Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرناپلاس- استاد سطوح عالي حوزه علميه قم با اشاره به علل قيام سيدالشهدا، گفت: زماني که در حکومتي زيرپا گذاشتن عدالت به رويه اي براي حفظ قدرت تبديل شود، چشم پوشي و اغماض قابل قبول نيست.

**ادعاي سکوت امام حسين در زمان معاويه نادرست است
حجت الاسلام سيد جواد ورعي در چهارمين شب از سلسله نشست هاي«عاشورا و امروز ما» که به همت انجمن انديشه و قلم، بنياد انديشه و احسان توحيد و خانه انديشمندان علوم انساني برگزار مي شود، با ذکر حديثي از پيامبر که امام حسين(ع) راوي آن بوده است، گفت: ايشان اين حديث را در زمان خلافت معاويه، نزد او بيان کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند معروف است که سيد الشهدا حرکت اعتراضي خود را بعد از مرگ معاويه و به خلافت رسيدن يزيد آغاز کرد اما اسناد تاريخي نشان مي دهد سيد الشهدا (ع)، پس از رحلت برادرش، امام حسن(ع) هرگز در برابر رفتار ظالمانه حکومت بني اميه و معاويه سکوت نکرده است.
وي در همين راستا افزود: سخنراني ها و نامه هاي ايشان به معاويه نيز گواه بر همين امر است و نامه هاي معاويه به امام، مبني بر اينکه شما مرتب عليه حکومت ما جو سازي مي کنيد نيز نشانگر اين موضوع است؛ اما از آنجايي که امام حسين خود را به عهد و پيماني که برادرش (امام حسن) با معاويه بسته بود، متعهد مي دانست، حرکت اعتراضي رسمي اي از سوي ايشان، تا زمان مرگ معاويه نقل نشده است.
اين استاد حوزه براي نمونه، به ماجراي حج امام حسين يک سال پيش از فوت معاويه اشاره کرد و افزود: امام در اين سفر مقدمات برگزاري يک اجتماع بزرگ را در سرزمين منا فراهم و از رجال بلاد مختلف اسلامي دعوت کردند تا درباره مسائل جهان اسلام گفت و گو کنند و سخنراني مفصلي کردند، در برخي از منابع تاريخي آمده است که حضرت دو سخنراني داشتند که به نظر مي رسد صحيح نيست؛ چراکه بعيد است حکومت اجازه برگزاري دو سخنراني که مردم را به اعتراض عليه حکومت دعوت مي کرد، داده باشد.
وي با بيان اينکه متن اين سخنراني بسيار بي نظير است، توضيح داد: اين متن نشانگر رويکرد ايشان نسبت به حکومت اموي است. هرچند فرصت مناسبي براي آنکه امام حسين (ع) علم مبارزه را بلند کند، فراهم نشده بود؛ ايشان منتظر مرگ معاويه بود؛ منتظر حادثه اي بود که بتواند مبارزه خود را وارد مرحله ديگري کند. مرگ معاويه، بر مسند خلافت نشستن يزيد و درخواست بيعت اجباري با امام، همان لحظه ايست که ايشان انتظارش را مي کشيد.
ورعي با اشاره به اينکه وفاي به عهد در زمان جاهليت نيز مرسوم بود، افزود: معاويه اين پيمان را شکست و هيچ يک از مفاد آن را اجرا نکرد اما توانست با مکر و حيله 20 سال بر جامعه اسلامي حکومت کند.
اين کارشناس فقه سياسي با بيان اينکه معاويه متعهد شده بود براي خود جانشيني انتخاب نکند، افزود: در برخي از متون تاريخي آمده است که بنا بود بعد از خود، حکومت را به امام حسن مجتي و اگر در قيد حيات نبودند به حسين بن علي بسپارد. در بعضي از اسناد ديگر آماده است که حکومت را به شوراي مسلمين يا اهل حل و عقد بسپارد که در ميان اهل سنت نيز رايج است تا آنان روساي جامعه را انتخاب کنند.
استاد حوزه با اشاره به اينکه آنچه معاويه درباره يزيد انجام داد، عملي بي سابقه درجامعه اسلامي بود، تأکيد کرد: اين اقدام آغاز تبديل خلافت پيامبر به سلطنت موروثي بود، چيزي که نه در منطق شيعيان و نه در ميان اهل سنت، پذيرفته نيست. اين بدعت بزرگي بود که مي خواستند در جامعه اسلامي بگذارند و امام حسين(ع) جان خودش و يارانش را گذاشت تا مانع از آن شود.
