مراسم خونریزی ویژه متعصبان !/ قمه زنی چطور به ایران آمد و چرا ممنوع شد؟
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۸۹۵۶۱
رویداد۲۴ مازیار وکیلی: مراسم قمهزنی از رسوم عجیب روز عاشورا است که هنوز و بعد از سالیان متمادی بین ایرانیان رواج دارد. هنوز که هنوز با وجود مخالفت بسیاری از مراجع مشهور شیعه با این سبک از عزاداری، مراسم قمهزنی در بعضی از شهرهای ایران برگزار میشود و طرفداران خاص خود را دارد.
در بسیاری از استانهای ایران از جمله تهران این مراسم با شور و حرارت خاصی برگزار میشود و با وجود هشدارها و تذکر مراجع و برخورد نیروی انتظامی هنوز در محافل عزاداری رونق دارد.بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گفتۀ شیخ عباس قمی در منتهی الآمال مآخذ این داستان دو کتاب نور العین و منتخب طریحی است که هر دو از نظر اعتبار در درجۀ پایینیاند. غیر از این، در هیچ یک از کتب معتبر و منابع و مقاتل اولیه چنین حکایتی ذکر نشده است. به علاوه از نظر عقلی نیز این داستان مخدوش است. در ایران، اما رواج قمهزنی به زمان صفویه باز میگردد.
در بسیاری از سفرنامههای اروپاییان در آن زمان به این موضوع اشاره شده است. از جمله این سفرنامهها سفرنامه آدام الرئیوس است که در آن گزارشی از مراسم تیغزنی عهد صفوی آمده است. عمل تیغزنی در عهد ناصری بسیار رواج داشته است. عبدالله مستوفی در این باره چنین مینویسد: «تیغزدن روز عاشورا از کارهایی است که این [دربندی]در عزاداری وارد یا لامحاله آن را عمومی کرده و فعل حرام را موجب ثواب پنداشته است و عوام هم این عزاداری را پذیرفتهاند و این خلاف شرع بین جزو عزاداری و کار ثواب وانمود شده است.»
در نوشتههای جهانگردان خارجی عهد ناصری هم ذکری از این مراسم رفته است. مثلاً دکتر فووریه پزشک مخصوص ناصرالدینشاه در این باره نوشته است: «مؤمنین متعصب در چنین روزی [عاشورا] فرصت را برای قمهزدن از دست نمیدهند. در اردو کسانی هستند که حتا فردا هم برای معالجۀ زخمهای ایشان کافی نیست. شاید هم این بیشعورها که حتا در سفر هم مرتکب این عمل زشت میشوند و از راهآمدن به این حالت در زیر آفتاب سوزان تابستان آنهم غالباً با پای پیاده بیمی ندارند، پوستی کلفتتر از مردم معمولی داشته باشند.»
هانری رنه آلمانی هم در این زمینه مینویسد: «روز عاشورا دستۀ دیگری هم به این دسته [سینهزنان] اضافه میشود. افراد این دسته کسانی هستند که نذر کردهاند در این روز خون خود را در ماتم شهدای کربلا بریزند. آنها موهای سر را تراشیده، کفن سفیدی هم میپوشند و یاحسینگویان قمه به سر خود میزنند و خون از سر و روی آنها جاری میگردد و روی کفن میریزد. پس از جاریشدن خون، هیجانی در آنها تولید میشود و اگر از آنان جلوگیری نشود، خود را با قمه هلاک میکنند. اشخاصی هستند که چوبهایی به دست دارند و آنها را جلو قمه میگیرند تا ضربات به سرها وارد نیایند و بدینترتیب از ریختن خون زیاد جلوگیری مینمایند. معهذا بعضی به واسطۀ خونریزی زیاد از پا در میآیند یا اقلاً مدتی مریض میشوند.»
