Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- وزير دفاع آمريکا با متهم کردن رسانه‌ها به انتشار اخبار ساختگي درباره احتمال خروج او از دولت اين کشور، گفت نبايد چنين گزارش‌هايي را جدي گرفت.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، «جيمز ماتيس» وزير دفاع آمريکا روز سه‌شنبه شايعات منتشر شده درباره احتمال اخراج يا استعفايش را رد و رسانه‌ها را به شايعه‌پردازي و انتشار اخبار جعلي متهم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روزنامه «نيويورک‌تايمز» اين هفته به نقل از منابعي در کاخ سفيد با بيان اينکه ماتيس با «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا اختلاف نظر جدي دارد، مدعي شد که وي به زودي از سمتش برکنار مي‌شود و جست‌وجو براي يافتن جايگزين او همين حالا هم در جريان است. «باب وودوارد» روزنامه‌نگار معروف تحقيقي آمريکايي هم در کتابش در مورد کاخ سفيد که هفته گذشته منتشر شد، نوشته که ماتيس ترامپ را غيرقابل اتکا مي‌داند و از اجراي دستورات او شانه خالي مي‌کند.
به نوشته «اليزابت مک لافلين» خبرنگار شبکه «اي. بي. سي»، ماتيس در پاسخ به اين سوال که آيا اين گزارش‌ها معتبرند، به خبرنگاران گفت: «نه، اين‌ها را به هيچ وجه جدي نمي‌گيرم. اين هم مثل همه موارد مشابه قبلي است. يک نفر يک تيتر سر هم مي‌کند و بعد هم با چند فرد حراف صحبت مي‌کنند و چند چيز ديگر هم به آن مي‌چسبانند و شايعات را هم به آن اضافه مي‌کنند».
وي افزود: «بعد يک نفر ديگر هم آن طرف همين چيزها را مي‌نويسد. اينطور مي‌شود که يک گزارش سر هم مي‌شود. ولي اين هم مثل قبلي‌ها فراموش مي‌شود. اين چندمين باري است که چنين چيزهايي مي‌شنويم. اين هم زود فراموش مي‌شود. بعد هم کساني که اين شايعات را شروع کردند، باز هم اجازه خواهند داشت شايعات تازه‌اي بنويسند. اوضاع اينطور است ديگر. خيلي جدي‌اش نگيريد».
ماتيس در کابينه پر تغيير و تحول دونالد ترامپ از معدود مقام‌هاي ارشدي است که هنوز در سمتش باقي مانده است. با اين وجود هر چند وقت يک بار گزارشي درباره احتمال خروج قريب الوقوع او از دولت آمريکا به دليل اختلاف نظر با ترامپ منتشر مي‌شود. رسانه‌هاي آمريکايي ماتيس را همراه با «رکس تيلرسون» وزير خارجه سابق و «هربرت مک مستر» مشاور امنيت ملي سابق آمريکا «تيم آدم بزرگ‌ها» در دولت لقب داده بودند. با اخراج تيلرسون و مک مستر در ماه‌هاي گذشته، ماتيس تنها عضو اين حلقه است که هنوز در دولت آمريکا باقي مانده است

