Web Analytics Made Easy - Statcounter

«میر قاسم مومنی» کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح دلایل و ابعاد دیدار روسای جمهوری ترکیه و روسیه در سوچی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: همانطور که رسانه‌های داخلی و خارجی طی اخباری هدف از دیدار اردوغان و پوتین در سوچی را تشریح کردند، باید بگویم که محور اصلی این ملاقات تعمیق و باز تعریف مناسبات اقتصادی، نظامی و تعاملات دیپلماتیک و سیاسی است اما آنچه که مهمتر از این مسائل خواهد بود بحث روابط و هماهنگی‌ میان دو طرف در مورد عملیات ادلب و به طور کلی پرونده سوریه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ممکن است برخی‌ انتقاد کنند که چرا رئیس جمهوری ایران یا یک نماینده از تهران در این دیدار حضور ندارد؛ پاسخ این پرسش کاملاً روشن است و به روابط این دو کشور با سایر بازیگران بحران سوریه بر می‌گردد.

وی ادامه داد: باید این واقعیت را بپذیریم که روسیه در قبال حضور ایران در سوریه، تعهداتی را به عربستان، آمریکا و خصوصاً اسرائیل داده‌ و سند آن هم به راحتی قابل مشاهده و دسترسی است. اگر به یاد داشته باشیم، زمانی که عملیات پاک‌سازی جنوب سوریه انجام شد، جلسات متعددی میان روسیه و اسرائیل برگزار شد و حتی مقام‌های ریاض به مسکو سفر کردند که این دقیقاً نشان از نگرانی آنها در مورد حضور ایران دارد و به دنبال آن هستند که هر طور که شده تهران را از معادلات منطقه (خصوصاً سوریه) خارج کنند. در مقابل شاهد آن هستیم که ترکیه و روسیه در عین رقابت و درگیری با ایالات متحده، روابط خوبی با واشنگتن دارند و علاوه بر مسائل انرژی و اقتصاد، مسائل نظامی و منطقه‌ای هم در این بین مورد توجه آنها است. این نشان می‌دهد که منافع دو کشور مذکور با ایران در تعارض است و از همین نظر آنها در حال تحکیم مناسبات دو جانبه خود هستند.

باید به این نکته توجه دقیق داشته باشیم که ایران با اسرائیل، عربستان و ایالات متحده هیچ‌گونه روابطی ندارد و  آنها را دشمن خود قلمداد می‌کند. در مقابل، ترکیه و روسیه با هر سه طرف مذکور در ارتباط هستند و با آنها مناسبات برقرار کرده و در تصمیم‌گیری‌های خود با آنها مشورت می‌کنند تا بتوانند منافع خود را کسب کند. اینکه دیده می‌شود اردوغان هر از چندگاهی علیه آمریکا و اسرائیل فریاد می‌زند، واکنش خارق العاده‌ای به حساب نمی‌آید؛ چراکه این سناریوها در عالم سیاست طبیعی است و ویترین سیاست یک کشور را شکل می‌دهد اما در پشت صحنه روابط میان آنها برقرار است.

این پژوهشگر مسائل قفقاز با بیان اینکه ترکیه به دنبال آخرین هماهنگی‌ها با روسیه در مورد عملیات ادلب است، گفت: طبیعی است که آنکارا باید نگران امنیت ملی خود در زمان اجرای عملیات پاک‌سازی ادلب از سوی ارتش سوریه و روسیه باشد؛ چراکه ترکیه با سوریه مرز مشترک دارد و از سرایت و ورود آوارگان به مرزهای خود در خلال عملیات ادلب نگران است و حتی در این فکر است که احتمال دارد تروریست‌ها از ادلب وارد ترکیه شوند. از این جهت طبیعی است که ایران در این نشست دو جانبه سوچی حضور نداشته باشد؛ چراکه تهران هیچ مرز مشترکی با سوریه ندارد. در این بین یکی از دلایلی که عملیات را به تاخیر انداخته است، خروج احتمالی اعضاء النصره از ادلب و جایگزین شدن ارتش آزاد سوریه به جای آنها است که مشخص نیست آیا مذاکره‌ای در مورد این موضوع میان ترکیه و روسیه انجام شده است یا خیر.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بحث استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط دولت سوریه، سناریوی اصلی آمریکا در راستای زمینه‌چینی برای حمله به سوریه است و بدون تردید اگر منافع واشنگتن در این راستا تامین نشود به سوریه حمله خواهد کرد. در این بین توجه داشت که ترکیه بدون اجازه آمریکا در سوریه هیچ اقدامی نمی‌کند و این را می‌توان در مورد کردها به وضوح مشاهده کرد. از این جهت است که نباید داد و فریادهای اردوغان علیه آمریکا را جدی گرفت؛ چراکه او به خوبی می‌داند اتحاد کشورش با روسیه و علیه آمریکا، به معنای فروپاشی ترکیه خواهد بود. با نگاهی به اقتصاد فعلی این کشور می‌توان تاثیر سیاست‌های آمریکا بر ترکیه را مشاهده کرد. واقعیت این است که روسیه در بحران و تحریم به سر می‌برد و اقتصادش دچار بحران شدید است، حال چگونه می‌خواهد به ترکیه کمک کند؟ اینها مسائلی است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ترکیه روسیه اسرائیل ادلب دیدار پوتین و اردوغان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۸۹۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توهین دوباره بایدن به پوتین

رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر به همتای روس خود توهین و او را «قصاب» خواند.

به گزارش ایسنا، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرانی در تجمعی در کارولینای شمالی مدعی شد «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه یک «قصاب» است و واشنگتن می‌تواند در صورت افزایش مالیات‌های میلیاردرها از اوکراین همچنان حمایت کند.

پایگاه اطلاع‌رسانی کاخ سفید نوشت که جو بایدن در سخنرانی خطاب به رای‌دهندگان در کارولینای شمالی در عین حال از یک طرح برای افزایش مالیات بر درآمد افراد قشر پردرآمد و رساندن نرخ این مالیات از ۸.۲ درصد به ۲۵ درصد صحبت کرده است.

به گفته رئیس جمهور آمریکا، این طرح می‌تواند باعث کسب ۴۰۰ میلیارد دلار از راه این مالیات در عرض ۱۰ سال آینده شود.

رئیس جمهور آمریکا اظهار کرد: «تصور کنید ما با این پول چه کارهایی می‌توانستیم انجام دهیم. ما می‌توانستیم به شکلی اساسی کسری بودجه فدرال را کم کنیم. ما می‌توانستیم خدمات مراقبت در منزل را تضمین کنیم. ما می توانستیم خیلی کارهای اساسی دیگر را انجام دهیم از جمله اینکه سرانجام حمایت از اوکراین در برابر پوتین قصاب را تضمین کنیم.»

بایدن که تا کنون توهین‌های مکرری به رئیس جمهور روسیه داشته پیش از این نیز از پوتین با لفظ قصاب و خونریز توصیف کرده بود. رئیس‌جمهور آمریکا در جریان دیدار از یک اردوگاه آوارگان اوکراینی در ورشو با پرسش از سوی خبرنگاران درباره اینکه پوتین مواجه شده و پاسخ داد: «او یک خونریز است.»

اوایل اسفند ماه گذشته نیز رئیس جمهور آمریکا به پوتین در یک مراسم خصوصی در سان فرانسیسکو توهین کرده و او را «دیوانه» و «حرامزاده» خوانده بود.

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در آن زمان در واکنش به این توهین بایدن گفت: «این اظهارات سخیف از زبان رئیس دولت آمریکا بعید بود توهین او به رئیس‌جمهور یک کشور مانند پوتین ننگ بزرگ برای خود ایالات متحده است.»

بایدن همچنین به تمدید تحریم‌ها علیه روسیه برای یک سال دیگر به بهانه دست داشتن در حملات سایبری پرداخت. دولت بایدن مدعی شده است فعالیت‌های شرورانه چشمگیر در فضای مجازی همچنان تهدیدی نا معمول و فوق العاده را متوجه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا می‌کند.

جو بایدن یک لایحه برای تامین بودجه دولت خود به ارزش ۱.۲ تریلیون دلار را امضا و از مجلس نمایندگان آمریکا درخواست کرد لایحه بودجه‌ای به بن‌بست خورده شامل کمک‌ها برای اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان را تصویب کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ترکیه، رقابت انتخاباتی دشوار در استانبول و آنکارا
  • اویل پرایس: اتحاد گازی بین ایران و روسیه
  • موضع گیری جدید پوتین درباره جنگ با ناتو
  • موضع گیری جدید پوتین درباره جنگ با ناتو | تصمیم روسیه برای حمله به اروپا پس از اوکراین ؛ بی معنی و مرخرف است
  • روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد
  • ظریف: روسیه، ایران را برای منافع خود فدای آمریکا می‌کند/ برخی می‌خواهند روس‌ستیزی و یا روس‌پرستی خود را ثابت کنند
  • توهین دوباره بایدن به پوتین
  • تهران-آنکارا در مسیر تجارت ۳۰ میلیارد دلاری
  • بغداد: آمریکا به روش و زمان خروج از عراق فکر می‌کند
  • تاکید کرملین بر ادامه برنامه توسعه روسیه با وجود جنگ