ورعي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينکه مردم دو يا سه سال بعد از حادثه کربلا متوجه سخنان سيدالشهدا درباره يزيد شدند، گفت: زماني که مردم مدينه نزد يزيد رفتند و متوجه رفتارهاي فاسقانه او شدند، قيام کردند و حاکم مدينه را از شهر بيرون کردند.
**هشدار امام حسين به نخبگان ساکت مقابل ظلم
اين استاد حوزه افزود: امام در فراز ديگري خطاب به نخبگان گفتند خداوند قدرت نفوذ کلمه و اعتبار اجتماعي را بي جهت به کسي نداده است، بلکه مسئوليتي برعهده شماست و براي اين نعمت از شما پرسش خواهد کرد. اين چيزي است که اختصاص به عهد و زمانه امام حسين(ع) ندارد؛ هر نعمتي را که خداوند به انسان مي دهد، مسئوليتي را نيز از انسان ها مي طلبد. به همين سبب امام از آنها انتظار داشت در برابر رفتارهاي ظالمانه بني اميه سکوت نکنند.
وي ادامه داد: امام حسين با ذکر حديثي از پيامبر، مبني بر اينکه مردمي که به رفتار حکومت جائر اعتراض نمي کنند، خداوند آن ها را به جايگاهي مي برد که آن سلطان جائر را خواهد برد، گفت از آنجايي که من فرزند پيغمبر و نزديک ترين فرد به او هستم، به اجراي اين دستور از ديگران سزاورترم. به همين سبب به محض آنکه فرصت ان فراهم شد، اقدام به قيام کردند. اين نشان مي دهد هرکه نفوذ اجتماعي بيشتري داشته باشد و به رسول خدا نزديک تر باشد، مسئوليت ويژه اي هم خواهد داشت.
**ماجراي اختلاف نظر امام و آيت الله حکيم
وي با اشاره به زمان مبارزه امام خميني (ره) گفت: در آن زمان برخي از علما همراهي نکردند و تشخيصشان چنين بود. اينکه آيت الله محسن حکيم آن زمان فرمودند من فرزند امام حسن مجتبي هستم؛ مقصود اين نيست که ايشان از زير بار مبارزه شانه خالي کردند، خاندان ايشان در مبارزه با ديکتاتور پيشين عراق پيشگام بودند اما تشخيص شان در آن موقعيت چنين بوده است.
ورعي ادامه داد: در مباحثه اي که ميان امام (ره) و ايشان بر سر قيام عليه حکومت پهلوي ايجاد شده بود؛ ايشان خطاب به امام مي گويند اگر امام مجتبي در چنين وضعيتي بودند چه مي کردند که امام پاسخ مي دهد اگر ايشان هم به اندازه شما مريد داشتند، قيام مي کردند که مرحوم آيت الله حکيم مي گويند کدام مريد؟ گويا ايشان از همراهي مقلدان خود نااميد بودند. آيت الله حکيم معتقد بود در آن شرايط قيام انقلاب موثر نيست اما امام (ره) معتقد بود موثر است.
وي در اين راستا افزود: شهيد محمدباقر حکيم در اين باره فرمودند «امام گفته بودند ما اوايل هجرت به نجف به آيت الله حکيم معترض بوديم که چرا قيام نمي کنند اما زماني که مريدان ايشان را ديديم، حق را به ايشان داديم. بعلاوه تصور مي کردند قيام و انقلاب ابتدا در عراق و سپس در ايران رخ خواهد داد اما واقعيت نشان داد مردم ايران، بيش از مردم عراق پاي کار بودند.»
وي در بخش ديگري از سخنان خود درباره وفاي به عهد، تأکيد کرد: قرآن بر دو مسئله حساس است؛ يکي شرک به خدا و ديگري زير پاگذشتن عهد و پيمان. علامه طباطبايي نيز در اين باره فرموند اند خداوند همان حساسيتي را که نسبت به شرک دارد به عهدشکني دارد.
ورعي با تأکيد بر اينکه مردم هر جامعه حق دارند شايستگان بر آن ها حکومت کنند، به مبناي ديگري از قيام سيد الشهدا اشاره کرد و گفت: ايشان معتقد بوند به جاي شايستگان سفلگان بر گرده مردم سوار شدند. فارغ از اينکه ما شيعيان معتقديم در زمانه اي که معصومان هستند، حق حاکميت با ايشان است، يک اصل پذيرفته شده از صدر اسلام تاکنون اين است که شايستگان حکومت را برعهده بگيرند. حق گرفتني است و حتي در مواردي تکليف است؛ در اينجا قابل چشم پوشي و بخشش نيست.