بنجامین سفیر کبیر آمریکا در عهد ناصری هم چنین مینویسد: «سال ۱۸۸۴ میلادی من در تهران اقامت داشتم. دستههایی در خیابانها حرکت میکردند و احساسات تند و شدید و بیسابقهای از خود نشان میدادند... در این میان ناگهان جمعی سفیدپوش که کاردهایی در دست داشتند، پدیدار شدند که با هیجان زیاد کاردها را بالا برده و به سر خود میزدند و خون از سر آنها و از کاردهایی که در دست داشتند، فواره میزد و سرتاپایشان را سرخ کرده بود. واقعاً که منظرۀ دلخراش و بسیار تأثرآوری بود که هرگز نمیتوانم آن را از یاد ببرم. کسانیکه در این دستهها سینه یا قمه میزنند، گاهی اوقات آنقدر به هیجان آمده و یا خونی که از آنها میرود [آنقدر زیاد است] که بیحال شده و روی زمین میافتند و حتا ممکن است اگر فوراً مداوا نشوند، جان خود را از دست بدهند.»
در زمان رضاشاه و پس از عهد ناصری این مراسم مانند سایر مراسم عزاداری عاشورا ممنوع اعلام میشود. بعد از رضا شاه و در زمان پهلوی دوم این مراسم گاهی ممنوع و گاهی آزاد است. مثلاً در سال ۱۳۴۳ چنین مراسمی ممنوع اعلام شد، اما در بعضی از سالها آزاد بود و کسی از انجام آن ممانعت نمیکرد. دهه هفتاد و بازگشت قمه زنان
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این مراسم محدود شد، اما در اوایل دهه هفتاد نشانههایی از آن ظهور کرد که بیانگر رونق گرفتن مجدد این مراسم است. زمان انجام مراسم قمهزنی در صبح عاشورا است. هرچند که در گذشته روز ۲۱ ماه رمضان هم چنین مراسمی برگزار میشد. قمهزنی آداب مشخصی دارد که در مناطق مختلف متفاوت است. پوشیدن لباس سفید بلند (کفنمانند) و تراشیدن موی سر از رایجترین این آداب است.
درباره مراسم قمه زنی همیشه اختلاف نظرهای اساسی میان علما و فقهای شیعه وجود داشته است. یکی از موافقان برپایی مراسم قمهزنی میرزای نائینی است. او در بند دوم فتوای مشهوری که پای خود تاریخ ۵ ربیعالاول ۱۳۴۵هجری قمری را دارد، چنین مینویسد: «قوی جواز بیرونآمدن خون از پیشانی در اثر زدن شمشیر و قمه، در صورتی که از زیان آن محفوظ باشد، [است]. بیرونآمدن خون، بدون صدمۀ به استخوان پیشانی که عادتاً زیان نمیرساند و مانند اینها همچنانکه کسانیکه استعمال شمشیر و قمه میکنند، طوری میزنند که صدمه به استخوان نمیرساند و اگر [قمهزن]گمان میکرد که زدن قمه به حسب عادت ضرر ندارد، و لکن بعد از زدن، به قدری خون بیرون آمد که مضر بود، بعید است حرمت آن. مانند کسی که وضو بگیرد یا به آب غسل کند یا در ماه رمضان روزه میگیرد، سپس روشن شده که ضرر داشته [است]. لکن احوط و سزاوار است کسانی که عارف به استعمال شمشیر و قمه نیستند، خودداری کنند. خصوصاً جوانانی که دلهایشان پر از محبت حسین بن علی (ع) است و از محبت حسین (ع) بیخود هستند که در موقع استعمال [قمه]توجه ندارند که ممکن است زیان ببینند.»
تعظیم شعائر، حفظ سنتهای شیعی و قدرتنمایی جامعۀ شیعیان از جمله دلایلی است که موافقان برپایی این مراسم برای آن ذکر کردهاند. اما برگزاری چنین مراسمی مخالفان زیادی هم دارد؛ ازجمله این مخالفان سید ابوالحسن اصفهانی است که در فتوای معروفش چنین آورده است: استفاده از شمشیر و زنجیر و طبل و بوق و آنچه شبیه آن است در دستهجات عزاداری عاشورا، حرام و غیرشرعی است.
