Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@12:56:10 GMT

آذربایجان غربی سیاهپوش مصائب سقای دشت کربلا شد

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۹۰۹۳۹

آذربایجان غربی سیاهپوش مصائب سقای دشت کربلا شد

ارومیه - ایرنا - همزمان با سراسر کشور، نوای یا ابوالفضل العباس (ع) و یا حسین (ع) در روز تاسوعای حسینی در فضای شهرها و روستاهای آذربایجان غربی طنین انداز شد و مردم ولایت مدار و عاشق این استان در عزای شهدای سقای دشت کربلا غرق در ماتم هستند.

به گزارش ایرنا، عزاداری تاسوعای حسینی امروز /چهارشنبه/ با حضور گسترده پیر و جوان، کودک و نوجوان و شور اشتیاق عزاداران حسینی در سراسر آذربایجان غربی برگزار شد تا بار دیگر مردم این استان با تجمع میلیونی ارادت خود را به سقای دشت کربلا ثابت کنند و در سوگ از دست دادن این سردار کربلا بر سر و سینه خود بکوبند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جمعیت میلیونی این استان در صدها بخش، 17 شهر و هزاران روستای آذربایجان غربی در روز تاسوعای حسینی که به روز حضرت عباس (ع) علمدار کربلا مشهور است، با راه اندازی صدها دسته و هیات عزاداری به سوگواری برای امام حسین (ع) و یاران با وفایش به خصوص حضرت ابوالفضل (ع) پرداخته اند.
برخی از مردم در این روز به نیت برآورده شدن حاجت های خود در میان عزاداران حسینی و مردم نذری هایی از قبیل چای، شربت، شیر و مواد غذایی پخش می کنند و عده ای نیز پارچه هایی را به علم دسته های عزاداری نصب کرده اند تا حاجتشان روا شود.
محل هایی نیز برای تجمع عزاداران و ایستگاه های صلواتی تعبیه شده تا عزاداری سقای دشت کربلا بدون هیچ مشکل و ایجاد مزاحمت برای سایر افراد برگزار شود.
یکی از عزاداران روز تاسوعای حسینی می گوید: در این روز وقتی به دسته های عزادرای نگاه کنی، می بینی که مردان پا به سن گذاشته با موهای سفید تا کودکانی که تازه راه رفتن آموخته اند، در این دسته ها زنجیر زنی و سینه زنی می کنند و در سوگ سقایشان در ماتم هستند.
حسین اقدم ادامه داد: این نشان از عظمت وجودی آن حضرت و نیز اخلاص ارادت مردم ولایت مدار آذربایجان غربی به اهل بیت(ع) است.
یکی دیگر از عزاداران اهل بیت می گوید: عزاداری ماه محرم و به خصوص در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی جلوه زیبایی از مراتب عالی معنوی را برای انسان تجلی می کند.
علی سعید گفت: اگر کسی می‌ خواهد وجود معنوی حضرت باری تعالی را لمس کند، باید در میان جمعیت انبوه عزاداران حضور پیدا کند.
یکی از خادمان دسته عزاداران مسجد بنی هاشم ارومیه با بیان اینکه خدمت به اهل بیت نوعی آرامش معنوی را برای فرد به ارمغان می آورد گفت: هر ساله با شروع ایام محرم به نوعی با حضور در این دسته ها به هر شکلی خدمت رسانی می کنم زیرا این کار بعد معنوی فرد را جلا می بخشد.
مهدی سعیدی افزود: حس و حال حضور در بزرگترین تجمع عاشقان حسینی غیرقابل وصف بوده و درک آن تنها با تجریه امکان پذیر است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی گفت: عزاداری مردم آذربایجان غربی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی و حضور در دسته های عزاداری، ارادت مردم این خطه را به خاندان عصمت و طهارت به ویژه شهدای دشت کربلا نشان می دهد.
حجت الاسلام محمد داداش زاده افزود: تجمع مردمی هر سال با حضور پرشور اقشار مختلف مردم ارومیه برپا می شود و در آن مداحان اهل بیت(ع) در سوگ شهادت اباعبدالله الحسین (ع) به روضه خوانی می پردازند.
وی با بیان اینکه سه هزار هیات مذهبی در سطح این استان با برگزاری آیین های سخنرانی و عزاداری در سوگ شهادت امام حسین (ع) و یارانش سوگواری می کنند، افزود: از این تعداد 600 هیات در سطح شهرستان ارومیه و مابقی در شهرهای استان فعال هستند.
وی ادامه داد: معرفت شناسی مردم در خصوص قیام حسینی و برخورد با خرافات و اصلاح آنها نیازمند زمان بوده که ماه محرم بهترین فرصت برای این امر است.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه گفت: تجمع دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت در ایام شهادت مظلومانه آن حضرت با محوریت شخصیت والای امام حسین (ع) همه ساله موجب حیرت جهانیان می شود.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی با اشاره به اینکه نهضت امام حسین (ع) الگوی همه انسان های آزاده دنیاست، افزود: این تجمع عزاداران در ارومیه، مقدمه ای برای تجمع میلیونی اربعین حسینی به شمار می رود و زمینه ساز نقش بر آب شدن معادلات و نقشه های استکبار جهانی است.
به گزارش ایرنا در سال های پس از انقلاب اسلامی، این آئین معنوی با شکوه خاصی در روزهای تاسوعا و عاشورا برگزار می شود.
تاسوعا، روز نهم ماه محرم است و از ریشه تسع به معنای نه و نهم، فقط بر نهمین روز محرم اطلاق شده است.
آخرین روزی است که حسین بن علی سومین امام شیعیان و یارانش شبانگاه آن را درک کرده‌اند و این روز به شب عاشورا پیوند خورده ‌است؛ این روز در نزد شیعیان از اهمیت بالایی برخوردار است.
شیعیان این روز را منتسب به عباس بن علی (ع) نیز می‌دانند و این روز را به سان روز عاشورا گرامی می دارند و در آن به سوگواری می‌پردازند.
تاسوعای محرم سال 61 قمری، تحرکات سپاه عمر سعد در صحرای کربلا افزایش یافت و تصمیم جنگ داشتند. حسین (ع) به وسیله برادرش عباس یک شب مهلت برای راز و نیاز گرفت؛ در این روز خیمه ‌های یاران امام حسین محاصره شد.
8135/2093