اختلاف هاي ترامپ و ماتيس جدي است؟
روزنامه لس آنجلس تايمز نوشت: با آشکار شدن اختلافات دونالد ترامپ و جيمز ماتيس اين پرسش ذهن مقامات را درگير کرده است که ماتيس چه مدت در پنتاگون دوام خواهد آورد.
اين روزنامه آمريکايي در پايگاه اينترنتي خود و در تفسيري به قلم ديويد اس کلود افزود: زماني که جيمز ماتيس، وزير دفاع آمريکا ماه گذشته اعلام کرد که هيچ برنامه اي براي لغو رزمايش نظامي مشترک آتي با نيروهاي کره جنوبي ندارد، با انتقادهاي شديد دونالد ترامپ، رئيس جمهور مواجه شد.
يک روز پس از سخنان ماتيس ترامپ در توئيتي تحت عنوان بيانيه کاخ سفيد نوشت: هيچ دليلي وجود ندارد در حال حاضر مبلغ زيادي پول صرف رزمايش مشترک آمريکا و کره جنوبي شود.
اين مشاجره غيرمتعارف از جايگاه متزلزل ماتيس در برابر ترامپ حکايت داشت. مقامات کنوني و پيشين پنتاگون که شاهد روابط ترامپ و ماتيس از ابتدا بوده اند، از نشانه هاي روزافزون اختلاف نظر ميان اين دو سخن به ميان مي آورند، نشانه هايي که اين پرسش را به ذهن متبادر مي کند که ماتيس تا چه مدت ديگر در پنتاگون خواهد ماند.
به گفته مقامات به غير از برخي اختلاف نظرهاي سياسي خاص، دور شدن هاي روز افزون رئيس جمهور و وزير دفاع وي ناشي از اين باور ترامپ است که ماتيس به طور محرمانه به تحقير وي مي پردازد و همواره در تلاش است وي را دور بزند.
يک مقام امنيت ملي که شاهد روابط اين دو نفر بوده است و خواست نامش فاش نشود، گفت: او [ترامپ] فکر مي کند ماتيس آنگونه که وي دوست دارد همه افرادش به او وفادار باشند، وفادار نيست.
از طرف ديگر دستياران رئيس جمهور مي گويند سرخوردگي ماتيس از شيوه عملکرد عجولانه ترامپ و تمايل وي به ناديده گرفتن پنتاگون با اعلام سياست هاي مهم احتمالا سرانجام ماتيس را وادار به کناره گيري مي کند.
مکالمات دائمي اين دو نفر پس از آغاز رياست جمهوري ترامپ در سال گذشته به گفتگوهاي گاه و بيگاه تبديل شده است. درگيري هاي سياسي که پيش از اين در خفا انجام مي شد هر روز بيش از قبل علني مي شود، شايد به اين علت که ترامپ مي خواهد اين پيام را به ماتيس بدهد که وي بايد بيشتر مراقب رفتارش باشد.
مقامات همچنين معتقدند، ديدگاه هاي تندرو جان بولتون، مشاور امنيت ملي ترامپ درباره ايران و ديگر موضوعات امنيت ملي بيش از رويکرد راهبردي تر ماتيس با غرايز مخرب ترامپ همخواني دارد.