پس از این فتوا کتابهای مختلفی در تایید سخنان سید ابوالحسن اصفهانی نوشته شد که یکی از معروفترین آنها کتاب التنزیه لاعمال الشبیه اثر سید محسن امین است که در آن این رسم (و رسوم مشابه عزاداری) را غیرشرعی و غیرعقلانی و موجب وهن شیعیان دانسته است. این کتاب بحثهای فراوانی را برانگیخت و جنجال زیادی به پا کرد و رسالههای فراوانی در موافقت یا رد این کتاب نگاشته شد. از جمله دلایل مخالفان برگزاری مراسم قمهزنی میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
خلاف شرع است. به استناد قاعده فقهی حکم حرمت اضرار به نفس
بدعت است.
عیرعقلانی است.
موجب وهن شیعیان است.
موجب تبلیغات سوء دشمنان نظام اسلامی میشود.
در سالهای بعد از انقلاب اسلامی هم برگزاری چنین مراسمی توسط امام خمینی و آیت الله خامنهای نهی شده است. آیتالله خامنهای در سخنرانی خودشان در تاریخ سوم خرداد سال ۱۳۷۳ گفته استد: «حقیقتاً هر چه فکر کردم دیدم نمیتوانم این مطلب [قمهزدن]را که قطعاً یک خلاف و یک بدعت است به اطلاع مردم عزیزمان نرسانم. این کار را نکنند. بنده راضی نیستم. اگر کسی تظاهر به این معنا کند که بخواهد قمه بزند من قلباً از او ناراضیام. این را من جداً عرض میکنم. یکوقت بود در گوشه و کنار چند نفر دور هم جمع میشدند و دور از انظار عمومی مبادرت به قمهزنی میکردند و کارشان تظاهر، به این معنا که امروز هست، نبود. کسی هم به خوب و بد عملشان کار نداشت؛ چرا که در دایره محدودی انجام میشد. اما یکوقت بناست که چندهزار نفر ناگهان در خیابانی از خیابانهای تهران یا قم یا شهرهای آذربایجان یا شهرهای خراسان ظاهر شوند و با قمه و شمشیر برسر خودشان ضربه واردکنند. این کار قطعاً خلاف است. امام حسین (علیه السلام) به این معنا راضی نیست. من نمیدانم کدام سلیقهها و از کجا این بدعتهای عجیب و خلاف را وارد جوامع اسلامی و جامعه انقلابی ما میکنند.»
با وجود این فتواها و نهیهای مکرری که از سوی عالیترین مقامهای کشور و فقهای بزرگ اسلام شده است میبینیم همچنان چنین مراسمی برگزار میشود. بهطوری که در شهریور سال ۱۳۸۸ گروهی از قمهزنان در شب شهادت حضرت علی (ع) با نیروی انتظامی درگیر شدند. سوالی که هماکنون میتواند مطرح باشد این است که چرا برخی از مردم که اغلب آنها جوان هستند مبادرت به برگزاری چنین مراسمی میکنند؟ جواب این سوال مولفههای گوناگونی دارد. اما مهمترین دلیلی که میتوان برای آن ذکر کرد هنجارگریزی جوانان است که در قالب چنین مراسم خشنی بروز و ظهور پیدا میکند.
