Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@01:33:35 GMT

آشنايي با عمل کانال ريشه دندان يا عصب‌کِشي

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۸۹۶۳۴

آشنايي با عمل کانال ريشه دندان يا عصب‌کِشي

خبرگزاري آريا - عمل کانال ريشه دندان (روت کانال) يا عصب‌کِشي درماني است که براي ترميم و حفظ دنداني استفاده مي‌شود که پوسيدگي شديدي دارد يا عفوني شده است.
در اين عمل، اعصاب و مغز يا پالپ دندان تخليه مي‌شوند و درون دندان پاک و بسته مي‌شود. بدون اين درمان، بافت‌هاي اطراف دندان عفونت پيدا مي‌کنند و ممکن است آبسه دنداني ايجاد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پالپ يا محفظه پالپ ناحيه نرمي درون کانال‌هاي ريشه دندان قرار مي‌گيرند.
اعصاب دندان هم درون اين کانال‌ها هستند. اين اعصاب براي سلامت و کارکرد دندان پس از بيرون آمدن دندان از لثه اهميت حياتي ندارد. اين اعصاب فقط کارکرد حسي دارد- يعني حس گرما يا سرما را منتقل مي‌کند. بود يا نبود عصب دندان بر کارکرد روزانه دندان تأثير نمي‌گذارد.
هنگامي بافت عصبي يا مغز دندان آسيب مي‌بيند، متلاشي مي‌شود و باکتري‌ها شروع به تکثير درون محفظه مغز يا پالپ دندان مي‌کنند. در مرحله بعد باکتري‌ها و ساير خرده‌ريزهاي ناشي از پوسيدگي دندان به ايجاد آبسه دندان مي‌انجامد. آبسه يک حفره پر از چرک است که در انتهاي ريشه دندان تشکيل مي‌شود.
عمل روت کانال ممکن است در يک ويزيت يا تعداد بيشتر ويزيت بوسيله دندان‌پزشک عمومي يا متخصص اندو انجام مي‌دهد. متخصص اندو دندانپزشکي است که در علل، تشخيص، پيشگيري و آسيب‌هاي ريشه دندان تخصص دارد.

مراحل عمل روت کانالاولين قدم براي انجام گرفتن عکس اشعه ايکس براي مشاهده شکل ريشه‌هاي دندان و تعيين وجود نشانه‌هاي عفونت در استخوان مجاور است. سپس دندان‌پزشک با استفاده از تزريق داروي بي‌حسي موضعي ناحيه اطراف دندان را بي‌حس مي‌کند
قدم بعدي اين است که خشک و عاري از بزاق نگهداشتن ناحيه اطراف دندان با استفاده از غلافي لاستيکي است.
سپس يک سوراخي درون دندان با مته ايجاد مي‌شود. مغز دندان با باکتري‌ها، بافت عصبي پوسيده و خرده‌ريزهاي مربوط از راه اين سوراخ تخليه مي‌شوند.
اين فرآيند پاک کردن با استفاده از سوهان‌هايي ظريفي انجام مي‌شود. مجموعه‌اي از اين سوهان‌ها که به‌طور متوالي قطرشان افزوده مي‌شود، درون سوراخ قرار داده و به پايين فشرده مي‌شود تا ريشه دندان کاملاً تخليه شود. آب يا هيپوکلريت سديم به طور متناوب براي شستن و خارج کردن اين بافت‌ها به کار مي‌رود.
هنگامي که دندان به طور کامل پاک شد، حفره بسته مي‌شود. برخي از دندان‌پزشکان پيش از بستن حفره يک هفته صبر مي‌کنند. براي مثال، اگر عفونتي وجود داشته باشد، دندان‌پزشکتان ممکن است دارويي درون دندانتان قرار دهد تا اين عفونت برطرف شود. برخي از دندان‌پزشکان در همان روزي که ريشه دندان تخليه مي‌شود، حفره دندان را مي‌بندند. اگر عمل روت کانال در يک روز به پايان نرسد، يک پرکننده موقتي در سوراخ خارجي قرار داده مي‌شود تا دندان تا ويزيت بعدي در برابر آلاينده‌هايي مانند بزاق و مواد غذايي محافظت شود.
در ويزيت بعدي، يک خمير درزگير و يک ماده لاستيکي به نام «گاتا پرچا» درون کانال ريشه دندان قرار داده مي‌شود. بعد سوراخ بيروني هم که در شروع درمان ايجاد شده است، با پر کردن بسته مي‌شود.
قدم بعدي بازسازي بيشتر دندان است. از آنجا که دنداني که نياز به عمل روت کانال دارد، اغلب دنداني با پرشدگي وسيع است يا پوسيدگي گسترده‌اي يا ضعف ديگري دارد، روکش دنداني يا ساير روش‌هاي بازسازي دندان بايد به کار برده شود تا از شکستن آن جلوگيري شود و کارکرد کامل دنداني بازگردد.
بعد از انجام عملعمل روت کانال به داشتن درد زياد شهرت دارد. اما درواقع اغلب افراد مي‌گويند که درد آن بيشتر از يک پر کردن ساده دندان نيست.
در نخستين روزهاي پس از پايان يافتن عمل روت کانال، ممکن است دندان به خاطر التهاب طبيعي بافت‌ها به خصوص اگر پيش از عمل دندان‌درد يا عفونت وجود داشته باشد، حساسيت داشته باشد. اين حساسيت يا ناراحتي معمولاً با مسکن‌هاي معمول مانند ايبوپروفن يا ناپروکسن برطرف مي‌شود. اغلب بيماران در روز بعد از عمل به فعاليت روزانه‌شان بازمي‌گردند.
تا زماني که عمل روت کانال کاملاً به پايا ن برسد، يعني دندان به طور دائمي پر شود و/يا روکش دنداني کار گذاشته شود، بهتر است از جويدن با دندان در حال ترميم خودداري کنيد. با اين کار از آلودگي دوباره درون دندان و همچنين از ترک خوردن دندان شکننده پيش از بازسازي کامل آن جلوگيري مي‌شود.
عمل روت کانال ميزان بالايي زا موفقيت در حد بيش از 95 درصد دارد. بسياري از دندان‌هايي که روت کانال مي‌شوند براي تمام عمر دوام پيدا مي‌کنند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۸۹۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۵۰ درصدی عملکرد دانشکده دندانپزشکی طی یک سال گذشته