اين استاد حوزه در بخشي از سخنان خود با اشاره به سخنان امام حسين (ع) گفت: زماني که در حکومتي، زير پاگذاشتن عدالت براي حفظ قدرت به رويه تبديل شد، قابل اغماض نيست. هرچند سيدالشهدا به دليل عهد و پيمان خود با معاويه در زمان حيات او (معاويه) سکوت کردند اما به اين معنا نبود که با يزيد هم چنين کنند. چراکه اسناد تاريخي نشان مي دهد اين فرد به هيچ وجه شايستگي چنين کاري را نداشت؛ و آنچه رخ داد نتيجه سکوت بزرگان جامعه بود.
**فرهمندپور: براي پيروي از راه امامان، ناگزيريم رفتار سياسي آنان را تحليل کنيم
در اين نشست همچنين دکتر فهيمه فرهمندپور با بيان اينکه طرح سوال درباره رفتار سياسي ائمه همچنان وجود دارد، بيان کرد: با اينکه درباره تاريخ امامت، تاريخ اسلام و تاريخ دوران حضور ائمه در ميان مردم، صحبت ها و نوشته هاي زيادي صورت گرفته است ولي به عنوان يک پژوهش گر تاريخ اسلام اعتقاد دارم در اين رابطه بايد همچنان طرح سوال شود و هنوز سوالات زيادي باقي مانده است.
استاد دانشگاه تهران با اشاره به اينکه زندگي ائمه به دليل اينکه مرجع و اثرگذار هستند، براي ما مسلمانان مهم است، گفت: ائمه براي شيعيان محبوب هستند و مسلمانان بر مبناي عمل و رفتار ائمه مي خواهند در زندگي عمل کنند. حال لازمه استمرار راه ائمه به درک و فهم عميق از اتفاقاتي که رخ داده، برمي گردد. دانستن آنچه توسط ائمه رقم زده شده، کفايت نمي کند، بلکه چگونه انجام گرفتن اين اتفاقات، اهميت زيادي دارد. فهم و تحليل اين مباحث براي مسلمانان مهم تر و اثر بخش تر است.
اين پژوهشگر تاريخ در همين راستا افزود: عليرغم تلاش زياد براي درک رفتار ائمه در دوران خود، وقتي با برخي سوالات اساسي، بنيادي بدون ملاحظات مواجه مي شويم، به نظر مي رسد نمي توانيم در ارتباط با شناخت ائمه با قاطعيت صحبت کنيم. بي پرده سوالاتي در اين جلسه قصد دارم، مطرح کنم که مطمئن هستم اين سوالات را با شکل هاي مختلف از خودمان بارها پرسيديم. آيا کسي از خودش سوال نکرده است که حضرت علي به عنوان يک فرد صاحب قدرت در دوران خلافت خودش يک خليفه موفق ارزيابي مي شود يا ناموفق؟
فرهمندپور تصريح کرد: شايد بسياري از رفتارهاي اميرالمومنين ابهامات زيادي براي مسلمانان به وجود آورده باشد. مثلا آيا در آستانه شکل گيري خلافت بعد از حضرت محمد (ص) و آن اتفاقي که بعد از دوران پيامبر رخ داد، آيا حاصل همه امکان اميرالمومنين تاييد انتصاب ها بود؟ يعني براي حضرت علي امکان رفتار به گونه ديگري وجود نداشت تا تاريخ به شکل ديگري رقم بخورد؟ و آيا امام علي (ع) اجازه داد تا ديگراني که بر منصب او لايق نبودند، حکومت کنند؟ آيا امام علي (ع) نمي توانست واکنش ديگري نشان بدهد؟ و آيا آن چيزي که در تاريخ به دست مي آمد ارزش برخي پيامد هاي خوب را نداشت؟ اصلا آيا امام حسن (ع) فتنه هاي بعد از شهادت حضرت علي را پيش بيني نمي کرد؟ اگر پيش بيني نمي کرد، امام حسن مجتبي را به ناتواني در پيش بيني شش ماه آينده خود متهم کرده ايم و اگر پيش بيني مي کرد، چرا خلافتي را پذيرفت که مشخص بود پس از گذشت يک زمان کوتاه بر باد خواهد رفت؟ البته از يک نگاه پاسخ اين مباحث خيلي ساده و روشن است، ما معتقديم ائمه معصومند و تمام اعمال و رفتارهاي سياسي و حکومتي آنها درست بوده است. هرچند اين جواب شايد براي برخي قانع کننده نباشد و از اين رو بايد تحليلهاي عميقتري بکنيم.
