Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛به نقل از شهید مطهری روز تاسوعا برای اهل بیت پیامبر روز خیلی غمناکی است که در آن حسین در محاصره‌ی سختی قرار گرفت.

روزی است که برای لشکریان عمر سعد کمک‌های فرا. انی رسید، ولی برای اهل بیت پیامبر کمکی نرسید؛ روزی است که شمر بن دی الجوشن نامه عبیداله رت نزد عمر سعد برد تا اورا بر علیه حسین به جنگ وا دارد و اگر آن را نپذیرفت با فرمان دیگری، شمر گردن عبیداله را بزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چنان می‌شود که حماسه حسینی قبول می‌کند به جنگ با حسین رود...

یکی از کار‌های مهم و اساسی قبل از مراسم عزاداری، مدیریت سنتی ریش سفیدان در ترتیب و نوبت حضور دسته‌ها است.

عزاداری در نقاط بررسی شده در روز نهم محرم (تاسوعا) از حدود ساعت هشت صبح، ابتدا برای لحظاتی در مساجد و پس از آن اوایل صبح در خیابان‌ها و کوچه‌های شهر و محدوده‌ی روستا‌ها انجام می‌پذیرد.

معمولا مراسم عزاداری روز تاسوعا به ذکر‌های مربوط به جانبازی‌ها و فداکاری‌های حضرت ابوالفضل اختصاص دارد.

دسته‌های عزاداری زنجیرزنی و اعضای آن‌ها از صبح زود نسبت به آرایش و تشکیل دسته‌ها اقدام کرده و قبل از حرکت به سوی خیابان‌های اصلی شهر به ویژه خیابان امام، در کوچه‌های محلات و مقابل مسجد زنجیر زنی می‌کنند و مردم نیز در کنار دسته‌های عزاداری به حرکت در می‌آیند، در روستا هم، عزداران با توجه به کوچک بودن مکان و بافت روستایی در کوچه‌های عزاداری می‌پردازند.

یکی از شاخصه‌های این ایام علم‌ها هستند، علم‌ها دسته‌های عزاداری با پارچه هاب سبزو سیاه با نوشته‌هایی از قبیل:یا حسین، یا ابوالفضل و ... هستند که معمولا با رنگ سفی یا سرخ با توجه به رنگ پارچه علم‌ها نوشته شده است.

در این میان صبح روز تاسوعا انواعی از نذری‌ها و قربانی‌ها از سوی اشخاصی که نیت و حاجتی دارند برای دسته‌های عزاداری فراهم می‌شود، پخش و احسان شربت بیدمشک یا آب لیمو، آش نذری و قربانی کردن گوسفند، از جمله نذورات مردمی برای دسته‌های عزاداری است.

در شهر ارومیه دسته‌های عزاداری سعی می‌کنند خود را تا موقع ظهر با نظم و آرایش بهتری به خیابان‌های اصلی شهر (میدان انقلاب و امام) برسانند.

برخی از دسته‌های زنجیرزنی، ضمن ظهر زنی روضه خوانی و دعا هم می‌خوانند.

در شهر معمولا دسته‌ها از خیابان‌های، عطایی و میدان ولایت فقیه مراسم زنجیر زنی و عزاداری خود را آغاز می‌کنند و برخی از مردم در کنار خیابان‌ها نظاره گر مراسم‌ها هستند.

در بین دسته‌های عزاداری گاهی "گهواره گردانی "هم می‌کنند که نذورات آن صرف امورمالی هیئت‌های عزاداری یا مساجد محلات می‌شود.

افراد خادم و خیر درگاه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) این گهواره‌ها را در بین عزاداران و دسته‌های عزاداری گردانده و هرکس نذری داشته باشد معمولا مبلغی به آن سنجاق می‌کند.

دسته‌های عزاداری تا ظهر تاسوعا مراسم زنجیر زنی را ادامه داده، سپس آرام آرام از خیابان‌های اصلی و از پیش تعیین شده‌ی شهر عبور کرده و به محلات و مساجد خود باز می‌گردند.

در این میان ممکن است برخی از دسته‌های نیز برای صرف ناهار به منازل خیرین و احسان کنندگان حرکت کنند و برخی نیز به منازل و مساجد خود باز گردند.

انتهای پیام/م

آئین‌های مردم ارومیه در تاسوعا

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محرم97 مناسبت های مذهبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۸۹۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دسته روی کرمانشاهی‌ها در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) + فیلم

امروز بیست و پنجم شوال مصادف با سالروز شهادت ششمین امام شیعیان حضرت جعفر صادق (ع) است. شیعیان همه ساله با فرا رسیدن این روز مراسم عزاداری برگزار می‌کنند و به آن حضرت ادای احترام می‌کنند.

مردم دیندار و مومن شهرستان کرمانشاه به همین مناسبت در خیابان‌ها دسته‌های عزاداری برگزار کردند.

فیلم ارسال شده را می‌توانید مشاهده کنید.

منبع: شهروند خبرنگار - کرمانشاه

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • دسته عزاداری شهادت امام جعفر صادق (ع) -یزد
  • آئین عزاداری به مناسبت شهادت امام صادق (ع) در ورامین
  • آئین تجلیل از خانواده معظم ۲۰شهید روحانی و طلبه ورامین️ برگزار شد
  • برگزاری خیمه‌های عزاداری صادق آل محمد در ۴۰۰ مسجد منتخب تهران
  • مراسم دسته روی عزاداری شهادت امام صادق(ع) در شهر توپ آغاج
  • عزاداری و دسته‌روی سالروز شهادت امام صادق(ع) در قروه برگزار شد
  • عزاداری ورامینی‌ها در سالروز شهادت امام صادق (ع) + فیلم
  • برگزاری مراسم عزاداری شهادت امام جعفرصادق(ع) در ارومیه
  • دسته روی کرمانشاهی‌ها در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) + فیلم
  • عزاداری مردم آذربایجان غربی در سوگ شهادت امام صادق(ع)