Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@23:49:49 GMT

تامین جهیزیه ۲۰ زوج جوان به برکت عزای امام حسین(ع)

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۹۰۷۳۸

تامین جهیزیه ۲۰ زوج جوان به برکت عزای امام حسین(ع)

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- وحید محمدی یکتا: در اعتقادات شیعه، « نذر آن است که انسان بر خود واجب کند که کار خیری را برای خدا به جا آورد و یا کاری که انجام ندادن آن بهتر است برای خدا ترک کند. »

یکی از متداول ترین نذرها، نذر برای سیدالشهدا(ع) است، شاید با شنیدن کلمه « نذر» همه ما یاد اطعام عزاداران و یا پخش چای و شیر و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. بیافتیم، اما جالب است، بدانیم، نذر در اسلام تنوع دارد و همین تنوع این امکان را می دهد، که همه ارادتمندان بتوانند در ماه محرم، خدمتی را به ساحت مقدس امام حسین(ع) انجام دهند، از جمله این موارد نذر، اعطا جهیزیه به زوج های جوان است، که هیاتی های « دلسوختگان قمر بنی هاشم( ع) » با قدم گذاشتن در این مسیر و طی سالیان متمادی، امسال علاوه بر عزاداری در هیات، با اعطا ۲۰ دست جهیزیه، شرایط زندگی ۲۰ زوج جوان را فراهم می کنند.

برای این که بیش از پیش در خصوص این نذر فرهنگی و اجتماعی اطلاعات به دست بیاوریم، با « رضا تاجیک» مدیر هیات امناء هیات « دلسوختگان قمر بنی هاشم( ع) » به گفتگو نشستیم، که حاصل آن در ادامه می آید:

* چطور شد به فکر اهدا جهیزیه در هیات عزاداری و به نام امام حسین( ع) افتادید؟

با توجه به این که این هیات در ۲۳ سال پیش و با حضور پرشور قشر جوان در ورامین تاسیس شد، سعی داشتیم، با استفاده از نیروی جوانی هیاتی ها، سعی در گسترش فعالیت های هیات داشته باشیم.

یکی از این فعالیت ها، اجرای طرح ها و نذرهای اجتماعی و فرهنگی است، قطعا ازدواج و تسهیل شرایط آن در کاهش آسیب های اجتماعی تاثیر غیر قابل انکاری دارد، از این جهت و با توجه به وضعیت اقتصادی برخی افراد و نیز حفظ آبروی زوج های جوان، به فکر نذر جهیزیه و اعطای آن به زوج های جوان افتادیم.

چرا که معتقدیم، هیات باید کارکرد اجتماعی و فرهنگی نیز داشته باشد و این از برکات عزای امام حسین( ع)  است، که می تواند زندگی افراد را سر و سامان دهد و زوج های جوان را به خانه بخت بفرستد و حاصل این تصمیم و اعتقاد این شد، که امروز به ۲۰ زوج جوان واجد شرایط جهیزیه اعطا می کنیم.

* جز اعطا جهیزیه در چه کارهای خیر دیگری حضور داشته اید؟

با توجه به قدمت هیات در سال های قبل نیز با شرکت در کارهای عام المنفعه و با اعطا کمک های نقدی و تهیه ارزاق برای خانواده های بی سرپرست و یا بد سرپرست، با توجه به منابع درآمدی جمع آوری شده، کارهای کوچکی انجام می دادیم.

* مشوقتان در این نذر اجتماعی چه افرادی بوده اند؟ خانواده تان مخالف این کار نبودند؟

برادران، دوستان و اعضا هیات مشوقان اصلی این طرح بودند، ضمنا خانواده از این نذر استقبال کرده و از مشوقان اصلی بودند.

