سیاست،آفتی که مداحی را تهدید میکند
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۸۹۶۴۱
سیاست > احزاب و شخصیتها - مداحی به عنوان یکی از قدیمیترین مناسک مذهبی از سالیان دور بین ایرانیان اهل تشیع مرسوم بوده است و این سنت دینی و فرهنگی تا به امروز به عنوان قسمتی از زندگی آیینی مردم ما حفظ شده است اما در بیست سال گذشته دستخوش تغییراتی هم شده است.
به گزارش خبرآنلاین بررسی این تغییرات برای بررسی آنچه آفات مداحی خوانده میشود، ضروری است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
۱- مداحی در گذشته قسمتی از روضه خوانی بود که به مرور زمان روضه خوانی را به حاشیه برد و به عنوان عنصر اصلی و شورانگیز مراسم عزاداری جایگاه جدیدی برای خود تعریف کرد.
۲- در گذشته ملودیهای مداحی از دستگاهها و گوشههای موسیقی سنتی ایرانی استفاده میشد و بسیاری از مداحان خوانندگان کارکشته موسیقی سنتی بودند مثلا استاد ابوالحسن صبا و استاد شجریان پیش از آنکه خواننده موسیقی سنتی ایرانی باشند مداح بودهاند.
با باز شدن پای موسیقیهای جدید پاپیولار به ایران و رشد طبقه متوسطی که خواهان گذار از سنت به مدرنیته بودند، موسیقی سنتی اقبال گذشته خود را از دست داد و موسیقی سبک پاپ به شکل فراگیری در جامعه گسترش پیدا کرد. از آنجاییکه که مداحی ریشه در موسیقی سنتی ایرانی داشت با تضعیف جایگاه این موسیقی، مداحی که منبع الهام خود را متزلزل میدید در روندی آرام مداحی به سمت ملودیهای پاپ حرکت کرد.
دهه ۴۰ و ۵۰ شمسی آغاز فرمانروایی موسیقی پاپ در ایران بود که با فاصله حدود سه دهه، مداحی هم شروع به گریز زدن به موسیق پاپ زد اما چون مداحان نسل جدید همانند گذشته دانش موسیقایی کافی نداشتند، به جای اقتباس صرفاً به کپی کاری ترانههای پاپ روی آوردند. به این ترتیب که فقط ترانه جدیدی با مضامین مذهبی بر روی ملودی پاپ مورد نظر پیاده میکردند و با ریتمی کندتر ترانه پاپ را به نوحه تبدیل میکردند. البته این مونتاژکاری به مذاق خیلی از مردم که که گوششان با مداحی سنتی عجین شده بود، خوش نمیآمد اما نسل جوان از این موضوع استقبال کردند.
یکی از دلایل محبوبیت مداحان سبک پاپ بین برخی از جوانان هیئتی همین کانال مجاز دسترسی به هیجان موزیک پاپ است. عدهای از مداحان با تیزبینی و درک این عطش، عنصر هیجان ملودیهای پاپ پر هیجان را به مخاطبان جوانشان عرضه کردند. عدهای دیگر از این مداحان پرفورمنس را هم به سایر عناصر مدرن مداحی اضافه کردند.
به نظر میرسد این سبک از مداحی در واقع نوعی انحراف است. در حالی که التذاذ از موسیقی وتخلیه هیجان از کارکردهای به هنجار نهاد مداحی نیست، وارد شدن مداحی به این عرصه در واقع نوعی کژکارکردی و به حاشیه راندن کارکردهای اصلی مداحی به عنوان عنصری از نهاد دین است.
۳- با توجه به نفوذ و محبوبیت برخی از مداحان بین نسل جوان، برخی از سیاسیون در سالهای گذشته تلاش کردهاند تا با نزدیک کردن این مداحان به خود، رسانه قدرتمند دیگری جهت رسیدن به اهداف سیاسیشان فراهم کنند. در دوران محمود احمدی نژاد، مداحان سیاسی به نحو محسوسی پا گرفتند. البته رابطه بین سیاست و مداحی رابطهای یک سویه نبود. از سوی دیگر مداحان با کسب قدرت سیاسی و نزدیک شدن به نقاط کانونی قدرت، سعی در به کرسی نشاندن نقطه نظرات سیاسی خود و گروههای مرجعشان کردند که این کشمکشها در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، موجبات شکایت او از دو مداح معروف سعید حدادیان و منصور ارضی را فراهم کرد.
قدرت مداحان سیاسی حتی کار را به جایی رساند که یکی از این مداحان در یک دعوای ساده با شلیک تیر هوایی موجبات رعب و وحشت مردم را فراهم کرد.