به گزارش جام جم آنلاین البرز، شهرام صیادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی البرز در مراسم بزرگداشت مقام دندانپزشک که با حضور دبیر شورای دندانپزشکی وزارت بهداشت در محل دانشکده دندانپزشکی برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه شاهد رشد ۵۰ درصدی در عملکرد دانشکده دندانپزشکی طی یک سال گذشته هستیم و این حرکت رو به رشد بسیار ارزشمند است.
وی با تاکید بر ارزش خدمات دندان پزشکی بیان کرد: مهارت یک دندانپزشک هدیه لبخند زیبا به انسان هاست و چه بسا اعتماد به نفس یک فرد در گرو هنر دندان پزشکان است.
وی با تاکید بر قبولی ۱۰۰ درصدی دانشجویان دندانپزشکی در آزمون علوم پایه که مایه مباهات است؛ تاکید کرد: رشد ۵۰ درصدی عملکرد دانشکده دندان پزشکی در یک سال گذشته قابل ستایش است.
آرزو آقاکوچک زاده رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی البرز نیز در این مراسم درباره فعالیت‌های صورت گرفته بیان کرد: همه ۵۳ دانشجوی شرکت کننده در آزمون علوم پایه اسفند ماه سال ۱۴۰۲ موفق به کسب نمره قبولی شدند که باعث مسرت است.
آقاکوچک زاده خاطر نشان کرد: میان تمام دانشکده‌های دندانپزشکی کشور، واحد توسعه تحقیقات بالینی صرفا در دانشکده دندانپزشکی البرز وجود داشته و فعال است و اقدامات بسیار ارزشمندی در این واحد در حال انجام است. وی خبر داد: در خرداد ماه امسال نخستین همایش ملی تحقیقات میان رشته‌ای در دندانپزشکی و علوم پزشکی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • آشنایی با انواع قهوه و شیوه آماده کردن هر یک
  • دم‌کرده این گیاه مثل یک خواب‌آور قوی عمل می‌کند
  • آشنایی با اولین گلزن ایران در جام ملت‌های ۲۰۲۴ تایلند
  • ارائه ۱۱۷ هزار خدمات دندانپزشکی و آموزش دهان و دندان
  • برگزاری جشنواره بهداشت دهان و دندان در برخوار
  • آشنایی با آموزش طراحی لباس و بازار کار آن
  • رشد ۵۰ درصدی عملکرد دانشکده دندانپزشکی طی یک سال گذشته
  • تصاویر کانال 12 اسرائیل از درون اسرائیل در شب حمله
  • دوره آشنایی با اصول و مبانی بازاریابی و فروش در حمل و نقل دریایی
  • حریفان نام‌آشنایی در آسیا دارم