* عزاداران هیات در این نذر اجتماعی و اعطا جهیزیه با شما همراه هستند و یا اعطا جهیزیه جدا از برنامه های هیات است؟

بله، با توجه به جلساتی که قبل از ماه محرم داشته ایم، افراد مختلفی را دعوت کرده و با تشویق ۱۰۰ درصدی آن عزیزان مواجه شدیم، البته هیات برنامه های فرهنگی دیگری هم دارد، که یکی از آن ها در کشور ثبت معنوی شده و « کاروان اسراء کربلا» است، که در روز سوم شهادت آقا امام حسین( ع) در شهرستان انجام می گیرد.

* طرح « هر هیات یک جهیزیه» از سال های پیش مطرح شد، چرا مورد استقبال فراگیر هیئات قرار نگرفت؟

به نظر من از آن جایی که افراد هیات جوان، فرهنگی و در بطن زندگی اجتماعی مردم هستند، بیشتر و بهتر می توانند، زندگی روزمره مردم را لمس و حس کنند و علت عدم استقبال از این طرح توسط برخی از هیئات شاید، به دلیل دوری و نا آشنایی با کارهای فرهنگی باشد و حتما در سال های آینده مورد توجه قرار می گیرد و برای اجرای فراگیر در کشور قطعا نیاز به زمان بیشتری است.

* به نظر شما طرح هر هیات یک جهیزیه طرح خوبی است؟

بله، ۱۰۰ درصد این طرح یکی از بهترین طرح ها در جامعه امروز ما است.

ما حتی در جوامع غربی و دیگر کشورها نیز کمک به هم نوع را شاهد هستیم، کشور ما کشور امام زمان( عج) و کشور شیعه است، ما باید با اقتدا به ائمه اطهار علیهم السلام دستگیر فقرا و نیازمندان جامعه باشیم و به نظرم نذر اجتماعی و فرهنگی نیاز امروز کشور است، که باید در اقشار مذهبی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

* به نظر شما نذرهای فرهنگی دیگری به جز اعطا جهیزیه در منطقه لازم است و آیا برنامه ای برای این کارهای خیر نیز در سال های آینده دارید؟

نذر فرهنگی و اجتماعی و کارهای خیر تمامی ندارد، به هر نوع و هر بهانه ای می توان سراغ کار خیر رفت.

کارهای زیادی باید در منطقه انجام بپذیرد، که این اقدام یک قطره از دریا است و امیدوارم روند اعطا جهیزیه را در سال های آینده گسترده تر کنیم و در جهت ترویج کمک به هم نوعان بتوانیم بیش از پیش خدمت کنیم.

* اگر حرف خاص و یا پیامی برای مردم و خیرین و هیاتی ها دارید، بفرمایید.

خدا را شکر، که خیرین در شهرهای مختلف، با اقدامات متفاوت و مختلف، از مدرسه سازی گرفته تا احداث درمانگاه و ... به همشهریان و هم نوعان خود کمک می کنند.

فکر می کنم، یکی از بهترین کارها در حال حاضر کوچک کردن مراسم عزاداری برای افرادی است، که عزیزان خود را از دست می دهند، می توان با خرید حتی یک دستگاه دیالیز، نوار قلب و ... . اهدا به درمانگاه ها و بیمارستان ها از ثواب اخروی آن برای گذشتگان بهره مند شد و ثوابی هم برای اموات به ارمغان آورد.

امید است، این کارهای فرهنگی و نذرهای اجتماعی برای امام حسین( ع) در راه رسیدن ثواب به اموات و گذشتگان در کشور تداوم داشته و گسترده تر شود و مختص به زمان خاصی مانند ماه محرم یا ماه رمضان نباشد، به نیت سید و سالار شهیدان و یا دیگر ائمه و بزرگان در همه زمان ها می توان کمک به هم نوعان کرد، چرا که کمک به دیگران زمان و مکان نمی شناسد.