وي با اعلام اينکه رفتار ائمه بايد تجزيه و تحليل شود، خاطرنشان کرد: اگر قصد داشته باشيم راه ائمه را ادامه بدهيم، ناگزيريم که رفتار ائمه را تحليل و علت آن را شناسايي کنيم و ببينيم چه معيار هايي بدست خواهيم آورد تا به يک واحد مشترک برسيم. درستي و نادرستي يا پيروزي و شکست يک اتفاق تاريخي را بايد براساس ملاک بررسي کنيم. ارزيابي نتايج و پيامدها نيازمند ملاک و شاخص است. بايد ديد قيام امام حسين با چه ملاک و شاخص هايي موفق است؟ بايد اهداف کنشگر سياسي را مهم برشمرد. بايد ديد انتظار ما و امام حسين از قيام عاشورا با هم يکسان است يا خير؟ دستاورد عاشورا را نبايد با انتطار خودمان بسنجيم. بايد ديد آيا انتظار امامان ما در دوران امامت خودشان تحقق پيدا کرده است يا خير؟ بايد با استراتژي به اين مباحث تاريخي نگاه کرد. به طور مثال حادثه کربلا را بايد از قبل و بعد ارزيابي کرد و از دامنه به قله نگاه کرد.
فرهمند پور در خاتمه سخنانش گفت: براي ارزيابي سيره ائمه بايد با نگاهي درازمدت و راهبردي نگاه کرد و سير حرکت و نقش هاي متفاوتي که معصومين در طول دوران خود و شرايط متفاوت ايفا کرده اند را در مجموع بررسي کرد. به تعبير رهبرانقلاب، رفتار ائمه در طول ٢٥٠ سال حضورشان از دوران امام علي تا آغاز غيبت را بايد بعنوان يک انسان درنظر گرفت و ديد اين انسان در شرايط مختلف اما با هدفي واحد چه کرده است؟
اين نشست ها امشب (شب عاشورا) ساعت 20 با سخنراني دکتر غلامرضا ظريفيان و حجت الاسلام دکتر مهدوي راد در سالن فردوسي خانه انديشمندان علوم انساني واقع در خيابان استاد نجات الهي، نبش ورشو ادامه مي يابد.
گزارش از شيما شعاعي و هنگامه ملکي
*اداره کل اخبار چندرسانه اي*ايرناپلاس*
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۹۰۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود

جعفر رئیسیان زاده در این باره اظهار داشت: این برنامه با حضور تولیت معزز آستان قدس رضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمعی از مدیران ارشد ملی و استانی، با هدف تجلیل از کارگران به عنوان ارکان اصلی تولید و تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم، تدارک دیده شده است.
وی، با اشاره به اینکه این مراسم  روز دوشنبه دهم اردیبهشت ماه بعد از نماز مغرب و عشا در ورزشگاه امام رضا (ع) برگزار می‌شود، اظهار کرد: در این مراسم از ۲۵ هزار کارگر مشهدی به همراه خانواده‌هایشان تجلیل خواهد شد.
معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی خاطرنشان کرد:مدعوین به این مراسم از طریق کارفرمایان در کارخانجات مختلف شناسایی شده‌اند به طوری که سهمیه‌ای برای تجلیل از کارگران شاغل در هر کارگاه تولیدی و مجموعه فعال در امر تولید در نظر گرفته شده است.
رئیسیان زاده  ابراز داشت: ویژه برنامه های این مراسم شامل جشن خانوادگی، اجرای سرود و نماهنگ‌های مذهبی، برنامه‌های شاد برای کودکان، سخنرانی و نور افشانی است و در پایان مراسم، غذای متبرک رضوی به خانواده‌ها اهدا خواهد شد.
وی گفت: همچنین در این برنامه از تعدادی از کارگران نمونه که در راستای تولید کار ویژه و منحصر به فردی انجام داده‌اند نیز به نمایندگی از تمامی کارگران تقدیر به عمل خواهد آمد.

منبع: آستان نیوز

دیگر خبرها

  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • تاریخ شهادت امام جعفر صادق(ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم ترحیم
  • قیام علیه جنایات اسرائیل برگرفته از وجدان بیدار جهانیان
  • مشکلات فرهنگی با ارائه آمار و ارقام رفع نمی‌شود
  • جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای درقم برگزارمی شود
  • پیام تسلیت حجت الاسلام سید موسی موسوی در پی درگذشت ماموستا فخری
  • تأکید ائمه جمعه اردبیل بر رفع مشکلات معیشتی معلمان و کارگران