Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-03@04:17:36 GMT

چقدر اسکناس و سکه داریم؟

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۹۰۱۴۷

چقدر اسکناس و سکه داریم؟

در حال حاضر حدود ۵۶ هزار میلیارد تومان اسکناس و سکه رایج بین مردم و شبکه بانکی در حال گردش است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تازه‌ترین آمار بانک مرکزی از جریان اسکناس و سکه‌های رایج (سکه های نیکل) نشان می‌دهد که تا پایان تیرماه امسال این مجموعه گردش حدود ۵۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی در اقتصاد ایران دارد، این رقم در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته ۴۳۰۰ میلیارد تومان افزایش دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از مجموع اسکناس و سکه رایج نزدیک ۴۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به آنچه در دست مردم قرار دارد، بر می‌گردد که نسبت به سال گذشته حدود ۶۴۰۰ میلیارد تومان افزایش داشته است.

همچنین حدود ۱۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر از اسکناس و سکه موجود در بانک‌ها قرار دارد که نسبت به ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سال قبل تا ۲۱۰۰ میلیارد تومان کاهش داشته، همین امر نشان دهنده این است که بخشی از موجودی از بانک‌ها خارج و در اختیار مردم قرار گرفته است.

اما موجودی اسکناس و سکه در بانک مرکزی به حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که کاهش ۲۴۰۰ میلیاردی نسبت به سال قبل دارد. از این موجودی  اسکناس و سکه در بانک مرکزی، هر زمان که لازم باشد بنابر نیاز بازار تزریق خواهد شد.

به گزارش ایسنا؛ طبق ضوابطی که بانک مرکزی برای چاپ و تزریق اسکناس دارد، عمر اسکناس‌های موجود در بازار معمولا حدود پنج سال است که بعد از این مدت اسکناس‌های قدیمی به تدریج از چرخه خارج شده و چاپ‌های جدید وارد می‌شوند. پیش‌تر اعلام شده بود که سالانه حدود ۶۰۰ میلیون برگ اسکناس امحاء شده و نزدیک به ۹۰۰ میلیون برگ جدید بر اساس نیاز بازار، میزان امحاء و همچنین ذخیره‌گیری زیر نظر هیات نظارت بر اندوخته اسکناس چاپ و به مرور وارد چرخه پولی می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۹۰۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبات دلار مبادله‌ای/یورو کاهش یافت

در معاملات امروز مرکز مبادله طلا و ارز ایران، هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۴هزار و ۳۱۴ تومان و حواله دلار نیز به ۴۱هزار و ۳۷۶ تومان رسید. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در معاملات امروز (پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403) مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با ثبات نسبت به روز کاری قبل به‌نرخ 44 هزار و 314 تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ 41 هزار و 376 تومان معامله می‌شود.

تأمین ارز 5 میلیارد دلاری کالاهای اساسی، دارو و خدمات

 

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با کاهش نسبت به روز کاری قبل به 47 هزار و 326 تومان و نرخ حواله یورو به 44 هزار و 189 تومان رسیده است.

از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با ثبات نسبت به روز کاری گذشته، 12 هزار و 66 تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز 11 هزار و 266 تومان است.

بروز رسانی: پنج‌شنبه 13  اردیبهشت 09:00

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت دلار (اسکناس)

44  هزار و 314  

قیمت دلار (حواله)

41  هزار و 376

قیمت یورو (اسکناس)

47  هزار و 326

قیمت یورو (حواله)

44 هزار و 189

قیمت درهم (اسکناس)

12 هزار و 66

قیمت درهم (حواله)

11 هزار و 266

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خندیدن گردشگر روس به سقوط ارزش ریال (عکس)
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
  • ثبات دلار مبادله‌ای/یورو کاهش یافت
  • جزئیات و نحوه پرداخت ارز به زائران حج تمتع | زائران چقدر ارز می گیرند؟
  • مقدار و جزئیات پرداخت ارز به زائران حج تمتع امسال اعلام شد
  • اختصاص ۵۰۰ یورو به زائران حج تمتع ۱۴۰۳
  • زائران حج تمتع ارز با نرخ مرکز مبادله می‌گیرند
  • پرداخت ۵۰۰ یورو ارز مبادله‌ای به حجاج
  • ارز حج مغایرتی با ارز مسافرتی ندارد
  • سودآوری ۴۸ هزار میلیاردی ایمیدرو در یک سال