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي فرهنگي تاسوعا آذربايجان غربي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۹۰۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) حسین حسینی به جانشینش در استقلال؛ مطمئنم که می‌درخشی

استقلال باید روز چهارشنبه و در دیداری فوق العاده حساس از هفته بیست و پنجم رقابت‌های لیگ برتر، به مصاف تراکتور برود. آبی‌ها در این بازی، سیدحسین حسینی را به دلیل محرومیت انضباطی در اختیار ندارند و محمدرضا خالدآبادی وظیفه حراست از دروازه تیمش را برعهده خواهد داشت.

خالدآبادی که تابستان گذشته و با انتقالی پر سر و صدا از هوادار به استقلال پیوست، تاکنون در این فصل فرصت حضور در میدان را به دست نیاورده و او قرار است که در جدال حساس برابر تبریزی‌ها، با ایستادن در قفس توری تیمش، اولین بازی خود را تجربه کند.

سیدحسین حسینی که در این فصل عملکرد خوبی داشته و در صدر جدول بیشترین کلین شیت در میان گلرهای لیگ برتر قرار دارد، حالا در یکی از تعیین کننده‌ترین مسابقات این فصل، حضور نخواهد داشت و همین موضوع سبب شد تا او از هم تیمی‌اش حمایت کند.

کاپیتان استقلال با انتشار تصویری از تمرین امروز آبی‌ها و عکسی از خودش در کنار خالدآبادی نوشت: "مطمئنم که می‌درخشی و همه ما را خوشحال می‌کنی."

 

 

tags # استقلال سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • پیشرفت ۷۵ درصدی پروژه احداث فرودگاه بین المللی کربلا
  • (عکس) حسین حسینی به جانشینش در استقلال؛ مطمئنم که می‌درخشی
  • اجرای موفق طرح عفاف و حجاب در آذربایجان غربی
  • از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای کمک به شورا‌های در رفع مشکلات مردم استفاده می‌کنیم
  • از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای کمک به شوراها استفاده می‌کنیم
  • شهرداران از مصائب شهری با استاندار سخن گفتند
  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه
  • مسئولان با ابتکار عمل در جهت افزایش حضور مردم در نمازجمعه تلاش کنند