خشم ماتيس نسبت به ترامپ
نشريه ايل جورناله (ايتاليا)، در گزارشي نوشت: تازه ترين کتاب باب وودوارد، روزنامه نگار آمريکايي با عنوان «ترس» که در آن به شکلي کاملاً انتقادآميز اولين مرحلۀ دولت ترامپ را مورد تجزيه و تحليل قرار مي دهد، حاوي خبرهاي تازه در خصوص شکاف هاي فرضي است که ميان رئيس جمهور و جيمز ماتيس، وزير دفاع آمريکا باز شده است. از جمله زماني که وي توانايي ترامپ در درک مسائل مربوط به امنيت ملي و به ويژه وضعيت شبه جزيرۀ کره و منطقۀ خاورميانه را با توانايي يک نوجوان کلاس پنجم ابتدايي يا اول راهنمايي مقايسه کرده بود. ترامپ مقالۀ جاش راگين در واشنگتن پست را که در آن کناره گيري اين ژنرال را از رياست پنتاگون اعلام مي کرد، تکذيب نمود. با اين وجود در کتاب وودوارد صحبت از شکافي به ميان مي آيد که ميان اين دو به وجود آمده است.
در مورد سوريه ماتيس بدون در نظر گرفتن فرمان رئيس جمهور، تصميم به انجام دو حملۀ تنبيهي گرفته بود. تصميمي که مانع از درگيري با روس ها که تصميم به دفاع از دمشق گرفته بودند، گرديد در نظر جهان به عنوان گزينه اي نمادين و صرفاً نمايشي جلوه کرد.
اما آيا شهادت وودوارد موثق است؟ باب وودوارد ٧٥ ساله که پيش از آن تحقيقاتي تاريخي انجام داده بود که پرده از روي رسوايي واترگيت برداشته بود و نيکسون را وادار به استعفا نموده بود، اخبار جنجالي مهمي را جمع آوري نمود.
مهم ترين انتقادها در خصوص کارش که منجر به توليد ١٨ کتابي گرديد که نيم قرن تاريخ آمريکا را روايت مي کنند، به استفادۀ گسترده از منابع ناشناس و شاهدان پنهان مربوط مي گردند. اين موضوع براي درک کار وي در خصوص رابطۀ ميان ترامپ و ماتيس نيز الزامي است. به طور قطع آنچه وودوارد مي نويسد مي تواند تحت تأثير انتخاب منابع صورت گرفته باشد و در سايۀ جو مشکوکي تفسير شود که به نظر مي رسد بر کاخ سفيد حاکم است.
ماتيس از سرنوشتي که مک مستر، مشاور امنيت ملي و تيلرسون، وزير خارجۀ آمريکا به آن دچار شدند، جان سالم به در برد. اما آيا او نيز به همين سرنوشت دچار خواهد شد؟ در هر دوي آن موارد قبل از اخراج افشاگري هايي عليه آنها صورت گرفته بود تا ميانۀ آنها را با رئيس جمهور خراب کنند. ليکن کتاب وودوارد ممکن بود براي او مرگبار باشد. اما اينطور نشد. ماتيس در دايرۀ مشاوران امنيت ملي کاخ سفيد يک مورد نادر به شمار مي آيد: وي در توافقات هسته اي با ايران پيشنهاد انجام پيشرفت هايي داده بود، بارها رودررو با همتايان چيني خود در مورد مسائل امنيتي سخن گفته بود، پيشنهاد يک رويکرد منطقي در خصوص بحران کره داده بو و حتي تنها منتقد سياست هاي ترامپ در خصوص محيط زيست در درون دولت بود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: اختلاف ترامپ ماتيس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۹۰۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ: پلیس باید دانشجویان مخالف اسرائیل را به شدت سرکوب کند

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در حالیکه در راهروی دادگاه نیویورک به اتهام آزار و اذیت جنسی یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی حضور داشت در واکنش به اعتراضات دانشجویان به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه اظهار کرد: اتفاقاتی که در دانشگاه‌ها مثل دانشگاه کلمبیا، نیویورک و بقیه درحال رخ دادن می‌باشد، واقعاً مایه شرمساری هست.

وی با کنایه به بایدن رئیس جمهور فعلی آمریکا گفت: در واقع این وضع مربوط به بایدن است. او (بایدن) در حال دریافت سیگنال اشتباهی از افراد است، او (بایدن) یک صدای اشتباه دریافت می‌کند. بایدن نمی‌داند که چه افرادی پشت این اعتراضات هستند و این یک وضع آشفته هست. تکرار می‌کنم چیزی که در دانشگاه‌ها رخ میدهد، مایه شرمساری است.

رئیس جمهور پیشین آمریکا بیان کرد: افرادی که بیرون دادگاه هستند می‌خواهند به دادگاه اعتراض کنند ولی ما شاهد وضع پلیسی هستیم که تا حالا دیده نشده است!

ترامپ در پایان افزود: هنوز هیچ کسی به دانشگاه‌ها فرستاده نشده در حالی که آنها خیلی افراد رادیکالی هستند که در حال نابودکردن دانشگاه‌ها هستند.

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

 

انتهای پیام/

محمدامین متین فر

دیگر خبرها

  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا
  • سناریو زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا
  • ترامپ: پلیس باید دانشجویان مخالف اسرائیل را به شدت سرکوب کند
  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند
  • ترامپ اوکراین را بخشی از روسیه می‌داند
  • آکسیوس: دیدار ترامپ و رئیس‌جمهور آرژانتین، کاخ سفید را خشمگین کرد
  • تردید درباره ادامه کمک به اوکراین در صورت پیروزی ترامپ