسمی با حضور زنان برگزار می‌شود و معمولاً نیز غذای نذری از جمله عدس‌پلو طبخ و توزیع می‌شود.
یوسف‌گمرکچی اضافه کرد: حسینیه آسیدجمال نیز در پشت مسجد جامع قرار دارد و در طول سال فقط در دهه اول محرم در آن مراسم عزاداری برپا می‌شود و خانم‌ها در این حسینیه حضور پیدا می‌کنند.
وی با اشاره به گذشته‌های دور عنوان کرد: در سال‌های دور برق نبود و به همین دلیل طبق‌هایی ساخته شد که علت آن این است که داخل این طبق‌ها چند چراغ قرار می‌دادند که با روغن کرچک می‌سوختند و داخل طبق را با چند آیینه انعکاس نوری ایجاد می‌کردند.
این پژوهشگر تشریح کرد: طبق را جلوی علامت حرکت می‌دادند که وظیفه آن روشن کردن زیر پای عزاداران بود تا بتوانند حرکت کنند. طبق گردان، طبق را به‌آرامی حرکت می‌داد چراکه چراغ‌های داخل طبق نورهای با شدت متفاوتی داشتند و این چرخش آرام موجب می‌شد تا چراغ‌های با نور زیاد همه‌جا را روشن کند.
یوسف‌گمرکچی یادآور شد: در حال حاضر باگذشت سالیان زیاد و وجود برق، ارتفاع طبق‌ها افزایش يافته و به آن پَر نیز آویزان می‌کنند.

انتهای‌ پيام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ايكنا قزوين قرآن محرم آيين رسوم عاشورا تاسوعا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۸۹۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلسه هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در پردیس دانشگاه


هرمزگان-جام جم انلاین-جلسه هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان صبح امروز در پردیس دانشگاه برگزار شد.


اعضای هیئت رئیسه دانشگاه صبح امروز، 2اردیبهشت‌ماه و همزمان با دومین روز از هفته سلامت پس از غبارروبی مرقد شهدای گمنام در پردیس و تجدید میثاق با شهدای گمنام، جلسه هیئت رئیسه را برگزار کردند.


دکتر غلامعلی جاودان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در این جلسه گفت: نقش اصلی ما به عنوان دانشگاه تولید علم است و هیات رئیسه را در مجتمع پردیس دانشگاهی برگزار کردیم تا پیوندمان را با علم، دانشجو و اساتید هیات علمی تقویت کنیم.


وی افزود: دغدغه‌های اساتید و دانشجویان را باید در حد امکان و توان پاسخگو بوده و پیگیری لازم را داشته باشیم.


رئیس دانشگاه با بیان اینکه نشست‌های دانشجویی برگزار کنید، اظهار کرد: به لحاظ علمی باید هر روز و هر سال بهتر و موفق‌تر عمل کنیم و شایسته و بایسته در تقویت جایگاه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بکوشیم.


دکتر جاودان با اشاره به اینکه تامین منابع و زیرساخت‌ها با پیگیری محقق می‌شود، تاکید کرد: همه معاونت‌ها با معاونت تخصصی خود در وزارت ارتباط تنگاتنگ داشته باشند و پیگیری لازم را جهت جذب منابع و امکانات داشته باشند.


وی بیان کرد: اعضای شورای راهبردی استقرار دانشکده علوم پزشکی میناب، شامل اعضای هیئت رئیسه دانشگاه، دکتر کامرانی معاون سیاسی امنیتی استاندار، فرماندار، نماینده شهرستان، رئیس سازمان برنامه استان و امام جمعه می‌باشد که باید برگزاری جلسات این شورا و مصوبات آن پیگیری شود.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به ویژگی خاص استان هرمزگان که دریاست، افزود: وجود جزایر را در استان باید مغتنم بشماریم و لازم است برای بهره‌برداری از آن‌ها زیرساخت‌ها را فراهم کنیم.


وی گفت: از توسعه بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در استان و جزایر نباید غافل شویم.


حجت الاسلام سید عباس تقوی، رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه نیز در این جلسه گفت: پیشنهاد می‌کنم در بخشی که مربوط به تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویی است، توقعات حضرت آقا از تشکل‌ها و اثربخشی آن‌ها بر محیط را واکاوی کنیم.


وی افزود: رسالت دانشگاه در تولید علم و تربیت عالم و جهت‎‌دهی به آن را بررسی کنیم.


حجت الاسلام تقوی اظهار کرد: هوشمندی، طراحی و پیگیری در یک مسیر چندین ساله از انقلاب اثر خود را گذاشته است.
رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه گفت: هنر ما فهم درست مسائل و عمل درست است به نحوی که رضایت‌مندی مردم را ارتقا دهیم.


حجت الاسلام تقوی با معرفی جشنواره نهج‌البلاغه اظهار کرد: این جشنواره با همکاری مشترک وزارت علوم، وزارت بهداشت و دفتر نهاد رهبری در تمامی دانشگاه‌های کشور اجرا می‌شود و در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با همکاری معاونت فرهنگی و دانشجویی و سایر واحدهای این دانشگاه اجرایی می‌شود.


نامگذاری بیمارستان دوم میناب، بررسی مقررات بهبود کسب و کار، گزارش آخرین وضعیت برنامه سلامت خانواده شهری، بررسی درخواست کارکنان متقاضی ماموریت آموزشی، تأمین منازل سازمانی برای پزشکان جدیدالورود و اسکان دانشجویان بین الملل از جمله موضوعاتی بود که در نشست هیات رئیسه دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت.

دیگر خبرها

  • احداث یک مجموعه ورزشی در محله امامزاده یحیی تا دهه فجر/ بازدید اهالی رسانه از بلدیه
  • جلسه فنی تیم‌های ملی تکواندو برگزار شد
  • خدمت به خاندان اهل بیت علیهما السلام عزت آفرین است
  • کاهش ۱۰ درصدی مصدومین تصادفات نوروزی | ثبت بیش از یک میلیون بازدید بهداشتی
  • معدوم‌سازی یک میلیون و ۵۰۰ هزار کیلوگرم موادغذایی فاسد در تعطیلات نوروز
  • همراه با اخبار ورزشی سوم اردیبهشت استان قزوین
  • حضور قهرمانان استان در رقابت های بین‌المللی
  • جلسه هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در پردیس دانشگاه
  • استقبال ۵هزار نفر از جشنواره فرهنگی و هنری ورزشی سلماس
  • لحظه شماری این استقلالی محبوب برای پرسپولیس و سپاهان