میل به خشونت زمانی در یک فرد پدید میآید و باعث میشود چنین رفتاری از او سر بزند که از سوی جامعه تحقیر یا طرد شده باشد؛ لذا با انجام چنین مراسمی سعی میکند توجه جامعه را به حضور خودش جلب کند ولو اینکه دلیل و علت چنین جلب توجهی ریشه دینی نداشته باشد. اما نکته دیگری که باید توجه مسئولان و متولیان ما را به خودش جلب کند این است که چرا علیرغم نهی مکرر عالیترین مقامهای نظام هنوز چنین مراسمی برگزار میشود؟ چرا دستگاههای مسئول و مرتبط با عرصه فرهنگ نتوانستهاند جامعه را برای عدم برگزاری چنین مراسمی قانع کنند؟ چرا هنوز برای برخورد با بانیان این مراسم احتیاج به برخورد نیروی انتظامی است؟ وجود قمهزنان نشان میدهد دستگاههای فرهنگی ما نتوانستهاند چنین مسئله ساده و بدیهی را حل کنند. پس روا است اگر بپرسیم این همه بودجه صرف چه میشود که هنوز نتوانستهاند با خرج کردن آن مسئله به این سادگی را حل کنند؟
منبع: رویداد24
کلیدواژه: رویداد24 قمه زنی عزاداری فتوا مقام معظم رهبری قمه عاشورا تاسوعا خرافات خرافه پرستی ماه محرم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۸۹۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در سیستان و بلوچستان/ فوت ۱ مبتلا
«محمدرضا شیرزادی» رئیس گروه بیماریهای قابل انتقال از حیوان به انسان، مرکز مدیریت بیماریهای واگیر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با ما درباره شیوع بیماری تب کریمه کنگو گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک عفونت ویروسی است که از طریق گزش کنه بین دامها گسترش مییابد، اما در دامها علائم خاصی را ایجاد نمیکند تا دامدار متوجه شود که دام مبتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است.
وی ادامه داد: ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به مدت یک هفته در بدن دام میماند و اگر در این مدت دام ذبح شده و قطعه قطعه شود، خطر انتقال این ویروس به کسی که این دام را ذبح کرده و یا گوشت تازه آن را قطعه قطعه کرده است وجود دارد. از سوی دیگر گزش کنه آلوده هم میتواند باعث انتقال بیماری به انسان شود.
رئیس گروه بیماریهای قابل انتقال از حیوان به انسان، مرکز مدیریت بیماریهای واگیر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: یک یا دو هفته بعد از انتقال ویروس علائم بیماری پدیدار میشود که معمولا هم با تب شدید همراه است. یک معضل بزرگ در بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو این است که اگر این بیماری در افراد به موقع تشخیص داده نشود و درمان نشوند به دنبال تب، بدن درد و سردرد علائم دیگری مانند خونریزی در فرد نیز ظاهر میشود و ممکن است دچار خونریزی از بینی، خونریزی زیر پوستی، استفراغ خونی، اسهال خونی و… شود و این خون آلوده ممکن است باعث انتقال بیماری به سایر افراد در تماس با او شود؛ بنابراین یکی دیگر از راههای مهم انتقال این بیماری انتقال از فرد مبتلا به افراد سالم است. اگر در بیمارستان احتیاطات خاص در مورد بیمار انجام نشود، خطر انتقال بیماری به کارکنان بیمارستان، پرستاران و پزشکان منتقل میشود.
وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ نیز ۷۷ مورد مبتلا تشخیص داده شد و شش مورد منجر به فوت گردید. تاکنون نیز ۵ مورد مبتلا به تب خونریزیدهنده کریمه کنگو را در استان سیستان و بلوچستان داشتهایم که یک مورد هم فوت شده است. این موارد به دنبال ذبح دام و قطعه قطعه کردن گوشت آنها آلوده شده اند.
رئیس گروه بیماریهای قابل انتقال از حیوان به انسان، مرکز مدیریت بیماریهای واگیر تاکید کرد: ذبح دام در کشتارگاه مانع از گسترش بیماری در جامعه میشود.
منبع: ایلنا
tags # سیستان و بلوچستان سایر اخبار آیا انسان میتواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام میشود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی میکنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه میشود؟