وارد شدن مداحان به سیاست در واقع خرج کردن از اعتبار نهاد دین به نفع جناحهای سیاسی بوده که در واقع نتیجهای جز تضعیف باورهای دینی بین عامه مردم نخواهد داشت.
2929
کلید واژهها : امام حسین (ع) - مداحان - محرم -منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: امام حسین ع مداحان محرم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۸۹۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مراسم آیینی سنتی کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار میشود
به گزارش خبرگزاری مهر، منصور مهرزاد اظهار کرد: ثبتجهانی منظر فرهنگی هورامان و وجود ظرفیتهای فرهنگی، تاریخی و طبیعی در این منطقه موجب شده تا هورامان به یکی از قطبهای مهم گردشگری کشور تبدیل شود و همواره مورد توجه تعداد بیشماری از گردشگران قرار گیرد.
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی کردستان افزود: کومسای از جمله برنامههایی است که هرساله در نیمه اردیبهشتماه در این منطقه جهانی به صورت ویژه و باشکوه هرچه تمامتر برگزار میشود. او عنوان کرد: این مراسم آیینی روز جمعه ١٤ اردیبهشتماه سالجاری با حضور گردشگران داخلی و خارجی در محوطهای مجاور زیارتگاه سیدمصطفی مشهور به پیرشالیار از نوادگان و سادات حضرت امام جعفرصادق (ع) برگزار میشود.
مهرزاد یادآور شد: برپایی نمایشگاه صنایعدستی و سوغات منطقه، دفنوازی، اجرای شمشال هورامی و شعرخوانی از جمله برنامههای پیشبینی شده این مراسم آئینی است.
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی کردستان بیان کرد: امید است همواره بتوانیم با همکاری شایسته مردم، بخش خصوصی و دستگاههای مربوطه با ارائه خدمات مناسب و کسب رضایتمندی گردشگران در سفر به کردستان، انگیزه حضور دوباره و زمینه انتخاب استان به عنوان مقصد گردشگری را فراهم آوریم.
کومسای در هورامی از دو کلمه «کو» به معنی جمع شدن و مجمع و «مسای» به معنی یادگیری تشکیل شده است. روایت میشود با توجه به وضعیت خاص منطقه و فرهنگ تعاون و همزیستی نشأت گرفته از طبیعت سخت هورامان و فرهنگ کوچنشینی و هوارنشینی، هرساله اواسط فصل بهار مردم، روستا را ترک و به هوارهای دور و نزدیک در منطقه کوچ میکردند و مدتی بیش از شش ماه از سال را از همدیگر دور بودند و قبل از کوچ لازم میدیدند که در جلسه و مراسمی مقرراتی را ساماندهی کرده و امورات ضروری اجتماعی را میان خود تقسیم و به افراد واجد شرایط واگذار کنند و برای کوچ آماده میشدند.
در ورای این ماجرا یک افسانه روایت میشود که پیرشالیار مردی بزرگوار بوده و کرامات خاصی داشته است که بهعنوان مثال گفته میشود او توانسته شاهبهارخاتون را که دختری کر و لال بود شفا بدهد.
همچنین روایاتی وجود دارد که روزی یکی از مریدان پیرشالیار به نام درویش گومار نزد پیرشالیار رفته و از کمبود شیر دامهای خود گله و شکایت میکند، پیرشالیار به او میگوید در نزدیکی مزار درویشی که دامپزشک بوده سنگی هست، قطعهای از آن را بِبُر و به مشک دامهای خود ببند تا شیرشان افزون شود؛ بههمین دلیل هنوز هم در پایان مراسم کومسای تکه سنگ سفیدی را که در جوار مزار پیرشالیار وجود دارد میشکنند و برای تبرک با خود میبرند که بنا بر اعتقاد اهالی هورامان، خاصیت برکتبخشی دارد.
گفتنی است؛ مراسم جشن عروسی پیر شالیار هم یکی از جشنهای رایج در منطقه جهانی هورامان است که هر ساله در اواسط بهمنماه و همزمان با جشن سده برگزار میشود؛ این مراسم در واقع سالگرد ازدواج پیر افسانهای به نام شالیار است که ریشه در اسطورهها و اعتقادات و آیین قدیم مردم این سرزمین دارد.
منطقه هورامان تخت در ۶۰ کیلومتری جنوب شهر مریوان و غرب شهرستان سروآباد با جمعیتی بیش از ۳۵۰۰ نفر در میان کوههای سر به فلک کشیده تختثانی، پیررستم، ملهاسب و کوسالان محصور است و نماد و قلب تپنده منطقه جهانی هورامان بهعنوان منظری تاریخی و فرهنگی محسوب میشود.