کد خبر 4404128

منبع: مهر

کلیدواژه: جهیزیه عروس نذری ورامین ماه محرم کرمانشاه خبرگزاری مهر بوشهر مشهد شهرکرد گرگان مراسم عزاداری شیراز سانحه تصادف مجلس شورای اسلامی عاشورا بیرجند احتکار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۹۰۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سد‌های کبوترلانه کنگاور و قشلاق صحنه در آستانه آبگیری

محسن حسین‌آبادی مجری پروژه‌ها گفت : سد کبوتر لانه کنگاور تقریبا آماده آبگیری است و امیدواریم نیمه اول امسال شاهد آبگیری این سد باشیم.

محسن حسین‌آبادی پیشرفت کنونی سد کبوترلانه را ۹۲.۳ درصد اعلام کرد و افزود: بخش عمده سازه سد احداث شده و کار‌های مختصری که باقی مانده مانع از آبگیری این سد نیست.

به گفته مجری سد کبوتر لانه، اواخر سال گذشته کمیته آبگیری سد‌های وزارت نیرو نیز بازدیدی از این سد داشتند و کار‌های نهایی آن نیز انجام شده و مانعی برای آبگیری آن وجود ندارد.

حسین‌آبادی مجموع اعتباری که تاکنون برای سد کبوتر لانه هزینه شده را نزدیک به ۴۷۹ میلیارد تومان اعلام کرد که حدود ۱۹۰ میلیارد تومان آن در سال ۱۴۰۲ تخصیص یافته و عنوان کرد: جهت تکمیل کار‌های باقی مانده سد، پرداخت مطالبات پیمانکاران و همچنین پرداخت مطالبات کشاورزان - که زمین هایشان به ساخت این پروژه اختصاص یافته، حدود ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.

وی با بیان اینکه حجم مخزنی سد کبوترلانه حدود ۲۵ میلیون مترمکعب است، تامین آب بخش کشاورزی، شرب و صنعت را از اهداف احداث آن برشمرد.

حسین‌آبادی به آخرین وضعیت سد در دست احداث قشلاق شهرستان صحنه نیز اشاره کرد و گفت: این سد نیز در حال حاضر ۹۱ درصد پیشرفت دارد و کار‌های سازه سد تقریبا به اتمام رسیده و آماده آبگیری است.

مجری سد قشلاق صحنه اظهار کرد: تنها کار باقی مانده تملک اراضی برای آبگیری سد است که نیازمند تامین مالی است و در صورت حل این مشکلات، امکان آبگیری سد وجود دارد.

وی مجموع اعتباری که برای تملک اراضی و تکمیل کار‌های باقی مانده سد قشلاق مورد نیاز است را حدود ۵۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و یادآور شد: تاکنون حدود ۴۶۲ میلیارد تومان نیز برای احداث این سد هزینه شده است.

حسین‌آبادی با اشاره به حجم مخزن ۵۰ میلیون مترمکعبی این سد، خاطرنشان کرد: تامین آب بلندمدت شهر صحنه، تامین آب شهرک صنعتی آب باریک و تامین آب برای اراضی کشاورزی پایین دست از اهداف احداث این سد است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • افشای هویت شرکای رائفی‌پور؛ پول موسسه او از کجا تامین می‌شود؟
  • بهره فرهنگی اجلاس پیرغلامان باید در استان کرمان ماندگار شود
  • شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک
  • اجرای طرح ملی زراعت چوب با مشارکت بنیاد برکت در لالی +فیلم
  • موسسه «مصاف» رائفی پور از کجا تامین مالی می‌شود؟
  • واکنش وحید شمسایی به حذف ژاپن از جام ملت‌ها
  • آغاز هفته کارگر با شعار مشارکت کارگر، جهش تولید و ایران قوی
  • اعتراض تند روزنامه جوان به حسین شریعتمداری
  • تهیه جهیزیه، هدیه خیران یزدی به زوج‌های جوان
  • سد‌های کبوترلانه کنگاور و قشلاق صحنه در آستانه آبگیری